Är det rasism?

Högt och lågt. Prylar, politik och pendling. Ämnet är fritt.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Himmelsblå

Är det rasism?

Inläggav Himmelsblå » 31 maj 2017, 10:09

http://www.aftonbladet.se/kultur/a/vRqy ... munal-regi

I Sundsvalls kommun får man välja bort utrikes födda i hemtjänsten.

Jag menar att vi inte vet faktiskt, eftersom vi inte vet den gamles bevekelsegrund. Det kan handla om kommunikationsproblem t ex. Dialekt kan vara svårt för den som talat svenska som andraspråk. Det är många i Malmö som jag talade tydlig skånska med när jag bodde där. Alla kan inte tala tydlig dialekt. Det är ju viktigt att de som jobbar i denna bransch kan kommunicera med brukaren.
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

aromata

Re: Är det rasism?

Inläggav aromata » 31 maj 2017, 11:10

Jag tycker nog inte att man ska få ha det valet. Om kommunikationen inte fungerar finns det ett legitimt skäl men inte när det handlar om utseende. Världen och Sverige blir allt mer globalt och det måste vi bejaka. Samhället tillhandahåller en tjänst. Är du inte nöjd klaga på tjänsten, inte på utövarens hudfärg.

Det är en gråzon men att kalla det rasism är att gå lite långt. Uppsåtet är egentligen "gott", att tillfredställa vårdtagarens önskemål. Men att överhuvudtaget föra upp detta som ett alternativ var dumt.

RMgX

Inläggav RMgX » 31 maj 2017, 14:45

Spelar det någon roll egentligen?
Vårdtagarna är kunder som köper en tjänst, de borde rimligen kunna specificera sina preferenser, precis som alla andra. Är det rimligt att ett medelåders par som ska byta köket väljer svenska hantverkare? Är det rimligt att Miriam 95 som gjort rent sitt hem inför Pesach de senaste 75 åren vill ha en hemhjälp som inte av missriktad välvilja tar med sig en påse kanelbullar, och som fattar det utan att hon ska behöva förklara?
Märk väl att hemtjänst rör sig om personer som ska komma in i deras hem och utföra handlingar av ytterst privat natur, hantera deras genetalier o.s.v.. Rent praktiskt borde det rimligen gå att ordna svensk hemtjänstpersonal i Norrland (Miriam kanske får det lite svårare tyvärr).

Så kallade "frizoner" eller "safe spaces" som det heter på engelska har ju varit väldigt inne (om än kontroversiella) den senaste tiden. Kan man acceptera att friska, starka, unga och vältaliga vuxna, på platser som är tänkta att vara gemensamma (specifikt skolor och universitet) ska få skapa frizoner inte bara med avseende på ras, utan även kön och sexuell läggning, då är det i allra högsta grad än mer rimligt att gamla och svaga med mer begränsade möjligheter att hävda sin rätt och vilja och som kanske t.o.m. har svårt att framföra alldagliga önskemål har möjlighet att be om detsamma, i sina egna hem, om det ökar deras trygghet.

I praktiken tror jag inte den utländska hemtjänsten skulle uppsakatta att jobba hos en person som starkt föredrar svensk personal, eller har svårt att kommunicera med utländsk personal heller.

Notera att jag inte har problem med nedanstående hemtjänstföretag som explicit eller implicit riktar sig till kunder med icke svensk bakgrund, utan tvärtom tycker att det är bra att de finns. Jag tycker dock att även svenskar har samma rättigheter som personer av annan bakgrund att ställa liknande önskemål på personens bakgrund.
http://www.mkh.st/
http://www.fsbfinskhemtjanst.se/

Festivus

Inläggav Festivus » 31 maj 2017, 16:49

Jag tycker det är självklart att dom ska få välja. Det är inte rasism.
Likaså ska man kunna välja man eller kvinna.
_Festivus_ på twitter.
Flaneur, with focus on probability. (Investerare på heltid. Chalmersstudier i matematik som hobby.)

aromata

Inläggav aromata » 31 maj 2017, 17:20

När jag får hemtjänst vill jag bara bli servad av snygga flickor, 25-35 år. Födelseland spelar ingen roll men de får gärna ha raka tänder.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 31 maj 2017, 17:23

aromata skrev:När jag får hemtjänst vill jag bara bli servad av snygga flickor, 25-35 år. Födelseland spelar ingen roll men de får gärna ha raka tänder.

