"Sky Blue Diet" eller "Banta som GW"

Högt och lågt. Prylar, politik och pendling. Ämnet är fritt.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Himmelsblå

Re: "Sky Blue Diet" eller "Banta som GW"

Inläggav Himmelsblå » 21 juli 2017, 21:45

Trendsökaren skrev:Vi dricker vanligtvis alkoholfri öl till vardags de gånger vi dricker öl själva. Hälften av kolhydrater jmf mot starköl. Det är kolhydraten som är fule FI.

Du är strong och möjligt också inte bara bantar utan ändrar livstil. Håll ut.

I lägenheten har vi en Sodastreamer. Det är ju mera kul med sådant vatten än vanligt kranvatten tycker jag. Blir ju billigare än köpevatten.

Aktivitet, tilläggsisolera vinden ovanför toalett och sovrum m m :mrgreen:

Annars har du nog teoretiskt förstått vad som gäller. Men .....

Gäller på sikt att hitta livsstilen som passar både kropp och psyke. Jag säger inte att det är en enkel resa. Men du kommer att lyckas gå under 90 kg.

Käka broccoli istället för sötpotatis och potatis. Tillsammans med fisk. Du tror ju inte att detta går med lite skirat smör. Ännu. Men senare.

Jag har också sodastreamer.

En alternativ förklaring till impulserna idag kan ju vara den coleslaw jag hade på frukostmackan. Den smakade inte coleslaw tyckte jag, var liksom syrlig som av ättika... lite söt också då.... så jag läste innehållsdeklarationen: 15 g socker!!! 15!!!

Det är ju för fasen som godis... mer än läsk... sjukt.

Slängde burken och öppnade en annan variant med 2 g istället. Vet inte om det var tillsatt egentligen... inte heller den smakade coleslaw för att vara noga. Det var mer samma röra som andra röror, mimosa, skagen.. ja ni vet?? Samma grundsmet förmodligen... Coleslaw får man kanske göra själv för att få ordning på det.
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 21 juli 2017, 22:26

Det bästa är att göra själv!

Men så är det frågan om att klara detta. Får man bättre ordning på kroppen orkar man mera.

Om man tittar på innehållsdeklarationerna verkar både köpt rödbetssallad och mimosasallad vara bättre. Med färdiga köttbullar eller skinka, kalkon är det bättre.

Jag klarar inte själv köpt coleslaw.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 22 juli 2017, 10:57

Titta på innehållsdeklarationen får man nog göra ja... jag är ju inte nojig mot kemikalier i allmänhet, men vill ju ha långsamma kolhydrater.

Det är märkligt med coleslaw, hittills har de varianter jag köpt inte alls liknat varandra. Den ena var ju typ ättika och sockerlag, den andra mer grädde majonnäs.

Jag försöker minnas den coleslaw jag ofta åt när jag bodde i North Carolina. Coleslaw uppfattar jag som sydstatsmat, så jag tror den var originalet liksom. Jag tror t ex inte man har morötter i... var det inte mer mjölksyrad vitkål??? Sedan kan man ju såklart ha grädde och dylikt i. Men ättika och socker var det väl inte??

Här ett recept på engelska:

1 head green cabbage, finely shredded
2 large carrots, finely shredded
3/4 cup best-quality mayonnaise
2 tablespoons sour cream
2 tablespoons grated Spanish onion
2 tablespoons sugar, or to taste
2 tablespoons white vinegar
1 tablespoon dry mustard
2 teaspoons celery salt
Salt and freshly ground pepper

Jag tror att originalet är enklare? Lite socker vill man ha till vinägern... senapsfrön... vad är spansk lök??? Gräddfil och majonäs...

Jag tror inte där varit senap i det jag köpt nu... och två matskedar socker till ett vitkålshuvud är ju inte så mycket... här en enklare variant...

1/2 cup mayonnaise
2 tablespoons white sugar
1 1/2 tablespoons lemon juice
1 tablespoon vinegar
1/2 teaspoon ground black pepper
1/4 teaspoon salt
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 22 juli 2017, 14:57

Detta om coleslaw.

Jag tycker man blir lite trött, orkeslös, misslynt etc av att banta. Men det är kanske inte så konstigt när man svälter sig.

Hur många kalorier man inte skall äta för att minska i vikt är tydligen en ganska komplicerad affär. Man tappar ju även muskelmassa, i alla fall om man inte rör på sig. Rör man mycket på sig så börjar ju musklerna att binda mer vätska och man kan gå upp i vikt!

Men tydligen så skall man ungefär låta bli att äta 500 kcal om dagen om man vill gå ner et halvt kilo i veckan. Ett kilo om dagen sparar man in på 1000 kcal, det går nog inte utan motion... sedan är ju det knepiga att motion stimulerar aptiten... 500 kcal är en normal lunch ungefär, det är ganska mycket mat.

100 g choklad ungefär... eller 5 ägg... 200 gram fläskkött.... varje dag... så det är tufft ni som aldrig gjort det.

