#Metoo

Högt och lågt. Prylar, politik och pendling. Ämnet är fritt.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Himmelsblå

Re: #Metoo

Inläggav Himmelsblå » 27 november 2017, 00:58

Trendsökaren skrev:Visst finns det gråskalor men i ett avseende är det ingen gråskala att kvinnor och män (fast inte så många) drabbas av oönskade sexuella handlingar från våldtäkter och nedåt på sitt arbete. Det är faktiskt något som verkar hända mer än vad vi önskat villja se.

Få män tycker jag har i olika forum varit tydliga om att detta inte är acceptabelt, Grok undantagen. Det är lätt att bli lite svävande. Det handlar inte om att man försöker bjuda ut någon på middag utan om oönskade och avvisade handlingar.

Aftonbladet skriver inte längre om detta. Uppenbarligen anser att det inte finns ett nyhetsvärde. Personligen tycker jag detta är mycket märkligt.

Här har dock Expressen skrivit om städerskor och att de också drabbas mer än många andra
https://www.expressen.se/nyheter/ida-mi ... derklader/

Jag får väl då tycka att det blivit sagt och det mycket tydligt. Jag vet inte hur man skall göra det tydligare. Och är det inte just de män som varit tydligast med sin feminism som åker dit?

Jag tar dessutom för givet att även lokalvårdare är drabbade. Jag behöver ingen extra sväng i media för att fatta det. Budskapet har varit tydligt, en eloge för det.

Lars Ohly har varit tydlig och bett om ursäkt. Han polisanmäldes ändå, ber om ursäkt offentligt, men man försöker polisanmäla igen. En SVT-profil som jobbade på annan kanal hade där förlorat jobbet och även bett om ursäkt, dock inte tydligt nog, så nu tvingas han dit för att be om ursäkt igen för något som hände flera år tidigare.

Moa har haft usla rådgivare hittills, förmodligen ingen. Men drar hon nu detta inför polis så måste hon ju såklart vara medveten om att det finns en annan version av vad som hände. Jag tror inte det skulle leda till åtal, men även så knappast till fällande dom. Var står Moa då?

Offentliga sociala medier är ingen bra arena för detta, och traditionella medier kan ju glömma sin pressetik, den är tyvärr meningslös med dagens teknik.

Metoo började ju som sagt att måla med den breda penseln. Det var smart, resten är upp till domstolar, arbetsplatser och bekantskapskretsar.

Tycker nog trendsökaren har varit lite tveksamt svävande och inte nog tagit avstånd. Misstänkt mansgris den där... :wink:

Bild
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 27 november 2017, 08:27

:D

F,låt Himmelsblå!

Det är inte så som jag menade. Men en av få män som jag sett fritt skriva har varit lika tydliga som Grok. Men det innebär ju inte att vi andra sysslar med sexuella övergrepp och systematiska trakasseringar. Så är det ju inte. Jag är helt säker på att de allra flesta män i de flesta situationerna klarar denna svåra gränsgång mellan intresse, begär, lust och frivillighet.

Dessa flertalet män kanske behöver vara tydligare som chefer och kollegor vad som är acceptabelt på en arbetsplats. Dock vore det tragiskt om denna debatt leder till att män generellt skall få extra problem i kontakt med kvinnor. Meningen kan ju inte vara att bli snäva moralister med en alldeles för trång syn på kontakt mellan könen och att lägga en extra onödig börda på detta att vara man.

Vi får inte heller glömma att det inte enbart handlar om män.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 27 november 2017, 10:41

31% av alla kvinnor har negativa erfarenheter av sexuella trakasserier.

Det finns ju instabila kvinnor, och de far runt i media nu mer än vanligt tror jag... men 31% säger mycket.

Jag har funderat på vad jag gör med eventuellt skvaller om någon manlig kollega. Man får ta det med den som skvallrar, men offer måste ju träda fram för att det skall gå att anmäla. Man kan skydda offret och agera ombud, men enbart skvaller kan man inte agera på.

Man kan ju även diskutera det med kvinnlig kollega man har förtroende för, som kanske har örat bättre mot marken än en själv i sådana frågor.

