Bör Israel få välja sin huvudstad?

Högt och lågt. Prylar, politik och pendling. Ämnet är fritt.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Himmelsblå

Bör Israel få välja sin huvudstad?

Inläggav Himmelsblå » 6 december 2017, 12:38

Nu verkar Trump erkänna Jerusalem. Nu blir det ett jävla liv.

Kongressen verkar redan gjort ett erkännande 1995 som USAs presidenter sedan dess sparkat framför sig med veto var sjätte månad. Jädra märklig grej... även gamle GWB rättade sig i ledet.

1995 röstade USA:s kongress igenom en lag som förkunnar att Jerusalem varit Israels huvudstad sedan 1950. Men ett kryphål gör att lagen kan skjutas upp ett halvår om "nationell säkerhet" kräver det, något som samtliga presidenter valt att utnyttja sedan dess.

Trump skiter i det.

Frågan är om arabvärlden klarar av att vara kyliga??

Man påpekar att Jerusalem är heligt även för kristna, men de kristna släppte ju Jerusalem för nästan 1000 år sedan efter några misslyckade korståg. Tror inte den kristna världen bryr sig ett skvatt faktiskt.

– Att flytta den amerikanska ambassaden är ett farligt steg som kommer att provocera muslimer över hela världen, säger Saudiarabiens kung Salman bin Abdul Aziz i statlig tv, enligt tidningen.

Och ett sådant uttalande hjälper knappast.....
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

aromata

Re: Bör Israel få välja sin huvudstad?

Inläggav aromata » 6 december 2017, 18:36

Det är hopplöst att hävda sin rätt genom att referera till lämpliga tidpunkter i en brokig historia. Någonstans måste man släppa det gamla och söka en samförståndslösning. Den unga generationen är enda hoppet.

Trump provocerar, det är hans livslust. Han är säkert duktig på något men han passar verkligen inte i sitt ämbete. Nä, Israel måste komma överens med palestinierna och sannolikt acceptera Jerusalem som en delad huvudstad. Det vore ju bra om de kom överens om något. Men det krävs något extraordinärt. Som en förhandlingsduglig amerikansk president kanske.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 6 december 2017, 19:24

Det bästa vore om den nya ambassaden blir just delad, och att den även fungerar som Palestinas ambassad. Nu har ju inte USA erkänt Palestina vad jag vet.

Men de flesta länder erkänner ju inte Jerusalem som Israels huvudstad, vilket är lite komiskt då staden de facto varit just Israels huvudstad sedan 1950. Det är här deras riksdag och regering huserar.

Vad skall påven säga. :lol:

Det är kanske fler än Israel som måste tagga ner lite.
- ordspråk från England

Coccos

Inläggav Coccos » 6 december 2017, 19:56

Vem har rätt att lägga sig i, bli provocerad , erkänna etc? Alltid är det någon som blir kränkt. Får inte USA bestämma var man vill ha ambassaden? Vad har S-araben med saken att göra? Vad är det för nytta med att USA erkänner något överhuvud taget? Sandlåda!!!
PS undrar om Jemen har godkänt Stockholm som huvudstad i Sverige än? Ojojojdå då kanske vi inte har en huvudstad. Elände.....

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 7 december 2017, 09:35

För mig är det nog så att jag undrar om inte Trump gynnar de extrema elementen i världen. Den finns i alla former. Om han lyckas lösa delar av den svåra konflikt som finns i mellanöstern så skulle jag tycka att det vore en extremt lyckad sak.

Men den uppenbara risken är att detta gynnar extrema krafter.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 7 december 2017, 13:44

Trendsökaren skrev:För mig är det nog så att jag undrar om inte Trump gynnar de extrema elementen i världen. Den finns i alla former. Om han lyckas lösa delar av den svåra konflikt som finns i mellanöstern så skulle jag tycka att det vore en extremt lyckad sak.

Men den uppenbara risken är att detta gynnar extrema krafter.

Kanske skall tillägga att jag inte på något sätt är motståndare till att Jerusalem är Israels huvudstad men att den östra delen bör vara en del av en lösning för palestinierna.

Men det kanske är en annan fråga än att man nu riskerar att elda på under en massa brännbara saker.

RMgX

Inläggav RMgX » 7 december 2017, 16:29

Jag har inga problem med att Jerusalem ses som Israels huvudstad. Jerusalem är de facto Israels huvudstad.
Däremot gillar jag inte Israels behandling av palestinierna med en tyst etnisk rensning, avbruten då och då av direkta militära angrepp för att göra palestinska områden obeboeliga för palestinier.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 8 december 2017, 16:44

De arabiska ledarna eldar på, men intifadan verkar inte riktigt ta sig.

