"Sky Blue Diet" eller "Banta som GW"

Högt och lågt. Prylar, politik och pendling. Ämnet är fritt.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

aromata

Re: "Sky Blue Diet" eller "Banta som GW"

Inläggav aromata » 19 november 2017, 13:09

Googla på Karl-Otto Aly. Han var chef på hälsohemmet Tallmogården när det var igång. Essensen av hans idéer kan sammanfattas i motståndet mot det vita mjölet och det vita sockret. Just nu är hans tankar högaktuella och ingen kan bestrida dessa.

Det är bra att ha detta i huvudet - det vita mjölet och det vita sockret. Det är en bra början, enkelt att förstå och kan göra stor skillnad.

Jag tror inte att gåsamiddag med snaps och vin är något negativt. Fett mättar och ingredienserna naturliga. Riktig mat helt enkelt. Aspartamläsk är värre.

Tydligen tappar man vikt i steg. Men frågan är hur långa stegen bör vara?

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 19 november 2017, 13:54

aromata skrev:Googla på Karl-Otto Aly. Han var chef på hälsohemmet Tallmogården när det var igång. Essensen av hans idéer kan sammanfattas i motståndet mot det vita mjölet och det vita sockret. Just nu är hans tankar högaktuella och ingen kan bestrida dessa.

Det är bra att ha detta i huvudet - det vita mjölet och det vita sockret. Det är en bra början, enkelt att förstå och kan göra stor skillnad.

Jag tror inte att gåsamiddag med snaps och vin är något negativt. Fett mättar och ingredienserna naturliga. Riktig mat helt enkelt. Aspartamläsk är värre.

Tydligen tappar man vikt i steg. Men frågan är hur långa stegen bör vara?

Jag äter ju så jag borde inte gå ner i vikt utan motion. Så jag är inte förvånad.

Bröd har jag skippat helt, det hjälper upp mycket. Dels är det oftast snabba kalorier, dels är det så lätt att ta en macka.

Men det är en motivationsfråga och jag har vant kroppen med att få dryga 2000 kalorier om dagen. Att börja hålla igen nu ger hungerskänslor som just nu är svåra att stå emot.

Men jag tror jag skall ut och ta i stenarna lite... :D
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

aromata

Inläggav aromata » 19 november 2017, 14:23

För vikten är födointaget absolut det viktigaste. Motion är bra för det allmänna välbefinnandet.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 19 november 2017, 15:06

aromata skrev:För vikten är födointaget absolut det viktigaste. Motion är bra för det allmänna välbefinnandet.

Man måste röra sig, man förbrukar ju mer då. Inte under själva motionspasset men under hela dagen. Det är min teori i alla fall.

Men det handlar ju om några hundra kalorier, inga mängder. Och man tenderar att få ökad aptit.

Nu har jag vält lite sten i alla fall.
- ordspråk från England

aromata

Inläggav aromata » 19 november 2017, 15:48

100 g mjölkchoklad kan man ju trycka i sig. Men det krävs att man promenerar 14.000 steg för att bränna de kilokalorierna. Det är 40% fler steg än vad som anses vara en bra daglig målsättning att gå. Nä, då äter jag hellre lite mindre.

Att röra sig är viktigt på många andra sätt men som bantningsmetod tror jag att den är överskattad.

För övrigt kan jag inte gå i god för att 100 g chockad = 14.000 steg men som exempel kan det fungera.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 19 november 2017, 15:55

aromata skrev:100 g mjölkchoklad kan man ju trycka i sig. Men det krävs att man promenerar 14.000 steg för att bränna de kilokalorierna. Det är 40% fler steg än vad som anses vara en bra daglig målsättning att gå. Nä, då äter jag hellre lite mindre.

Att röra sig är viktigt på många andra sätt men som bantningsmetod tror jag att den är överskattad.

För övrigt kan jag inte gå i god för att 100 g chockad = 14.000 steg men som exempel kan det fungera.

