Nassarna marscherar

Högt och lågt. Prylar, politik och pendling. Ämnet är fritt.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Himmelsblå

Nassarna marscherar

Inläggav Himmelsblå » 30 september 2017, 11:43

30-tal kanske... men det liknar ju 80-tal absolut.

Himmelsblå minns sitt Lund

Jag tror jag såg samtliga 30 november demonstrationer... de första kanske inte live men sedan. I Lund, jag flyttade dit 1985, och 1987 gick jag högvakten i Stockholm och bevakade Storkyrkan. Är det där Kalle Dussin ligger begravd? Jag hade order att avvisa alla politiska manifestationer enligt kungens personliga önskan. Min post den natten i novemberkylan och jag såg skinheadsen lomma upp mot gamla stan i smågrupper efter demonstrationen. Skarpladdad k-pist hade jag med 30 cm vass bajonett. Läskigt faktiskt och lite nervöst. K-pisten är ju ett närstridsvapen och som signalist i sambandspluton försvarar man staben, i mitt fall en fördelningsstab (generalstab). Stambefälen varnade för risken att bli påhoppad för att stjäla vapnet. Man kan göra mycket skada med 30 st 9 mm skott i en k-pist.

Året därpå hade lundensarna vaknat på allvar och jag minns jag gick för att ta en öl med några polare... ned mot Glorias mittemot stadsbiblioteket. Gick förbi domkyrkan och nassarna skulle ju till tegners staty i Lundagård, så där hade polisen spärrat av. Tre eller fyra polishästar stod på rad på gatan. Mot dem ett gäng BZ... ett slags danskt AFA från den tiden. BZ bröt upp gatsten och kastade mot polishästarna. De slängde smällare för att få hästarna i sken.

Kan man göra så mot en häst, kan man göra det mot en människa. Jag minns jag blev arg på dem... man vill liksom lappa till dem.

Det sista året hade alla tröttnat. Motdemonstrationerna av våldsvänstern kompletterades av det kulturellt fredliga och vidsynta Lund med kulturfestivaler på t ex Mårtenstorget.

Polisen hade också tröttnat. Både sidor fick demonstrationstillstånd, men inte i centrala Lund. Den ena sidan fick fotbollsplanen vid Smörlyckan har jag för mig, den andra fick hålla till nedåt St Lars.

Nästa år var det över. Det var inte kul längre, så ingen gitte engagera sig längre.

Låt de små nassarna hållas på någon parkeringsplats eller något. Ge dem inte mer uppmärksamhet än så. Det funkar.. BSS dog ut.

Och snacka inte så jädra mycket om nyliberalism. BSS blomstrade i Palmes Sverige!!!!!
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Återgå till "Fria diskussioner"