#Metoo

Högt och lågt. Prylar, politik och pendling. Ämnet är fritt.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Himmelsblå

#Metoo

Inläggav Himmelsblå » 20 oktober 2017, 07:56

Jag har faktiskt också blivit sexuellt antastad några gånger. Jag ser ganska bra ut, utan skryt, och homosexuella män har tafsat och nypt. Inte varje år, men några gånger. Senast blev jag nypt i kina i själva Kina... av en kines då....

Idag är jag väl så pass gammal att den tiden är över.

Så vad gör man, hur reagerar man? Jag reagerar nog som de flesta andra som blir ovälkommet antastad: man går undan, undviker osv. Ett fåtal kanske reagerar direkt och säger ifrån, men de flesta reagerar nog tyst och undvikande.

https://www.expressen.se/kronikorer/bri ... du-svinet/

Så lättare sagt än gjort tror jag om artikeln ovan, att man såklart borde säga ifrån. Det snackas om lagstiftning som alternativ till lösning mot problemet, men anti-tafslagar finns ju i en del länder och det är verkligen inte oproblematiskt. De bör ju vara könsneutrala dessa lagar, ibland är de ju närmast homofoba i ett globalt perspektiv. De riktar sig enbart mot homosexuella mäns tafsande på andra män. Men hur det än är, de kommer att användas mot homosexuella, det är jag övertygad om, och jag kan förställa mig att en viss politisk gruppering får vatten på sin kvarn.

Det är lite märkligt men jag är inte homofob, man kan tycka jag har anledning, men tafsandet skrämmer inte. Ett visst obehag, men så jävla farligt tycker jag inte att det är! Men det är ju hur jag reagerar! Andra kanske upplever situationen värre!

Det bör ju noteras att det inte bara är män som förgriper sig, även om extremfallen 9 ggr av tio är män. Carola hade ju råkat illa ut som barn och blivit våldtagen (vad jag förstår) av en homosexuell ung kvinna. Man jag får nog tyvärr erkänna att det inte är brudarna som tafsat utan bögarna. Fast det är klart, hade brudarna tafsat hela tiden hade man väl tröttnat?

Så tycks allt nu bara klumpas i hopa mediamässigt... vad gör vi med skitstövlarna? Jag tänker på Timell... men det är ju en annan fråga liksom. Här tror jag könsuppdelningen är mer 50/50, även om kanske män oftare är utåtagerande istället för att sprida skit bakom ryggen. Men apropå Timell... han har ju ridit på den här ekonomiska vågen av hausse i bostadsekonomin hela sin karriär. Det är en märklig "timing" att Timell är slut ungefär nu när bostädernas era som bankomater är förbi snart (om vi får tro Solnamannen).

Vi kan snacka både mobbing, härskartekniker och sexuellt "tafseri" på denna tråden, men jag är inte säker på att det egentligen hör hemma i samma låda.
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

aromata

Re: #Metoo

Inläggav aromata » 20 oktober 2017, 15:36

Det är bra att fokus hamnar på detta. Många är utsatta och mörkertalet säkert stort. Men nu när drevet går har plötsligt alla blivit utsatta. Det blir som en form av masspsykos där minsta lilla beröring någon gång i det förflutna växer till ett grovt angrepp. Just nu är det väldigt PK att vara ett sexuellt offer.

Därför är det befriande att någon vågar sticka ut och säga att jag är inte drabbad.

http://www.svt.se//opinion/anna-e-nachman-om-metoo

Sociala media har en fantastisk inpakt och det är så lätt att bara haka på utan djupare eftertanke och utan att behöva motivera sig. Risken med det är att en del personer, som t.ex jag, tycker att trovärdigheten då minskar (jag har lite svårt att tro att alla är drabbade). De som förlorar mest på detta är alla dem som verkligen blivit utsatta ... på riktigt.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 21 oktober 2017, 11:30

Man kan tro att jag aldrig håller med Åsa, men det är nog fifty-fifty ungefär. Beror på vad det gäller. Vad gäller identitetspolitik har vi ungefär samma åsikt, jag tror ju mer på klass än på hudfärg som social markör och påverkan på livsmöjligheter. I Sverige då.. än så länge.. i USA går ju klassgränser fortfarande mycket längs samma gräns som hudfärg, men det har sin bakgrund i slaveri och vilka som grundade vilka kolonier i Nya Världen.

