#Metoo

Högt och lågt. Prylar, politik och pendling. Ämnet är fritt.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Trendsökaren

Re: #Metoo

Inläggav Trendsökaren » 23 oktober 2017, 09:15

Vad gör man?

Kvinnor och även drabbade män har rätt att (efter kritisk granskning) bli trodda. Lagrells agerande är rent vidrigt. Det är ledarskap som brister.

Själv undviker jag den typ av jargong som är sexistisk. Som chef har jag sagt ifrån. Även mot kollegor. Inte aggressivt. Alla vet på vilka ställen man inte berör varandra utan samtycke. Man får ju beröra varandra. Man får ju flörta vilket ju inte går att hindra på exempelvis en arbetsplats. Men man klämmer ju inte på någons bröst i hissen om det inte uppenbart finns samtycke. Man går inte heller och kommenterar varandras behag på en arbetsplats.

Det här vet ju de flesta män åtminstone en del tror jag mig veta.

Som man behöver man ju inte känna kollektiv skuld för dem som går över de gränser som alla egentligen vet.

De allra flesta män är justa män och bör vara trygga i detta och må bra för detta. De flesta reagerar också helt rätt när man ser eller hör gränsöverskridande beteende. Men ibland är det ju ledarskapet som måste sätta gränserna.

De andra får väl ändra sig eller tvingas till detta.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 23 oktober 2017, 09:48

Kan hålla med om att Lagrells reaktion är minst sagt märklig. Ledarskapet kunde vara bättre.

Men allt sker ju inte på arbetsplatser.

Killen som gnider sig på bussen... blottaren... eller tafset i hissen... detta är ju något som verkar ske i det fördolda.

Låt oss inte tala om omfattningen, jag kan hålla med om Aromata om hjärnansplasticitet när drevet går. Alla minns väl teorierna om pedofilerna och satanistiska sekter som förghrep sig på barn? Den teorin fanns ju även i Sverige, men hade amerikanskt ursprung. Det finns en spelfilm om det... en handfull fäder hamnade oskyldigt i fängelse och fick sina liv förstörda... det var det där med undertryckta minnen och hela den påsen. Varför skulle en kvinna ljuga om sådant? (Det berodde på psykologens manipulerande i dessa fall)

Men låt oss konstatera att fenomenet finns och att det inte handlar om enstaka händelser.

Hur fasen gör man. Bygger bussar med privata bås? Trygga zoner är inte okomplicerat, könssegregerade bad.... det vore så tråkigt om vi hamnade i en sådan värld.
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 23 oktober 2017, 13:08

Fast det kanske är väldigt enkelt. Vi accepterar utan omsvep att det finns mestadels män men också kvinnor som på olika sätt är gränsöverskridande till och med brottsliga i sina beteenden mot det egna och motsatta könet inklusive barn.

Vi som män skall väl inte överpröva kvinnors upplevelser.

De flesta män deltager inte i detta. Vi agerar på justa sätt där vi så att säga befinner oss och enligt egen erfarenhet agerar rätt. Detta behöver ju inte vara nymoralism.

Sedan fodras det väl att man är en förebild för sina barn, att skolan tar tag i sina problem där de finns, att vi på arbetsplatse har kulturer som är hyggliga o s v.

Jag vägrar att ställa mig i en skamvrå för att typer som M Timell som beter sig eller för typer som Lagrell som direkt kränker genom att inte reagera på orimliga beteenden.

Sedan kan det ju finnas felaktiga påståenden. Detta får inte glömmas.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 23 oktober 2017, 17:18

Vi som män skall väl inte överpröva kvinnors upplevelser.

Här förstår jag inte riktigt ordet överpröva.
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 24 oktober 2017, 08:33

Hur fasen gör man. Bygger bussar med privata bås? Trygga zoner är inte okomplicerat, könssegregerade bad.... det vore så tråkigt om vi hamnade i en sådan värld.

Vad jag menar när jag skriver detta är ju att dessa typer av förslag redan finns med trygga rum och könssegregerade festivaler.

Människor bör få lov att skydda sig, men steget mellan trygga rum och gated communities är ju hårfint. Det är i grund och botten samma sak.

Det är en tråkig utveckling om höger och vänster är överens om exkluderande lösningar. Lite smått skrämmande.
- ordspråk från England

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 24 oktober 2017, 11:55

Ang överpröva

Det jag skriver är kanske lite dubbelt. Man bör ju alltid ha med sig ett kritiskt öga men om ett stort antal kvinnor nu säger att de varit utsatta för sexuella kränkningar och övergrepp av män så kanske vår uppgift som män inte är att förneka detta på grund av att vi inte gör så. Alltså vi bör väl inte överpröva deras erfarenheter och upplevelser såsom Lagrell gör.

Alla vet ju skillnaden mellan flört och tafs och när det går över till grova oönskade saker. De allra flesta män klarar detta och behöver därför inte gå med någon allmän skam att vara man. Vi har inget kollektiv synd som vi drar på för män som uppträder som svin. De får dra sitt eget ok.

Vi kan ju reagera men vi har samma ansvar som kvinnor där. Varken mer eller mindre.

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 24 oktober 2017, 12:06

Trendsökaren skrev:Alla vet ju skillnaden mellan flört och tafs...

Jag vet inte om det finns folk som tänder på plötsliga, abrupta sexuella framstötar, är så fallet har ni ju en ganska utmanande situation. För min egen del kan jag inte minnas att jag tagit i någon på ett sexuellt sätt utan att det föregåtts av leenden, trånande blickar, någon mer mild omfamning och kyssar... Jag kanske är pryd?!

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 24 oktober 2017, 12:42

är så fallet har ni ju en ganska utmanande situation.

