#Metoo

Högt och lågt. Prylar, politik och pendling. Ämnet är fritt.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

aromata

Re: #Metoo

Inläggav aromata » 2 december 2017, 21:46

1. Varför ser man barbröstade kvinnor med stringtrosor på stranden? I den bästa av världar för att solens strålar ska nå maximalt med hud. Bra D-vitaminkälla. Men det kan inte uteslutas att några vill locka manliga lystra blickar till sig. Vem vill inte bli trånad efter, man som kvinna. Detta är ett mänskligt spel men ger naturligtvis inte någon rätt att göra någonting.

2. Vad är en ovälkommen sexuell anspelning eller invit? Jag kan inte påstå att det är kristallklart för alla i alla lägen. Riktigt så enkelt är det inte men man måste naturligtvis fatta och respektera ett nej. En sexuell anspelning kan ju gå åt andra hållet också, från kvinna till man. Är inte det lika allvarligt?

3. Bara för att du är attraktiv är det inte säkert att din chef uppskattar en flirt som ett gångbart steg i karriären.

4. Svårt att ha avvikande uppfattning här.

5. Bara för att du är kvinna har du inte rätt att utnyttja din kvinnlighet för att ta dig fram.

Myntet har alltid två sidor men det är inte alltid så lätt att se när det bara blåser från ett håll.

Egentligen står jag helt bakom din uppfattning. Vad jag reagerar mot är att det saknas en allsidig debatt. Dock verkar den vara på gång nu. Med en nyanserad debatt skapas förutsättningar att hålla frågan aktuell längre.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 3 december 2017, 17:25

Utanför det han skriver kan man iofs. fundera över vems ansvaret var för att publicera kolumnen.

Rimligen samma person som gav honom kicken... han blev ju dessutom snabbt utrensad och fick vatten på sin kvarn. Mycket märkligt och klantigt alltsammans.

För att klarlägga viktiga principer som många inte verkar fattat:

Bör Helena Granström polisanmälas? Varför / varför inte?

(Expressen och länk tidigare)
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Nesvop

Inläggav Nesvop » 4 december 2017, 10:15

MeToo rörelsen är det bästa som har hänt "normala människor" på länge.
Däremot så måste man vara väldigt sansad när det kommer till specifika fall, där är det inte lika glasklart (förutom i vissa fall).

Jag hoppas bara att detta leder till att vi kan få en lite sundare ledning i samtliga Sveriges organisationer (företag, politik, etc.), sluta tillsätta rövhattar till maktpositioner och börja istället med att tillsätta kompetenta ledare och inte makthungriga puckon.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 5 december 2017, 16:19

Man skall nog skilja på själva Metoo-fenomenet och mediahanteringen samt debatten därikring.

https://www.expressen.se/kronikorer/han ... t-i-taget/

Där ser man... fler än jag som reagerat på hur en 82-åring förnedrades av SVT kanske... det påminde om Myrdals sista framträdande. Det är lätt att plocka ner en gammal människa i en sådan miljö.

Inte för att jag gillade Myrdal eller direkt tycker Heimersson skrivit något läsvärt det sista decenniet...

Men jag ser fram emot när Schyman möter samma öde om 15 år.
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 12 december 2017, 18:30

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... att-beslut

Den där SVT-profilen som begick sexuella trackaserier på sin förra arbetsplats har tagits till "nåder". Ett svårt beslut sägs det...

Men herregud!!! Han har slutat kröka, och har inga anmärkningar på sin nya arbetsplats SVT. Han förlorade sitt jobb och tvingades till en offentlig ursäkt.

Skall han få yrkesförbud?? Samma med Ohly... de har inte gjort något olagligt, men anses ändå olämpliga till att arbeta.

Skall outade sextrackande personer gå i förtidspension??

Hur är det tänkt?

Till och med mördare och våldtäktspersoner tas till nåder så småningom eller har jag fel??

Så jävla barockt!
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 14 december 2017, 08:57

https://www.aftonbladet.se/kultur/a/xRP ... inte-metoo

Hade någon i SD sagt att det förhåller sig så här hade många skrattat hånfullt kanske?

Men det är ju det där med etos och patos, och SD får nog skylla sig själva att inte bli tagna på allvar i frågor om etnologi och främmande sedvänjor?

Vi har en lång väg att vandra för att få en vettig integration och gå ifrån tudelningen av samhället. Metoo har haft en kraftfull verkan (den som lever får se?) i delar av det svenska samhället.
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 17 december 2017, 09:24

https://www.expressen.se/kultur/ide/sa- ... mma-undan/

Skall bli intressant att fålja pjäsen. Blir Frostensson bondeoffret?

Frostensson är ju en del av härvan, men är inte ensam. Verkligen inte.