Klass! För helvete! Vad är det för vänster vi har??? Tror att Juholt är underklass... hans pappa var ju för fan kommunalrådsordförande!

https://www.aftonbladet.se/kultur/a/5m0 ... tjal-syret

Här Åsa om detta #Metoo...

Men det är kändisarna som tar allt syre. Ett strukturellt problem förvandlas till klickkittlande individuella uppgörelser. De namnlösa offren struntar vi i.

Den urbana akademiska medelklassen suger i sig resten av den luft som finns kvar. Nu senast om Kronér som polisanmäls av sin fd flickvän för ett destruktivt förhållande.

en del av den lynchjustis som nu markerar en milstolpe i svensk offentlighet.

Det berömda parlamentet på gatan. Numera inomhus på nätet.

Jag vill inte försvara sviniga eller kanske till och med olagliga beteenden, men vi kan inte ha en ordning där sociala medier tvingar fram en gammaltestamentlig rättsskipning, till stora delar på politiskt drivna grunder.

osv...

Det är en förtvivlad blandning av allt möjligt i detta fenomen. Rena olagligheter blandas med opassande beteende och svinigt fylle. Vissa frågor handlar om lagbok, annat om vett och etikett... en hel del väldigt självupptagna kvinnor passar på att lufta gammalt bråte. En jävla röra med ett gemensamt aja baja...

Men det är kanske för tidigt att sortera... Timell kör med härskartekniker och mobbing, en annan fick brallorna neddragna på fyllan på en föräldrafri fest. Det där med föräldrafria fester och alkohol i kombo är nog inte så lyckat förresten, det bör nog ifrågasättas... men det är ju en helt annan fråga än Timells hjärnsläpp?

Eller?
- ordspråk från England

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 22 oktober 2017, 08:04

Det är svårt att sortera.

Men i princip är det väl i grunden positivt.

En sak som för mig är tydlig är att ledarskapet är viktigt. I exemplet med Martin Timell så svek man inte bara de drabbade utan Timell själv och sitt varumärke.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 22 oktober 2017, 08:29

Trendsökaren skrev:Det är svårt att sortera.

Men i princip är det väl i grunden positivt.

En sak som för mig är tydlig är att ledarskapet är viktigt. I exemplet med Martin Timell så svek man inte bara de drabbade utan Timell själv och sitt varumärke.

Jo, det är uppenbart hur dåligt det varit ställt på TV4 att ingen producent eller chef hanterat Timell på ett konstruktivt vis. Där har det verkligen brustit i ansvar. Timell har ju betett sig som en klassisk diva! Kanske man i film och TV mest utövar damage control snarare än ställer vederbörande mot väggen. Jag kan hålla med om att Timell på ett sätt blir ojuste behandlad då han aldrig verkar ha blivit tillsagd eller konfronterad på allvar utan blir uthängd som konsekvens.Jag tror ju Timell har den sociala förmågan att vara en god och trevlig man liksom.
- ordspråk från England

aromata

Inläggav aromata » 22 oktober 2017, 11:01

Trendsökaren skrev:En sak som för mig är tydlig är att ledarskapet är viktigt. I exemplet med Martin Timell så svek man inte bara de drabbade utan Timell själv och sitt varumärke.

Jo, ledarskapet har brustit men kan man verkligen ta Timell i försvar? Kan man se honom som ett offer? Jag är tveksam i detta fallet. Att han blir fartblind av all sin framgång kan jag förstå men det kan inte på något sätt förmildra hans agerande. Det som möjligtvis förmildrar är att han tar på sig skulden och ber om utsäkt. Men ansvaret kan inte vara någon annans än hans. Han är ju en vuxen man.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 22 oktober 2017, 11:21

aromata skrev:
Trendsökaren skrev:En sak som för mig är tydlig är att ledarskapet är viktigt. I exemplet med Martin Timell så svek man inte bara de drabbade utan Timell själv och sitt varumärke.