Jo, men jag tror att tomgångsförbränningen också blir lite högre. Inte bara själva den tiden man motionerar.

Så är det ju inte fel med lågintensiv träning av något man trivs med i långa pass... men visst, det krävs nog en mil för att bränna 100 g choklad det är inte orimligt.
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 20 november 2017, 11:06

https://www.expressen.se/noje/gws-viktk ... sin-plan-/

Han är inne i sin fylleperiod och tappar därför ingen vikt. Det är ju ganska mycket kalorier i alkohol, trots allt.

Men 25 kg har han klarat och det är imponerande!!! Han är duktig GW!
- ordspråk från England

aromata

Inläggav aromata » 20 november 2017, 12:18

LCHF, har du funderat på det? Jag tycker att det verkar för extremt men man kan ju plocka bitar ur det.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 20 november 2017, 12:38

aromata skrev:LCHF, har du funderat på det? Jag tycker att det verkar för extremt men man kan ju plocka bitar ur det.

Det är väl ungefär vad jag gör eller gjort.

Jag hade ju perioder när jag nästan inte åt någon kolhydrat, jag kunde leva på typ kokt wienerkorv och senap. Jag gick ner mycket i vikt och var inte särskilt hungrig, men jag slutade liksom att fungera som människa också. Jag blev trött, håglös och bara lallade runt. Lite irriterad också.

Men just nu kämpar jag inte så hårt med vikten, försöker hålla igen så jag inte går upp.

Kommer tid, kommer motivation igen tänker jag.

Men jag äter sällan snabba kolhydrater, det är ju aspartamläsken som sabbar mest. Jag borde ju lägga ner den, men tråkigt att bara dricka vatten till TVn innan man lägger sig.

Te kanske?

Det kan ju vara något...
- ordspråk från England

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 23 november 2017, 13:56

Här en som hävdar att det går att laga god, näringsriktig - och billig - mat:
https://undertian.com/
Jag har absolut ingen egen erfarenhet av denna matlagning, men kanske är det värt att prova :D
"you gotta do what you gotta do"

aromata

Inläggav aromata » 23 november 2017, 14:29

jeppe skrev:Här en som hävdar att det går att laga god, näringsriktig - och billig - mat:
https://undertian.com/
Jag har absolut ingen egen erfarenhet av denna matlagning, men kanske är det värt att prova :D

Bra tips!

aromata

Inläggav aromata » 12 december 2017, 18:12

Se så H-blå, upp på vågen nu! Du kan inte smyga under radarn längre genom att snacka optioner.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 12 december 2017, 18:31

aromata skrev:Se så H-blå, upp på vågen nu! Du kan inte smyga under radarn längre genom att snacka optioner.

jaja... när jag hinner på morgon...
- ordspråk från England

aromata

Inläggav aromata » 30 december 2017, 12:51

Himmelsblå skrev:
aromata skrev:Se så H-blå, upp på vågen nu! Du kan inte smyga under radarn längre genom att snacka optioner.

jaja... när jag hinner på morgon...

Det har varit väldigt mycket morgon nu ... :D

Bort med snabba kolhydrater - jättebra. Sen var det tarmfloran - också jättebra.

Det senaste jag hörde var att varje kropp har sin egen idealvikt som den alltid strävar efter att hålla. Och det är benen som meddelar hjärnan hur mycket du väger. Sitter du mycket belastar du inte benen som då signalerar till hjärnan att du väger för lite. Detta i sin tur triggar aptiten. Sant eller inte? Jag är inte övertygad men som ett pedagogiskt inslag i gatubilden fungerar det rätt bra. Så upp på benen! Och upp på vågen!

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 31 december 2017, 10:36

Hoppsan... 99,8 kg

Det är julmaten, whiskeyn och annat...

Nu får det bli en skärpning.... :oops:
- ordspråk från England

Återgå till "Fria diskussioner"