"Sky Blue Diet" eller "Banta som GW"

Högt och lågt. Prylar, politik och pendling. Ämnet är fritt.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Himmelsblå

Re: "Sky Blue Diet" eller "Banta som GW"

Inläggav Himmelsblå » 20 september 2017, 15:35

Förresten en fråga.... jag kan ju googla men....

När jag köpte min soda streamer fanns det extrakt av samma typ som finns i Ramlösa med mera. Ren smaksättning då och receptet är en droppe per liter. Det försvann nästan omedelbart från marknaden och finns bara läskextrakt att köpa och då är det ju aspartam eller sockerkoncentrat.

Bara kolsyra sätter ju piff på kranvattnet men jag gillar ju Ramlösa citron eller för all del Bon Aquas gamla Äppel. Gurka är ju med gott liksom.

Någon som vet något... jag kan ju googla och gör det gärna...
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

aromata

Inläggav aromata » 20 september 2017, 15:42

Varför inte citronsaft från en riktig citron? Inte svar på din fråga ... men ändå ...

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 20 september 2017, 15:45

aromata skrev:Varför inte citronsaft från en riktig citron? Inte svar på din fråga ... men ändå ...

Det funkar!

Men hur som helst så måste du kolsyra innan du smaksätter i båda fallen och extrakten var så smidiga.

Men det är ju bara att kolsyra, hälla över i tillbringare och lägga i skivor än citron, gurka eller äpple eller vad man vill.

Det är mest en processteknisk, lagermässig och förpackningsmässig smaksak egentligen.

Plus då att det finns ju en mycket större variation om man kör syntetiska smaker som ju är samma molekyler ändå vad jag förstår. T o m banan börjar ju smaka banan och päron smakar ju inte saft-is längre om du minns piggelin-smaken.

Så jag drömmer ju om variationen som jag vet är möjlig. Man var köper jag sådant som privatperson?
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 22 september 2017, 13:51

Jobbade mig ur fettförbränningen i går kväll... eller så jobbigt är det ju inte men jag käkade en lagom dos Pommes Pinnes och drack aspartamläsk (den gör att kroppen letar kolhydrater utan att hitta några, ger hungerskänslor och sötsug).

I morse var jag i alla fall hungrig när jag vaknade. Nu är frågan hur jag hanterar svältpaniken för nu vill kroppen upp till sin idealvikt vilket väl då innebär att alla och samtliga av mina fettceller vill bunkra upp. Fett cellerna dör ju inte för att fettvävnaden försvinner, har man en gång varit överviktig så är det tyvärr den gamla maxvikten som är kroppens idealvikt. Det är därför det är så enkelt att jojobanta.

Men nu har jag i alla fall hungerskänslor igen, men för den sakens skull är det ju inte där jag vill vara... nu gäller det att hitta en balans där som faktiskt är skitsvår för mig att hitta. Den kan vara enklare för andra men för mig är det ruskigt svårt tycker jag.

PS.

Jag är verkligen ingen expert men försöker lära mig och skaffa begrepp som funkar för mig själv. Mina begrepp kan vara helt fel rent akademiskt eller teoretiskt. För kännedom.
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 7 oktober 2017, 13:10

http://allt-fraktfritt.se/aromer-for-bordsvatten.html

Lägger det här för den som är intresserad.
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 9 oktober 2017, 20:19

Bantningen har gått lite i stå. Problemet har kanske varit att jag inte gjort mina storkok på sista tiden. Svårt att äta nyttigt då...

Ikväll blev det skärpning med korvgryta... en innovation där som inte smakar något, men som ändå blev kul. Innovationen var att förkoka sötpotatis och sedan ha med den hela tiden i koket. Den blir bara mos!!! Tillsammans med tomatjuice blev sötpotatisen vätskan. Misstaget jag gjorde var att ändå ta i redning... det blev väldigt tjockt trots att jag sedan haft i lite mer vatten.

Jag lyckades få till en 10l gryta innan jag petade i vitkålen. Tur jag har två stora grytor... :D

Smaken blev lite lam.. men tabasco grejar det. Så har jag haft i lite rosmarin.

Nästa gång skall jag ha mer sötpotatis och skippa tomatjuicen i alla fall delvis. Mest bara vatten och sötpotatis... redning om det behövs. Vad tror ni om det?