Jo, ledarskapet har brustit men kan man verkligen ta Timell i försvar? Kan man se honom som ett offer? Jag är tveksam i detta fallet. Att han blir fartblind av all sin framgång kan jag förstå men det kan inte på något sätt förmildra hans agerande. Det som möjligtvis förmildrar är att han tar på sig skulden och ber om utsäkt. Men ansvaret kan inte vara någon annans än hans. Han är ju en vuxen man.

Nej, det förmildrar inte. Men det rätta anser jag är att alltid försöka ta saker mellan fyra ögon eller gå någon annan makthierarkisk väg innan man offentligt skämmer ut någon.

Är man trampad på tårna bör man på något sätt säga ifrån, eller be någon annan säga ifrån innan man drar igång skitsnacket liksom. Rent allmänt.
- ordspråk från England

aromata

Inläggav aromata » 22 oktober 2017, 11:29

Himmelsblå skrev:Nej, det förmildrar inte. Men det rätta anser jag är att alltid försöka ta saker mellan fyra ögon eller gå någon annan makthierarkisk väg innan man offentligt skämmer ut någon.

Är man trampad på tårna bör man på något sätt säga ifrån, eller be någon annan säga ifrån innan man drar igång skitsnacket liksom. Rent allmänt.

Helt enig med dig! Men där handlar det om ledarskapet som antingen varit medveten och allt för passiv eller också omedveten och inte "inbjudande" att rapportera till. Det måste ju inte bara handla om sexistiska påhopp utan om mobbing i alla möjliga former också.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 22 oktober 2017, 12:14

Det måste ju inte bara handla om sexistiska påhopp utan om mobbing i alla möjliga former också.

Det verkar ju ha varit mest det i Timells fall och sexistiska påhopp, till och med tafsning, kan väl vara mobbing och härskarteknik det med? Det behöver ju inte vara annat än dominans, ungefär om en kvinna fäller en nedsättande kommentar om ens manlighet för att hitta den "spegelbilden"? Ett sätt att sätta sig på en.

Jag tänker lite så ibland i alla fall.
- ordspråk från England

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 22 oktober 2017, 13:01

#metoo

Kan nog sägas vara i samma sits som Himmelsblå, ser nog helt OK ut. Framförallt när jag var yngre blev jag flera gånger nypt i rumpan av 10-20 år äldre kvinnor på krogen. Sedan är ju normen sådan att män ska bli smickrade av det medan kvinnor blir förnedrade... Ganska skevt det där. :roll: Arbetade som bartender en vända och då var ju oanständiga förslag vardagsmat, och att möta det med ett leende gav mer dricks. :roll: Även det här ska inte killar beskriva som ett problem, utan som smickrande och ett uttryck för vår starka manlighet på något sätt.

Har blivit rejält limmad på av bögar också med en del förvånansvärt målande beskrivningar av vad som skulle kunna tänkas erbjudas; men jag är ganska tålig och menar nog på att även om det varit nära höll det sig på rätt sida om anständighetens gräns. Vilket väl gör att man får se det som lite smickrande.

Vi vill ju inte ha ett samhälle där attraktion, bus, glädje, flirtande och/eller kåthet om ni så önskar definieras som "sexuella trakasserier". Det blir ett kallt och trist samhälle med mindre kärlek. Det är en hårfin skillnad som kräver en hel del inkänning hur det jag skickar iväg tas emot av mottagaren. Och att man slutar omedelbart om man inte får "respons"/positiv feedback. Jag upplever inte att jag någonsin har haft problem att "känna in" det här, men det finns ju människor till allt... :roll:

aromata

Inläggav aromata » 22 oktober 2017, 14:46

Sen finns det ju kvinnor som utnyttjar sin kvinnlighet för att klättra i karriären eller kanske i utpressningssyfte. Det är förstås tacksamt för går inte planen som tänkt kan man alltid hävda att man blivit sexuellt antastad. Skulle sen ord stå mot ord är jag inte förvånad om den kvinnliga versionen får tolkningsföreträde.

Debatten just nu är superbra men den är också väldigt enögd. Men det blir ju ofta så när "drevet" går.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 22 oktober 2017, 15:23

aromata skrev:Sen finns det ju kvinnor som utnyttjar sin kvinnlighet för att klättra i karriären eller kanske i utpressningssyfte. Det är förstås tacksamt för går inte planen som tänkt kan man alltid hävda att man blivit sexuellt antastad. Skulle sen ord stå mot ord är jag inte förvånad om den kvinnliga versionen får tolkningsföreträde.

