"Sky Blue Diet" eller "Banta som GW"

Högt och lågt. Prylar, politik och pendling. Ämnet är fritt.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Trendsökaren

Re: "Sky Blue Diet" eller "Banta som GW"

Inläggav Trendsökaren » 31 december 2017, 12:04

Nog skrivit i dagboken att jag bytt vårdcentral och att jag haft någon form av hälsorisker genom att min diabetes levt och fortsatt lever sitt eget liv. Men nu är dock kasten i blodsockernivåerna fortsatt för höga och något oförståeliga. Men ändå att jag nog i genomsnitt har bättre värden. Har också fått ordern att få ner kolesterolen.

Jag väger ca 86 kg enligt diabetssköterskan. Detta ca 10 kg under min högsta vikt. Jag har dock slutat banta.

Ett tips är att låta någon fotografera dig stående. med kläder på ur olika vinklar. Man har nog sällan en korrekt bild av sin kroppshydda.

Sedan kör jag med hungerkontroll. Börjar dagen med stekt baconkalkon, stekt lök och svamp och ett stekt ägg. Max 1 liten potatis per måltid eller inget sådana kolhydratbomber. Gör istället en coleslaw på spetskål med lite citron/vinäger och olivolja. Lättkokt brysselkål eller broccoli ersätter potatis. Om det är pasta alltid äggpasta men i små mängder. Inga klementiner eller apelsiner som mellanmål utan äpplen typ och nötter som mellanmål.

Fast jag skulle behöva gå ner ytterligare för att öka välbefinnandet och chans till långt liv. Jag har typ 2.

För mig är en bra diabetessköterska helt avgörande. Man behöver stöd för att växla ut vad man kanske vet men inte gör och hitta strategier som fungerar i ens enda liv.

aromata

Inläggav aromata » 31 december 2017, 12:58

Generellt sett tror jag att man äter för stora portioner även om man äter bra mat. Det är lätt att vänja sig vid mycket mat och på samma sätt kan man vänja sig vid lite mat.

Ett sätt att fylla buken är att dricka några glad vatten eller te precis innan maten och sen inte dricka något medan man äter. Om man inte "sköljer" ner maten med dryck äter man långsammare och tuggar mer. Då hinner man märka när man börjar bli mätt.

Att börja med en stor portion grönsallad är också en bra bukfylla med få kalorier. Och tarmfloran jublar.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 31 december 2017, 13:44

Jag har slarvat och lämnat mycket därhän. Det är mitt gamla matliv som gjort sitt intåg och jag höll inte igen nu i jul.

Jag vat vad jag har att göra, så är det att faktiskt göra det också... :cry:
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

aromata

Inläggav aromata » 31 december 2017, 14:11

Himmelsblå skrev:Jag har slarvat och lämnat mycket därhän. Det är mitt gamla matliv som gjort sitt intåg och jag höll inte igen nu i jul.

Jag vat vad jag har att göra, så är det att faktiskt göra det också... :cry:

Nyårslöfte kanske ... om du nu tror på sånt.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 1 januari 2018, 11:51

SvD återanvänder en gammal artikel idag om att nyår kan vara ett bra tillfälle att få till önskvärda ändringar i livet. Genom nystart kan vi glömma gamla misslyckande och med nya friska krafter focusera på förändringen.
https://www.svd.se/battre-vanor-finns-n ... sta-obehag

Just den sista tiden har jag varit en skadeskjuten diabetiker. Men i någon mån självförvållat genom att det blivit rutinmässigt skött och haft dålig koll på att sjukdomen utvecklats negativt. Då har jag medicinerat mig med för lite insulin som jag hat på natten.

Om man ligger i riskzonen för diabetes så bör man fundera om man kan gå ner i vikt. Slipper man diabetes så har man mycket att vinna. Det insulin man har kommer räcka bättre. Undvik gärna skitsjukdomen de som kan.

Jag har oerhört svårt att banta. Jag har under många år sprungit en runda på en mil nästan dagligen. Så är det tyvärr inte nu.

