HM och optioner

Här diskuterar vi aktieplaceringar i allmänhet.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Poseidon

Re: HM och optioner

Inläggav Poseidon » 16 juni 2017, 16:47

Ja, suck... jagh får väl läga en jävla hedge... suck... jävla piss... mutter, mutter... börshelvetes-jävlar.... :)

Du kan lägga hedgen långt, långt fram i tiden. Du kan för var o varannan vecka utfärda veckooptioner och dra in ett per tusenlappar varje vecka. Det betalar hedgen många ggr om.

Glöm inte att investera i köpoptionerna i fall aktien sticker så är det synd med ett tak som begränsar uppsidan, men det fixar egna köpoptionerna!

Poseidon

Inläggav Poseidon » 16 juni 2017, 16:49

En gång i halvåret rasslar det till med utdelningen också!

Poseidon

Inläggav Poseidon » 16 juni 2017, 16:54

Säljoptionen 8R230 á 45 kr. Räknar du av ca 9,85 kr från dagens kurs så hamnar vi nere på 190 kr och 230-190 = 40. Här betalar du bara á 5 kr för tidsvärdet. Detta drar man in på en månad och sedan är allt utfärdande gratis!

Med en sådan position så går det inte ens att förlora pengar och gör man det så har man skött positionen väldigt illa. I stort sett bara inköpt köpoption där risken ligger och även en liten justering av tidsvärdet på säljoptionen 8R230 om utdelningen ändras eller ställs in. Men det arbetar man in med utfärdandet! Blir det oro i bolaget så får du mer betalt när du utfärdar köpoptioner
Senast redigerad av 1 Poseidon, redigerad totalt 17 gånger.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 16 juni 2017, 17:32

Poseidon skrev:
Ja, suck... jagh får väl läga en jävla hedge... suck... jävla piss... mutter, mutter... börshelvetes-jävlar.... :)

Du kan lägga hedgen långt, långt fram i tiden. Du kan för var o varannan vecka utfärda veckooptioner och dra in ett per tusenlappar varje vecka. Det betalar hedgen många ggr om.

Glöm inte att investera i köpoptionerna i fall aktien sticker så är det synd med ett tak som begränsar uppsidan, men det fixar egna köpoptionerna!

Jag har ju call redan... :)

Fast på 250 å 270...
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Poseidon

Inläggav Poseidon » 16 juni 2017, 21:55

Himmelsblå skrev:
Poseidon skrev:

Jag har ju call redan... :)

Fast på 250 å 270...

Lite långt upp från 200 kr. Visserligen kan du utfärda optioner 3 månader framåt för att få rimligt betalt för lite högre lösenpris.

Coccos

Inläggav Coccos » 16 juni 2017, 23:37

Korrigerat!
Senast redigerad av 1 Coccos, redigerad totalt 19 gånger.

Poseidon

Inläggav Poseidon » 17 juni 2017, 00:53

Coccos skrev:
Poseidon skrev:Köpoptionen 8R230 á 45 kr.

:?: Delningen mellan köp och säljoptioner går i L M ( Ericsson) Bokstaven R = sälj Juni

:? och trött I

Slarvigt av mig att skriva så. Jag måste ha varit trött. 8R230 är en säljoption med lösen i juni och det är en föreslagen hedge för innehavet.

volla

Inläggav volla » 19 juni 2017, 13:03

Himmelsblå, du har ju redan mycket aktier och en del köpta köpoptioner så en liten hedge på det så har vi snart flera häcklopp igång här! :)

Jag är ganska glad att jag skaffade X210 tidigare nu med facit i hand. På kort sikt känner jag mig inte jättepositiv direkt. Snart en ny rapport att relatera till, viss spänning får vi på köpet :)

Händer mycket här nu! Kul! Jag hade ju visst lösenhot så rullade ju som bekant till G220 som sen marknaden skänkte en snabb vinstexit ur. Kunde ju också legat kvar och låtit tidsvärdet erodera men omständigheterna gjorde att det var lika bra att just denna gång istället ta en till snabb vinst för säkerhets skull.

Jag har som sagt aktieinnehav + L250 + X210 och så blir det lite utfärdande igen så småningom.

Vad har ni ute nu?

