"Sky Blue Diet" eller "Banta som GW"

Högt och lågt. Prylar, politik och pendling. Ämnet är fritt.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Himmelsblå

"Sky Blue Diet" eller "Banta som GW"

Inläggav Himmelsblå » 24 juni 2017, 13:52

Alltså.... bara för att det är lite midsommar så tror ni att ni kan skita i PoP? :alien:

Den där balansnervsgrejen satte igång en serie följdverkningar. Det mesta positivt.

Det hela gick bra, allt är läkt. Jag låg i fyra-fem dygn på högersidan, vilket fick högerarmen helt ur gängorna av dålig blodcirkulation under en period, så det är faktiskt den som krånglat mest sedan dess. men även den har fått upp ångan nu så jag är helt återställd... förutom ca 7 kg som försvunnit sedan dess.

Jag kom ju till läkaren och jag har haft problem med blodsocker och blodtryck pga gener (diabetes typ 2) och övervikt. Jag blev inte förvånad över de dåliga värdena, utan tvärtom motiverad att göra något åt det. Jag hade ju redan gått ner 3 kg, tappat aptiten osv... jag var ju i nedförsbacke vad gällde vikt och livsstil.

Leif GW Persson, allas vår mysfarbror, ändrar ju sin livsstil på samma sätt och förmodligen av samma skäl. Då gick han ut offentligt med det, enligt egen utsago för att sätta press på sig själv! Jag tänker att det var ju en bra idé... därmed denna tråd.

Nu väger jag ca 104 - 105 kg, jag skall ned till 90, i alla fall... kan tänka att det är möjligt att gå ner till 85... jag vägde ca 82 när jag var ung och i form... sedan skall jag hålla vikten tills jag dör.

Det är ganska lätt för mig att gå ner i vikt. Svårt att hålla den... jag är dålig på impulser, är jag och handlar hamnar där alltid en massa gott i matkassarna... går jag förbi ett systembolag en fredag planerar jag genast för en kväll på fyllan... så hamnar jag på lyssningar... vilket alla märkt. :D

Jag överdriver dessutom..... rejäla bläckor eller ett frosseri i revbensspjäll, chocklad och chips... eller vilken märklig kombo som dyker upp i skallen för stunden... jag är ju kreativ och kvicktänkt, den positiva sidan av ett mynt där dålig impulskontroll och hialöshet är på andra sidan.

Tråden är inte bara min! Ni kan hänga på här, eller skapa egna trådar om ni vill. Lättare än en blogg... Trendis kämpar ju också med blodsocker vad jag förstå, men alla är välkomna...

Nu är det offentlig på samma sätt som min börsportfölj.

Må kilona rasa av er som så önskar!
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Coccos

Re: "Sky Blue Diet" eller "Banta som GW"

Inläggav Coccos » 24 juni 2017, 15:16

Befinner mig på ett regnigt österlen och är lite uttråkad. Det händer inget :(

100 kilos gränsen korsas med något högt blodtryck. Kortsiktigt bör en nergång till i alla fall 95 komma, helst redan till hösten. På sikt bör 85 kg nivån uppnås. Men momentum talar emot detta. Risk finns att volatiliteten blir fortsatt hög med toppar runt högtiderna. Grisahalsen och nubben påverkar medelvärdet uppåt men diverse trädgårdsarbete håller nog vikten stången. Vaggan eller hängmattan är inte aktuell möjligtvis en strut i hamnkiosken i Simrishamn. Några fjärilar syns inte till men det är gott om glador ( svenskt namn på condorer? ). Skåningarna är inte intresserade av häcklopp, det syns för många spreadar ut sig om magen.
:D från Landsvägen

aromata

Inläggav aromata » 24 juni 2017, 15:28

Jag har inga problem med vikten men är ändå intresserad av kost och hälsa. När man ändå lever kan man passa på att försöka må så bra som möjligt. Sen måste jag hinna med att se till att fonddepån som jag en dag lämnar efter mig blir gigantisk och det kan ju ta sina år.

