PPM och risk

Här diskuterar vi fonder, aktieobligationer fastigheter och annat skoj som inte är just aktier.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Aron

Re: PPM och risk

Inläggav Aron » 30 mars 2017, 18:00

aromata skrev:
Moffar skrev:Aromata<

Då ni alltid handlar med fonder måste jag be dig om en kommentar gällande treårs-grafen eller femårs-grafen på SEB Emerging Marketsfond
Jag läser att ni inte förutsätter en framtid som den har varit - då undrar jag hur fullt är ditt glas med denna fond? 20, 50 eller 100 procent.
Jag ser en "Topp" och undrar hur tankarna går. Nyfiken om det finns ett bra motbud på hedge-sidan.
Vänl.
Moff

Ärligt talat, jag tittar aldrig på äldre historik än 12 månader så jag har inte den kommentar du efterlyser. Jag agerar 1 ggr/vecka så "gammal" historik tillför inte så mycket för min del. I ppm har jag börjat köra med bara en fond och således har jag 100% SEB Emerging Markets just nu. Till helgen får jag se om jag ska ligga kvar eller ej.

Hedge är jag inte intresserad av. Jag vill sköta mig själv genom att gå in i kort ränta om det ser dåligt ut.

Hedgefonder kan jag hålla med dig om, men historiken bara delvis. Står valet mellan två fonder inom samma kategori jag skall välja och som har en liknande utveckling på 12 månader, så väljer jag den som har bättre historik på 3 och 5år..lite sunt förnuft för mig. (inget elakt menat).

Ta tex Delphi Nordic som är en av dom mest prisade Norden fonderna pga sin fina historik tycker jag spelar roll i ett urval, sedan att dom månadsvis öppet visar vilka innehav som ingår och var dom minskat/ökat osv, och agerar enligt Delphi modellen nedan.

Förvaltningskoncept
Som investerare på aktiemarknaderna möts vi dagligen av enorma informationsmängder. För att kunna leverera en god avkastning över tid är det avgörande att ha ett stabilt förvaltningskoncept.

Delphis förvaltningskoncept skiljer sig från andra förvaltares. Merparten av våra konkurrenter förlitar sig endast på fundamentalanalys. Det är inte tillräckligt för oss. Vi anser att de bästa förutsättningarna för att göra rätt investeringar ges när de fundamentala faktorerna utvärderas tillsammans med trender.
Genom att använda både fundamental analys och trendanalys kan vi identifiera bolag som levererat under en längre period. Trenderna fångar även upp ekonomiernas och finansmarknadernas dynamik samt bolagens intjäningsförmåga på ett mycket bra sätt – samtidigt som vi skiljer ut viktig information från bakgrundsbrus.
Kombinationen av analyserna utgör vad vi brukar kalla Delphi-metoden. Genom att använda denna metod, eller detta koncept, har vi klarat av att skapa långsiktig meravkastning i samtliga av våra fonder.
Att skapa långsiktig meravkastning på andelsägarnas vägnar, kommer alltid att vara vårt främsta mål

Fondens utveckling
28-02-2017
Värdet av 1 000 kr (SEK)
Avancerad Diagram

growth10k4year.png
growth10k4year.png (6.11 KiB) Visad 942 gånger

Fond
41,2-2013
24,7-2014
33,3-2015
11,5-2016
5,5-2017

+/-Index
15,8-2013
7,7-2014
22,0-2015
4,1-2016
2,2-2017

För mig är i detta ex 2013-2015 viktig info som jag vill ta del av innan köp.

