Nu tar vi ryssjäveln!

Högt och lågt. Prylar, politik och pendling. Ämnet är fritt.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Himmelsblå

Nu tar vi ryssjäveln!

Inläggav Himmelsblå » 6 november 2017, 08:25

Sveriges historia med Ryssland är egentligen ett sorgligt kapitel.

Här lite intressant om ubåtarna. Nu tror jag att där förekommit undervattensoperationer i svenska vatten utförda av ryssar, men det är en annan sak. Varje ubåtsjakt var nog inte korrekt....

https://www.aftonbladet.se/kultur/bokre ... upt-vatten

Medier på djupt vatten... men ubåtsjakt i grunda och kustnära vatten är svårt. HMS Gotland sänkte ju USS Ronald Reagan under sådana förhållanden. Ja lättare förhållanden för ubåtsjakt då skärgården är knepigare än Kaliforniens kustvatten.

Nu samarbetar flottan med US Navy just för att utveckla Sveriges förmåga för denna typ av ubåtsjakt. Om 10 år när vi har utrustning kanske vi kan få upp något?

Artikeln väckte minnen... jag skrev ju om när jag gick högvakten 30 november. Jag hade skarpa skott i bössan vid ytterligare ett tillfälle och det var under en ubåtsjakt december 1987. Det måsta varit en av de sista antar jag?

Vid en tidigare jakt hade flottan skjutit skarpt för att tvinga ubåten till ytan. De släppte sjunkbomber. Då vid denna tidpunkt var nog många svenskar nervösa för ryska ubåtar, det var liksom skarpt läge.

Jag gick beredskap (BERTO) under denna ubåtsjakt, och då vi var ett signalkompani åt en generalstab hade ju alla vaktsoldatsutbildning. Vi hade ju dessutom gått högvakten.

Under ubåtsjakten så fick vi kasernförbud och bussarna stod uppställda på kaserngården. Vapnen var skarpladdade och ränseln packad (slutstycken inlåsta). Hade flottan fått upp en ubåt hade vi skickats till skogs i decembermörkret och ut mot skärgården för att säkra alla vägar och stigar. Området hade spärrats av med oss och andra som vakter.

Jag kan lova att det var lite nervöst. Alla som gjort lumpen och suttit post i vintermörkret vet ju hur lite man ser. Hur lätt det är att inbilla sig att någon kommer. Sverige är ju beckmörkt...

Lite kul att minnas tillbaka, men det var en trist julafton det vill jag lova.

Och är det inte märkligt allt jag råkar ut för? Högvakt när nassarna marscherar, beredskap under ubåtsjakter och boende i North Carolina det året orkanen gick så långt norrut? Ja var dessutom i Lima när Fujimoro körde sin statskupp... :D

Allt skall man vara med om....
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Himmelsblå

Re: Nu tar vi ryssjäveln!

Inläggav Himmelsblå » 12 november 2017, 12:06

Aaah.. vi skall köpa Patriots av jänkarna. Anti-robot... ni minns ju att Putin ställde upp ballistiska robotar i Kaliningrad? Ett kort han kan spela mot Sverige i ett hotfullt scenario om han vill låna Gotland för att ställa upp luftvärn där. Jag tänker alltså att vi får oroligheter eller destabilisering i Estland.

Där ser man. Om 10-15 år har vi kanske ett försvar värt namnet igen.
- ordspråk från England

aromata

Inläggav aromata » 12 november 2017, 12:18

Himmelsblå skrev:Där ser man. Om 10-15 år har vi kanske ett försvar värt namnet igen.

Det har hänt förr att en enda person har påverkat världshistorien (eller heter det historian?).

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 12 november 2017, 13:48

Himmelsblå skrev:Aaah.. vi skall köpa Patriots av jänkarna. Anti-robot... ni minns ju att Putin ställde upp ballistiska robotar i Kaliningrad? Ett kort han kan spela mot Sverige i ett hotfullt scenario om han vill låna Gotland för att ställa upp luftvärn där. Jag tänker alltså att vi får oroligheter eller destabilisering i Estland.

Frågan är om vi köpte rätt grejer. Vissa hävdar att Patriot är ett gammalt, förlegat system och att vi borde köpt franska SAMP/T istället.
https://www.dn.se/ekonomi/dagens-indust ... e-patriot/
https://www.nyteknik.se/samhalle/sverig ... sa-6882803
"you gotta do what you gotta do"

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 12 november 2017, 14:25

jeppe skrev:
Himmelsblå skrev:Aaah.. vi skall köpa Patriots av jänkarna. Anti-robot... ni minns ju att Putin ställde upp ballistiska robotar i Kaliningrad? Ett kort han kan spela mot Sverige i ett hotfullt scenario om han vill låna Gotland för att ställa upp luftvärn där. Jag tänker alltså att vi får oroligheter eller destabilisering i Estland.

Frågan är om vi köpte rätt grejer. Vissa hävdar att Patriot är ett gammalt, förlegat system och att vi borde köpt franska SAMP/T istället.
https://www.dn.se/ekonomi/dagens-indust ... e-patriot/
https://www.nyteknik.se/samhalle/sverig ... sa-6882803

Jo, jag läste det... men jag tror grejen är att man vill samköra med Nato här uppe och Polen har t ex Patriot. Men visst, systemet var nytt då när Saddam sköt SCUD mot Israel, det är 25 år sedan.

Jag gissar dock att systemet kanske kan uppgraderas fortsatt, men det kan vara fel.

Sedan kan det ju vara så enkelt att det är den amerikanska krigsindustrin vi bygger oss samman med, och att detta köp kan strategiskt därför gynna svenska exporten. Vi har vad jag vet ytterst få påsar ihop med fransmännen.
- ordspråk från England

Återgå till "Fria diskussioner"