Man blir lätt förvirrad av alla kost- och diettrender i media. Att förenkla är ett måste. Det viktigaste och enklaste man kan göra är att minska portionerna, att äta mindre helt enkelt. Lättast är om man äter på en mindre tallrik och bara tar en portion, alltid. Att äta mindre är en träningssak, precis som att äta mycket. Fett mättar bra och håller dig mätt länge. Mat med mycket kolhydrater gör mig hungrig.

Ät bara sånt som har kort eller ingen innehållsförteckning. Då undviker du automatiskt halvfabrikat och andra hårt förädlade produkter och du "tvingas" laga mat från enkla råvaror.

Ät inte hela tiden. Håll dig till tre gånger om dagen. Ta en näve nötter och ett glas vatten om du blir sugen på nåt.

Fysisk träning är överskattat (ljuv musik i mina öron). Missförstå mig inte, träning är superbra för kroppen och välmåendet men ganska värdelöst som bantningsmedel. Att träna bort 100 g choklad är mycket tuffare än att bara skita i den där chockladbiten. Socker är en drog och det är svårt att komma ur ett beroende men om man verkligen försöker kan man nog klara det på en eller kanske två veckor. Det är otroligt skönt att inte känna det suget.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 24 juni 2017, 15:46

Coccos skrev:Befinner mig på ett regnigt österlen och är lite uttråkad. Det händer inget :(

100 kilos gränsen korsas med något högt blodtryck. Kortsiktigt bör en nergång till i alla fall 95 komma, helst redan till hösten. På sikt bör 85 kg nivån uppnås. Men momentum talar emot detta. Risk finns att volatiliteten blir fortsatt hög med toppar runt högtiderna. Grisahalsen och nubben påverkar medelvärdet uppåt men diverse trädgårdsarbete håller nog vikten stången. Vaggan eller hängmattan är inte aktuell möjligtvis en strut i hamnkiosken i Simrishamn. Några fjärilar syns inte till men det är gott om glador ( svenskt namn på condorer? ). Skåningarna är inte intresserade av häcklopp, det syns för många spreadar ut sig om magen.
:D från Landsvägen

Nej, Glada är Kite på engelska... att fundera på när man ligger ner på rygg och studerar Gladans jakt på sork. Man fattar varför britterna döpte sina flygande drakar till just Kite... träffande...

Nej, häcklopp ligger inte för en skåning... alltför mycket jobb... :D
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 24 juni 2017, 16:00

aromata skrev:Jag har inga problem med vikten men är ändå intresserad av kost och hälsa. När man ändå lever kan man passa på att försöka må så bra som möjligt. Sen måste jag hinna med att se till att fonddepån som jag en dag lämnar efter mig blir gigantisk och det kan ju ta sina år.

Man blir lätt förvirrad av alla kost- och diettrender i media. Att förenkla är ett måste. Det viktigaste och enklaste man kan göra är att minska portionerna, att äta mindre helt enkelt. Lättast är om man äter på en mindre tallrik och bara tar en portion, alltid. Att äta mindre är en träningssak, precis som att äta mycket. Fett mättar bra och håller dig mätt länge. Mat med mycket kolhydrater gör mig hungrig.

Ät bara sånt som har kort eller ingen innehållsförteckning. Då undviker du automatiskt halvfabrikat och andra hårt förädlade produkter och du "tvingas" laga mat från enkla råvaror.

Ät inte hela tiden. Håll dig till tre gånger om dagen. Ta en näve nötter och ett glas vatten om du blir sugen på nåt.

Fysisk träning är överskattat (ljuv musik i mina öron). Missförstå mig inte, träning är superbra för kroppen och välmåendet men ganska värdelöst som bantningsmedel. Att träna bort 100 g choklad är mycket tuffare än att bara skita i den där chockladbiten. Socker är en drog och det är svårt att komma ur ett beroende men om man verkligen försöker kan man nog klara det på en eller kanske två veckor. Det är otroligt skönt att inte känna det suget.