Haha,sexism! :P
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 31 maj 2017, 17:23

Festivus skrev:Jag tycker det är självklart att dom ska få välja. Det är inte rasism.
Likaså ska man kunna välja man eller kvinna.
'

Detta är väl inte heller helt genus-säkrat? :wink:
- ordspråk från England

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 31 maj 2017, 23:05

Jag har nog en liknande inställning som Aromata som privatperson. Såsom sådan kan man ju tycka lite hur som helst.

Som offentlig chef har man att hålla sig inom lag och regler samt avtal.

Det som P4 skildrar är inte nödvändigt rasism. Offentlig förvaltning skall bara anställa efter kompetens. Ålder, kön, religion, hudfärg räknas inte dit. Så måste en chef hantera anställningar. Om någon enskild vårdtagare är konsekvent otrevlig mot en speciell grupp så kan säkert chefen göra något undantag. Då får han/hon stöd i annan lagstiftning.

Att kräva bra svenska eller ett speciellt språk vid en anställning går utmärkt. Det handlar då om kompetens men att skriva i en annons önskar bara svensk personal går inte varken för ett privat företag eller för en offentlig verksamhet.

Så juridiskt verkar någon chef däruppe vara lite gravt ute på kanten av juridiken. Centrala myndigheter läser systematiskt tidningar.

Men allt kan ju vara svarat i obetänksamhet. Man är ju inte handlingsberedd för alla frågor och situationer. Men de hänger på kanten till något som blir rent olagligt och har nog åtminstone lite dålig grund för att driva både offentlig verksamhet som företag.

http://www.do.se/lag-och-ratt/diskrimineringslagen/

Festivus

Inläggav Festivus » 31 maj 2017, 23:54

Så man ska kunna välja läkare, tandläkare, lärare och allt annat men där många
är som mest utsatta, ensamma i sitt hem, och där handlingar av ytterst privat natur ska utföras där ska man inte få välja?
_Festivus_ på twitter.
Flaneur, with focus on probability. (Investerare på heltid. Chalmersstudier i matematik som hobby.)

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 1 juni 2017, 06:36

http://sundsvall.se/omsorg-och-hjalp/hj ... ll-finska/

Kollade lite... man väljer alltså utförare...

Det är förmodligen en av utförarna som sedan ger den möjligheten.

Någon i gammelmedia har rotat runt rejält och sedan blåst upp det.

Man kan alltså göra även andra val i detta land som RMgX påpekar.

Då kan man ju vända på frågan, är det rasism att välja muslimsk hemtjänstpersonal?
- ordspråk från England

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 1 juni 2017, 07:08

Man kan på många ställen välja utförare. Om man har personlig assistans kan man i vissa situationer anställa sina egna assistenter vilket ger en person med sådant stöd möjlighet att helt välja sina assistenter. Där är det speciell lagstiftning. Men för alla utförare gäller annars att man inte får diskriminera. Att diskriminera är inte detsamma som att vara rasist.

Att normalt säga att man bara anställer muslimsk personal är idag inte inom lagens möjlighet. Att ställa relevanta krav på sina medarbetare har man möjligheter till exempelvis språk. Detta inklusive bemötande. Men man har inga möjligheter att diskriminera vid anställningar såsom att utgå från ras, kön eller religion.

Detta är lag så att säga. Att välja människor till jobb är inte detsamma som att välja bil i Sverige. Så är det i den offentliga verksamheten. Det är så att säga skattemedel som används. Det skall vara den mest kompetenta som skall ha jobbet efter den beskrivning för tjänsten som finns. Beskrivningen får inte innehålla krav som exempelvis svenskhet.

Sedan att rubriksättare m m sällan korrekt återspeglar vad som hänt är en annan sak.

Jag har också åsikten att religiösa friskolor inte skall vara tillåtna. Men om jag vore tjänsteman är detta en helt ovidkommande sak när jag utför mitt uppdrag. Då gäller den lag som finns. Jag skulle ju definitivt hamna i tidningen om jag vägrade betala ut bidrag till en sådan skola om den är tillåten.

