#Metoo

Högt och lågt. Prylar, politik och pendling. Ämnet är fritt.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Himmelsblå

Re: #Metoo

Inläggav Himmelsblå » 21 november 2017, 17:47

Coccos skrev:Normalt lär vi människor oss och gör de åtgärder som leder till önskat resultat enligt tidigare erfarenhet.
Kommer en försäljare som accepterar ett nej att lyckas bättre än en som är aggressiv och fortsätter "in absurdum"?
Vem kommer fortast fram den som snällt sitter fast i kön eller den som kör i bussfilen fast man inte får?
Om man kör bil aggressivt kommer andra då att flytta på sig och lämna fri lejd?

Någonstans är detta ett inlärt beteende, trial/error ,belöningsfrekvensen överskrider misslyckandekonsekvensen.
Frågan är då när och hur i livet blir detta inlärt och i kontakt med vilka människor?

Badass personer får uppmärksamhet ( vilka fick uppmärksamhet från/i skolan ? De som räckte upp handen och höll tyst eller ???)

Om man får uppmärksamhet på felaktiga grunder leder det till :arrow: Spacet för dom som beter sig rätt/önskvärt blir begränsat.

Bara lite lösryckta tankar utan allt för mycket struktur! :arrow: I

Jo, får man inte lära sig gränser... eller får för sig att gränserna för en själv är annorlunda än för andra människor.

Sedan har vi ju de som är högröstade damernas riddare och säger alla vackra ord men sedan beter sig annorlunda i mörkret. Men det är en annan art, ett annat problem än Persbrandt som juu alltid varit bad boy. Men det är många vackra tal som måste skrivas om efter metoo. Vad har vi... Virtanen, Soran Ismael (namnet ej offentliggjort och skulden oklar, men han är åtalad) plus trivselfarbrodern Timell. Det är en skön jävla samling som fastnar på flugpappret.

----

Lotta Bromér glömde jag och Kronér utelämnade jag. Det verkar mest vara ett ex som gnäller, hon blev uppraggad som praktikant men....
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 24 november 2017, 15:20

Hoppsan.... Lars Ohly...

Nu tror jag inte det är så hemskt vad det låter, i alla fall inte från Lars själv...

Jag tror det börjar balla ur nu faktiskt. Dags att styra upp och sammanfatta så det inte bara utmynnar i baksmälla!!!

Basta!
- ordspråk från England

aromata

Inläggav aromata » 24 november 2017, 16:40

Lena Mellin har pondus. Hon tänker själv och skriver vad hon vill. Jag gillar henne. Vi behöver fler av den sorten. Hon ifrågasätter pressetiken nu när många hängs ut på bara "vittnesmål" utan möjlighet att samtidigt få ge sin version.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolu ... nte-langre

Nu senast den s.k kulturprofilen (jag undrar vem som först försäger sig och uttalar hans namn) som ev. ska fråntas sin fina medalj som han nyligen fått. Även om han är ett rötägg så är han inte dömd i juridisk mening men straffas ändå eftersom vi "litar på vittnesmålen".

Frågan är om detta är ett korrekt handhavande? I så fall är det lite skrämmande om drevet väger tyngre än juridiken.

Nu är det så många, för att inte säga alla, som har varit med om något så kanske finns det en marknad för en #menot-rörelse. För balansens skull.

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 24 november 2017, 19:57

Att normen ligger på en annan nivå än juridiken är väl ingen överraskning. Men nu har normen hamnat alltför långt från juridiken. #metoo rättar upp normen. Det är betydligt mer än bara ett drev. Det är inte bara skandaler och ryktesspridning. Mycket som framkommit kan ligga till grund för åtal. Att chefer, finansiärer, mm. tar in sådana bedömningar har inte med lagprosa att göra. Det är normbildande. Anställer du en person som har aktiv koppling till HA även om kriminalitet inte kan bevisas? Varför ska rykten om sexuella trakasserier väga lättare? Det är på tok för mycket under-mattan sopande idag. Och det är ingen överraskning att det största oegentligheterna kommer från kulturbranchen.

