#Metoo

Högt och lågt. Prylar, politik och pendling. Ämnet är fritt.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Trendsökaren

Re: #Metoo

Inläggav Trendsökaren » 22 december 2017, 15:13

Att diskutera genusvetenskap är jag inte motståndare till. Detta har jag ju gjort länge och funderat över mansrollen också inklusive här hemma.

Att skoja är inte heller fel eftersom vi är i desperat behov av skratt och humor. Vårt vuxna varande är ju mycket ansvar och därför behöver vi lite kåserande. Det kan kallas återhämtning.

Du är ju ingen problemperson så långt jag kan förstå. Men i en kant i en normalfördelningskurva så finns det män med problembeteende. Denna svans på denna del av kurvan är större än den är hos kvinnorna. Det är mestadels män som begår brott och som är med i allvarliga olyckor. Det här måste ju både män och kvinnor förhålla sig till.

Skall berätta om en gång så beordrades jag att vara med i ett arbete kring genus. På sätt och viss lite motvilligt eftersom jag under lång tid ansett att styrning och ledning inom Göteborgs Stad var knepigt. Det var ett antal chefer som skulle studera genus och brukarna i sin egen verksamhet. Jag gjorde det lite enkelt för mig på det sätt att jag gjorde en arkivstudie kring vilka som fick hjälp och hur mycket m m. Fann att det mestadels var kvinnor som fick hjälp och att de män som fick hjälp fick mindre hjälp i timmar räknat. En del av vårt arbetet handlade om stöd till "kvinnor" med barn.

Jag försökte mig på att skriva lite reflektioner kring detta vad det var som gjorde att fäderna försvann i denna socialtjänst med lite exempel och förslag till annat arbetssätt. Arbetet blev aldrig uppmärksammat.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 22 december 2017, 15:18

Det finns mycket genus även åt andra hållet och det är nog svårt ibland. Det har ju funnits skribenter som debatterat vårdnad av gemensamma barn för ett 10-tal år sedan och möttes av en kakafoni av hån.. Ofta är man "kränkt vit man" om man tar luft.

Tror vi har ett liknande problem i vården då kvinnor tycks få mer vård inompsykiatrin än män. Män är väl kraftigt överrepresenterade i självmordsstatistiken? Som man lider man nog ofta i tysthet, kanske man därmed får skylla sig själv.

Lite samma har vi haft i migrationspolitiken då det finns en högljudd opinion som tystat kritik och problematiserande. Man måste kanske vara vänsterkvinna som vår finansminister för att kunna säga ifrån.

Det finns kvinnor med integritet så vi får hoppas på dessa.
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 22 december 2017, 18:16

Jag har inte läst artikeln med finansministern men förstår att hon var kritisk mot hur det gick till 2015. Jag delar hennes uppfattning.

Du/ni skall veta att det som jag räknar som min familj innehåller barn till flyktingar och även en utlandsfödd som inte är flykting. Men jag anser inte att juridik och internationella åtagande skall ersättas av känslostyrning.

De som har stora hot mot sig på grund av åsikter, ras o s v skall skyddsbehovet prövas enligt juridik. Nu är det en debatt styrd av känslor. Samtidigt sker det en misshandel av de som väntar på beslut utan undervisning i svenska m m.

aromata

Inläggav aromata » 22 december 2017, 18:53

Vår finansminister har väl inte varit min favoritpolitiker precis men dagens uttalande får mitt stöd. Att det blir så upprörda känslor av en uttalad beskrivning av det faktiska läget signalerar att vi ibland är väldigt naiva och omogna i det här landet. Lite samma som den negativa reaktionen på Malmöpolisens rekommendation till kvinnor att inte röra sig ensamma på natten i områden som är dåligt upplysta. Vad är problemet? Det var en rekommendation, inte ett förbud! Var och en gör som den vill men riskerna ökar för ensamma kvinnor i mörka utrymmen. Tror du inte på det, skit i det.

Sen tycker jag att det egentligen är konstigt att staten ska bestämma vem som ska vara hemma med barnen. Det är frivilligt att gifta sig och det är frivilligt att skaffa barn. Om det är viktigt för dig att båda föräldrarna delar lika på tiden hemma med barnen, varför skaffar du då barn med någon som inte tycker detsamma och som inte är villig att kompromissa? Har man inget ansvar själv? Är det alltid någon annan som ska lösa det?

Jag tycker nog att vi är blödigare än många andra jämförbara länder. Kanske har vi haft det "för bra" alltför länge ..