Jo, det där har jag med greppat... jag jobbar lite på det mentala planet... lite grann som med börspsykologin... jag har t ex inte bröd hemma. Det är så lätt att bara ta en macka... bättre då med typ morötter, körsbärstomater eller annat litet tilltugg som inte har snabba kolhydrater. Bröd ör ofta sötat så in i helvete dessutom och bidrar till sötsug... råg bättre än vete och det får då gärna vara lite grövre mjöl. Men jag skippar helst bröd helt.

En grej hur jag funkar... andra funkar på annat sätt... det är att jag ganska lätt kan nå uppställda mål. När jag var yngre, innan övervikten kom, kunde jag t ex få för mig att löpträna för att komma i form. Så satte jag upp ett mål att klara en viss runda på en viss tid. Ganska tuffa mål, kanske det tog ett halvår att uppnå dem. Jag har egentligen aldrig misslyckats med den typen av satsningar... grejen är... så fort jag uppnådde målet så slutade jag att motionera. Då var jag ju "i form" och då försvann all motivation till dylika aktiviteter.

Så jag måste ha annat mål förutom att gå ner till 90 kg... det har jag gjort en gång tidigare... efter det gick jag upp en 5-6 kg/år i snitt tills alla mina fettceller åter var nöjda. Det målet är inte färdigformulerat, men det måste handla om livsstil, beteende... inte om ett visst resultat.

Jag kommer att få jobba en hel del med mig själv, hitta vägarna liksom. Jag vill ju inte leva som en asket. Självdisciplin i all ära, men jag tycker det är överskattat... baksidan på ett sådant mynt är ofta (kanske inte alltid) tråkighet och brist på spontanitet och kreativitet???
- ordspråk från England

aromata

Inläggav aromata » 24 juni 2017, 17:13

Börja med steg ett, ät mindre portioner. Inget asketiskt med det. Samma mat men mindre av den. Efter ett tag märker du att du inte behöver mer. Det handlar om livsstil och då blir det inte hållbart att ändra alltför drastiskt.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 24 juni 2017, 17:32

aromata skrev:Börja med steg ett, ät mindre portioner. Inget asketiskt med det. Samma mat men mindre av den. Efter ett tag märker du att du inte behöver mer. Det handlar om livsstil och då blir det inte hållbart att ändra alltför drastiskt.

Jo, men där är ett problem. Det där gör jag redan, och gjorde när jag gick ner förra gången. Men sakta växer sig portionerna större och större igen då det är gött att äta sig riktigt mätt.

Det hjälper ju inte heller när jag handlar och sedan kommer hem med vaniljglass, grädde, chockladsås och banan... jättegod kaloribomd, inga problem att smälla i sig 2000 kcalorier en kväll bara med denna fantastiska kombo... visst kan man ta mindre portioner men det tar ändå slut på nolltid.

På kort sikt kan jag bra lösningar liksom... om 6 månader väger jag 90 kg, det är jag ganska säker på... problemet är väl bara att om säg 4 år väger jag 110 om jag inte gör något annorlunda denna gången.... :wink:
- ordspråk från England

aromata

Inläggav aromata » 24 juni 2017, 18:43

Ditt problem handlar mindre om mat och mer om motivation och uthållighet. Svårt att komma med uppslag hur du uthålligt kan lura dig själv till att äta mindre. Ställ dig på vågen varje morgon. Om du väger över målvikten äter du bara halva portioner den dagen.

Du är uppenbart sockerberoende. När du känner sötsug, ta en liten kopp starkt kaffe typ espresso eller mokka. Hela munhålan fylls av härlig kaffesmak som sitter kvar i en halv timme. Den smaken vill du inte göra dig av med. När halvtimmen hat gått är också sockersuget borta.

Aron

Inläggav Aron » 24 juni 2017, 19:51

Himmelsblå skrev:
aromata skrev:Börja med steg ett, ät mindre portioner. Inget asketiskt med det. Samma mat men mindre av den. Efter ett tag märker du att du inte behöver mer. Det handlar om livsstil och då blir det inte hållbart att ändra alltför drastiskt.

Jo, men där är ett problem. Det där gör jag redan, och gjorde när jag gick ner förra gången. Men sakta växer sig portionerna större och större igen då det är gött att äta sig riktigt mätt.