Nu bråkar ju EWB med Horace på kärringars vis... skild och bitter. Ynkligt.

Men ändå... Frostensson är strategisk som offer, men skall de få komma undan med det?
- ordspråk från England

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 19 december 2017, 19:47

Himmelsblå skrev:Nu bråkar ju EWB med Horace på kärringars vis... skild och bitter. Ynkligt.

Ynkligt? Bitter? Ha! Stofilen Horace kan ju gå och ta på sig stövlarna för skeppet sjunker!

Lägg ner Akademien och starta om! Den här sekt-liknande feodala relikt har ju uppenbarligen överlevt sig själv. En institution som själv väljer sina vänner till ledamöter på livstid är ju dömda att hamna i nepotism och missbruk. Speciellt i en så liten plaskdamm som svensk kultur.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 20 december 2017, 10:06

Grok skrev:
Himmelsblå skrev:Nu bråkar ju EWB med Horace på kärringars vis... skild och bitter. Ynkligt.

Ynkligt? Bitter? Ha! Stofilen Horace kan ju gå och ta på sig stövlarna för skeppet sjunker!

Lägg ner Akademien och starta om! Den här sekt-liknande feodala relikt har ju uppenbarligen överlevt sig själv. En institution som själv väljer sina vänner till ledamöter på livstid är ju dömda att hamna i nepotism och missbruk. Speciellt i en så liten plaskdamm som svensk kultur.

Ynklig ja...

Här Åsa Linderborgs kommentar:

https://www.aftonbladet.se/kultur/a/L0p ... mutsig-byk

EWB har ju gjort sig en karriär i samma ankdamm och även hon umgåttts med kulturprofilen. Hon har inte mäktat med att göra något åt det som hon säger, men gynnats av det.

Jag får nog säga att EWB tar plats bland de som borde rensas ut.
- ordspråk från England

Coccos

Inläggav Coccos » 20 december 2017, 11:07

Åsa Lindeborg :
Okej, men har han en knivsudd kunskap om genusstrukturer så vet han att det inte finns några belägg för att kvinnliga chefer lyfter kvinnor som kollektiv. Tvärtom, kvinnor stöttar ofta systemet som de lyckades ta sig fram i.

Genusstruktur, ska se om jag kan få någon rätsida på det här :?:

:bom: Nä, gick inte!!

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 20 december 2017, 19:13

Coccos skrev:Åsa Lindeborg :
Okej, men har han en knivsudd kunskap om genusstrukturer så vet han att det inte finns några belägg för att kvinnliga chefer lyfter kvinnor som kollektiv. Tvärtom, kvinnor stöttar ofta systemet som de lyckades ta sig fram i.

Genusstruktur, ska se om jag kan få någon rätsida på det här :?:

:bom: Nä, gick inte!!

Jag tror att den kvinna som utövar makt utan att stötta andra kvinnor definieras rent genusmässigt som män. Kvinnor som utövar våld, t ex militärer och poliser i patriarkala strukturer är också män rent genusmässigt.

Så upprätthålls könsmaktsordningen.

Tror jag!

Men jag kan ha fel där onekligen. :bom:

Det är något med trumpeter också där... :alien:
- ordspråk från England

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 21 december 2017, 19:02

Himmelsblå skrev:Jag tror att den kvinna som utövar makt utan att stötta andra kvinnor definieras rent genusmässigt som män. Kvinnor som utövar våld, t ex militärer och poliser i patriarkala strukturer är också män rent genusmässigt.

Tror jag!

Om vi fortsätter på den bogen så kan en man som bantar definieras som kvinna.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 21 december 2017, 19:45

Grok skrev:
Himmelsblå skrev:Jag tror att den kvinna som utövar makt utan att stötta andra kvinnor definieras rent genusmässigt som män. Kvinnor som utövar våld, t ex militärer och poliser i patriarkala strukturer är också män rent genusmässigt.

Tror jag!

Om vi fortsätter på den bogen så kan en man som bantar definieras som kvinna.

Så är det nog!

Fast det är knepigt...

På TV var det en genusfeminist som definierade en tunnel som manligt kodad. Det var märkligt tycker jag, men det var en plats för våld tyckte hon, och våld är tydligen manligt.

Annars kan man ju se tunneln som en plats där man föds från en sida till den andra, då är den ju kvinnligt kodad.

Det är svårt. :scratch:

Men så länge man inte stoppar fingrarna i halsen tycker jag inte det är så väldigt feminint att banta.

Fast...

Om jag inte bantar, och dör i hjärtinfarkt, så är det ju ett väldigt manligt sätt att dö. Så genom att banta och leva längre så är det väl kvinnligt. Kvinnor lever ju längre än män.
- ordspråk från England

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 22 december 2017, 08:55

Det är nog så att både män och kvinnor drabbas av dålig arbetsmiljö och svaga chefer. Gällande sexuella övergrepp och trakasserier så är det mestadels män som utsätter kvinnor.