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 22 december 2017, 22:56

aromata skrev:Vår finansminister har väl inte varit min favoritpolitiker precis men dagens uttalande får mitt stöd. Att det blir så upprörda känslor av en uttalad beskrivning av det faktiska läget signalerar att vi ibland är väldigt naiva och omogna i det här landet. Lite samma som den negativa reaktionen på Malmöpolisens rekommendation till kvinnor att inte röra sig ensamma på natten i områden som är dåligt upplysta. Vad är problemet? Det var en rekommendation, inte ett förbud! Var och en gör som den vill men riskerna ökar för ensamma kvinnor i mörka utrymmen. Tror du inte på det, skit i det.

Det låter ju enkelt i ett första steg. Men vad blir följden? "Hon gick i ett område som var dåligt upplyst så hon får väl skylla sig själv när hon inte följer polisens råd."

aromata skrev:Sen tycker jag att det egentligen är konstigt att staten ska bestämma vem som ska vara hemma med barnen. Det är frivilligt att gifta sig och det är frivilligt att skaffa barn. Om det är viktigt för dig att båda föräldrarna delar lika på tiden hemma med barnen, varför skaffar du då barn med någon som inte tycker detsamma och som inte är villig att kompromissa? Har man inget ansvar själv? Är det alltid någon annan som ska lösa det?

Jag tycker nog att vi är blödigare än många andra jämförbara länder. Kanske har vi haft det "för bra" alltför länge ..

Om vi gått den vägen hade vi väl fortfarande haft hemmafruar och endast männen som arbetat. Jag ser det mer som att det är barnens rätt att båda föräldrarna delar lika på tiden. Föräldrar ska ska ta mig fan inte bestämma det över barnens huvuden som om barn skulle vara föräldrarnas ägodel. Nä, där tycker jag staten gör helt rätt. Det är frivilligt att gifta sig och skaffa barn men det gör inte att ansvaret om barnet kan lämnas helt i föräldrarnas godtycke som om man bara köper en ägodel.

aromata

Inläggav aromata » 22 december 2017, 23:25

Grok skrev:Det låter ju enkelt i ett första steg. Men vad blir följden? "Hon gick i ett område som var dåligt upplyst så hon får väl skylla sig själv när hon inte följer polisens råd."

Nä, inte alls. Snarare att polisen inte har resurser att bevaka alla ytor samtidigt och att dåligt upplysta platser är svårare att bevaka nattetid än väl upplysta. Självklarheter egentligen och därför inte speciellt kontroversiellt.

Grok skrev: Om vi gått den vägen hade vi väl fortfarande haft hemmafruar och endast männen som arbetat. Jag ser det mer som att det är barnens rätt att båda föräldrarna delar lika på tiden. Föräldrar ska ska ta mig fan inte bestämma det över barnens huvuden som om barn skulle vara föräldrarnas ägodel. Nä, där tycker jag staten gör helt rätt. Det är frivilligt att gifta sig och skaffa barn men det gör inte att ansvaret om barnet kan lämnas helt i föräldrarnas godtycke som om man bara köper en ägodel.

Någon måste ju ansvara för barnen och det gör mig lite orolig om man tycker att staten är den som är bäst lämpad. I förlängningen skulle man då kunna låta medborgarna reproducera sig för att sedan leverera barnen till staten för vidare skolning. Nja, att skaffa barn med någon som inte har samma grundläggande syn på omhändertagandet är inte hänsynsfullt.

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 23 december 2017, 00:42

aromata skrev:
Grok skrev: Om vi gått den vägen hade vi väl fortfarande haft hemmafruar och endast männen som arbetat. Jag ser det mer som att det är barnens rätt att båda föräldrarna delar lika på tiden. Föräldrar ska ska ta mig fan inte bestämma det över barnens huvuden som om barn skulle vara föräldrarnas ägodel. Nä, där tycker jag staten gör helt rätt. Det är frivilligt att gifta sig och skaffa barn men det gör inte att ansvaret om barnet kan lämnas helt i föräldrarnas godtycke som om man bara köper en ägodel.

Någon måste ju ansvara för barnen och det gör mig lite orolig om man tycker att staten är den som är bäst lämpad. I förlängningen skulle man då kunna låta medborgarna reproducera sig för att sedan leverera barnen till staten för vidare skolning. Nja, att skaffa barn med någon som inte har samma grundläggande syn på omhändertagandet är inte hänsynsfullt.