Det hjälper ju inte heller när jag handlar och sedan kommer hem med vaniljglass, grädde, chockladsås och banan... jättegod kaloribomd, inga problem att smälla i sig 2000 kcalorier en kväll bara med denna fantastiska kombo... visst kan man ta mindre portioner men det tar ändå slut på nolltid.

På kort sikt kan jag bra lösningar liksom... om 6 månader väger jag 90 kg, det är jag ganska säker på... problemet är väl bara att om säg 4 år väger jag 110 om jag inte gör något annorlunda denna gången.... :wink:

Har man som du bestämt sig och vet att man troligtvis kommer att trilla tillbaka i gamla vanor kan jag bara rekommendera viktväktarna och att fortsätta gå där fast delmål är nådda.

Det är jobbigt, men att kanske lägga om 30 års livsstil och i detta fall maten bara sisådär är inte alldeles enkelt och då underlättar det med att vara en del av en grupp som viktväktarna, det funkar men är ofta tråkigt som f-n.

:)

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 25 juni 2017, 12:26

Vakta vikten.. ja, kanske det... en trist grej var att badrumsvågen kom bort i flytten när jag flyttade ut hit... kanske någon freudiansk handling, men jag vet alls icke var den är... :D

Nu har jag köpt ny, men det var en av anledningarna att jag sakta tappade bort mig förra gången....

Sockerberoende? Jo, tidvis... socker är ju knepigt men faktum är att alla riktigt snabba kolhydrater gör att man sitter i loopen med ständigt småsug. Popcorn ger nästan samma effekt som socker... men det där har jag koll på.

Kruxet är nog mer att socker, salt, fett alkohol funkar lika illa egentligen. Jag tror att de matvanor man växer upp med sätter sig ganska hårt, min mor vill alltid ha fika och fixa.... så frågar hon mig: är du inte lite sugen på fika? Men det är ju hon som är sugen, inte jag. Så är det fortfarande efter alla dessa år... skitjobbigt.

Så mat för mig är både belöning och ett sätt att pigga upp sig (tröstätning). Och den kopplingen är ärvd och något jag har haft med mig hela livet.

Ja, alkoholens koppling till belöningscentrat har jag fixat till själv iofs, och det är nog lättare för mig att typ ta en vit månad än att helt skippa det söta.

Mitt belöningscentra har inte ett bra förhållande till mat kan man säga då...

Det är väl det som är knepigt. Sedan är jag inte helt förstörd, jag har liksom ingen extrem missbrukarpersonlighet.

Men ett liv helt utan socker, salt, fett och alkohol tycks mig torftigt... och "lagom" och "med måtta" är så beigt liksom... :wink:

Nåja det ger sig....
- ordspråk från England

Festivus

Inläggav Festivus » 26 juni 2017, 09:00

Paleo, stenålderskost (och stenåldersträning) på svenska, är det överlägset bästa jag har testat.
Kör det just nu.

Behöver inte vara en tillfällig diet utan kan även vara en kost man kör livet ut.

Mitt blodtryck, blodvärden och annat är nu perfekta.
Men allra bäst är det nog för blodsockret.

De stora fördelarna är också att sötsuget försvinner samt att aptiten går ner något otroligt.
Man behöver inte gå omkring och känna sig hungrig hela tiden vilket är fallet för många dieter.

Det är säkerligen mycket individuellt vad som passar en men för mig är för mycket kolhydrater
boven till det mesta och detta råder stenålderskosten bot på.

Jag har gått ner 20 kilo sedan 7 april då jag startade.
_Festivus_ på twitter.
Flaneur, with focus on probability. (Investerare på heltid. Chalmersstudier i matematik som hobby.)

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 26 juni 2017, 10:06

Festivus skrev:Paleo, stenålderskost (och stenåldersträning) på svenska, är det överlägset bästa jag har testat.
Kör det just nu.

Behöver inte vara en tillfällig diet utan kan även vara en kost man kör livet ut.

Mitt blodtryck, blodvärden och annat är nu perfekta.
Men allra bäst är det nog för blodsockret.

De stora fördelarna är också att sötsuget försvinner samt att aptiten går ner något otroligt.
Man behöver inte gå omkring och känna sig hungrig hela tiden vilket är fallet för många dieter.

