Prat om Pengar - forumet som gör dig rikare
Bli medlem Startsidan Medlemslista Inkorgen Vanliga frågor

Användarnamn:    Lösenord:      Logga in mig automatiskt    
Byrålådsstrategi vs MA 200 vs MA 200 + blankning
Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Teknisk Analys
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
morfarGinkgo

InläggPostat: 2010-04-20 10:15    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

Tarpanen, du har ju rätt i ditt påstående tidigare angående MA/EMA. Det visar på att ingjutna deviser bör testas.

En petitess...
EMA hade dock ej givit meningslös säljsignal strax före den explosiva uppgången runt år 2000. Vid en sådan uppgång kan man lätt hamna på vingel när marknaden i princip skjuter i väg likt en raket.
Förvisso kan man drabbas av beslutsångest i bägge fallen men pratar vi enbart vad grafen förtäljer angående signaler samt idén med strategin, hade nog EMA relativt MA varit att föredra sett till historiens vingslag.

Förmodligen kan man dribbla med olika mv eller styra detta på annat sätt men avkastning och säkerhet kolliderar ofta.

_ _ _
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Horizon

InläggPostat: 2010-04-20 13:07    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

Poseidon: Som du säger kan (jag som) nybörjare ha lite svårt att förstå termerna, men det är intressant med alla möjligheter som finns mha derivat och optioner. Det ligger lite längre fram på "att lära sig"-listan, men en smygstart är ju aldrig fel. Smile

Tarpanen skrev:
Med viktade ma ännu lite vassare, fler signaler men bättre resultat i denna jämnförelse.

Just med 6/12 och med första köpsignal maj -97 för alla tre;
ema ca 380% (3)
ma ca 410% (4)
viktat ma ca 530% (5)

Det där var intressant, viktat MA har jag inte testat tidigare.

För övrigt kan jag meddela att jag har testat MA5/MAx-strategin över lite olika perioder mellan 1997-2010 och kontentan är att det egentligen inte spelar någon stor roll resultatmässigt vilket MAx-värde man väljer, det som påverkar är när man går in. Jag ska lägga upp en grovt tillyxad bild när jag kommer hem ikväll.

Huvudsaken är att man finner ett värde som man känner passar en själv, ett som kanske inte ger så många signaler osv. Sen är det upp till var och en att välja om man ska "säkra upp" med blankning eller liknande.
Horizon

InläggPostat: 2010-04-20 20:37    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

Här är de test jag gjort tidigare som jag pratade om ovan.

MA5/MA87
970101-060101 = 9år ---> OMX30 = 121%, MA5/MA87 = 339% (37,7% per år)
990101-080101 = 9år ---> OMX30 = 44%, MA5/MA87 = 193% (21,4% per år)
010101-100101 = 9år ---> OMX30 = -1%, MA5/MA87 = 138% (15,3% per år)

MA5/MA104
970101-060101 = 9år ---> OMX30 = 121%, MA5/MA104 = 299% (33,2% per år)
990101-080101 = 9år ---> OMX30 = 44%, MA5/MA104 = 189% (21% per år)
010101-100101 = 9år ---> OMX30 = -1%, MA5/MA104 = 144% (16% per år)

MA5/MA170
970101-060101 = 9år ---> OMX30 = 121%, MA5/MA170 = 291% (32,3% per år)
990101-080101 = 9år ---> OMX30 = 44%, MA5/MA170 = 198% (22% per år)
010101-100101 = 9år ---> OMX30 = -1%, MA5/MA170 = 136% (15,1% per år)

Disclaimer Smile - detta är testat med förra versionen av HK, den som gav lite högre resultat, men proportionerna borde ju fortfarande stämma.

