Landsorten bortom Katrineholm

Högt och lågt. Prylar, politik och pendling. Ämnet är fritt.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Himmelsblå

Landsorten bortom Katrineholm

Inläggav Himmelsblå » 24 oktober 2017, 11:01

Tänkte försöka starta en tänketråd om landsort, urban akademisk medelklass, osv

Social movers som flyttar från landsort till urbana områden gör inte alltid eller kanske t o m sällan en klassresa i egentlig mening. Flyttar man från ett land/språkområde/kultururområde till ett annat så kan man gå från t ex överklass till en annan överklass men det kommer ju ändå att märkas rejält i ens liv. Man är en social mover med allt vad det är, och det är inte samma sak som en klassresa. Man kan vara som Håkan Juholt och flytta från att vara kommunalrådsordförandens son i Oskarshamn till att bli riksdagsman i Stockholm. Man gör ingen klassresa, men man bytar ju sammanhang, dialekt, och kultur! Det är en vanlig resa att göra i dagens samhälle.

Om 40-talisterna var den första generationen som på allvar gjorde klassresor så var det denna generation som lika ofta flyttade från städerna till villaområden eller förorter som de flyttade till städerna. Senare generationer har mer konsekvent urbaniserat sig så att säga. Kanske inte lika många idag som gör klassresor men urbanisering och migration måste ju rimligen ha skapat en massa social movers???

Dessa social movers utbildar sig ofta och blir en del av den urbana akademiska medelklassen. Det är nog det vanliga idag? I min generation (generation X dvs 60 och 70-talister) tror jag det var vanligt att man flyttade från villaområdena och in till städerna. I Åhus när jag växte upp hade högstadieskolan väl nära 400 elever och fem eller sex fulla klasser i varje årskurs. Idag är skolan hälften i storlek ungefär när jag googlade... Det bor många 40-talister kvar och Åhus har gått till att bli lite av ett pensionärsparadis från att ha varit fyllt av barnfamiljer. Åhus är fortfarande vitalt och välmående, en gräddhylla med fin postadress i den delen av Skåne.

Jag vet inte om andra villaområden har haft samma trend. I Malmö-Lund bor ju den urbana akademiska medelklassen i villaområden fortfarande (typ Bjärred, Lödde eller Vellinge) och där är säkert en rimlig balans mellan barnfamiljer och pensionärer. Men östra Skåne har ju flyttat till västra så att säga. Det är västra Skåne som har de stora urbana områdena. I Skåne finns idag tre: Malmö-Lund, Helsingborg och i viss mån Kristianstad. Om man på 60-talet flyttade in från landet till tätorter som Osby, Broby, Simrishamn, Klippan osv så upplever jag dessa samhällen på 5-10.000 invånare som liksom avfolkade. Där bor ju folk, men där är inget liv eller ingen rörelse. Centrum har dött, man arbetar och gör sina affärer på annat håll och ungdomarna lär ju flytta därifrån?? Är det för långt för att vara attraktiv pendling in till de tre urbana områdena så händer saker... pensionärerna trivs ju såklart men andra?

Nej, det är en intressant utveckling!

Jag surfar runt lite här på denna sidan.

http://www.val.se/val/val2014/slutresul ... index.html

Kikar på SD i olika kretsar. Titta gärna på ett område ni är väl bekanta med. Letar lite annan statistik man kan haka upp saker på. Man vill ofta gärna hävda att det är en sviken arbetarklass som röstar SD. Jag vetifasen om jag tror på det, och tycker kanske även det är bättre att använda begreppet underklass. Det finns ju inte längre så många klassiska arbetare. Men kalla det vad fasen ni vill så länge det är tydligt vem eller vilka som menas. Är långtidsarbetslösa bidragstagare arbetarklass t ex?

Men på min sida av Skånes baksida dvs östra och norra (i princip gamla Kristianstad län) så sticker ju Båstad och Ängelholm ut med lägre siffror. Zoomar man sedan in så ter det sig som så att ju längre från ett urbant centrum ju högre siffror. Själva tätorten Tollarp ligger på behagligt pendlingsavstånd till Kristianstad. Ju längre från Urbant Centrum ju högre rösttal på SD. Är det då arbetarklassen eller vilka är det?? Där är ju inte mycket industrier kvar där ute menar jag...