Det är säkerligen mycket individuellt vad som passar en men för mig är för mycket kolhydrater
boven till det mesta och detta råder stenålderskosten bot på.

Jag har gått ner 20 kilo sedan 7 april då jag startade.

Å fasen... man kanske skulle bli mer strikt med kolhydraterna! Man kan ju alltid testa... igår åt jag ris t ex...

Hade man kröken på stenåldern?
- ordspråk från England

aromata

Inläggav aromata » 26 juni 2017, 11:01

H-blå, dags att sätta ner foten. Du har fått många uppslag. Bestäm dig och delge din strategi här. Meddela din vikt varje söndagmorgon och berätta hur det går. Hela PoP backar upp.

Det är bra för dig och bra för alla andra. Inte bara överviktiga bör äta bra.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 26 juni 2017, 12:04

aromata skrev:H-blå, dags att sätta ner foten. Du har fått många uppslag. Bestäm dig och delge din strategi här. Meddela din vikt varje söndagmorgon och berätta hur det går. Hela PoP backar upp.

Det är bra för dig och bra för alla andra. Inte bara överviktiga bör äta bra.

Jo men foten är ju den att jag redan bantar. Men jag postar vikten här, det är en bra grej.

Jag äter ca 1500 - 2000 kcal om dagen. Ibland mindre men det är tuffa dagar och inget man klarar i längden... till sist får kroppen nästan panik, den tror den svälter ihjäl den dumme fan... :evil: Risken när man svälter sig för hårt är att man till sist knäcks och äter en jätteportion... viktnedgång måste få ta sin tid! Men jag räknar kalorierna någorlunda noga.

Skippar alla snabba kolhydrater, godis, chips etc. Jag är inte rädd för fett, det kan ju hållas rimligt, men det är inte smöret på brödet man blir fet av... det är brödet i sig.

Jag får lov att äta frukt, har alltid små fina svenska äpplen hemma. Jag äter mycket körsbärstomat och morot, som mellanmål liksom, det får jag äta så mycket jag vill av. Jag har aldrig hört någon som ätit sig fet på det. Äpplena är ju söta, men jag har aldrig märkt att de underhåller ett sötsug?

Vad mer?? Det är viktigt att hålla sina måltider tycker jag... man går liksom inte ner om man skippar frukosten... jag har köpt en äggakokare.. ägg står man sig jävligt bra på, utan att där är mycket kalorier i... 75 kcal i normalt ägg vad jag förstår. Annars är det fil och musli... kanske inte helt optimalt då jag gillar äppelmos till det, så är där russin.

Jag köper lite färdiga soppor på burk... typ Felix... snabba luncher... svindyrt, höga vinstmarginaler... men pengarna stannar ju i Eslöv... köper även Hultbergs senap. Fabriken ligger granne med ICA, det tycker jag är kul!

Jag är helt vit. Alkohol är energirikt.

Åter ingen skräpmat. Pizza och Donken är bannlysta.

Jag arbetar mycket i trädgården. Där är flera energirika projekt på gång. Rena stenåldersprojektet då jag river stensättningar och skall flytta en massa gråsten runt en damm. Tre häckplantor skall flyttas (hoppas de klarar sig) och jag skall gräva mig igenom ljudvallen (bullervall). En ny brevlåda skall monteras för veckopost, fundament skall grävas och gjutas...

Mycket gräva, bära, lyfta, rulleböras osv... vilar ryggen lite idag dock...

Jag skulle kunna dra ner ytterligare på kolhydrater. Nästa gång jag åker in till staden hade jag tänkt att köpa hem rotfrukter och lära mig ugnsteka dem. Så har jag det till en fläskkotlett typ. Istället för färdigfryst båtpotatis... fast ibland får jag äta det med... men den är nog lite som pommes är jag rädd.

Det jag grunnar en del på är alltså själva strategin när jag väl gått ner i vikt... det var ju där det sket sig förra gången. Men där får ni ha lite tålamod!
- ordspråk från England

Festivus

Inläggav Festivus » 26 juni 2017, 13:59

Himmelsblå skrev:
Å fasen... man kanske skulle bli mer strikt med kolhydraterna! Man kan ju alltid testa... igår åt jag ris t ex...