Här är en bild som en kompis hjälpte mig att ta fram (Excel och jag är inte vänner) efter att jag testat lite fler värden:

Horizon

InläggPostat: 2010-04-22 09:08    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

Hittade en tråd på BT-forum där signaturen Bo Bredenhof beskriver en annan enkel MA-strategi. Han följer OMX30 index och lägger SMA100 på den. Hans köp-/säljsignaler kommer när MA-kurvan planar ut och sedan gör ett "tick" upp eller ner. Den här strategin passar bäst på vissa fonder enligt Bo. Här är hans första tråd:

http://www.borstjanaren.se/forum/commentOnTopic/lggtll/162/sida/VisaInlagg/amneforinlagg/12220

Sen förtydligade han lite här:

Bo Bredenhof skrev:
Så här är det: MA100-metoden har inte gett säljsignal ännu, så alla uppgångar är med sedan i våras. Det finns bara två variabler i den metoden: den ena är OMXS30-index-kurvan och den andra är MA100-kurvan. Om jag benämnt dem lite olika, så är det inget annat. Och det är första nedticket i MA100 som är sälj och första uppticket i MA100 som är köp. Ett tick är detsamma som ett nytt dagsvärde. Enkelt och effektivt. Följer ni den här metoden behöver ni inte bry er om alla dagsrubriker som bara är mediabrus. Allt finns redan i kurvorna. Lycka till!
mvh/Bo

Jag har inte kunnat vinsttesta den här metoden eftersom HK saknar funktion för att reagera på upp-/nedtick i ett MA-värde. Kanske Vikingen eller MetaStock klarar detta?
Falk

InläggPostat: 2010-06-06 23:20    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

Har själv funderingar att använda en liknande strategi men känns som det är lättare sagt än gjort. Skulle vara intressant om någon av er kan ge lite mer info hur man bör ha agerat i samband med senaste tidens nergång. T.ex. så bröts MA200 ganska knappt i början på maj och sen efter en kortare uppgång så fick vi ett mer markerat brott 25/5. Om man följer strategin bör man då ha sålt redan i början på maj och i så fall hur agerar man när kursen direkt går upp över MA200 igen? Känns som man behöver någon form av marginal neråt innan man tar ett definitivt säljbeslut eller ska man helt enkelt tolka det negativt så fort MA200 bryts med minsta lilla marginal och sälja då?

Vore intressant att veta era synpunkter kring detta.
Till överst på sidan
Horizon

InläggPostat: 2010-06-07 06:33    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

Använder du MA5/MA200 så fick du en svag säljsignal den 25 maj och en stark köpsignal den 28 maj. Själv testar jag andra värden och fick svag säljsignal redan den 10 maj och sedan dess är jag ute ur marknaden med mina stora innehav. Har endast några små förhoppningsaktier kvar. Jag tycker inte att det är värt risken att gå in än, även om min strategi visar köp. Vill se en lite mer stabil omvärld innan jag går in.

Med lite erfarenhet i fickan kan jag meddela att strategin är klurig att följa då man hela tiden ligger en eller ett par dagar efter (med fonder). Vinsttesterna får därför endast ses som högst teoretiska eftersom det i dessa tider kan slå så mycket upp och ner i index. Ska skriva lite mer om detta längre fram när vi ser var den nuvarande krisen tar vägen.
morfarGinkgo

InläggPostat: 2010-06-07 10:07    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

Falk, min åsikt är att ta nämnda strategi (MA5/MA200) med en nypa salt. Har varken tid eller lust att debattera mitt påstående. Visst kan jag ha fel, är ju själv en sökare men flera faktorer bör nog blandas in i en sk teknisk bedömning av beslut.

200 dmv är en varning i sig, men framförallt en längre trendindikator. Att använda kombinationen 5/200 i ett dags-diagram är ingen strategi för mig men det är ju upp till var o en.
Jag skulle kunna påstå att Bollinger-band i olika tidsperspektiv är en bättre metod än den i tråden nämnda. I kombination med ditt nämnda 200-värde har du förmodligen en bra koll på utvecklingen. Någon indikator/oscillator för att bekräfta trenden kan vara ett ytterligare hjälpmedel. Omvärldshändelser samt relativa jämförelser förstärker bilden. Inte minst att förglömma är intresset, omsättning/volym en indikation att beakta.