---

En annan teori man hör är att det är svennar som aldrig träffat en invandrare som röstar SD, men det tycker jag inte alls stämmer. I välmående Åhus där jag växte upp fanns inte många invandrare men de var ju vanliga i bruksorterna och där fanns förr industrier. Dessa bruksorter röstar SD medan gräddhyllor som Åhus, Båstad eller Ängelholm inte gör det. Jag kan garantera att det inte bor mycket invandrare här, vare sig moderna asylflyktingar eller arbetskraftsinvandrare från förr!

Den teorin kan ni glömma!

Det är mycket finnar, juggar och polacker som röstar SD!
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Himmelsblå

Re: Landsorten bortom Katrineholm

Inläggav Himmelsblå » 24 oktober 2017, 11:50

En intressant statistik att göra är ju att samköra bostadspriser med rösttalet på SD... sätter en slant på att det sammanfaller fast omvänt då... ju billigare hus, ju högre rösttal på SD.

Eller vad tror ni?
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 24 oktober 2017, 17:09

https://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/ ... till-stad/

En bra länk om urbanisering. Tittar man från 1980-talet och framåt så verkar inte mycket hänt befolkningsmässigt i det som räknas som glesbygd. Grönt på kartan då... min del av Skåne (östra och norra) är till stor del glesbygd.

Man bor kvar. Men centrum är dött och bruket nedlagt. Det är min bild då, för centraliseringen har bara fortsatt, även om folk måste pendla mer då.

Om vi tar Tollarp som exempel med ca 5000 invånare och egen vårdcentral, egen högstadieskola osv så märks det i centrum en stor förändring. Från att ha haft tre bankkontor på 80-talet till ett kontor idag med skrala öppettider och ingen kontanthantering.

Man har kvar två livsmedelsbutiker men lever nog mycket på att E22 går genom byn. Den skall dras norröver, då gissar jag att bycentrum får mindre antal kunder.

Många tätorter med flera hundra eller knappa tusen invånare har idag inget, knappt en lanthandel. Bensinmacken blir automatstation. Busstationen är stängd och låst med en kur utanför.

Det är lite kul, jag skulle ladda mitt jojo-månadskort och stegade in på tågstationen i Eslöv.... den är ju stängd men inte låst. Gick till kiosken som ligger i stationen men de hade inte tillstånd til det. man kunde köpa förladdade jojo med max 200 kr på. Det är pressbyrån i Eslöv som har det jobbet... Eslöv är ganska stort. Vill man till ett resecenter måste man liksom resa... :D De finns väl i Malmö. knutpunkten i Helsingborg. Det borde finnas i Hässleholm då det är en traditionell hub för SJ som Nässjö och Alvesta. Kristianstad har kanske resecenter. Men orter som Osby eller t o m relativt stora Eslöv har inga sådana finesser. Det är ju centralorter i sina kommuner ändå ju...

Grejen är ju att alltmer ligger på internet och smartphones, och det funkar ju om man hänger med sin tid. Men alla gör ju inte det, och hursomhelst, vad isolerat det blir?

Det som ändå var relativt dynamiska samhällen på 80-talet är verkligen bara sovorter idag.

Och på tal om huspriser är det inte svårt att hitta hus för under miljonen som är fullt möjliga att bara flytta in i. En halv miljon t o m om man inte har pretantioner.

Stora familjehus då.
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 25 oktober 2017, 10:19

Vi hade ju nassar på gatorna på 80-talet också. Kanske inte lika hårt skruvat som idag men tillräckligt för att det skulle märkas. Det var ju då den där tanten tog till handväskan i Växjö. Ett ganska grovt våld om det hade varit mig, jag hade nog åtalats men tanter slipper såklart. Men det är en annan fråga...

Då styrde Palme Sverige, vi hade världens högsta skatter och vi var inte med i EU. Sedan valdes Ian&Bert in i riksdagen. Så dog det liksom ut tills Jimmie och gänget blåste nytt liv i BSS och det blev på krokiga vägar dagens SD.

Jag undrar hur rösterna såg ut i det valet. Är det samma områden som röstar på Jimmie idag?

---

Här ett inlägg på AB Kultur.

https://www.aftonbladet.se/kultur/bokre ... m-till-byn

Förhållandet är ju intressant och landsorten har ju just den försörjande statusen.

Annorlunda uttryckt, vem bor på landet?