Med tanke på hur ovetande jag varit, hur förvånad jag är över hur vissa män beter sig, så är ju inte jag den som slår larm. Jag lallar runt mest liksom.

Man kan ju också försöka ha lite split vision när man märker att något är fel. Inte för att jag någonsin märkt något, men man kan ju försöka vara lite uppmärksam i alla fall.
- ordspråk från England

aromata

Inläggav aromata » 27 november 2017, 11:10

Himmelsblå skrev:Man kan ju också försöka ha lite split vision när man märker att något är fel. Inte för att jag någonsin märkt något, men man kan ju försöka vara lite uppmärksam i alla fall.

Det är väl den bästa följden av allt detta (om fler tänker som du). En tankeställare ... för alla.

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 28 november 2017, 21:26

Trendsökaren skrev:...och att lägga en extra onödig börda på detta att vara man.

Vad menar du med "extra onödig börda" Trendsökaren? Jag förstår inte.
Menar du att det är en börda att visa respekt för det motsatta könet eller att den respekten är onödig?

Och vad menar du med "att vara man"? Menar du gentemot kvinnor eller i manligt, broderligt sällskap?
Ursäkta att jag frågar, för jag förstår inte vad du menar.

Varför måste män visa att de är män på sånt sätt så att kvinnor blir trakasserade? (Ursäkta att jag stereotypiskt använder könsrollerna men det är den klart vanligaste förekomsten.) Varför tror män att en spontan beröring av en bakdel i det offentliga rummet är välkommen? Jag bara önskar att #metoo bidrar till att fler kvinnor vågar bemöta en stjärtklapp med en rak höger vare sig de står på tunnelbanan, i bussen, eller jobbar som servitris. Eller åtminstone en klart klart kännbar örfil som sätter märke. För det är väl en konkret förnedring i stunden som ligger på samma skala? Och framför allt hoppas jag att fler vågar agera medmänniskor och hjälpa de som utsätts istället för att stå passiva och blunda som tidigare för annars kommer alltsammans ebba ut i intet.
Senast redigerad av 2 Grok, redigerad totalt 28 gång.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 28 november 2017, 22:12

Respekt är väl självklart i relationer. Men det kan på så många sätt vara svårt ändå.

Att en del män och några kvinnor stadigt inte vet var gränserna går gör väl inte livet enklare. Ibland kan det stöka till saker ordentligt.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 29 november 2017, 13:24

Om tomma ord... jag konstaterar att Joddla med Siv inte blivit outade men att svenska akademien och miljöpartiet klarat sig sämre....

Här en bra replik av en ovanligt grabbig jävel.

https://www.expressen.se/kultur/jag-har ... vuxna-liv/
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 29 november 2017, 13:34

https://www.expressen.se/sport/friidrot ... aldtakten/

Svenska friidrottsförbundet vet fortfarande inte vem som är skyldig. 
– Genom att lägga pussel är det nere i under en handfull personer, säger Olsson till SVT. 

Fundera lite nu... Moa vill själv inte säga vem det är eller polisanmäla.

I en tidigare artikel diskuterade Olsson om man skulle göra en intern polisutredning.

Vilket man nu verkar tro att man gör....

Vad är detta?
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 1 december 2017, 10:18

Jag skall bara skriva av mig dagens kommentar i ämnet...

Jag tycker att vi så småningom behöver problematisera och stärka upp definitionerna av något som en del tycker är glasklart utan att inse att de är högst subjektiva i både värdering och faktatolkning.

Där tycker jag Grok trampar fel i sin enkla syn på relationer.

https://www.expressen.se/kultur/helena- ... -glasklar/

Men var sak har sin tid, och jag ser detta som ett lämpligt efterspel till Metoo... kanske vi först måste igenom alla yrkesgrupper och fritidssysselsättningar så att alla får lätta på trycket? Jag skojar alltså inte, utan det är kanske så det skall vara.

Baksmälla snackade jag ju om och hela Heimerssondiskussionen är ett exempel på det, där Heimersson själv utgör själva baksmällan.

Jag tycker förvisso det är ynkligt av den som godkände publiceringen att ge honom kicken. Framförallt under de former det fick.

Men!