Det är knepigt ja... läs gärna länken Aromata hade i början... men gillar man mer hårdhänt sex om man får kalla det så... 50 nyanser av något är ju en märklig succé i detta sammanhang. De flesta läsarna var väl damer?? Det är väl tantsnusk noga räknat???

Nej, jag vet heller inget om hur det där funkar faktiskt.
- ordspråk från England

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 24 oktober 2017, 16:12

Solnamannen skrev:
Trendsökaren skrev:Alla vet ju skillnaden mellan flört och tafs...

Jag vet inte om det finns folk som tänder på plötsliga, abrupta sexuella framstötar, är så fallet har ni ju en ganska utmanande situation. För min egen del kan jag inte minnas att jag tagit i någon på ett sexuellt sätt utan att det föregåtts av leenden, trånande blickar, någon mer mild omfamning och kyssar... Jag kanske är pryd?!

Det verkar ju inte prytt. Det är väl så det går till ett växelspel som man försöker lyssnar på.

Hur det sedan går till är väl de resandes ensak.

Filmen "Häxorna i Eastwik" handlade väl lite om Aromatas dilemma. I denna film kommer det damerna önskar i form av djävulen och det blir som i deras individuella önskningar. Sedan säger han "Jag då" vilket leder till stort elände för honom. Man förgör honom och han får betrakta sitt barn inifrån en TV.

Det hela är inget enkelt material. Men är man ingen djävul som kan läsa det helt på alla plan osagda så är det väl bättre att känna sig fram. Så att man vet om och hur man lyckas tillsammans.

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 24 oktober 2017, 22:38

Trendsökaren skrev:Alla vet ju skillnaden mellan flört och tafs och när det går över till grova oönskade saker.

Det är en gigantisk skillnad mellan flört och tafs. Om du inte visste det! Beröring är aldrig ok i professionella eller offentliga sammanhang. Punkt!
Att flörta i en profesionell situation kan dömas som sexuell trakasseri. Så håll era ögonlock i styr!¨

Jag är helt med. Varför i hela friden ska en kvinna behöva ens stå ut med oönskade närmanden och antydningar i en professionell situation? Många män tycks anse att kvinnor är villebråd i alla situationer och att flirta är en global rättighet. Åk till ett muslimskt land och flirta så får du se hur länge du klarar dig!

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 25 oktober 2017, 06:18

I princip håller jag med om detta och vad som utmärker ett professionellt sätt.

Tycker också att ledning och chefer måste vara goda exempel samt har ett ansvar för sin enhets och områdes kultur.

Nu sätter jag på mig kavajen och åker till ett uppdrag.
................

Det som TV 4 visar upp är stor oprofessionalitet. Ledningen är både vän och tar emot saker från uppdragstagaren. Värdet behöver inte vara gigantiskt men kraften i att vara beställare har blivit uddlös. Vilket i detta fall blir lite katastrofalt för många inklusive bolaget.

Om det gått att ändra på kulturen och ledarskapet i produktionen kan man ju inte säga men man var egentligen ganska maktlös eftersom relationerna inte var sådana som de bör.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 25 oktober 2017, 09:40

Grok skrev:
Trendsökaren skrev:Alla vet ju skillnaden mellan flört och tafs och när det går över till grova oönskade saker.

Det är en gigantisk skillnad mellan flört och tafs. Om du inte visste det! Beröring är aldrig ok i professionella eller offentliga sammanhang. Punkt!
Att flörta i en profesionell situation kan dömas som sexuell trakasseri. Så håll era ögonlock i styr!¨

Jag är helt med. Varför i hela friden ska en kvinna behöva ens stå ut med oönskade närmanden och antydningar i en professionell situation? Många män tycks anse att kvinnor är villebråd i alla situationer och att flirta är en global rättighet. Åk till ett muslimskt land och flirta så får du se hur länge du klarar dig!

Eller man.

Det är hur som helst ofta i dessa situationer folk träffas.

----

Maktsituationen har nog hursomhelst stor betydelse för hur en misslyckad flört mottages. Kan man inte enkelt gå undan, säga ifrån eller tacka nej artigt blir det ju obehagligt.

Men då skall vi inte glömma att just maktsituationen kan utnyttjas även av den i beroendeställning. Man kan faktiskt knulla sig uppåt i karriären, jag skulle inte rekommendera det men...

Det är liksom oavsett om man är chef, hyresvärd eller polis.

Kan man flörta sig ur fortkörning?

Det är väldigt knepigt alltsammans. Menar inte det är omöjligt att hantera men man kan ju vara ödmjuk inför problemen.

---

Jag noterar också att det är mycket "mjuka" killar som är på löpen. Timell var väl lite grabbig kanske. Men Kronér och Virtanen är ju velourkillar nästan.
- ordspråk från England

aromata

Inläggav aromata » 26 oktober 2017, 20:52

Jag har nästan aldrig sett en flickvän fota sin poserande pojkvän. Däremot har jag ofta sett pojkvännen fota sin läpputande poserande flickvän. Är detta ett problem? Nä, verkligen inte! Båda "finner" sig i sina respektive könsroller och gillar det. Det ska vara skillnad på manligt och kvinnligt annars vore det ju för tråkigt. För alla parter.

Vad det verkligen handlar om är respekt för varje individ oavsett kön, sexuell läggning eller annat. I princip kan vi ju bete oss hur som helst mot vem som helst under förutsättning att vi respekterar den andra. Den som tafsar på någon som inte vill, respekterar inte den andra. Är man osäker får man väl fråga eller låta bli. Egentligen är det inte svårare än så.

Återgå till "Fria diskussioner"