Är det rasism?

Högt och lågt. Prylar, politik och pendling. Ämnet är fritt.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Användarvisningsbild
Grok

Re: Är det rasism?

Inläggav Grok » 2 juni 2017, 18:57

Trendsökaren skrev:Detta är lag så att säga. Att välja människor till jobb är inte detsamma som att välja bil i Sverige. Så är det i den offentliga verksamheten. Det är så att säga skattemedel som används.

Vad får dig att tro att du välja bil hur som helst inom offentligt verksamhet?

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 2 juni 2017, 19:22

Grok skrev:
Trendsökaren skrev:Detta är lag så att säga. Att välja människor till jobb är inte detsamma som att välja bil i Sverige. Så är det i den offentliga verksamheten. Det är så att säga skattemedel som används.

Vad får dig att tro att du välja bil hur som helst inom offentligt verksamhet?

:)

Nej, offentlig verksamhet är hårt styrd på många håll. Det är centrala inköp som gäller. Ett begränsat antal modeller.

Men här handlar det om en brukares möjligheter att välja vilken födelseort som hjälparen skall ha. Alltså välja stödpersonal som man väljer bil.

Denna möjlighet att erbjuda hjälp- och vårdpersonal med svenskhet som bakgrund har man inte. Så det offentliga kan inte erbjuda denna frihet i val som en bilfirma som kan sälja vita bilar hur som helst. Om detta håller jag med som privatperson.

De som verkar göra detta är definitivt utanför lagens område samt är ute på ett slutande plan.

Men det är inte nödvändigtvis rasism men väldigt okompetenta offentliga chefer. Det handlar inte heller om frekvens. Så kan min inte se på regelbrott. Går bra då och då efter dolda förhandlingar?

Detta gäller även privata företag som erbjuder offentligt betald hjälp.

Men det hela verkar ju som en systematisk verksamhetsidé!!

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6706167

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 3 juni 2017, 13:11

Diskrimineringslagarna är väl till för att skydda minoriteter.

Man kan alltså be om muslimsk hemjälp men inte välja bort muslimer. Eller judisk hemhjälp i mån den kan uppbringas, men knappast välja bort juden.

Men frågan kan ju vara om man måste vara muslim för att erbjuda muslimsk hemhjälp? Eller då svenskfödd för att erbjuda svensk hemhjälp?

Jag är tveksam till skillnaden mellan att be om muslimsk hemhjälp (Sverige är sekulärt) eller svenskfödd (vilket idag saknar etnisk markör).

I Norrland är det nog så att svenskfödda talar och förstår norrländska men det är inte så i Malmö. Här finns svenskfödda som inte vet särskilt mycket om Sverige, dess historia och kultur. De har taskigt ordförråd, är ovana vid dialekt och kan inte ens placera våra större städer på en karta.

Jag vet inte hur jag kommer att tänka den dagen det är dags, men jag kommer ju inte att bo i Malmö kommun då, det är jag säker på.

Och jag kan visst tänka mig hemhjälp från all världens hörn, men fattar de inte vad jag säger så blir det jobbigt. Om det sedan beror på att det är en ung stockholmare eller nyanländ Somalier kvittar för mig.

Jag får väl hitta på något fiffigt. :D
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 3 juni 2017, 14:45

Jag håller på med hängrännor och sånt och hinner inte ge ett nyanserat svar. Vi får dock anta att den mesta äldreomsorg ges med svenskhet som norm. Julafton e t c. Man bör ju alltid helst få hjälp av personal som pratar så att det går att förstå.

Jag bedömer att det som hänt i Västernorrland inte beror på rasism hos cheferna. Så är det nog inte. Att vara hjälpbehövande innebär en utsatt position.

Det vore bra bra om exempelvis ålderdomshem vore mera kulturellt medvetna. Sett stora skillnader. Min mors sista boende var ett sådant boende som arbetat med de boendes kultur i möbler, visor, film och samtal. Det lustiga var att min syster hade arbetat med reninisensarbete i denna kommun och detta ålderdomshem. Man utgår då inte från sina egena värderingar utan från de boendes bakgrund och historia. Min svärmors boende i en mellansvensk kommun saknade denna medvetenhet. Trist miljö. Saknade förankring kulturellt lokalt. Vi såg aldrig en utlandsfödd personal men det var ju inte bra ändå.

Så lösningen finns i ett evidensbaserat arbete med vårdtagarnas minnen och kultur. Min mors siste kontaktperson var en man från Iran. Då var hon en gammal förvirrad lite paranoid dam. Ett tag var lugnet mest när jag var där. Men trodde aldrig att så bra vård fanns. Min far fick en helt fantastisk hemtjänst mitt i centrala Göteborg.

Men lösningen finns inte i att diskriminera människor.