De absolut flesta männen sysslar dock icke med sådant. Men det är för de kvinnor som drabbas svåra situationer.

Min dotter är civilingenjör. Genom åren har jag hört en hel del av hennes problem alltifrån Chalmers och framåt. När hon var i Kina och skrev en uppsats så hörde jag dock inget. Hon arbetar nu på en av de större bolagen och väl där kunde hon snabbt se att något inte verkade bra kring en av hennes kvinnliga kollega. Sedan kom hon själv att bli drabbad av en manlig senior kollega. Hon vänder sig till arbetsledningen. Till slut är hon så svårt stressad att hon får svårt att räkna. Till slut blir det "förhör" och till det yttre en lösning på just detta problem.

Hon har varit bekymrad hela tiden kring vad kollegor skall tänka och även kring hur det skall gå för mannen.

Som vanligt önskar jag inte ändringar i lagar. Problemet är snarare att rättsstaten måste vara något starkare. Mera resurser till polisen samt att chefer måste ta sitt ansvar för problem som hen känner till samt själv fundera över sitt eget ledarskap och män i allmänhet sluta att indirekt stödja dessa män som inte riktigt klarar av att utforma sitt varande på ett ok sätt.

Min allmänna tanke är nog att egenskaper är normalfördelade. I en av dessa yttre svansar finns män med problembeteenden.

I övrigt så kanske finns det rester kvar av "strukturer" kvar från tiden där kvinnor var underordnade. Jag tycker numera att föräldraförsäkringen skall vara absolut lika för könen. Tidigare har jag varit skeptiskt till detta ur barnens perspektiv. Jag har numera ett barn-barn som jag lever hyggligt nära. Men man lär sig och kan till och med ändra sig något. :D

Bara lite tankar.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 22 december 2017, 12:57

Trendsökaren skrev:Det är nog så att både män och kvinnor drabbas av dålig arbetsmiljö och svaga chefer. Gällande sexuella övergrepp och trakasserier så är det mestadels män som utsätter kvinnor.

De absolut flesta männen sysslar dock icke med sådant. Men det är för de kvinnor som drabbas svåra situationer.

Min dotter är civilingenjör. Genom åren har jag hört en hel del av hennes problem alltifrån Chalmers och framåt. När hon var i Kina och skrev en uppsats så hörde jag dock inget. Hon arbetar nu på en av de större bolagen och väl där kunde hon snabbt se att något inte verkade bra kring en av hennes kvinnliga kollega. Sedan kom hon själv att bli drabbad av en manlig senior kollega. Hon vänder sig till arbetsledningen. Till slut är hon så svårt stressad att hon får svårt att räkna. Till slut blir det "förhör" och till det yttre en lösning på just detta problem.

Hon har varit bekymrad hela tiden kring vad kollegor skall tänka och även kring hur det skall gå för mannen.

Som vanligt önskar jag inte ändringar i lagar. Problemet är snarare att rättsstaten måste vara något starkare. Mera resurser till polisen samt att chefer måste ta sitt ansvar för problem som hen känner till samt själv fundera över sitt eget ledarskap och män i allmänhet sluta att indirekt stödja dessa män som inte riktigt klarar av att utforma sitt varande på ett ok sätt.

Min allmänna tanke är nog att egenskaper är normalfördelade. I en av dessa yttre svansar finns män med problembeteenden.

I övrigt så kanske finns det rester kvar av "strukturer" kvar från tiden där kvinnor var underordnade. Jag tycker numera att föräldraförsäkringen skall vara absolut lika för könen. Tidigare har jag varit skeptiskt till detta ur barnens perspektiv. Jag har numera ett barn-barn som jag lever hyggligt nära. Men man lär sig och kan till och med ändra sig något. :D

Bara lite tankar.

Seriösa tankar.

Jag tror faktiskt att manliga kolleger kan göra lite nytta genom att höja blicken bara en smula och vara lite mer lyhörda än idag. Jag tror att fler än jag själv har haft en en smula naiv inställning till problemet.

Genom att skoja om genusvetenskapen menar jag inte att förringa problemen, det vet du nu, men jag skriver det ändå så alla ser det.

Jag tror dock inte på de män som klär sig i säck och aska och ber om ursäkt för att de är män. Där ringer varningsklockarna och jag tänker Kapten Klänning. Han hade bett om ursäkt typ.

Var en god kamrat och inse problemet, ungefär så bara.

Tråkigt att höra om din dotter.
- ordspråk från England

Återgå till "Fria diskussioner"