Felet Heimersson gör, enligt mig, är att han närsynt studerar vissa detaljer. Vissa enstaka historier och dess vidareutveckling. Det är inte svårt att hitta detaljer man kan ifrågasätta. Det tycks krylla av dem. Men i Metoo sitter inte djävulen i detaljerna! I en skog finns alltid träd som växer krokigt liksom. I en skog kanske man kan hitta tusen krokiga träd! Det kan man göra smaskig rubrik av: 1000 träd krokiga i skogen! (Hur skall det gå med sågtimmer?)

Men om skogen innefattar en miljon träd så rör det sig bara om en promille. Enstaka krokiga träd är inte grejen.

Nu trillar jag själv närsynt dit på t ex friidrottsförbundets agerande... jag hoppas det är mig förlåtet.
- ordspråk från England

RMgX

Inläggav RMgX » 1 december 2017, 14:07

Trendsökaren skrev:Aftonbladet skriver inte längre om detta. Uppenbarligen anser att det inte finns ett nyhetsvärde. Personligen tycker jag detta är mycket märkligt.

Det är väl inte så märkligt att Aftonbladet inte skriver, de har väl ett antal (fd) anställda som utåt sett proklamerat feminism, men utanför sina skriverier betett sig betydligt värre än nästan alla män som man regelbundet läxade upp. Tidningen framstår som att man haft Göran Lindberg som jämställdhetschef.

Det tycks mig uppenbart att den feminism som proklamerats utåt aldrig varit ett mål, utan snarare ett medel för avancemang och för att dölja egna och kollegors misogyna övergrepp.

aromata

Inläggav aromata » 1 december 2017, 14:14

Jag är trött på drevet. Jag är trött på att det knappast finns någon som inte blivit sexuellt trakasserad. Den som inte kommer på något måste väl då ha dåligt minne. Jag är trött på att debatten bara blåser åt ett håll.

Vad jag däremot inte är trött på är följdverkningarna av drevet. Att vi uppmärksammar problemet och stoppar det.

Jag önskar att drevet skulle omfatta alla former av vuxenmobbing. Det är obegripligt att vuxna människor kan bete sig som barn.

docenten

Inläggav docenten » 1 december 2017, 19:03

Om inte redan hamnar vi snart i det märkliga läget att det är något skumt med det kvinnor som ännu inte blivit sexuellt trakasserade :!:

Något som hade kunnat bli något bra för kvinnorna i framtiden har snart urartat på ett sätt så att man bara blir trött . :twisted:
Precis som alla andra drev blåser detta snart över och det hade ju inte behövt hända .

Med vänlig hälsning
docenten

aromata

Inläggav aromata » 1 december 2017, 19:32

docenten skrev:Precis som alla andra drev blåser detta snart över och det hade ju inte behövt hända .

Med vänlig hälsning
docenten

Men tror du ändå inte att vi män och kvinnor blir lite mer uppmärksamma framöver? Jag tror det.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 1 december 2017, 20:45

docenten skrev:Om inte redan hamnar vi snart i det märkliga läget att det är något skumt med det kvinnor som ännu inte blivit sexuellt trakasserade :!:

Något som hade kunnat bli något bra för kvinnorna i framtiden har snart urartat på ett sätt så att man bara blir trött . :twisted:
Precis som alla andra drev blåser detta snart över och det hade ju inte behövt hända .

Med vänlig hälsning
docenten

Man kan ju vara trött på Metoo utan att glömma alla de tusentals kvinnor som tagit sig mod och tid att berätta en skamlig grej som man ofta förut skämts för?

Man kan ju slänga media åt sidan vid det här laget men komma ihåg grejen som sådan?

Media vill ju bara ha klickningar... och många har ju själva haft fingrarna i syltburken...
- ordspråk från England

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 2 december 2017, 19:33

docenten skrev:Precis som alla andra drev blåser detta snart över och det hade ju inte behövt hända .

Metoo är inget drev. Det är betydligt större än så. Det är en rörelse, på god väg att bli en folkrörelse. Gå över och försvinna? Det hoppas jag innerligt inte.