Här om reminiscens som kan användas som ett förhållningssätt inom äldrevård och inte bara vid demens
http://www.demenscentrum.se/Arbeta-med- ... -till-liv/

Det närmaste jag varit metoden varvat jag en gång ombads att bli ordförande i en arkivorganisation bl a i avsikt att få ordning på ekonomin. Stimulerade fram att börja samla in film och bilder som digitaliserades. Sedan visades filmerna på äldreboenden. Här ett annat arkiv som tänkt till.

http://www.arkivveckan.se/wordpress/wp- ... B9-Minneslådor-i-äldreomsorgen-Karin-Sjöberg.pdf

Om man funderar kring detta så handlar det om att äldre för känna sig viktiga i ett samtal om sin historia. Detta för att motverka tråden känsla av oviktighet som kan drabba en äldre människa som blir beroende och lite glömsk.

Tänk om denna medvetenhet fanns i all äldrevård.
Senast redigerad av 2 Trendsökaren, redigerad totalt 3 gång.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 3 juni 2017, 18:54

Du har några bra poänger där!

Men trist av media att köra sitt trista rejs. Man problematiserar inte. Funderar inte kring vad som händer med lite perspektiv utan nu skall man bara nita tjänstemän som inte går i led i rådande norm.

Det finns bara ett parti som tjänar på den fantasilösa svenska debatten av idag och det är SD.
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Trendsökaren

Re: Är det rasism

Inläggav Trendsökaren » 3 juni 2017, 19:18

Himmelsblå skrev:Du har några bra poänger där!

Men trist av media att köra sitt trista rejs. Man problematiserar inte. Funderar inte kring vad som händer med lite perspektiv utan nu skall man bara nita tjänstemän som inte går i led i rådande norm.

Det finns bara ett parti som tjänar på den fantasilösa svenska debatten av idag och det är SD.

Jag håller helt med om detta. Jag försvarar inte kvällspressens sätt att skildra onyanserat speciellt att trycka på identifierbara människor att de skulle vara rasister.

Vi vet ju inte varför det blivit som det blivit. Men de har förhoppningsvis fått sig en tankeställare. Men de kanske borde tänka i reminiscens och kultur istället för att hamna i ett slutande plan.

Aron

Inläggav Aron » 4 juni 2017, 12:40

Trendsökaren skrev:

Jag håller helt med om detta. Jag försvarar inte kvällspressens sätt att skildra onyanserat speciellt att trycka på identifierbara människor att de skulle vara rasister.

Vi vet ju inte varför det blivit som det blivit. Men de har förhoppningsvis fått sig en tankeställare. Men de kanske borde tänka i reminiscens och kultur istället för att hamna i ett slutande plan.

Min fd fru som var från annan ort hade jobbat inom äldrevården sedan hon gått ut omvårdnadslinjen och det bästa för hennes del var att hon fick ta del av mycket berättelser och information från äldre om sin nya kommun.

Vad jag förstått så går man ofta tillbaks till sina rötter ju äldre man blir och då kan ju en vårdare som är från en egens närområde och kan dess hitoria vara bra, själva omvårdnaden hoppas jag skall vara likvärdig var man än bor i Sverige, dom muslimer jag lärt känna verkar ha en inbyggd förmåga att visa respekt och speciellt mot äldre. Även om det finns raka motsatsen också förmodar jag.

morfarGinkgo

Inläggav morfarGinkgo » 4 juni 2017, 18:56

Aron skrev..
Min fd fru som var från annan ort hade jobbat inom äldrevården sedan hon gått ut omvårdnadslinjen och det bästa för hennes del var att hon fick ta del av mycket berättelser och information från äldre om sin nya kommun.

Vad jag förstått så går man ofta tillbaks till sina rötter ju äldre man blir och då kan ju en vårdare som är från en egens närområde och kan dess hitoria vara bra, själva omvårdnaden hoppas jag skall vara likvärdig var man än bor i Sverige, dom muslimer jag lärt känna verkar ha en inbyggd förmåga att visa respekt och speciellt mot äldre. Även om det finns raka motsatsen också förmodar jag.

Tror du har rätt där Aron..om muslimers respekt mot äldre ..det ska gudarna veta..men jag har vibbar av att alla h __gillar och respekterar mig...
Ha d gott :cheese:

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 6 juni 2017, 06:37

Aron skrev:
Trendsökaren skrev:

Jag har nästan aldrig funderat eller ens varit medveten över folks religösa bakgrund. Vår svärdotter har vi aldrig frågat. Men vårt barn-barn kommer nog bli tvåspråkigt. Jag har ju både arbetat tillsammans och haft anställda som varit utrikesfödda. I grunden är det nog så att det finns en personlig del i ett vård och socialt yrke. Så lämplighet eller olämplighet har jag inte funnit varit kopplad till ursprung. En del av de utrikesfödda minns jag med glädje men detta gäller också inrikesfödda.

Min egen erfarenhet av äldreomsorgen kring mina båda föräldrar var betydligt bättre än jag hade förväntat.

En sak idag är väl att det är svårt att få personal.

Återgå till "Fria diskussioner"