Jag är bara så förvånad att Jean fortfarande är gift med en av de aderton. Det är mycket röv-slickeri och ryggdunkande i den branschen. Akademistolen är viktigare. Prestige är allt. DN kan inte göra en tydligare poäng än att just 18 kvinnor anklagar Jean. flåt. "kulturprofilen".

De flesta personer som exponerats för #metoo är personer som tycker om att figurera i press och vara kända personer så jag har svårt att se att de ska skonas om nyheterna går söderut. De är ju fullt medvetna om hur nyhetspressen fungerar. För det är här pudelns kärna ligger i många av dessa överträdelser. De har utnyttjat sitt kändisskap för att utnyttja och trakassera personer. Att skärpa baksidan av det svärdet är helt rätt verktyg att slå tillbaka med. Tycker jag.

Jag håller med om att privata, okända personer inte ska exponeras bara på rykten.

Det kommer bli svårare att knulla sig till nån fame and fortune. Men det är väl en sund utveckling?

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 24 november 2017, 22:14

Grok skrev:Att normen ligger på en annan nivå än juridiken är väl ingen överraskning. Men nu har normen hamnat alltför långt från juridiken. #metoo rättar upp normen. Det är betydligt mer än bara ett drev. Det är inte bara skandaler och ryktesspridning. Mycket som framkommit kan ligga till grund för åtal. Att chefer, finansiärer, mm. tar in sådana bedömningar har inte med lagprosa att göra. Det är normbildande. Anställer du en person som har aktiv koppling till HA även om kriminalitet inte kan bevisas? Varför ska rykten om sexuella trakasserier väga lättare? Det är på tok för mycket under-mattan sopande idag. Och det är ingen överraskning att det största oegentligheterna kommer från kulturbranchen.

Jag är bara så förvånad att Jean fortfarande är gift med en av de aderton. Det är mycket röv-slickeri och ryggdunkande i den branschen. Akademistolen är viktigare. Prestige är allt. DN kan inte göra en tydligare poäng än att just 18 kvinnor anklagar Jean. flåt. "kulturprofilen".

De flesta personer som exponerats för #metoo är personer som tycker om att figurera i press och vara kända personer så jag har svårt att se att de ska skonas om nyheterna går söderut. De är ju fullt medvetna om hur nyhetspressen fungerar. För det är här pudelns kärna ligger i många av dessa överträdelser. De har utnyttjat sitt kändisskap för att utnyttja och trakassera personer. Att skärpa baksidan av det svärdet är helt rätt verktyg att slå tillbaka med. Tycker jag.

Jag håller med om att privata, okända personer inte ska exponeras bara på rykten.

Det kommer bli svårare att knulla sig till nån fame and fortune. Men det är väl en sund utveckling?

Jag pratade med min gamle far om detta. Han var också metoo.... :D

Ja, jag skrattar läppen ur led... men det är vi blyga killars revanch.

Min gamla fars snack var "gött".
- ordspråk från England

docenten

Inläggav docenten » 25 november 2017, 01:38

Jag utgår från att alla här på PoP har samveten vita som snö i dessa sammanhang :!: :!: Tyvärr kan jag inte såga att jag har det på min ungdoms stamkrog fanns det en minst sagt yppig servitris :drunken: och ju mer man drack var det svårare att hålla tassarna i styr .
Har vi drabbats av moralpanik ?
Med vänlig hälsning
docenten

ignorant

Inläggav ignorant » 25 november 2017, 04:37

Risken är väl att ämnet till slut blir söndertjatat av alla som känner att de måste hävda hur goda de är eller nu plötsligt blivit.
Jag tror dock inte att gemene man behöver oroa sig så mycket :-).
Men visst är det bra att den hycklande politiska och kändiseliten blir avslöjad!
Såg också att Mona 'det är häftigt att betala skatt' Sahlin blivit dömd för skattefusk :-)
Drevet tar också bort lite av fokuseringen på numera vardagliga företeelserna såsom t ex gruppvåldtäkter, gängkrig, smårån och annat elände.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 25 november 2017, 09:32

Grok!