Däremot skapas det mediedrev mot personer som anklagas för att att begått sexuella trakasserier. Att ingen ifrågasätter beror i de flesta fall på att det är många personer som vittnar om sexuella trakasserier i varje drev. Arton kvinnor anklagar kulturprofilen för trakasserier och övergrepp. Finns det något tvivel om att övergrepp har begåtts? Det är mycket möjligt att ingen av dessa anklagelser kan leda till en dom av olika skäl. Men är det nån som tvivlar på att detta rötägg trakasserat och utnyttjat kvinnor? Det finns ingen gråskala i detta drev. Gråskalan är mörkgrå, gränsande till svart. Men dreven går in i varandra. Blanda dock inte ihop de olika mediedreven med metoo-rörelsen!

Himmelsblå skrev:Felet Heimersson gör, enligt mig, är att han närsynt studerar vissa detaljer. Vissa enstaka historier och dess vidareutveckling. Det är inte svårt att hitta detaljer man kan ifrågasätta. Det tycks krylla av dem.

Staffan Heimersson är så långt ute i skogen att det finns ingen rimlig väg tillbaka. Han sågade själv grenen han satt på. Att börja med att jämföra Metoo med häxjakt och Stalins utrensning är så malplacerade att jag undrar över hans mentala hälsa. Men sen kommer han även med kommentarer såsom. "Nolltoleransen, speciellt mot den konstnärliga sektorns stjärnor, gör Sverige till ett kulturellt kalhygge." :o och "Prostitutionen ökar. Män känner att betald sex är juridiskt säkrare än kärlek hittad på kalas, dejtingsajter och arbetsplatsen.". Herregud! Det är ju som att säga att "vi måste tillåta pedofili annars har katolska kyrkan inga präster kvar" eller "lite korruption måste vi ju tillåta i affärsverksamheten". Utanför det han skriver kan man iofs. fundera över vems ansvaret var för att publicera kolumnen. Men det ändrar ju de snedvridna åsikter och slutsatser som Heimersson undertecknat. Jag kommer inte sakna hans kolumn.

Himmelsblå skrev:Jag tycker att vi så småningom behöver problematisera och stärka upp definitionerna av något som en del tycker är glasklart utan att inse att de är högst subjektiva i både värdering och faktatolkning.

Visst är värderingar och faktatolkning är subjektiva. Men i större skala och i ett större sammanhang så skapar det normer i samhället. Vad som är ok och inte. Som så många andra rörelser så medverkar metoo till att förändra normer. Det är en förändring som inte sker över en natt utan som tar många år upp till flera generationer. Metoo bidrar till att fler trakasserier blir synliga, det bidra till att bryta ner patriakala strukturer. Det bidrar till bättre jämställdhet och att chefer (och finansiärer) lättare kan ta större hänsyn till medarbetares socialt skadliga beteenden.

Jag välkomnar att metoo-rörelsen skjutit fart. Samtidigt är det sorgligt att det inte skett tidigare. Hur kan vi etablera denna rörelse i samhället för att bevara och stärka dess existens? JämO kanske borde döpas om till JaMä. :D

För att klarlägga viktiga principer som många inte verkar fattat:

1. Bara för att du ser en vacker bakdel har du inte en rättighet att beröra densamma.
Var och en har rätt sin egen kropp och vem som berör denna. Det gäller såväl kollegor som servitrisen på restaurangen, och inte minst din partner.
Det gäller såväl utanför som inom existerande relationer. Det gäller naturligtvis också alla andra kroppsdelar, speciellt de som har en sexuell betydelse.

2. Ingen, absolut ingen, ska behöva ta emot ovälkomna sexuella anspelningar i ord eller gester.
Det gäller inte minst på arbetsplatsen.

3. Bara för att du är chef är dina medarbetare inte sexuellt lovliga villebråd.
Utnyttjar du din position på arbetsplatsen i sociala sammanhang ska du ovillkorligt gå i fängelse utan att passera GÅ.

4. Bara för att du är känd har du inte mer rätt att trakassera eller begå övergrepp.
Se 2.

5. Bara för att ditt genus är man har du inte mer rätt!
Tyvärr finns det alltför många som inte håller med.

Nån som inte håller med?

Återgå till "Fria diskussioner"