Jag har gått över till en light LCHF. Nu åkte jag ditt på för hög kolesterolnivå. Orsaken är uppenbar. Jag har inte varit rädd för bacon, entrecote, smör, grädde o s v. Så nu ingen klassisk grisbacon, steker i rapsolja och något mindre nötkött till förmån för fisk och fågel. Men använder trots allt en viss mängd grädde exempelvis. En näve blandade nötter istället för en macka med smör o s v. Långsamma kolhydrater i form av äpplen istället för apelsiner typ.

Det handlar dock inte om att banta utan om att kontrollera sin hunger genom äkta mättnad och i viss mån undvihttps:de stora kolhydratbomberna.

Det verkar nu bli nya evidensbaserade råd med en lågkolhydratkost för diabetiker. Forskningen kommer ikapp min lösning :D .

https://www.svd.se/lagkolhydratkost-ger ... betessjuka

Det här är inget råd i något avseende.
Senast redigerad av 1 Trendsökaren, redigerad totalt 1 gånger.

aromata

Inläggav aromata » 1 januari 2018, 12:04

Artiklarna kan bara läsas av prenumeranter.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 1 januari 2018, 12:19

F,låt SvD , menhärett utdrag som ju är längre än ett citat :oops:

Men jag är ingen hardcore LCHF, kör en lightmodell.
......................................................

"Sedan 1970-talet har personer med typ 2-diabetes fått rådet att undvika kaloririk mat och äta mindre mättat fett för hjärtat skull. I Socialstyrelsens diabeteskostråd kallas den klassiska lågfettkosten ”traditionell diabeteskost” och man skriver att den ”främjar ett gynnsamt långtidsblodsocker och gynnsamma blodfetter, samt viktnedgång”.

Allt fler personer med typ 2-diabetes gör nu uppror mot lågfettkosten, i Sverige och i många andra länder. Det brittiska nätbaserade forumet diabetes.co.uk har utvecklat ett low-carb-program där medlemmarna lär sig att kraftigt skära ner på kolhydraterna i maten. Över 5 procent av Storbritanniens diabetiker, runt 250 000 personer, har valt att följda programmet.

– De data som deltagarna själva rapporterar visar att långtidsblodsockret i genomsnitt sänks med 16 mmol/mol*, vilket är en ordentlig förbättring. Hos en del patienter går sjukdomen till och med tillbaka, säger Charlotte Summer vid diabetes.co.uk, som är ansvarig för programmet.

Runt 400 000 personer beräknas ha typ 2-diabetes i Sverige och kostnaderna för sjukdomen har mer än fördubblats de senaste 10 åren.

När SBU, Statens beredning för medicinsk och social utvärdering, år 2010 gjorde en vetenskaplig översikt av området ”Mat vid diabetes” var en slutsats att området har ”stora fält av otillräcklig kunskap.”

– När vi gjorde den genomgången saknades bland annat diabetesstudier av tillräcklig kvalitet för en extrem lågkolhydratkost, säger Kjell Asplund som ledde arbetet med SBU-rapporten.

Sedan genomgången har dock resultaten från en rad studier publicerats. En av dem är amerikanska Look Ahead. Tusentals deltagare fick stöd att följa den traditionella kalorisnåla lågfettkosten, men kosten hade ingen effekt på risken att drabbas av hjärt-kärlsjukdom och studien fick därför avbrytas i förtid.

– Look Ahead är en milstolpe. Trots att deltagarna också började motionera mera, hade bantning med lågfettkost ingen effekt, säger Fredrik Nyström, professor vid Institutionen för medicin och hälsa vid Linköpings universitet.

Hans forskargrupp har i stället jämfört den traditionella diabeteskosten med den strikta lågkolhydratkost som många patienter nu på eget bevåg prövar. I studien, som publicerades 2012, ingick 61 patienter.

– Vi fick samma viktnedgång i båda grupperna men i lågkolhydratgruppen sjönk blodsockret till en början mer, trots att de drog ner mer på insulindoserna. De fick också en stegring av det goda HDL-kolesterolet och tecken på mindre inflammation, något som vi inte såg i lågfettgruppen, säger Fredrik Nyström.