Det är en snygg, enkel och stadig analys som du gör. Jag håller helt med dig. Förhoppningsvis har vi redan fått till en normändring till vad som kan accepteras i professionella sammanhang. Och vad framförallt kvinnor och ibland män skall utstå på arbete och i föreningsliv.

Det finns säkert väldigt vanliga män som går fel i hur man skall tänka i detta. Man blandar in sin egen sexualitet och önskan om kontakt. Ibland blir det nog lite småfel och trevande. Men ofta handlar det inte om någon gråzon utan några kliver in i något som inte är legalt och socialt accepterat.

Nu flyttas dessa gränser åt helt rätt håll. Jag har direkt och indirekt stött på några sådana här fall. En var ekonomichefen som gick in i kopieringsrummet när de snygga och söta unga kvinnorna var där och stötte sitt kön och tafsade. Det rättades nog aldrig upp.

Sedan minns jag alldeles för väl mannen som var satt att stöda några unga personer. Började langa hemifrån för att han var betuttad i en av dem. Avsikten var ju............. Det blev polisanmälan, fick lämna jobbet och offentlighet blev det där jag själv fick bekräfta allt i en TV-kamera.

Så det är mycket bra att det nu blir en normförlyttning.

Pengar och sex är åtråvärt. Vi skulle ju aldrig acceptera att ha en kollega/chef som stjäl från kollegor och kunder.
Senast redigerad av 1 Trendsökaren, redigerad totalt 25 gånger.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 25 november 2017, 09:56

docenten skrev:Jag utgår från att alla här på PoP har samveten vita som snö i dessa sammanhang :!: :!: Tyvärr kan jag inte såga att jag har det på min ungdoms stamkrog fanns det en minst sagt yppig servitris :drunken: och ju mer man drack var det svårare att hålla tassarna i styr .
Har vi drabbats av moralpanik ?
Med vänlig hälsning
docenten

Det är fullständigt normalt att en tonårings hjärna är uppluckrad och i kombination med alkohol så är det lätt att bli gränsöverskridande. Finns en djup mening med detta.

Jag gillade att Stefan Sauk blandade in vuxenvärlden och att det har funnits en tendens till att denna abdikerar.

Moralism är väl när man har synpunkter på frivilligt sex. Ibland får ju frivilliga saker konsekvenser som skilsmässor, att man får separera par på en arbetsplats m m. Men om detta handlar ju inte #metoo om. Det handlar om att någon gör något med en annan person som inte är önskat.

Men är det verkligen så att du fortsätter som vuxen man med detta?

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 26 november 2017, 16:16

Jo, det är skillnad hur gammal man är, det är en viktig grej.

Alla måste ju få chansen att växa upp och bli vuxna. Det innebär såklart inte att normerna är annorlunda för tonåringar eller unga, men straffet eller skammen måste vara det.

Det är intressant att läsa hur kvinnor försvarar pojkars rätt att få växa upp utan att se sig själva som ett problem.

När jag var ung fick man mer höra sexisternas mässande... alla män är potentiella våldtäktsmän... och liknande drapor.

Men jag lämnar detta åt andra förstå sig på:are. Jag tycker som sagt det skrivs en hel del som är bättre än vad jag själv lyckas klämma fram.

Jag har ägnat lite tid åt att läsa på Flashback. Det är lite kul då jag normalt sett inte alls läser där. Jag tycker det är svårt med källkritiken där, det påstås så jävla mycket.

Men man är ju nyfiken vem det är när tidningarna skriver kändis hit och dit. Det hela är dock ett Stockholmsfenomen, mycket skvaller i Tjockhult.

Jag minns på min tid skvallret kring Ted Gärdestad. Han var ju misstänkt Palme-mördare bl a. Det skvallret gick även utan Flashback.

Men jag brukar som sagt slå dövörat till.

Skall vi sluta med det, när snacket går om en kollega?

Skvaller är ett jävla otyg i min låda, jag tycker illa om det faktiskt. Det kan verkligen skada, som i fallet Ted Gärdestad.

Skall vi nu ha en annan syn på skvaller? Vissa människor simmar ju som fiskar i vattnet bland skvaller. Det är deras livsluft.