Som sagt, är man ute efter en enkel strategi är ovan nämnda ett förslag. Som du förmodligen känner till krävs det ytterligare hjälpmedel för att göra en seriös teknisk analys, vilket är tidskrävande. Vad jag förstår är tyvärr de flesta som skriver t ex på forum, endast intresserade av just en linje som skall ge en sk signal till aktion.
Min åsikt således och därmed ej sagt att den är rätt.

_ _ _
Till överst på sidan
Coccos

InläggPostat: 2010-06-07 10:07    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

Den här boken har ideer om medelvärden som jag gillar !

Pdf

mvh Arrow ing

Håller gärna den gula linjen i handen!
http://yfrog.com/50popmvp
Coccos

InläggPostat: 2010-06-07 13:16    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

morfarGinkgo skrev:

Jag skulle kunna påstå att Bollinger-band i olika tidsperspektiv är en bättre metod än den i tråden nämnda. _ _ _

Jag håller helt och hållet med mG i detta.

mvh Arrow ing
Horizon

InläggPostat: 2010-06-14 19:55    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

Idag säger min strategi att jag ska in igen. Känns som att det lugnat sig lite på marknaderna, men än är faran inte över. Tänker dock följa mitt upplägg och lägga köporder imorgon. Vi får se hur det går. Smile
LFN

InläggPostat: 2010-07-27 23:32    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

Jag har också för avsikt att tillämpa köp & säljsignaler som ges i programmet Optimal Börs för att handla fonden Avanza Zero. Alltså en form av swingtrading där man fångar upp uppgångar och ligger utanför vid nedgångar.

Min undran är om man ska använda indexet OMXS30 i Optimal Börs och agera utifrån de köp- och säljsignalerna för att trada Avanza Zero?
Eller ska man använda sig av köp- och säljsignaler på Zero istället i Optimal Börs?
Till överst på sidan
Horizon

InläggPostat: 2010-07-29 01:17    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

Använd du OMX30 index som graf. Fonden ska följa index så nära som möjligt och det är ju index du ska agera på.
LFN

InläggPostat: 2010-07-29 07:01    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

Horizon skrev:
Använd du OMX30 index som graf. Fonden ska följa index så nära som möjligt och det är ju index du ska agera på.

Okej. Så då ska man inte lägga "1 dags fördröjning" i Optimal Börs om man har OMX30 som underlag? Det gör man ju annars vid fondhandel, alltså när köp/sälj är genomfört.

Konstigt nog ger ett vinsttest bakåt i tiden lite bättre utveckling med Zero, jämfört med indexet OMX30.
Till överst på sidan
Horizon

InläggPostat: 2010-07-29 16:02    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

Det där med en dags fördröjning har jag aldrig tänkt på. Vad jag tänker är att man agerar på indexets förändring, eftersom det speglar vart marknaden är på väg. Vart (och hur fort) sedan fonden rör sig är ointressant eftersom den bara är ett sätt att tjäna pengar på hur marknaden rör sig. Alltså kollar jag på indexet, som ju är vad AZ följer. Och så här i slutet av stycket inser jag hur rörigt det där lät. Smile
morfarGinkgo

InläggPostat: 2010-07-29 22:22    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

LFN...Konstigt nog ger ett vinsttest bakåt i tiden lite bättre utveckling med Zero, jämfört med indexet OMX30...

Förmodligen är utdelning förklaring, vilket gynnar AZ.

LFN, har du tid och lust får du gärna skriva ett par rader om din syn på Optimal Börs.
Det är väl mig veterligen det enda analys-programmet i Sverige som levererar dagliga fondkurser i uppdatering som underlag till en TA-graf.

Är du nöjd med programmet?

_ _ _
Till överst på sidan
LFN

InläggPostat: 2010-07-29 23:50    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

morfarGinkgo skrev:
LFN...Konstigt nog ger ett vinsttest bakåt i tiden lite bättre utveckling med Zero, jämfört med indexet OMX30...

Förmodligen är utdelning förklaring, vilket gynnar AZ.

LFN, har du tid och lust får du gärna skriva ett par rader om din syn på Optimal Börs.
Det är väl mig veterligen det enda analys-programmet i Sverige som levererar dagliga fondkurser i uppdatering som underlag till en TA-graf.