Det är ju det. Väldigt många bor där utan att deltaga i vare sig livsmedels- eller råvaruförsörjning.

I statistiken ovan talades om tätorter som mer än 200 invånare. Då är t ex Vinslöv ju tätort (Vinslöv ligger strax utanför Hässleholm). Har ni sett Plötsligt i Vinslöv? Det är ju en kärleksfull betraktelse, en dokumentär producerad av några utflyttade lundensare. Så hade vi ju Klippans Centrum med Torsson, även det en låt med mycket värme. Men är det inte ett "von oben" perspektiv vi får? Nedlåtande mot dem som stannade kvar?

Jämför med Niel Youngs video av Harvest Moon. Eller Pettys Southern Accent... de gör ju inte skillnad på sig själva och de som stannade kvar.

I den moderna berättelsen om staden och landsbygden ingår en idé om att den framgångsrika människan söker sig till centrum; att den som aldrig lämnar sin födelseort i den lilla byn inte har valt att stanna, utan blivit kvar.

Föraktar vi i den urbana akademiska medelklassen de som bor kvar??? Eller är det mest jag som pratar... :oops:

Alla som inte är, inte känner sig, inkluderade i den samtida berättelsen om framsteg och tillväxt. Den som upplever att samhällets resurser satsas någon annanstans och att valfriheten inte gäller dem; som ser byns sista mataffär slå igen samtidigt som riksmedierna rapporterar om starka siffror för dagligvarubranschen.

Träffande tycker jag.
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 25 oktober 2017, 14:19

Fram med kartboken... men det är nordöstra Skåne vi nu talar om.

---

Efter att ha fundilerat ett varv till så tror jag det finns en generationsaspekt på det där med synen på stad & land. Petty och Torsson kan nog vara jämngamla men plötsligt i Vinslöv är ju från 1999. Niel Young är ju äldre.

Det var väl så att folk flyttade från staden och in i nybyggda villaförorter som Vinslöv under efterkrigstiden. De var födda 30 eller 40 kanske tidigt 50. Min generation födda 60-tal till nu har ju flyttat från dessa villaförorter till högskolor och universitet. Eller kanske andra karriärer. Några blev kvar... dessa är då kanske "loosers" för oss på ett sätt som är främmande för föräldragenerationen.

Både Malmö Stad och Göteborg tappade ju invånare när vår föräldrageneration satte bo. Jag tror det kallades för "gröna vågen". Men sedan dess har ju flyttlassen stadigt vandrat in i staden och mot centrala delar av sammanväxten av tätorter.

Så är det pendlingsavstånd och avstånd till köpcentra... man är ju beredd att köra längre för sina storköp och sina sällanköpsvaror än man är beredd att pendla... vanligtvis... och pendlar man kan man även köra och handla på orten man jobbar.

Så dör centrum i sovstäderna. Och de orter som ligger utanför pendlingsstråken ligger risigt till när bruket dör.

Markaryd, Älmhult med flera småländska småstäder kan leva ganska gott. Men Broby blir sovstad till Kristianstad... och byarna i Östra Göinge kanske avfolkas i brist på arbetsplatser. Allting i den kommunen norr om Kristianstad, men söder om Osby kommun, var ju gamla bruksorter där bruken försvann.

Jag var i Glimåkras gamla industriområde och det var kusligt och ekande tomt. Där fanns en gång industrier, små mekaniska verkstäder och annat som servade de större bruken.

Allt är ju inte nedlagt. I Hästveda finns Tarkett, det är nog Kristianstad kommun men gränstrakter till Osby och Östra Göinge. I Olofström ligger Volvo PVs karosserifabrik kvar, det är Blekinge och egen kommun men också nära gränsen.

Östra Göinge har därför blivit utflyttningskommun efter att allt stängt ner. Då blir det inflyttningskommun av asylmottagning. Nu tror jag de flesta asylsökande drar där ifrån också vad det lider, men det är märkligt egentligen alltsammans. Vem fan vill bo där frivilligt tänker man.... det blir ett misslyckande att bo där, folk får skylla sig själv.... det är ju inte vårt jobb att ta hand om det, de får ju flytta...

Loosers, det är inte mitt jobb att utbilda dig. Småkriminella bidragstagare som röstar SD... nej fy fasen.
- ordspråk från England

Återgå till "Fria diskussioner"