God jul & Gott nytt 2018

Högt och lågt. Prylar, politik och pendling. Ämnet är fritt.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Himmelsblå

Re: God jul & Gott nytt 2018

Inläggav Himmelsblå » 28 december 2017, 17:16

Slagfälla med hasselnöt is da shit.
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 29 december 2017, 17:35

aromata skrev:Jag fångade en ny mus i natt och den låg helt oskadd men död i buren. Buren är gjord i metalltråd så det låter en del när luckan smäller igen. Jag tror att musen dog av hjärtsvikt, den stackaren.

Gift lägger jag inte gärna ut eftersom en död mus kan lukta kväljande i någon vecka innan den har torkat ut. Hellre vanlig slagfälla där man inte vill ha den där lukten.

Precis. Först måste man lägga giftet på säkert ställe så inte husdjur kommer åt men likväl kan en mus som ätit av råttgift traska vidare in i nån vägg innan den dör och ruttnar. Kan bli knepigt (och dyrt) att hitta. Likaså är det inte bra om en katt hittar en mus som ätit gift. Krasst: Inge' smart att lägga råttgift i närheten av bostad. Lägger man ut råttgift i ekonomibyggnader (eller uthus) så går det åt en och annan katt (och rovdjur) tyvärr.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 29 december 2017, 20:01

Min erfarenhet av råttor och möss är väl ungefär så här.

Den största risken är levande möss och råttor som är inomhus eller i husets konstruktion. De kommer att äta elledningar. De kommer att bygga bo på ställen där de inte skall finnas. De kommer att dö, kissa, skita, gnaga på saker du absolut inte vill att de skall göra.

Första åtgärden är att täta huset. Det kan finnas ventilation till avloppen som måste få kraftiga nät. O s v.

Fällor är bra men innebär ett evighetsjobb som skall bevakas o s v. Jag har varit mera lyckosamt med slagfällor än burar. Men kraftiga slagfällor har ju risker. Slagfällor har dock död på djuret snabbt och man slipper fundera mera vad att göra.

Jag har gift i torpargrunden. Ett utrymme ingen katt kommer åt. Trots detta bygger jag ett stenröse med tegelstenar, takpannor o s v som gör att endast mindre djur har en chans att komma åt den låda giftet finns i. Lådan i sig skall bara ha mindre ingångar.

Sedan några år har jag inga möss inomhus i Torpet. Jag har tätat, grannens katt har sitt revir hos oss samt vi har gift i en låda laddad med gift i torpargrunden.

Om jag skulle upptäcka nya problem skulle jag dock tänka mig prova en elektrisk fälla.

https://www.skadedjursbekampning.nu/pro ... ulti-Kill-

Alltså död gäller :D. Katter, gift, ugglor eller fällor :D

Återgå till "Fria diskussioner"