Är du nöjd med programmet?

_ _ _

Har ägt Optimal Börs en tid nu och jag trivs med programmet. Kanske är gränssnittet inte så modernt men programmet innehåller oerhört mycket funktioner. Har inte alls satt in mig i allt än. En fördel är ju att man kan ta hem programmet och använda det fritt i 30 dagar vill jag minnas om man är intresserad. Visserligen med lite begränsade funktioner men man får ju testa lite och tillsammans med PDF manualen på hemsidan så tycker jag att man kan skapa sig en bra bild av vad programmet klarar. Man har även utlovat ett forum för användarna på hemsidan så man kan dela med sig av tips mm.

Jag fick köpsignal på Zero & OMX30 igår så nu köpte jag Zero. Hade för avsikt att följa de köp- & säljrekommendationer som ges i modellen "Artificiellt Neuralt Nätverk" som har haft överlägset bäst utveckling historiskt i vinsttester jag gjort.

Kurshistoriken för Avanza Zero finns tillgängligt från 2006-09-11, (dock så startades fonden i Maj 2006).

Från 060911 tom 100729 så har fonden presterat +4,6%. Om jag under denna perioden följt samtliga köp- & säljsignaler från det Artificiella Neurala Nätverket (ANN) så skulle jag ha en utveckling på 653,6% nästan overkligt mycket.

Under tunga året 2008 så föll Zero ca 39%. Utvecklingen om man följt köp- & säljsignalerna landade på +54%
2009: Zero: +36% ANN: +97%
Hittils 2010: Zero +9% ANN: +34%

Totalt så har det hittils 2010 varit 7 säljsignaler och 6 köpsignaler i denna modell i Optimal Börs, jag har använt fonden Avanza Zero som underlag, inte OMX30 och har även lagt in 1 dags fördröjning av handeln med placeringshorisont 1 vecka.

Är det något mer om programmet du undrar över så fråga gärna, det finns en hel uppsjö av TA modeller och bra möjligheter att testa egna modeller. Tyvärr har jag inte stött på några användare av programmet ännu på något forum för man skulle säkert kunna tipsa varann om vad som funkar bra & inte.
Till överst på sidan
Horizon

InläggPostat: 2010-07-30 00:11    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

Har kollat på Optimal Börs vid flera tillfällen, men fastnade för HK då det följde med välkomstpaketet när jag gick med i Aktiespararna. Man kanske ska testa gratisversionen av OB i 30 dagar, hmm...

ANN låter intressant. Vilka indikatorer används? Avanza Zero är ju en perfekt fond för den typen av handel då den varken kostar courtage eller avgift. Enda nackdelarna med AZ är att man endast få placera 200k åt gången samt att handeln är fördröjd en dag (ibland två dagar om man inte får köp-/säljsignal förrän efter 13.00 på dagen).

Tutar på med min MA-strategi och AZ. Fick köpsignal runt 10 juli och hänger kvar än i en liten uppgång. Gillar verkligen inte när det går sidledes, men strategin ska ju följas och känslorna ska motas i grinden. Smile
LFN

InläggPostat: 2010-07-30 00:22    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

Detta är indikatorerna i ANN:

Parameter 1, Antal epoker. Anger hur mycket nätverket ska tränas. Tillåtna värden är heltal större än 0. (450)

Parameter 2, Antal nät. Eftersom varje neuralt nät ger lite olika resultat kan man väga ihop flera nätverks resultat till ett stabilare resultat. Värdet anger hur många neurala nätverk som används för slutresultatet. Tillåtna värden är heltal större än 0. (5)

Parameter 3, Beta start. En träningsfaktor. Tillåtna värden är tal mellan 0 och 1. (0,53)

Parameter 4, Beta end. En träningsfaktor. Tillåtna värden är tal mellan 0 och 1. (0,2)

Parameter 5, Momentum. En träningsfaktor. Tillåtna värden är tal mellan 0 och 1. (0,63)