Hur det smakar? Jag vet inte än, men man märker tabascon.... :D
- ordspråk från England

aromata

Inläggav aromata » 9 oktober 2017, 22:11

Fortfarande tvåsiffrigt?

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 10 oktober 2017, 08:29

aromata skrev:Fortfarande tvåsiffrigt?

Jadå... ligger väl på 96-97... jag skall se när jag väger mig.
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 15 oktober 2017, 13:12

97,3 kg

Inte bra.
- ordspråk från England

aromata

Inläggav aromata » 15 oktober 2017, 13:29

Himmelsblå skrev:97,3 kg

Inte bra.

Den beryktade platån. Skvalpa lite här och res sedan vidare söderut. Men ge inte upp. Du har ju ett nytt liv nu, med nya vanor ...

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 15 oktober 2017, 13:47

aromata skrev:
Himmelsblå skrev:97,3 kg

Inte bra.

Den beryktade platån. Skvalpa lite här och res sedan vidare söderut. Men ge inte upp. Du har ju ett nytt liv nu, med nya vanor ...

nya vanor ja... det är det som är grejen... jag gjorde ju ett gäng storkok som sedan tog slut. Då blir det lätt en köttbit med färdiggjord båtpotatis, ni vet som man köper djupfryst. Det är ingen bra bantarmat! Båtpotatisen är nog som pommesfrites, jag tror inte det är någon större skillnad. Så kan man låtsas det är nyttigt för att skalet sitter kvar. :)

Provade även linschips. Det var gott och bara 110 g i påsen... men det är ju ändå 500 kcal... :eye:

För att inte tala om att jag hemfallit åt en annan favorit i form av 200 g Marabou med salta mandlar. Fy fan vad gott det är när den är kylskåpskall!!!

Nej, uppryckning!
- ordspråk från England

aromata

Inläggav aromata » 15 oktober 2017, 14:37

Känner du till Sven Yrvind? Mannen som seglat pyttesmå egenbyggda båtar runt klotet. Han har egna åsikter om det mesta, även maten. Han äter bara när han är hungrig, ibland bara en gång per dag. Folk överäter, tycker han, och det har han ju rätt i. Jag vill minnas att det var han som undvek kryddad mat och dryck för att istället kunna utveckla sitt eget smak- och luktsinne. Dricker man t.ex enbart vatten kommer man så småningom att uppleva att vatten faktiskt smakar och att olika vatten har olika smak.

Han är en intressant person och jag måste erkänna aty jag inspireras av hans "enkla" leverne. Något för dig? Viktraset får man på köpet.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 15 oktober 2017, 15:08

aromata skrev:Känner du till Sven Yrvind?

Jag gissar att namnet är taget. :D

Nja, min diet ballade ur när jag hamnade i fettförbränning. Jag gick ner men slutade liksom att fungera mentalt. Tvärtom är regelbundna matvanor viktigt för min kropp verkar det. Och en balanserad kost som även innehåller långsamma kolhydrater.

Den bästa frukosten är havregrynsgröt med rågflingor i. Annars äter jag gärna fil med musli, men det mättar sämre tycker jag trots att där är mycket kalorier i min musli. Även ägg är en bra frukost men gröten är svårslagen...
- ordspråk från England

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 15 oktober 2017, 23:45

Havregrynsgröt som är så gott! Lite äppelmos eller lingon som smaksättare eller en halv banan. Fast jag hemfaller åt fil och müsli på sommarhalvåret. Äggen sparar jag till helgfrukosten. Gör du gröten i mikron? Jag är kluven. Jag föredrar kastrull-gröt. Men det är en disk-utabel fråga omss.

För vem är det inte viktigt att ha regelbundna matvanor? Äter man när man vill så ballar ju vem som helst ur och förfaller till skräpmat. Rutiner är A och O.
Jag syndar lite på helgen. Tiderna blir lite si och så och ibland så flyter lunch ihop med middag.

Användarvisningsbild
Fredrikson

Inläggav Fredrikson » 17 oktober 2017, 09:58

Jag tror att det är bra för mig och bra för alla andra.

Återgå till "Fria diskussioner"