Hade man kröken på stenåldern?

Jag har kört utan alkohol.
Det är ju mycket socker och kalorier i alkohol och jag gissar att
effekterna av Paleo som minskat sötsug, minskad aptit och en hel del
annat går förlorat om man dricker för mycket alkohol.

Himmelsblå skrev:Jag äter ca 1500 - 2000 kcal om dagen. Ibland mindre men det är tuffa dagar och inget man klarar i längden... till sist får kroppen nästan panik, den tror den svälter ihjäl den dumme fan... :evil: Risken när man svälter sig för hårt är att man till sist knäcks och äter en jätteportion... viktnedgång måste få ta sin tid!

Just där har Paleo hjälpt mig i och med att aptiten minskar.
Jag klarar ingen annan diet där man går på kaloriunderskott en längre tid.
Att känna hunger ofta är en av dom värsta känslor jag vet och det gör jag inte med Paleo.

Himmelsblå skrev:Skippar alla snabba kolhydrater, godis, chips etc. Jag är inte rädd för fett, det kan ju hållas rimligt, men det är inte smöret på brödet man blir fet av... det är brödet i sig.

Jag får lov att äta frukt, har alltid små fina svenska äpplen hemma. Jag äter mycket körsbärstomat och morot, som mellanmål liksom, det får jag äta så mycket jag vill av. Jag har aldrig hört någon som ätit sig fet på det. Äpplena är ju söta, men jag har aldrig märkt att de underhåller ett sötsug?

Protein och fett ger mättnadskänslor. Brödet var nog en av de största bovarna för mig.
Därför har jag gått ifrån att äta det varje dag till att nån gång då och då unna mig några goda frallor.

En del frukt och hur mycket grönsaker jag vill käkar jag. Kroppen och huvudet behöver ju kolhydrater och då är dessa bra källor imo.
Äpplen är bättre än tex bananer. Och jag har samma erfarenhet som du att de inte underhåller ett sötsug.

Himmelsblå skrev:
Jag är helt vit. Alkohol är energirikt.

Åter ingen skräpmat. Pizza och Donken är bannlysta.

+1

Himmelsblå skrev:Jag arbetar mycket i trädgården. Där är flera energirika projekt på gång. Rena stenåldersprojektet då jag river stensättningar och skall flytta en massa gråsten runt en damm. Tre häckplantor skall flyttas (hoppas de klarar sig) och jag skall gräva mig igenom ljudvallen (bullervall). En ny brevlåda skall monteras för veckopost, fundament skall grävas och gjutas...

Vardagsmotionen är grymt viktig.
Jag kombinerar den med långa promenader, högintensiv träning som löpintervaller/simintervaller i c.a. 15-20 minuter
och lite styrketräning då och då. Oftast hemma. Lite armhävningar och annat.

Himmelsblå skrev:Jag skulle kunna dra ner ytterligare på kolhydrater. Nästa gång jag åker in till staden hade jag tänkt att köpa hem rotfrukter och lära mig ugnsteka dem. Så har jag det till en fläskkotlett typ. Istället för färdigfryst båtpotatis... fast ibland får jag äta det med... men den är nog lite som pommes är jag rädd.

Jag kör mycket ägg, fisk och en del kött. Byter ut potatisen, riset, pastan och liknande mot sallad eller ugnstekta rotfrukter.

Himmelsblå skrev:Det jag grunnar en del på är alltså själva strategin när jag väl gått ner i vikt... det var ju där det sket sig förra gången. Men där får ni ha lite tålamod!

Att väga sig ofta kan kanske vara till hjälp när man väl har nått sin målvikt.
Märker man att man gått upp ett kilo kan man köra lite striktare några dagar.
Att skära ner på kolhydraterna permanent, livet ut, hjälper också.
_Festivus_ på twitter.
Flaneur, with focus on probability. (Investerare på heltid. Chalmersstudier i matematik som hobby.)

Återgå till "Fria diskussioner"