Nä, det var inte alls det jag sa. Jag sa inte att staten ska ta ansvar. Jag sa att staten kanske måste reglera vem som ska ta ansvar. Om vi skulle dra likheten till trafiken så borde vi avskaffa alla trafikregler och låta alla bilister reda ut trafiken själva. Jag tycker inte det heller är ett bra system. Tycker du?

aromata

Inläggav aromata » 23 december 2017, 08:54

... men det gör inte att ansvaret om barnet kan lämnas helt i föräldrarnas godtycke ...

Jag sa inte att staten ska ta ansvar.

Men vem ska då ta ansvar?

Staten sätter upp ramarna och erbjuder möjligheter. Frågan är hur detaljstyrda vi vill vara? Att skaffa barn är inte som att skaffa sig en pryl. Varför kan man inte tala om hur man ska dela föräldraledigheten innan man skaffar barn? Vad är det mer som man inte talar med varandra om? Hur hållbar blir en sådan relation?

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 23 december 2017, 10:18

Såg ett inslag med PM Nilson på DI. Han sa att kvinnor idag har längre utbildning än män. De kommer till arbetsgivaren som dock ser vab och föräldraledighet under en period i den anställdes karriär. Detta slutar med sämre lön, pension och karriär.

I vilka andra system tillåter vi sådant?

Coccos

Inläggav Coccos » 23 december 2017, 10:30

Trendsökaren skrev:Såg ett inslag med PM Nilson på DI. Han sa att kvinnor idag har längre utbildning än män. De kommer till arbetsgivaren som dock ser vab och föräldraledighet under en period i den anställdes karriär. Detta slutar med sämre lön, pension och karriär.

I vilka andra system tillåter vi sådant?

En anledning till att föräldraledigheten skall delas lika om båda föräldrarna är vårnadshavare!

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 27 december 2017, 17:04

aromata skrev:Men vem ska då ta ansvar?

Staten sätter upp ramarna och erbjuder möjligheter. Frågan är hur detaljstyrda vi vill vara? Att skaffa barn är inte som att skaffa sig en pryl. Varför kan man inte tala om hur man ska dela föräldraledigheten innan man skaffar barn? Vad är det mer som man inte talar med varandra om? Hur hållbar blir en sådan relation?

Föräldrarna såklart. Vi pratar bara om att skärpa statens ramar om föräldraledighet, inte nån ansvarsövergång. Att skaffa barn är just inte som att skaffa sig en pryl. Varför ska de inte ha rätt till att ha båda föräldrarna hemma lika mycket? Att någon part ska ens kunna förhandla bort den skyldigheten låter helt främmande för mig. Du kan fortfarande ha en ojämn fördelning, men det är inget som staten subventionerar.

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 27 december 2017, 18:25

Trendsökaren skrev:Som vanligt önskar jag inte ändringar i lagar. Problemet är snarare att rättsstaten måste vara något starkare. Mera resurser till polisen samt att chefer måste ta sitt ansvar för problem som hen känner till samt själv fundera över sitt eget ledarskap och män i allmänhet sluta att indirekt stödja dessa män som inte riktigt klarar av att utforma sitt varande på ett ok sätt.

"chefer måste ta sitt ansvar", "samt själv fundera över..." ... Hörru, det där är ganska blekt önsketänkande. Hur får man till det?
"stödja dessa män" ... vadå män? Tänk om! Tänk rätt!

Skilj på lag och lag. Det finns lagar och förordningar och det finns lagar i brottsbalken.

Fler poliser lär inte lösa dessa problem. Det finns inga bevis att säkra. Förundersökning läggs ner. Ingen dom.

Jag ser gärna ändringar i lag. Skärp diskrimineringslagen. Sanktionera företag och organisationer om trakasserier förekommer på arbetsplatsen. Likställ det med brott mot arbetsmiljölagen. Det ger diskrimineringsombudsmannen på arbetsplatser en tung slägga att svinga.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 13 januari 2018, 09:28

Nu kommer baksmällan av Metoo.

https://www.aftonbladet.se/kultur/a/7l5 ... ander-bard

Bard kan ju kläcka ur sig vad som helst på ett provocerande sätt. När Virtanen åkte på däng gick ju Bard till hans försvar och Bard använde ju då ett språkbruk som "inte var ok".

Även Ohly tillhör ju baksmällan och det finns några fall till där det pågår rättslig prövning runt ärekränkning med mera.

Rättssäkerheten i Metoo-dreven lämnade mycket i övrigt att önska.

Jag hoppas man får bukt med denna metod som feministiska nätverk har börjat använda sig av och jag hoppas att framförallt kvinnor sätter ned foten.

Det hela är mycket obehagligt!
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Återgå till "Fria diskussioner"