Liknande resultat rapporterades 2015 från en australisk studie: En strikt lågkolhydratkost gav samma viktnedgång som en lågfettkost med lågt glykemiskt index, men resulterade i bättre blodfetter och ett stabilare blodsocker."
Senast redigerad av 2 Trendsökaren, redigerad totalt 1 gång.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 1 januari 2018, 12:28

Det är knepigt med dieten hur man än vänder på det. Trist med kolesterolet.

Själv fick jag ned blodsockret till riktigt bra nivåer med omlagd kost och viktnedgång, jag måste bara hålla i det.

Min mor fick samma diagnos ungefär i samma ålder men har klarat sig undan insulinet med idog diet och trädgårdsarbete. Hon är nu 71 så det är bra jobbat. Men hon åkte på kolesterolet också och det är väl också åldern??? Men hon fick medusin som fixade det.

Hnnes diet är egentligen husmanskost. Mycket kokt potatis, rågbröd och den typen av kolhydrater. Till det fläsk. Men ingen gourmetmat precis, mest old school scandinavian diet. Jag tror den är ganska sund.. råg och kokt potatis... inget vete och inget socker... slakta en gris... :D
- ordspråk från England

aromata

Inläggav aromata » 9 januari 2018, 14:20

aromata skrev:
Himmelsblå skrev:
aromata skrev:Se så H-blå, upp på vågen nu! Du kan inte smyga under radarn längre genom att snacka optioner.

jaja... när jag hinner på morgon...

Det har varit väldigt mycket morgon nu ... :D

Bort med snabba kolhydrater - jättebra. Sen var det tarmfloran - också jättebra.

Det senaste jag hörde var att varje kropp har sin egen idealvikt som den alltid strävar efter att hålla. Och det är benen som meddelar hjärnan hur mycket du väger. Sitter du mycket belastar du inte benen som då signalerar till hjärnan att du väger för lite. Detta i sin tur triggar aptiten. Sant eller inte? Jag är inte övertygad men som ett pedagogiskt inslag i gatubilden fungerar det rätt bra. Så upp på benen! Och upp på vågen!

Nu på SVT nyheter ..

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... byggda-vag

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 9 januari 2018, 16:13

Nu blir det till att lägga sten i fickorna.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 9 januari 2018, 16:14

Nu blir det till att lägga sten i fickorna.

aromata

Inläggav aromata » 9 januari 2018, 17:51

Trendsökaren skrev:Nu blir det till att lägga sten i fickorna.

:D . Det räcker med 15% av din kroppsvikt.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 9 januari 2018, 18:04

:shock:

Tänkte inte på det. Men har alltid med mig en ryggsäck där min padda ligger. Även om jag köper lite skumpa, rom, oliver och en bit ost så blir det ju inga sådana vikter.

Annars vill jag hälsa alla att detta är ett trevligt forum men med lite för lite aktivitet. Jag kanske då och då kan bli lite hård i bettet. Ber om ursäkt för sådant.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 10 januari 2018, 22:47

Trendsökaren skrev:Annars vill jag hälsa alla att detta är ett trevligt forum men med lite för lite aktivitet. Jag kanske då och då kan bli lite hård i bettet. Ber om ursäkt för sådant.

Jo, men svårt att hita trevliga forum med bra kvalitetsnivå som dessutom har hög aktivitet. Det brukar snabbt fallera till en massa ogrundat tyckande...

Jag är ju den store ordbajsaren här men det går ut över kvaliteten på inläggen. Men jag tänker att kvantitet är väl också ett slags kvalitetsmått??? :D

Hård i bettet vet jag inte om jag tycker du är... och i götet är ni ju inte så fasligt spissflabbade heller tycker jag... :wink:
- ordspråk från England

aromata

Inläggav aromata » 10 januari 2018, 23:16

Det är bra att ni håller igång! Är någon hård i bettet får man väl bita tillbaka.

Återgå till "Fria diskussioner"