Ser fram emot mer av häcklopp, vaggor etc här :)

8R230, tung pjäs! 8) Jag måste erkänna att jag tänker inte helt rationellt när jag ser pengarna som ska upp på bordet där. Jag blir lite skrämd av summan :? Jag förstår ju att den rätt hanterat finansieras inom rimlig tid med utfärdanden osv men jag har mentalt väldigt svårt att hosta upp summorna som ITM leaps kräver inledningsvis. Det är någon psykologisk spärr där :shock:

Poseidon

Inläggav Poseidon » 19 juni 2017, 15:55

volla skrev:Himmelsblå, du har ju redan mycket aktier och en del köpta köpoptioner så en liten hedge på det så har vi snart flera häcklopp igång här! :)

Jag är ganska glad att jag skaffade X210 tidigare nu med facit i hand. På kort sikt känner jag mig inte jättepositiv direkt. Snart en ny rapport att relatera till, viss spänning får vi på köpet :)

Händer mycket här nu! Kul! Jag hade ju visst lösenhot så rullade ju som bekant till G220 som sen marknaden skänkte en snabb vinstexit ur. Kunde ju också legat kvar och låtit tidsvärdet erodera men omständigheterna gjorde att det var lika bra att just denna gång istället ta en till snabb vinst för säkerhets skull.

Jag har som sagt aktieinnehav + L250 + X210 och så blir det lite utfärdande igen så småningom.

Vad har ni ute nu?

Ser fram emot mer av häcklopp, vaggor etc här :)

8R230, tung pjäs! 8) Jag måste erkänna att jag tänker inte helt rationellt när jag ser pengarna som ska upp på bordet där. Jag blir lite skrämd av summan :? Jag förstår ju att den rätt hanterat finansieras inom rimlig tid med utfärdanden osv men jag har mentalt väldigt svårt att hosta upp summorna som ITM leaps kräver inledningsvis. Det är någon psykologisk spärr där :shock:

Ja, den är lite tråkigt defensiv kanske, men stensäker i fall man har gått in tungt i HM och vill ha det bästa skyddet.

Själv så utfärdade jag under eftermiddagen. 10 st F30Y205, á 3,15 kr. Jag är beredd att släppa aktierna vid 205 kr. Har inköpsvärde på 202 kr och dessa 1 000 aktier ger ca 5 000 kr på denna korta tid vid lösenkurs 205 kr. Men hinner nog blåsa många vindar innan lösendagen....Faller aktien så är jag inte främmande för att trycka på med att utfärda 10 st på 200 kr nivån. :-)

volla

Inläggav volla » 21 juni 2017, 10:23

Poseidon skrev:

Ja, den är lite tråkigt defensiv kanske, men stensäker i fall man har gått in tungt i HM och vill ha det bästa skyddet.

Själv så utfärdade jag under eftermiddagen. 10 st F30Y205, á 3,15 kr. Jag är beredd att släppa aktierna vid 205 kr. Har inköpsvärde på 202 kr och dessa 1 000 aktier ger ca 5 000 kr på denna korta tid vid lösenkurs 205 kr. Men hinner nog blåsa många vindar innan lösendagen....Faller aktien så är jag inte främmande för att trycka på med att utfärda 10 st på 200 kr nivån. :)

Tråkigt defensiv och stensäker klingar bra i mina öron! :) Den är intressant, det är den. Jag inser att det är varianter som borde vara intressant för mig att överväga men då måste jag utfärda mer frekvent än jag gjort hittills. Jag har finansierat OTM och ATM leaps med utfärdanden (och någon enstaka gång ITM call leaps) men t ex den här varianten med så pass deep ITM put leaps har jag inte gjort men ser den som intressant helt klart.

Kul att du lägger ut lite strategier här, så om den faller kör du eventuellt en ratio där (1000 aktier, 20 utfärdade) med 205 och 200 fast med tillägg av hedge uppåt med köpt köpoption anar jag?