Debatten just nu är superbra men den är också väldigt enögd. Men det blir ju ofta så när "drevet" går.

Jag hoppas ju att tiden är förbi när argumentet "varför skulle en kvinna ljuga om sådant" passerar utan mothugg.

Men jag tycker mig märka en konstruktiv tillnyktring av debatten!

Det finns en feminism som ser kampen mellam könen som ett slags kamp i stil med klasskampen. En marxistisk feminism där allt bara är en social konstruktion. Jag skriver ju i annan tråd om min syn på dagens vänster.

Men det finns ju också en annan feminism, där man strävar efter ökad förståelse och ökad solidaritet mellan män och kvinnor. Då blir det mer intressant ju.

De kvinnor jag talat med i dessa frågor som varit borgerligt sinnade och akademiskt bildade brukar inte ha några problem med att det finns ett gott mått av skitstövlar även på den så kallade spinnsidan.

Det går att komma framåt i en politik den vägen.

Mycket av snasket i kvällspressen måste man ju ta med en nypa salt. Men jag tolkar ändå inläggen från vanligt folk som sanningsvittnen i hög grad. Lika lite som jag eller Solnamannen har anledning att ljuga har de det. Det är en bild som målas upp där man ju undrar hur män tänker ibland! Det är ju inte okej, och det är inte heller okej som manlig norm! Som jag tolkar normen och som jag blivit uppfostrad kring rätt och fel och hur man skall behandla damerna. Jag hade kanske bra föräldrar eller jag vet inte... hur fan beter dom sig???!!? Och hur fasen kommer de undan med det??!!?
- ordspråk från England

aromata

Inläggav aromata » 22 oktober 2017, 16:07

Inläggen från vanligt folk är säkert äkta känslor till största delen men också subjektivt. När drevet går sänks ribban för många skulle jag tro. Den mänskliga hjärnan är skrämmande plastisk och vi kan alla fås att tänja gränserna om bara de rätta förutsättningarna finns.

Hm, det låter som jag försvarar de stackars männen men så är det inte alls. Tvärtom! Men jag vill nog se en mer balanserad debatt och som undviker kollektiv bestraffning av alla män.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 22 oktober 2017, 17:07

aromata skrev:

Självklart är han vuxen och får stå för sina handlingar. Men om man som chef känner till ett missförhållande så kan man ju inte runda att denna också har ett ansvar för att få stopp på eländet. Chefskapet är ju inte den som direkt orsakar men underlåtenheten skapar mera offer och lett till en riktigt osund arbetsmiljö

Självklart har Martin Timell också drabbats av bristerna i ledarskapet. Men att säga att han är ett offer blir ju fel.

När jag var chef så fick man ju ta i tråkigheter men syftet var ju att hjälpa. Det måste ju gå att ha den inställningen även om man faktiskt säger till personen att det är inte OK att göra som du gör.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 22 oktober 2017, 19:42

Solnamannen skrev:...ett uttryck för vår starka manlighet på något sätt.

U2? :alien:

Män blir ju inte bekräftade på samma sätt och av samma anledningar som kvinnor normalt. Beröm för utseende och beröm för förmågan ges ju inte lika.

Samtidigt skiter jag i hur jag ser ut i håret nuförtiden, och i övrigt utseendemässigt också. Men förr i tiden, varför inte?

Rollerna är olika. Men jag är tvärsäker på en sak: sexualitet är en biologisk konstruktion.

Men jag vill nog se en mer balanserad debatt och som undviker kollektiv bestraffning av alla män.

Samma här, jag är urtrött på det kollektiva skambeläggandet. Samtidigt är det väl så, att precis som muslimer tänker man "inte nu igen!! Vad är det för en jävel"... fast muslimer när en islamist drar av en bomb eller halshugger någon... det knepiga är att jag kan väl gå med på att jag har ett ansvar som man. Men de där handlingar begås ju bakom ryggen på mig med. Vad skall jag göra liksom?
- ordspråk från England

Återgå till "Fria diskussioner"