Kaffe

Högt och lågt. Prylar, politik och pendling. Ämnet är fritt.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

aromata

Re: Kaffe

Inläggav aromata » 8 juni 2017, 19:41

:lol: :lol:

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 9 juni 2017, 10:28

Kan man inte genmanipulera så att kaffet kommer ur spenen direkt? Går snabbare ju... :lol:
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

aromata

Inläggav aromata » 9 juni 2017, 11:53

Dricker man sen direkt ur spenen slipper man dessutom disken! Att det bara är fantasin som sätter gränser inger hopp!

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 9 juni 2017, 17:03

Man kanske kan blanda kaffebönor i kraftfodret till kossan?
Hum... njaää. Vill inte ha ett koffein-speedat nöt.

aromata

Inläggav aromata » 9 juni 2017, 19:34

Nu har jag beställt en manuell kaffekvarn, Hario Skerton. Det ska bli intressant att se om jag verkligen orkar stå och veva varje gång jag är kaffesugen :wink: . Men det kan vara värt 400 SEK stt få reda på det.

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 10 juni 2017, 08:53

aromata skrev:Nu har jag beställt en manuell kaffekvarn, Hario Skerton. Det ska bli intressant att se om jag verkligen orkar stå och veva varje gång jag är kaffesugen :wink: . Men det kan vara värt 400 SEK stt få reda på det.

Jag är idel öra att få höra fortsättningen. Vanligt bryggmalet är väl en sak men när du ska mala ner till espresso så lär det ta lite längre tid. En idé är väl att mala kaffe för några dagar i taget och hitta ett tillfälle då man ändå sitter och väntar på nåt. Men du kommer ju få uppleva fröjden av nymalet! :)

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 10 juni 2017, 09:47

Jag har en billig elektrisk som bryggmaler. Den ställer man in på hur många koppar man vill ha. Otroligt smidigt.

Sparar ni el då eller?
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

aromata

Inläggav aromata » 10 juni 2017, 11:33

Jag tror att en manuell kvarn i bästa fall kan matcha en elektrisk. Men jag fascineras av det enkla och rena, oavsett om det handlar om arkitektur, livsstil, placeringar eller kaffekvarnar. Logiken bakom detta resonemang kan dock ibland vara komplicerad.

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 10 juni 2017, 12:20

Himmelsblå skrev:Jag har en billig elektrisk som bryggmaler. Den ställer man in på hur många koppar man vill ha. Otroligt smidigt.

Sparar ni el då eller?

Det blir ju ett hantverk när man använder handkraft. :) Likaså med en manuell eller halvautomatisk espressobryggare. Det kan vara kul att pyssla med när tiden finns. Lite meditativt liksom. Men det funkar inte riktigt för mig när jag ska upp på morgonen, duscha, frukost och iväg till jobbet. Ibland måste jag titta på skylten på väggen: "Först byxorna SEN skorna". Jag skulle inte lita på mig själv att göra så komplicerade saker som att mala kaffe och manuellt pressa en espresso vid den tidpunkten. Det skulle bli så fel alltför ofta.

aromata

Inläggav aromata » 10 juni 2017, 12:40

När jag gick i skolan kom klassens busfrö ofta till skolan med pyjamasen under kläderna. Kanske ett bra tips? Det syns ju inte och sparar många värdefulla sekunder både morgon och kväll. Det där med att duscha varje dag är ändå överskattat.

Aron

Inläggav Aron » 10 juni 2017, 13:54

aromata skrev:När jag gick i skolan kom klassens busfrö ofta till skolan med pyjamasen under kläderna. Kanske ett bra tips? Det syns ju inte och sparar många värdefulla sekunder både morgon och kväll. Det där med att duscha varje dag är ändå överskattat.

Jag drack tidigare bara kaffe på fm på jobbet eller om jag blev bjuden någonstans. Sedan satte magen stopp för kaffe tidigare i år och nu är det te som gäller, och jag tycker faktiskt det är godare.

:)

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 10 juni 2017, 18:14

Jag hade lite bekymmer med halsbränna för länge sen. Men det slutade efter jag skaffade espressobryggaren. Jag dricker mindre mängd kaffe nu och espresso innehåller betydligt mindre garvsyra jämfört med bryggkaffe.

En del kan inte sova när de druckit kaffe. Jag har det omvända problemet: Jag kan inte dricka kaffe när jag sover.

Pyjamas under kläderna... Hum. Varför inte göra tvärtom och sova i kostymen? En utvärtes chock (dusch) och invärtes (espresso) är nödvändigt för att det ska bli lite fart på mig. En kostym i ull blir inte så fager om jag redan har den på mig när jag duschar. Byta till linne? Har du sett hur en kostym i linne ser ut när du sovit i den? :shock:

Om jag däremot flyttar in espressobryggaren till badrummet så kan jag ju får både invärtes och utvärtes chock samtidigt. Åsså minskar jag risken att spilla kaffe på kläderna. Å andra sidan riskerar jag att få schampo i kaffet. :( Bekymmer, bekymmer, bekymmer...

:idea: Kan man tvätta håret i kaffe? :roll:

aromata

Inläggav aromata » 10 juni 2017, 21:23

Du kan visst tvätta håret i kaffe! Men du ser ut dom f*n efteråt :D

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 10 juni 2017, 21:34

Jag var ett tag en period när jag arbetade på två ställen ca 26 mil från varandra. Rationaliserade hårt bland sysslorna. När jag åkte från ena platsen tog jag på mig ren skjorta. Väl framme tog jag av den utan att knäppa upp knapparna fram. Funkade fint fram tills den dag jag lyckades få den på kroppen på avigan på morgonen. En vänlig sjuksköterskeelev påminde mig i rasten om att jag nog borde få på mig skjortan rätt.

Jag har gått på kaffe. Räddningen.

aromata

Inläggav aromata » 10 juni 2017, 21:38

Trendsökaren skrev:Jag var ett tag en period när jag arbetade på två ställen ca 26 mil från varandra. Rationaliserade hårt bland sysslorna. När jag åkte från ena platsen tog jag på mig ren skjorta. Väl framme tog jag av den utan att knäppa upp knapparna fram. Funkade fint fram tills den dag jag lyckades få den på kroppen på avigan på morgonen. En vänlig sjuksköterskeelev påminde mig i rasten om att jag nog borde få på mig skjortan rätt.

Jag har gått på kaffe. Räddningen.

Märkte du inget när du skulle knyta slipsen :D ?

Återgå till "Fria diskussioner"