Poseidon

Inläggav Poseidon » 21 juni 2017, 14:09

volla skrev:
Poseidon skrev:

Själv så utfärdade jag under eftermiddagen. 10 st F30Y205, á 3,15 kr. Jag är beredd att släppa aktierna vid 205 kr. Har inköpsvärde på 202 kr och dessa 1 000 aktier ger ca 5 000 kr på denna korta tid vid lösenkurs 205 kr. Men hinner nog blåsa många vindar innan lösendagen....Faller aktien så är jag inte främmande för att trycka på med att utfärda 10 st på 200 kr nivån. :)

Tråkigt defensiv och stensäker klingar bra i mina öron! :) Den är intressant, det är den. Jag inser att det är varianter som borde vara intressant för mig att överväga men då måste jag utfärda mer frekvent än jag gjort hittills. Jag har finansierat OTM och ATM leaps med utfärdanden (och någon enstaka gång ITM call leaps) men t ex den här varianten med så pass deep ITM put leaps har jag inte gjort men ser den som intressant helt klart.

Kul att du lägger ut lite strategier här, så om den faller kör du eventuellt en ratio där (1000 aktier, 20 utfärdade) med 205 och 200 fast med tillägg av hedge uppåt med köpt köpoption anar jag?

Då jag tidigare också köpte in 10 st G200, á 6,25 kr så finns täckning för nytt utfärdande av 10 st F30Y200, men med 1 vecka kvar på utfärdade löptid så är det rationellt rätt att köpa in 10 st G205 som hedge. Då HM rör sig nervöst innan rapport så ska man dra nytta av rörelser som uppstår i väntan på den fantastiska eller katastrofala rapporten. Marknaden är inte mycket för mellanmjölk!

volla

Inläggav volla » 21 juni 2017, 14:29

Poseidon skrev:

Då jag tidigare också köpte in 10 st G200, á 6,25 kr så finns täckning för nytt utfärdande av 10 st F30Y200, men med 1 vecka kvar på utfärdade löptid så är det rationellt rätt att köpa in 10 st G205 som hedge. Då HM rör sig nervöst innan rapport så ska man dra nytta av rörelser som uppstår i väntan på den fantastiska eller katastrofala rapporten. Marknaden är inte mycket för mellanmjölk!

Nej verkligen inte! Fantastiska eller katastrofala rapporten sammanfattar läget bra tycker jag :)
Senast redigerad av 1 volla, redigerad totalt 21 gånger.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 21 juni 2017, 14:30

Jag lägger upp mitt innehav, ett ganska snårigt häcklopp känns det som... rena labyrinten.

16 HMB7T190

1600 HM

16 HMB7L230

4 HMB7L250

4 HMB8C270

Återstår att ställa ut CC... tänker mig i rappet 220, sitter och väntar på att vi går upp några kronor.

HMB7G215 @ 1,35 - 1,60
HMB7G220 @ 0,70 - 0,95

HMB7H215 @ 2,40 - 2,65
HMB7H220 @ 1,50 - 1,75

Jag avvaktar bara lite... :wink:

Mitt GAV nu är ca 220, alla leaps och hedge oräknat.
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 21 juni 2017, 14:43

Några tankar om estimatet förresten?

RÖRELSERESULTAT 7.062 MLN KR VÄNTAS 2 KV (MAR-MAJ) (Direkt)

Skulle det där bli sant tror jag vi får se en rejäl kurs-stegring... det där är ju för fasen bra!
- ordspråk från England

volla

Inläggav volla » 21 juni 2017, 14:46

Himmelsblå skrev:

Jag lägger upp mitt innehav, ett ganska snårigt häcklopp känns det som... rena labyrinten.

16 HMB7T190

1600 HM

16 HMB7L230

4 HMB7L250

4 HMB8C270

Återstår att ställa ut CC... tänker mig i rappet 220, sitter och väntar på att vi går upp några kronor.

HMB7G215 @ 1,35 - 1,60
HMB7G220 @ 0,70 - 0,95

HMB7H215 @ 2,40 - 2,65
HMB7H220 @ 1,50 - 1,75

Jag avvaktar bara lite...

Mitt GAV nu är ca 220, alla leaps och hedge oräknat.

Huga! Lite annorlunda variant :) Fast egentligen, L250 och L270 är ju mycket färre och i nuläget med extrema deltan så de kan väl betraktas som lottsedlar vid sidan om i nuläget. Enklast är väl att betrakta L230 som den viktiga pjäsen och att just nu är där ingen put med lång löptid, det är mer av minifence längs vägen i kombo med utfärdande när de kommer igång just nu då. Kul att du lade upp allt här så har vi några häckloppvarianter igång då! :)

Återgå till "Aktier"