Jag brukar ibland jämföra med idrottens värld som du gillar aromata :wink:
Ta Usain Bolt som tog OS Guld på 100 och 200m i Peking 2008, vad talade för att den gubben som nu var 4 år äldre skulle göra samma bedrift i London2012?.Men jodå han gjorde samma sak där å även i RIO 2016 alltså samma bedrift 8 år senare. Att bra idrottsmän eller fonder med bra historik upprepar sig är ju mera sannolikt men långt ifrån säkert anser jag.

images5UEMCKAR.jpg
images5UEMCKAR.jpg (6 KiB) Visad 942 gånger

http://www.delphifonder.se/site/delphiSWE.nsf/Pages/hjem.html
https://sv.wikipedia.org/wiki/Usain_Bolt
Senast redigerad av 1 Aron, redigerad totalt 30 gånger.

aromata

Inläggav aromata » 30 mars 2017, 19:29

E-sport klassas väl som idrott, då borde fondförvaltning också göra det. Och då är jag ju idrottsintresserad!

Lång historik är säkert bra men jag vill minimera antalet parametrar och då faller perioder över 12 månader bort. Så tänker jag just nu men det finns en dynamik i det här och jag kan röra mig lite fram och tillbaka ibland. Och så tänker jag att bra fonder dyker ändå upp på min lite kortare horisont om de hävdar sig väl i konkurrensen.

Aron

Inläggav Aron » 30 mars 2017, 21:12

aromata skrev:E-sport klassas väl som idrott, då borde fondförvaltning också göra det. Och då är jag ju idrottsintresserad!

Lång historik är säkert bra men jag vill minimera antalet parametrar och då faller perioder över 12 månader bort. Så tänker jag just nu men det finns en dynamik i det här och jag kan röra mig lite fram och tillbaka ibland. Och så tänker jag att bra fonder dyker ändå upp på min lite kortare horisont om de hävdar sig väl i konkurrensen.

Då är du en idrotts intresserad, esport kämpar nu för att bli en del av IOK bla och nyligen var en esportare med i Mästarnas mästare. Dom bästa lagen har det som levebröd och dom som tävlar i tex Counterstrike mm och har dragit 1.6 miljarder i prispengar än så länge i år.

:)

aromata

Inläggav aromata » 30 mars 2017, 22:07

Aron skrev:... esport kämpar nu för att bli en del av IOK bla och nyligen var en esportare med i Mästarnas mästare. Dom bästa lagen har det som levebröd och dom som tävlar i tex Counterstrike mm och har dragit 1.6 miljarder i prispengar än så länge i år.

Lite galet kan jag tycka. Men är man över 25 räknas man väl som förbrukad, eller? Rätt mycket tjejer numera har jag hört.

Nä, fondhandel är ädlare på nåt vis ...

Aron

Inläggav Aron » 30 mars 2017, 22:18

aromata skrev:
Aron skrev:... esport kämpar nu för att bli en del av IOK bla och nyligen var en esportare med i Mästarnas mästare. Dom bästa lagen har det som levebröd och dom som tävlar i tex Counterstrike mm och har dragit 1.6 miljarder i prispengar än så länge i år.

Lite galet kan jag tycka. Men är man över 25 räknas man väl som förbrukad, eller? Rätt mycket tjejer numera har jag hört.

Nä, fondhandel är ädlare på nåt vis ...

Dom bästa lagen tränar nog lika många timmar som elitidrottare, men visst har yngre bättre reaktionsförmåga å speciellt tjejer, lättare att ta till sig nytt osv. Så merparten av "proffsen" är nog troligen under 30.

Aron

Inläggav Aron » 8 april 2017, 17:36

Så här placerar De Bästa 60-talisterna just nu enligt kollektiva.se

Räntefonder
3%
Blandfonder
4%
Aktiefonder
93%
Namn på fond
Fond-nr i PPM
Avgift
Andel
Lannebo Småbolag M/E
842690
0,48%
33%
AP7 Aktiefond M/E
581371
0,11%
31%
Didner & Gerge Aktiefond
291906
0,30%
29%
Carnegie Strategifond
357483
0,37%
4%
Spiltan Räntefond Sverige
972497
0,10%
3%
Totalt

0,30%
100%

Så här placerar den allra bästa (jag)..fick ju dra ned på en fond till 4 då aromata gav mig banner då jag hade för många fonder :wink:

Din nuvarande PPM-portfölj
Aktiefonder
100%
Namn på fond
Trend
Avgift
Andel
Allianz Europe Equity Growth

0,75%
30%
Sparinvest Ethical Emerging Markets Value M/E

0,89%
25%
Fidelity Funds - Asian Special Situations Fund

0,89%
25%
Prior & Nilsson Sverige Aktiv

0,52%
20%
Totalt

0,77%
100%

Men kommer att sänka risken i veckan då jag är uppe i 5% på årets avkastning och målet är att fortsätta hålla minst 8% per år.
kommer bli ca 35% i Simplicity Global Corporate Bond A eller Carnegie Corporate Bond A.

