| Föregående ämne :: Nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
Horizon
|
Postat: 2010-07-29 16:12 Rubrik: Dogs of the Dow/OMX30 |
|
|
Jag tänkte använda en slant av mina likvider till att skapa en portfölj som följer "Dogs of the Dow"-strategin (har papperstradat lite hittills), med skillnaden att jag istället använder OMX30 index istället för DJIA.
http://www.dogsofthedow.com/
Har med hjälp av Hitta Kursvinnare vaskat fram dessa kandidater:
AstraZeneca
Boliden
Handelsbanken A
H&M B
Nordea
SCA B
Securitas B
Skanska B
Tele2 B
TeliaSonera
Ur denna lista fick jag vid min sammanställning fram dessa s.k. "Small Dogs":
Boliden
Nordea Bank
SCA B
Securitas B
TeliaSonera
Det är ju helt klart en kul/intressant strategi, men hur lyckosam den är vet jag inte än. Frågan är hur mycket det kan skilja när man byter index från DJIA till OMX30 t.ex. Funderar på att bara investera i Small Dogs och sedan hålla ett öga på Boliden eftersom den är så pass konjunkturberoende. Kanske någon separat strategi för just den aktien... vet inte riktigt.
Vad tycker ni? Bra eller *nus?  _________________ Top of the PoP's
Man skall aldrig drabbas av panik, men drabbas man skall man se till att drabbas först |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Grok

|
Postat: 2010-07-29 18:49 Rubrik: |
|
|
| Om man kikar på Dog Years så verkar ju'nte metoden så spexiellt slående. Krasst, DotD är klart mer volatil än Dow. Sen tycker ju siten om att att framhäva de positiva resultaten (och inte nämna när det går back). |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Horizon
|
Postat: 2010-07-29 19:43 Rubrik: |
|
|
Jo, där kan jag hålla med till viss del, men ska man ha en enkel strategi så blir det ofta på det sättet vad gäller avkastningen. T.ex. tenderar 2008 att lysa som en fyrbåk på minussidan, men jag tänker att man med någon enkel metod kan undvika dessa stora nedgångar och placera sig utanför marknaden. T.ex. den beryktade MA200-strategin eller något sånt. Inte vet jag, den som lever och testar får se.
En annan sak jag lägger på minussidan är courtagekostnader. Känns som det kan bli en del, med aktier ut/in och rebalansering varje år.
Edit: Bör väl nämnas att detta är en lååångsiktig strategi. Nästan lite som Aktiestinsens till vissa delar (köpa aktier med hög direktavkastning och gärna de som kostar mindre per aktie). _________________ Top of the PoP's
Man skall aldrig drabbas av panik, men drabbas man skall man se till att drabbas först |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Grok

|
Postat: 2010-07-29 20:58 Rubrik: |
|
|
| Horizon skrev: |
| ... men jag tänker att man med någon enkel metod kan undvika dessa stora nedgångar och placera sig utanför marknaden. |
Eh??? Så att investera i de aktier som avkastat mest är att "placera sig utanför marknaden"?
Änna skeptisk jag. Bättre att falla tebaks på indexfonder. Men om du ska placera utanför marknaden, ska du placera i aktier öht? Antingen ska väl dra nytta av nedgången (blanking, optioner, ...) om du kan eller hitta andra marknader? Råvaror, obligationer, fastigheter, valutor, etc. Hitta _enkel_ metod? mwhahahah (helvetiskt skratt från magtrakten).
Aktiestinsen var en person som hade tur. Det finns betydligt fler som hade otur. Jag säger tur för jag tror vi har en överförmåga att skriva skicklighet på de som lyckas få en värdestegring. I en normalfördelad värld finns det nån som gör bättre ifrån sig. Dvs. i en population av motsvarande storlek kommer du hitta en aktiestins. Frågan är: vad var hans strategi och är den värd att kopiera?  |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Horizon
|
Postat: 2010-07-29 23:56 Rubrik: |
|
|
Tror du har missförstått mig.
Jag menar att man investerar i t.ex. Small Dogs och sitter på dem (och gör små förändringar enligt strategin när det behövs), men skulle det komma en större nedgång som under 2007-2008 så får man se till att göra sig av med aktierna och "placera sig utanför marknaden" (läs: likvid eller blanka osv om man nu gillar sånt) tills det lugnat ner sig.
Hur man ska se denna nedgång komma har jag inget direkt svar på, men jag tänker att någon enkel MA-strategi kanske kan ge en fingervisning.
Ovanstående är ju att frångå strategin, men jag inbillar mig att man har mer att vinna på att hålla sig undan och köpa lite längre ner, än att sitta och vänta på utdelningarna. Strategin är ju en tvåstegsraket. Kursstegring + direktavkastning.
Jag höjer inte Aktiestinsen till skyarna, tycker dock att han har en skön attityd till livet och sitt investerande. Frågar du vad hans strategi varit för att du inte vet, eller ifrågasätter du den? Är inte riktigt med där.
Skulle vara kul att höra dina tankar kring hur man investerar/sparar bäst. Jag gillar som sagt att försöka hålla det enkelt. Jag ser mig som nybörjare och lyssnar gärna.  _________________ Top of the PoP's
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Solnamannen

|
Postat: 2010-07-30 08:04 Rubrik: |
|
|
| Horizon skrev: |
| Jag höjer inte Aktiestinsen till skyarna, tycker dock att han har en skön attityd till livet och sitt investerande. Frågar du vad hans strategi varit för att du inte vet, eller ifrågasätter du den? Är inte riktigt med där. |
Jag ifrågasätter hans strategi. Se nedan.
"En studie i efterhandskonstruktioner"
"En studie i efterhandskonstruktionen 2" |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Horizon
|
Postat: 2010-07-30 11:28 Rubrik: |
|
|
Ok, vi glömmer Aktiestinsen och hans strategi. Det var kanske ingen bra jämförelse. Han är kontroversiell, det märker man. Frågan är om vi någonsin får reda på sanningen om hur han investerat? Numera verkar han stå fast vid sitt "köp och behåll - med små förändringar".
Åter till hundarna. Har herr Solnaman några kommentarer kring dem? _________________ Top of the PoP's
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Horizon
|
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|
|