Och vet ni vad som är korkat med kroppen??? Den tror att dess maxvikt är idealet. Har man väl byggt upp fettcellerna så försvinner inte de med fettet, näha, de lever kvar och gör allt för att återigen bygga upp fettväv. Det tar flera år innan det minsta man äter inte sätter sig igen.

Vi är byggda för att leva magert i en jävla djungel någonstans... inte för ett ICA med chokladkakor och annat godis runt omkring oss när vi står i kassakön... det där borde vi göra något åt. seven-eleven och pressbyrån... korvkiosker med långa öppettider...

Undras vad halveringstiden på fettceller är egentligen???
- ordspråk från England

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 22 juli 2017, 15:45

Man blir också trött, orkeslös och grinig av högt blodsocker. Har du stöd av någon diabetessjuksköterska? Har du någon koll på sockret?

Jag reglerar idag min vikt mestadels av lite fett kost samt långsamma kolhydrater. Jag äter mig mätt. Jag är sämre på att banta än vad du är.

Jag började löpa istället. Ett helv.... i början. Vägde närmare 100 kg idag fotfarande något mycket ca 86 kg.

Gjorde vad alla sa var omöjligt. Löpte alla dagar i princip. Började med att gå och stavar. Sedan springa och gå. O s v.

Har dock haft svårt de sista åren att löpa. Börjar må illa efter ett tag. Tagit ett nytt tag. Träffar en god vän en gång i veckan. Han tar sig runt fortare än vad jag gör. Jag startar lite före tar lite genvägar så att man får lite handikapp. Han är 74 år.

Egen coleslav är nog modellen. Blir långsamt och mättande samt billigt. Man kan ju göra större bytter för några dagar.

Idag en mozzarella, lite sallad och tomater med salami. Enkelt. Vatten till. Ett glas vin i kväll med biff.

Du är en kämpe.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 22 juli 2017, 16:04

Trendsökaren skrev:Man blir också trött, orkeslös och grinig av högt blodsocker. Har du stöd av någon diabetessjuksköterska? Har du någon koll på sockret?

Jag reglerar idag min vikt mestadels av lite fett kost samt långsamma kolhydrater. Jag äter mig mätt. Jag är sämre på att banta än vad du är.

Jag började löpa istället. Ett helv.... i början. Vägde närmare 100 kg idag fotfarande något mycket ca 86 kg.

Gjorde vad alla sa var omöjligt. Löpte alla dagar i princip. Började med att gå och stavar. Sedan springa och gå. O s v.

Har dock haft svårt de sista åren att löpa. Börjar må illa efter ett tag. Tagit ett nytt tag. Träffar en god vän en gång i veckan. Han tar sig runt fortare än vad jag gör. Jag startar lite före tar lite genvägar så att man får lite handikapp. Han är 74 år.

Egen coleslav är nog modellen. Blir långsamt och mättande samt billigt. Man kan ju göra större bytter för några dagar.

Idag en mozzarella, lite sallad och tomater med salami. Enkelt. Vatten till. Ett glas vin i kväll med biff.

Du är en kämpe.

Jo, jag har koll på sockret.

Löpa är inte min grej, har aldrig varit och kommer inte att bli. Jag gillar att gå långt och jag gillar att jobba fysiskt med saker det blir resultat av. Man får inte maxflås av det, men det får duga. Bränner kalorier bättre än löpning. Vill man bränna kalorier är långvarig och lågintensivt det bästa. Såvida man inte orkar springa 5+ km såklart. Men att springa 10 min bränner inte mycket.

Just nu jobbar jag ju en hel del med kroppen. Men man känner ju att kraften inte är där, energin tar slut.

Så går jag och tittar på min motionscykel, men jag tycker verkligen det är tråkigt att sitta där.

Man tacka fasen för att kroppen och humör inte är i topp när man bantar. Jag vill ju äta mer såklart.
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 23 juli 2017, 10:53

101,8
- ordspråk från England

gröngöling

Inläggav gröngöling » 30 juli 2017, 08:50

Jo, jag har koll på sockret.

Löpa är inte min grej, har aldrig varit och kommer inte att bli. Jag gillar att gå långt och jag gillar att jobba fysiskt med saker det blir resultat av. Man får inte maxflås av det, men det får duga. Bränner kalorier bättre än löpning. Vill man bränna kalorier är långvarig och lågintensivt det bästa. Såvida man inte orkar springa 5+ km såklart. Men att springa 10 min bränner inte mycket.

Hahaha! Sitter just nu omklädd i träningskläder (sen en timme tillbaka) med målet inställt på att springa (gå, springa, gå, springa.....) 5 km men fastnade här..... :lol:

Just nu jobbar jag ju en hel del med kroppen. Men man känner ju att kraften inte är där, energin tar slut.

Jag är också inne på projekt - fettminskning. Har aldrig behövt tänka på det i hela mitt liv men märker nu hur kroppen lever sitt eget liv och jag har fått en "säl" som inneboende på magen....Har försökt att minimera sockret/kolhydraterna i en veckas tid men i går blev det både det ena och det andra.... :oops:

Så går jag och tittar på min motionscykel, men jag tycker verkligen det är tråkigt att sitta där.

