Roaming EU

Högt och lågt. Prylar, politik och pendling. Ämnet är fritt.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

aromata

Roaming EU

Inläggav aromata » 26 oktober 2017, 09:54

Roamingavgifterna inom EU är ju borta. Men vad gäller när jag ringer?

Ex:
Jag har svenskt abonnemang och ringer från Sverige till Holland. Då ringer jag på en speciell utlandstaxa. "Att ringa från hemlandet till ett annat EU-land eller ett land utanför EU räknas inte som roaming, så roamingreglerna gäller inte".

Men om jag med samma abonnemang sitter i Spanien och ringer till Holland då är det roaming och därmed får inga roamingavgifter tas ut.

Betyder det att det med ett svenskt abonnemang är billigare att ringa till Holland från Spanien än från Sverige? Lite ologiskt i så fall kan jag tycka men världen är ju inte rakt igenom logisk.

Användarvisningsbild
jeppe

Re: Roaming EU

Inläggav jeppe » 26 oktober 2017, 11:45

aromata skrev:Roamingavgifterna inom EU är ju borta. Men vad gäller när jag ringer?

Ex:
Jag har svenskt abonnemang och ringer från Sverige till Holland. Då ringer jag på en speciell utlandstaxa. "Att ringa från hemlandet till ett annat EU-land eller ett land utanför EU räknas inte som roaming, så roamingreglerna gäller inte".

Men om jag med samma abonnemang sitter i Spanien och ringer till Holland då är det roaming och därmed får inga roamingavgifter tas ut.

Betyder det att det med ett svenskt abonnemang är billigare att ringa till Holland från Spanien än från Sverige? Lite ologiskt i så fall kan jag tycka men världen är ju inte rakt igenom logisk.

Jag vet inte svaret på frågan. Men känner till folk som samtalar mellan Sverige och ett specifikt EU-land genom Skype.
Då är det ju vanlig surfkostnad som gäller. (Ytterligare en fördel är att man kan se varandra under samtalet om man vill)
"you gotta do what you gotta do"

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 26 oktober 2017, 17:28

aromata skrev:Roamingavgifterna inom EU är ju borta. Men vad gäller när jag ringer?

Ex:

Generellt betyder det att det kostar "som hemma". Tex. är du i Spanien och ringer till ett nummer i Spanien kostar det enligt din utlandstaxa från Sverige till Spanien. Samt att du inte behöver betala nåt för de samtal du tar emot om någon ringer till dig när du är i utlandet.

aromata

Inläggav aromata » 26 oktober 2017, 17:40

Grok skrev:Generellt betyder det att det kostar "som hemma". Tex. är du i Spanien och ringer till ett nummer i Spanien kostar det enligt din utlandstaxa från Sverige till Spanien. Samt att du inte behöver betala nåt för de samtal du tar emot om någon ringer till dig när du är i utlandet.

Aha, är det så ... Då har man bara nytta av de nya reglerna när man surfar, ringer Sverige och tar emot samtal utomlands. Som om jag hela tiden befinner mig i Sverige alltså (som du skriver). Ok, tack för svaret!

Det är ju inte alltid man kan Skypa ...

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 26 oktober 2017, 18:57

Mängden surf i EEA kan vara annorlunda mot vad du har i hemlandet på ditt abonnemang. Går du över den gränsen kan det kosta extra.

aromata

Inläggav aromata » 26 oktober 2017, 20:05

Grok skrev:Mängden surf i EEA kan vara annorlunda mot vad du har i hemlandet på ditt abonnemang. Går du över den gränsen kan det kosta extra.

Jo, jag har noterat det. Man brukar väl få ett "erbjudande" om att köpa mer efter 80% förbrukat eller nåt sånt.

Återgå till "Fria diskussioner"