Lite gruff med raketer och Israel slår till med järnnäven direkt.
- ordspråk från England

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 9 december 2017, 09:33

Jag skrev antagligen lite för kort i mitt första inlägg. Problemet är betydligt större än konflikten mellan Israel och palestinier. Men även här väl inte Trump stött de mera moderata krafterna. Som tidigare sagts i tråden skulle jag önska att även palestinier fick leva i fred och i lugn och ro utveckla sin ekonomi och samhälle på alla nivåer från familj och uppåt.

Men problemet är väl vidare än så. Det finns i alla delar av världen riktigt obehagliga krafter, sannerligen inte bara i den muslimska delen av världen, samtidigt som det finns mera sansade krafter.Har de riktigt obehagliga krafterna som typ IS fått det svårare att rekrytera? Men även spänningarna inom USA har ju ökat. Så det är en sjuka som nu ökar i världen såsom jag ser på saken.

Vad som är sant och riktigt blir allt svårare att genomskåda. Här en liten artikel om en person som skapar en restaurang på nätet. Fotograferar ful- och falskmat och skaffar betyg som ju inte är riktiga. Blir han framgångsrik?

http://www.kuriren.nu/nyheter/londons-b ... 13123.aspx

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 9 december 2017, 12:11

Fotograferar ful- och falskmat och skaffar betyg som ju inte är riktiga. Blir han framgångsrik?

Jag vet inte, folk blir väl förhoppningsvis lite mer streetsmarta... det är lättare att vara bedragare i en större by och i global village kanske lättast. Samtidigt är ju världens nyhetsflöde intensivare än någonsin. Det är en snubbe på en hel planet som trixar liksom. Det hade ju inte varit nyhet i Sverige för 10 år sedan.

Men visst har demokrati och mänskliga rättigheter tagit några steg tillbaka de sista 10 åren eller så... framgångarna efter murens fall med alltfler vettiga länder och politiker har gått i stå, ja gått tillbaka. Det är ju inte bara Trump, den där obehaglige ledaren i Israel och en del trista grejer i EU. Det är Kina, Turkiet, Venezuela... och den där jävla Putin. Hela MÖ, ja stora delar av norra afrika också.

Svårt att göra något åt det då de lever i just demokratiska system mer eller mindre. System de ej verkar respektera men det är en annan femma.

Tittade på repriser på Iran Inifrån, ett program av en nederländsk journalist gift med en iranska. De har hållit på i snart 40 år nu med sitt Död åt USA, den store Satan. Unga människor tycks alltmer slå dövörat till och skita i det... svårt att se ljusglimtarna...

Kanske sub-Saharan Afrika är att glädjas åt. En del länder där verkar vara på rätt väg.

Märkliga tider hursomhelst.
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 9 december 2017, 12:51

I brist på rubrik hamnar denna här:

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/inrik ... spartanntp

SD har nästan 10% bland utrikes födda..... (S) har nästan hälften av deras röster.
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » Igår, 14:02

Intifadan verkar ta sig i Sverige. Mer än i andra länder. Det är hets mot folkgruppen judar i Malmö vid en demonstration och en brandattack mot en synagoga i Göteborg.

Bör vi fråga oss varför?

-----

Vet inte riktigt vad detta är för en ledare! Men:

http://www.smp.se/ledare/det-osynliga-vansterhatet/

2016 företogs en studie där judar som blivit utsatta för det som i Sverige sannolikt skulle ha klassats som hatbrott tillfrågades om vem, i termer av gruppering, som hade trakasserat dem. Resultatet var mycket tydligt: i alla fyra fall (Sverige, Tyskland, Frankrike och Storbritannien) var muslimska extremister den överlägset största gruppen förövare. I alla fallen var den minst dubbelt så stor som den näst största gruppen.

Och den näst största? Vänstersympatisörer. I Sverige var den gruppen störst jämfört med de tre andra länderna. Tjugofem procent av de antisemitiska hatbrotten i Sverige företogs av vänsterpersoner (femtioen procent av muslimska extremister). Det berömda hatet från höger uppnådde fem procent. Från kristna - noll.

Vi kommer ihåg Ilmar Reepalus skanderande om att det var den sionistiska lobbyns propaganda som var förklaringen till hatbrotten mot judar i Malmö.

Vi kommer ihåg hur Lars Ohly gick med en palestinasjal när man demonstrerade mot att Israeliska idrottsmän kom till Malmö. En sjal med en palestinsk karta där Israel var utraderat på.

Vi har nu läst om Dramatens uppsättningar gjorda av en toppolitiker i (vp) med en islamist och en chilensk nazist i rollerna.

Vi noterar att muslimerna är röststarka och att de företrädesvis röstar på svenska vänstern.

Är det något som stinker?
- ordspråk från England

Återgå till "Fria diskussioner"