Deterministisk träning. Neurala nätverk ger något olika resultat beroende på hur nätverken initieras. Deterministisk träning gör att resultaten alltid blir identiska vid samma förutsättningar.
Nackdel: Ibland misslyckas neurala nätverk med att hitta en bra lösning. Då bör man optimera om nätverket. Om man då har valt Deterministik träning så blir resultatet alltid oförändrat. (INAKTIVERAT)

Mina inställningar inom parentes.
Till överst på sidan
Horizon

InläggPostat: 2010-07-30 00:30    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

Ok, jag tänkte mer på tekniska indikatorer som glidande medelvärden, bollingerband, momentum, MACD, trend, volym, stöd/motstånd, relativ styrka osv. Men tack ändå för svaret. Neurala nätverk är alltid intressant, var man än använder dem eller forskar kring dem. Smile

Har tankat hem Optimal Börs och ska installera nu.
LFN

InläggPostat: 2010-07-30 07:05    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

Här har du programmets alla indikatorer, alla optimeras automatiskt för varje aktie. Du kan även självklart ställa in manuella parametrar för varje modell/indikator. Länk: http://www.optimalbors.se/indikatorer.htm

•Prisoscillator (MACD), modifierad
•Prisoscillator (MACD), adaptiv
•Momentum, klassisk
•Momentum, adaptiv
•Regressionsmodellering 1
•Regressionsmodellering 2
•RSI 1
•RSI 2
•Stochastic RSI
•Stochastics 1, modifierad
•Stochastics 2, modifierad
•Stochastics inverterad
•Parabolic SAR
•Artificiellt neuralt nätverk (lokalt tränad)
•** Artificiellt neuralt nätverk (globalt tränad)
•** Statistisk klassificeringsindikator
•Kombinationsmodell
•Flytande stopp-loss indikator
Till överst på sidan
Horizon

InläggPostat: 2010-07-30 11:41    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

Tack för svaret, har testat och kollat lite under förmiddagen. Intressant analysprogram, men det känns lite mystiskt med all "optimering" och allt som sker under ytan som jag inte har koll på. Frågan man direkt ställer sig är om inte programvaran skönmålar det hela lite grann. Dina siffror för handel med Avanza Zero är ju helt fantastiska, men så är det ju i efterhand lätt att fixa till en graf så att det ser ut som programmet skulle ha rekommenderat strålande affärer. Sen säger man att det handlar om neurala nätverk (och säkert hemliga algoritmer eller nåt sånt Smile) om någon ifrågasätter.

Skulle vara kul att prata med någon som testat programvaran under längre tid.

Förlåt min skepsis, men med vanlig TA kan man ju själv se vad det exakt är som leder fram till köp- eller sälj-signaler. Det känns lite "för bra för att vara sant" kring Optimal Börs, men jag ska fortsätta testa och utvärdera.
Horizon

InläggPostat: 2010-07-30 23:56    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

https://www.flashback.org/t942132

Jag ser att du haft programmet ett tag, LFN. Har du använt det för din trading sedan du köpte det och hur har utfallet varit i så fall?
Ghiia

InläggPostat: 2010-08-03 20:17    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

Herregud, jag säger bara det.... Surprised Har skummat igenom tråden och nu har jag drabbats av yrsel! Neutral
Det ni har skrivit om här kommer jag aldrig att kunna lära mig!
Till överst på sidan
Horizon

InläggPostat: 2010-08-03 20:37    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

Hehe, och ändå har jag försökt hålla det så enkelt som möjligt. Jag gillar inte när saker och ting börjar bli för komplicerade, dyslogiker som jag är. Very Happy

Börja du med att läsa böckerna du blivit rekommenderad i andra trådar. "Så här kan alla svenskar bli miljonärer", "Tradingguiden", "Aktier och fonder från grunden" osv, så kommer du att förstå den här tråden.

Men... jag kan ju förstås inte tala för annat än det jag skrivit själv. Wink
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Teknisk Analys Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Sida 3 av 3

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet

Besöksstatistik för Prat om Pengar på SIS-index