Nu är jag även tillbaka på samma nivå där jag var som högst på mitt sparande hos SPP 2015 och var väl 100% all in när sättningen kom, tänk att det tog 2 år att komma tillbaka men dock med en lägre risk i portföljen 2015 och 2016 som inte har var så lätta år att tackla, hade inte sista kvartalet -16 gått så starkt hade det varit ett bortkastat år.

Jag fokuserar på att hålla ned riskerna från nu för att försöka begränsa förlusterna under ett eventuellt framtida börsras. Jag börjar bli för gammal för att köra på som tidigare år, från 2015 års nedrekyl där jag hade min topp 13 mars som sjönk 10% fram till 16 juni och då agerade jag genom att minska aktiefonderna efter ca 1-2 veckor har jag blivit försiktigare i kombination med att jag inte blir yngre ( det kanske ingen blir när jag tänker efter ).

aromata

Inläggav aromata » 8 april 2017, 20:32

Jag har genom åren "förlorat" mest på att vara alltför försiktig. Börsen går faktiskt upp för det mesta så det är nästan alltid bra att vara i marknaden. Men för de fåtal gånger börsen går långvarigt ner måste man ha en handlingsplan. Problemet är att det kan ta år att komma på ett sätt att lämna marknaden på ett tillfredställande sätt.

När ppm var nytt gjorde jag grymma procentuella förluster (inte många kronor dock). Då någon gång bestämde jag mig för att inte göra stora förluster mer. I princip har jag inte gjort det heller men å andra sidan har jag haft svårt att matcha index.

Numera har jag kommit till insikten att det går att matcha index vid uppgång utan att någonsin göra stora förluster. Jag tror att man måste ha ett konkret mål som man verkligen tror på och alltid styr mot. Allt man gör drar då i samma riktning och förr eller senare kommer man en bra bit på vägen. Allt du målmedvetet tränar blir du bättre på. Men att formulera det där realistiska konkreta målet att styra mot är inte lätt och kan ta tid men det betalar sig.

Har man en sparhorisont på 20 år, velar och söker målbild i 10 år och placerar "förnuftigt" i 10 år kan det vara bra nog. Slutsatsen är att det kan ta lång tid att formulera sin målbild med att det nästan alltid är värt det. Problemet är kanske att många saknar tålamodet och vill bli rika nu.

volla

Inläggav volla » 8 april 2017, 21:18

Aromata skrev:

Jag har genom åren "förlorat" mest på att vara alltför försiktig. Börsen går faktiskt upp för det mesta så det är nästan alltid bra att vara i marknaden. Men för de fåtal gånger börsen går långvarigt ner måste man ha en handlingsplan. Problemet är att det kan ta år att komma på ett sätt att lämna marknaden på ett tillfredställande sätt.

När ppm var nytt gjorde jag grymma procentuella förluster (inte många kronor dock). Då någon gång bestämde jag mig för att inte göra stora förluster mer. I princip har jag inte gjort det heller men å andra sidan har jag haft svårt att matcha index.

Numera har jag kommit till insikten att det går att matcha index vid uppgång utan att någonsin göra stora förluster. Jag tror att man måste ha ett konkret mål som man verkligen tror på och alltid styr mot. Allt man gör drar då i samma riktning och förr eller senare kommer man en bra bit på vägen. Allt du målmedvetet tränar blir du bättre på. Men att formulera det där realistiska konkreta målet att styra mot är inte lätt och kan ta tid men det betalar sig.