Jag tittar på mina hantlar, yogamatta, pilatesboll och min senaste investering TRX-band som jag hängt demonstrativt i dörröppningen till vardagsrummet och den hägrande soffan. :lol:

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 30 juli 2017, 08:53

101,9

Jag har inte riktigt orkat banta sista tiden. Närmsta veckorna blir lite knepiga också då jag inte rår måltiderna själv.

Men jag får ta nya tag....

Gröngöling,

Det enda som hjälper är att äta mindre. Det är tufft, det tär på psyket man måste vara väldigt motiverad.
- ordspråk från England

gröngöling

Inläggav gröngöling » 30 juli 2017, 09:46

Ja, vad gäller träning för mig så är det för hjärta, lungor och muskler. Vikten regleras med mat. Man har ju nått den aktningsvärda åldern nu då man definitivt bör tänka på det här. Framför allt om man vill ha glädje av alla dessa pengar man försöker spara varje månad :lol:
Med tanke på att du inte orkat banta den senaste tiden så verkar det ju inte som om du gått upp i alla fall!

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 30 juli 2017, 10:24

Nej, jag ligger på en platå. :)

En fördel med stugprojektet är att sådana tenderar att ge en viss vardagsmotion! :)

Det där med flås har jag gett upp... :oops: Det blir bara lättare motion för mig. Vedhuggning och trädgård o dyl.

Jag gillar inte tanken på att springa runt i en cirkel. Tillbaka där man startade men svettig och trött... istället hugger jag upp ved, gräver osv... svettig och trött men man kan se ett resultat liksom...

Men i en lägenhet har man inte mycket val.

Det viktiga är att man t ex löptränar. Inte hur långt man springer... bara gå ut och börja, så får det bli så långt det blir liksom.

jag lägger om dieten ganska extremt, du får gärna tipsa om hälsosamma recept och dylikt!
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 3 augusti 2017, 21:16

På tal om vad jag väger så idag stannade vågen på 99,0... jag har gått ner nästan 3 kg på 4 dagar efter att ha legat still i två veckor... förklara det! :)

Jag tror ju att det är vätskebalans som går ner i etapper liksom... för de sista dagarna har kroppen gjort sig av med mycket vätska, jag pinkar liksom mer än dricker vätska... så har jag varit aktiv och distraherad från hungerskänslor. Nästan stressad och lite frusterad... då bryr sig inte hjärnan så mycket om den där svälten den tror pågår utan prioriterar annat... jag har liksom inte riktigt kommit ihåg att vara hungrig.. så har jag motionerat och förlorat vätska som jag kanske inte helt ersatt... osv

Skall bli intressant att se vad jag kommer att hamna på när kroppen återigen är i balans.

Men det var kul att se tvåsiffrigt!

Men det är märkligt det där!
- ordspråk från England

aromata

Inläggav aromata » 3 augusti 2017, 21:54

Så ja, tvåsiffrigt. Grattis! -5% från senaste topp ... precis som index.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 5 augusti 2017, 08:08

97,9... :lol:

Läkaren tyckte jag skulle dricka ett glas vatten varje morgon för jag var "iron man"... mitt blodvärde var extremt högt, och hon såg att jag nog hade dåliga vanor av vätskeintag.

Vilket jag har... och nu har jag glömt att dricka igen och fått konstig vätskebalans.

Men jag dricker ju ikapp så snart väger jag nog i alla fall 100 igen.

Naturlagar som energiprinciper och massbalanser måste ju gälla även för mig och den här viktnedgången kan nog bara förklaras med vätskebalans. Och då är nog 2 liter eller ca 2 kg inget att snacka om...

Men bra att få koll på sådant nu.
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 9 augusti 2017, 13:25

Jag har planat utm men är ännu inte i normala bantar-rutiner... men 4kg på 6 dagar tappar man ju inte såklart!!

Jag vat inte runt vilken vikt jag ligger nu.

Fascinerande det där med att man går ner stegvis!! Inget händer, man kämpar och sliter... man står still. Sedan säger det puff, fettet bara rinner av en.

Ännu märkligare är, att när man ligger på platån har man mer hungerskänslor... nu kan jag nästan leva utan mat, hungerskänslorna är ju inte där ändå på samma sätt.

Min bror som också är ingenjör, menar att det är kroppen som ställt om till fettförbränning.

Vilket är bra ju... men jävlar vad trött och seg jag är! Orkar inte jobba så hårt. Jag har ju ved och fixa, men jag kommer liksom aldrig in i en vettig arbetsrytm. Jag går mest håglöst där som vilken tonåring som helst... om ni vet ungefär hur tonåringar kan vara... slöa som fasen ju.

Vad jag försöker komma till är att bantning och kroppsarbete som kombo kan vara lite knepigt. I alla fall om det är kolhydraterna man stryker...

Men nu blir det havregryn till frukost... så får jag vill leva med hungerskänslor lite igen... skall jag gå på fettförbränning blir jag aldrig klar med det jag skall innan vädret slår om till höst.

Veden måste ju in!!!
- ordspråk från England

Återgå till "Fria diskussioner"