Hur ser ni på skvaller och att Flashback outtar och skriver skit?
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 26 november 2017, 19:55

Varning för OT nu, men detta var en av de roligaste trådar jag läst på länge.

Soja??? Ja, tänka sig... :alien:

https://www.flashback.org/t2893611p2

Åter till ämnet nu, men...

Jag tycker skvallret och märkligheterna börjar ta över, och det kommer att dränka metoo i skit snart.
- ordspråk från England

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 26 november 2017, 21:47

Skvaller roar mig oftast ganska föga.

Tittar någon gång i Flashback för att söka skaffa information som sist när Svenska Akademin hamnade i #metoo. Då var ju frågan är detta någon man känner till, vilket vi inte gjorde. Vilken soppa eller som man kanske skall kalla ”Vilket drama”. Karln är ju ingift i klubben och har varit på fruar och döttrar. Sedan vill ständiga sekreteraren titta på hur det varit med jäv.

Tittade in på deras hemsida och såg att Jan Malmsjö fått 100 000 kr i pris. Vilken satsning på en föryngring av musiklivet.

Man kan inte söka deras priser och stipendier. Suverän teknik beslutsteknik med totalt mörker i ett pågående drama. Varför skriver man och debatterar man inte detta mer? Men djupdyka i dyn behöver vi ju inte göra.

Viss njutning kan jag dock känna när man ser kulturpersonlighetens hemsida också i mörker
http://www.forumkultur.se/

Men Flashback är ju allmänt rent plågsamt även om man kan hitta namn och information där som ju är på skvallernivå.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 26 november 2017, 22:36

Men djupdyka i dyn behöver vi ju inte göra.

Nej, men jag tänker på hela meta-debatten och då inte enbart FB (men inklusive).

Jag vill heller inte rota i enskilda fall då jag ju inte vet ett skit och inte heller bor i Stockholm. Men Lars Ohly grejen är knäpp av flera skäl (och alla vet att jag inte direkt brukar haussa den killen) och jag hoppas Moa Hjelmer har bra rådgivare så hon inte hamnar där hon inte vill vara.

Men jag är rädd för att metoo slutar i vem som gjorde vad och om vem verkligen gjorde vad. Vilket är självklart vid den här typen av händelser.

Jag tolkar att metoo ville måla en bild med den breda penseln. Berätta historier för att visa hur vanligt det är med övergrepp. Så tar man både stora och små grejer i samma rubrik. Jag håller kanske inte med om att det är rimligt, men fine. Vi kör där då.

Vad finns då att tillägga? Att lokalvårdare skall köra imorgon under hashtaggen #cleanup?

Vad har vi då ytterligare lärt oss?
- ordspråk från England

aromata

Inläggav aromata » 26 november 2017, 23:20

Jag är lite förvånad över att alla säger samma sak, ett drev på riktigt. Varför finns det ingen som ifrågasätter? Är verkligen alla som vinkar nu drabbadd på riktigt?

När vinden blåser kraftigt åt bara ett håll blir jag skeptisk. Inget är bara svart eller vitt, allt är en gråskala. Den stora vinsten är att trakasserier kommer upp till ytan och synliggörs men att alla tycker likadant känns skumt.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 26 november 2017, 23:56

Visst finns det gråskalor men i ett avseende är det ingen gråskala att kvinnor och män (fast inte så många) drabbas av oönskade sexuella handlingar från våldtäkter och nedåt på sitt arbete. Det är faktiskt något som verkar hända mer än vad vi önskat villja se.

Få män tycker jag har i olika forum varit tydliga om att detta inte är acceptabelt, Grok undantagen. Det är lätt att bli lite svävande. Det handlar inte om att man försöker bjuda ut någon på middag utan om oönskade och avvisade handlingar.

Aftonbladet skriver inte längre om detta. Uppenbarligen anser att det inte finns ett nyhetsvärde. Personligen tycker jag detta är mycket märkligt.

Här har dock Expressen skrivit om städerskor och att de också drabbas mer än många andra
https://www.expressen.se/nyheter/ida-mi ... derklader/

Återgå till "Fria diskussioner"