Har man en sparhorisont på 20 år, velar och söker målbild i 10 år och placerar "förnuftigt" i 10 år kan det vara bra nog. Slutsatsen är att det kan ta lång tid att formulera sin målbild med att det nästan alltid är värt det. Problemet är kanske att många saknar tålamodet och vill bli rika nu.

Ja det är inte lätt det där. Jag har valt en defensiv linje för resten av året. Stiger börsen kraftigt kommer det inte bli någon höjdare men jag är beredd att ta den smällen med eventuell sämre avkastning ett tag för att inte sitta fullinvesterad när det vänder nedåt. Vi vet ju att det kommer hända, men inte när...Nu tycker jag faktiskt det är ganska rationellt att var lite mer försiktig med tanke på den extremt långa uppgångssviten för börsen och värderingen inte minst.

aromata

Inläggav aromata » 8 april 2017, 22:04

Av olika anledningar har jag några olika portföljer. I alla utom den största kör jag för fullt med 1 alt 2 aktiefonder. I den största fegar jag och kör ca 30% Spiltan kort ränta och 4 aktiefonder. Borde minska antalet egentligen men...

Ja, vi närmar oss säkerligen en sättning någon gång men jag avvaktar tecken i kurvorna innan jag drar ner på risk. Kollar 1 ggr/v så inte mycket dramatiskt kan hända egentligen. Och händer det får jag ta smällen.

Coccos

Inläggav Coccos » 10 april 2017, 10:20

https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/etf-torg/om-fonden.html/742236/xact-hogutdelande

EFT Nordiska bolag Urval av bolag som har en kombination av hög direktavkastning och låg volatilitet.

Kan det vara något ? 0,3% i avgift.

:arrow: I

aromata

Inläggav aromata » 24 april 2017, 11:49

http://www.aktiespararna.se/artiklar/Fo ... -han-Safan

Bara en fond, momentum, hög aktivitet. Det har tydligen betalat sig! Jag tror inte att han tar på sig mer risk än de flesta andra. Ökad avkastning är inte synonymt med ökad risk - det är inte så enkelt.

Aron

Inläggav Aron » 25 april 2017, 13:38

aromata skrev:http://www.aktiespararna.se/artiklar/Fonder/Sa-spoade-han-Safan

Bara en fond, momentum, hög aktivitet. Det har tydligen betalat sig! Jag tror inte att han tar på sig mer risk än de flesta andra. Ökad avkastning är inte synonymt med ökad risk - det är inte så enkelt.

Han har ju plagierat dig aromata, men du var först och han är strax utanför pallplatsen så du är förmodligen 1 av dom tre i topp.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 25 april 2017, 14:52

Att följa momentum innebär ju normalt ingen högre risk utan snarare tvärtom.

Men man måste snarare fråga sig vilken allmän risk finns det i ett momentum-spel. Risken är att hamna i en fälla i något som marknaden snabbt uppfattar som en bubbla.

Alltså desto längre en bullmarknad har varit desto större kan också risken vara. Momentum smalnar av till mindre sektorer och mer och mer kliver på. Har vi sett det innan?
Bubblor spricker inte så ofta. Men bubblor kommer nog att bildas och spricka. Det behöver ju inte bara handla om stora bubblor utan om att marknader ibland gör korrigeringar.

Men metoden med en enda fond tvingar ju ut en i en äkta kamp. Det blir inget slötittande. Men han har ju ingen riskhantering mer än att han kanske har en snabb knapp för att avsluta. Det kan ju eventuellt räcka.

Men ett bra exempel på en momentumstrategi dock med en vek riskstrategi.

Aron

Inläggav Aron » 6 maj 2017, 12:18

6% upp med hälften i ränta så här långt i år.

Den som vill ha en bra tillväxtmarknadsfond kan titta lite på denna, har bara tillgång till den i PPM men den är stabil och gått bra i 3 år.
http://www.morningstar.se/Funds/Quicktake/Overview.aspx?perfid=0P00007ZY1&programid=0000000000

Återgå till "Övriga placeringar"