Själv tillhör jag en familj och släkt som kommer från olika delar av världen. Alla talar perfekt svenska. Ibland kan vi tala om detta. Så var det med min far. Den person som 3-5 dagar i veckan lagade mat till honom var inte född i Sverige. Personen arbetar heltid som kock. Men vårt sätt att begrava och hantera kroppen är smärtsamt för denna person. Sådana problem kan vi få. Annars är det mest en rikedom.
Senast redigerad av 1 Trendsökaren, redigerad totalt 1 gånger.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 1 juni 2017, 07:14

Trendsökaren skrev:Man kan på många ställen välja utförare. Om man har personlig assistans kan man i vissa situationer anställa sina egna assistenter vilket ger en person med sådant stöd möjlighet att helt välja sina assistenter. Där är det speciell lagstiftning. Men för alla utförare gäller annars att man inte får diskriminera.

Att normalt säga att man bara anställer muslimsk personal är idag inte inom lagens möjlighet. Att ställa relevanta krav på sina medarbetare har man möjligheter till exempelvis språk. Detta inklusive bemötande. Men man har inga möjligheter att diskriminera vid anställningar såsom att utgå från ras, kön eller religion.

Detta är lag så att säga. Att välja människor till jobb är inte detsamma som att välja bil i Sverige. Så är det i den offentliga verksamheten. Det är så att säga skattemedel som används. Det skall vara den mest kompetenta som skall ha jobbet efter den beskrivning för tjänsten som finns. Beskrivningen får inte innehålla krav som exempelvis svenskhet.

Sedan att rubriksättare m m sällan korrekt återspeglar vad som hänt är en annan sak.

Jag har också åsikten att religiösa friskolor inte skall vara tillåtna. Men om jag vore tjänsteman är detta en helt ovidkommande sak när jag utför mitt uppdrag. Då gäller den lag som finns. Jag skulle ju definitivt hamna i tidningen om jag vägrade betala ut bidrag till en sådan skola om den är tillåten.

Det gäller ju inte att som företag påstå att man enbart har muslimsk, svensk eller annan personal utan frågan gäller om man som brukare får välja efter etniska riktlinjer? Eller som företag om man får erbjuda möjligheten?
- ordspråk från England

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 1 juni 2017, 07:25

Himmelsblå skrev:
Trendsökaren skrev:Man kan på många ställen välja utförare. Om man har personlig assistans kan man i vissa situationer anställa sina egna assistenter vilket ger en person med sådant stöd möjlighet att helt välja sina assistenter. Där är det speciell lagstiftning. Men för alla utförare gäller annars att man inte får diskriminera.

Det gäller ju inte att som företag påstå att man enbart har muslimsk, svensk eller annan personal utan frågan gäller om man som brukare får välja efter etniska riktlinjer? Eller som företag om man får erbjuda möjligheten?

En vän (pensionär) som jag har är ordförande i ett vårdföretag som bl a erbjuder finskspråkig personal. Det går alldeles utmärkt att göra så. Du kan kräva god svenska eller ett utländskt språk. Men inte välja dina anställda efter hudfärg eller var de är födda någonstans. Jag har inga personliga problem med detta sätt att se på kompetens och mänskliga rättigheter.

......................................................
Anställda inom det offentliga har att utföra ett uppdrag. I detta uppdrag ingår det att vara neutral i förhållande till exempelvis religion. Det kan möjligtvis finnas undantag med anställda präster.
Senast redigerad av 2 Trendsökaren, redigerad totalt 1 gång.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 1 juni 2017, 07:30

Trendsökaren skrev:
Himmelsblå skrev:

En vän (pensionär) som jag har är ordförande i ett vårdföretag som bl a erbjuder finskspråkig personal. Det går alldeles utmärkt att göra så. Du kan kräva god svenska eller ett utländskt språk. Men inte välja dina anställda efter hudfärg eller var de är födda någonstans. Jag har inga personliga problem med detta sätt att se på kompetens och mänskliga rättigheter.

Så man kan inte erbjuda svenskfödd personal som företagare utan man skall skriva utmärkt svenska och god kulturell kännedom?

Problemet med fikonspråk är ju att det bildas kodord och dylikt, men utfallet blir ju detsamma.
- ordspråk från England

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 1 juni 2017, 07:39

Jag håller definitivt inte med dig. Det är det andra sättet som är på kanten till ett stup. Eller kanske bättre uttryckt på ett sluttande plan. När man hamnar där finns det inget mothåll.

Jag är alltså för att man använder de regler som finns. Det är det enda att göra när man arbetar inom det offentliga. Men man skjuter ju inte med kanon om det behövs en bössa.

Företag har ju i praktiken lite andra förutsättningar men diskrimineringslagarna gäller väl även där.

Återgå till "Fria diskussioner"