Kaffe

Högt och lågt. Prylar, politik och pendling. Ämnet är fritt.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

aromata

Kaffe

Inläggav aromata » 28 maj 2017, 19:58

Denna underbara dryck som får igång en på morgonen. Hur dricker ni kaffe? Brygg?

Jag startar dagen med en espresso. Egentligen är det ingen äkta sådan eftersom trycket är max 3 bar mot espressons 9 bar. Men smaken är snarlik. Jag hade en halvautomatisk maskin tidigare men tröttnade och ville ha nåt enklare och mindre. Så en vacker dag fann jag den, Kamira. En typ av mokkabryggare men som ger kaffe som påminner ganska mycket om espresso. Det är lite mer meck än att bara trycka på en knapp men det är roligt och meditativt på nåt sätt att pilla med sitt kaffe. Kamiran är tillverkad i Italien och ser alldeles tokig ut, som en korsning mellan en ångmaskin och ett cykellås. Den går att köpa för dyra pengar i Sverige men du kan hitta den för en tredjedel av priset utomlands. Jag gillar den skarpt!

https://kamira.se

Finns mängder om den på youtube.

Trendsökaren

Re: Kaffe

Inläggav Trendsökaren » 28 maj 2017, 21:17

Först något kaffe/hela bönor såsom exempelvis detta:
Bild

Mals ibland vill hustrun mala med kardemumma

Bild

Sedan bryggs i en gåva från dottern (Den är demenssäkrad :mrgreen: och stänger av sig efter två timmar)
Bild

På torpet används malet kaffe som bryggs i en perculator.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 28 maj 2017, 22:38

Har precis köpt en billig Philips. Men det ÄR smakskillnad mot t ex Moccamaster!

Ville ha med droppskydd och inte löst lock som Moccamastern... men ångrar mig.

Maler själv bönorna ibland men själva bryggaren kan göra väldigt stor skillnad.

:idea:
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 28 maj 2017, 23:19

Efter att i alla år ha kört en melitta-bryggare så började jag få lite ont av halsbränna. Då köpte jag mig en Saeco Incanto Classic, en helautomatisk espressobryggare av enklare modell. Den har jag kört nu i drygt elva år. Inga bekymmer med halsbränna längre (mindre volym kaffe) och så är ju espresso så gott. Det blir ju att man dricker kaffe på ett annat sätt. Shots istf. long-drinks.

Fastän "brygg-gruppen" är helt i plast i maskinen så måste jag ju ändå erkänna att apparaten har ju trots allt har varit slitstark och gör en helt ok espresso. Jag har inte bytt en enda packning eller ventil än. Vilket jag förmodligen borde för jag antar att trycket inte riktigt är vad det borde vara vid det här laget. Men den läcker inte iaf. Den är klart enkel och snabb att manövrera och det är vad jag behöver på morgonkvisten. Ett tryck på knapp så har jag en nymald, nybryggd espresso.

Den keramiska kvarnen lossnade ur sitt fäste för några år sedan. Jag skruvade för långt på justeringsratten för kvarnen så ena kvarnstenen hoppade sonika ur sitt bajonettfäste. Men då surfade jag fram en reparationshandbok på maskinen och det var ganska enkelt att plocka isär den och peta dit kvarnen igen (om man börjar i rätt ände). Och det verkar finnas både packningssatser och reservdelar att tillgå så jag blir väl sittandes med den tills själva brygggruppen är helt utsliten...
saeco_incanto_classic.jpg
saeco_incanto_classic.jpg (6.89 KiB) Visad 1021 gånger

Jag brukar köra med Caffe Mauro De Luxe som har 30% robustabönor. Espresso på 100% Arabica begriper jag inte. Det saknar den där smaken av "gummislang" som espresson ska ha.
caffemauro_de_luxe_1000g.png
caffemauro_de_luxe_1000g.png (49.42 KiB) Visad 1021 gånger

Angående mokka-bryggare. Bifogar en länk till forskningsartikeln "Experimental investigation of steam pressure coffee extraction in a stove-top
coffee maker": http://www.msc.univ-paris-diderot.fr/~p ... ticle2.pdf

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 29 maj 2017, 08:15

Himmelsblå skrev:Har precis köpt en billig Philips. Men det ÄR smakskillnad mot t ex Moccamaster!

Ville ha med droppskydd och inte löst lock som Moccamastern... men ångrar mig.

Maler själv bönorna ibland men själva bryggaren kan göra väldigt stor skillnad.

:idea:

Vi är nöjda med Moccamastern som ju var en julklapp från dottern något år. Ibland är man för snål mot sig själv. Men det går ju inte ens för oss att bara ha det bästa grejerna. Man gör väl prioriteringar ständigt men att ha gott kaffe är inte dumt.

Har också en pressobryggare. Den är dock använd mycket lite. Tyvärr. Den är tänkt att användas för kallbryggt kaffe. För att göra kaffelikör behöver man sådant kaffe.

Bild

aromata

Inläggav aromata » 29 maj 2017, 08:51

Grok skrev:Angående mokka-bryggare. Bifogar en länk till forskningsartikeln "Experimental investigation of steam pressure coffee extraction in a stove-top
coffee maker": http://www.msc.univ-paris-diderot.fr/~p ... ticle2.pdf

Kaffe är en hel vetenskap, tydligen. Med min Kamira har jag märkt att syrligheten ökar om jag inte avbryter extraktionen så snart ångan kommer ut ur filtret. Det överensstämmer med slutsatser i din "vetenskapliga" länk som menar att ånga frigör ämnen ur kaffet som det heta vattnet inte gör. Intressant!

Jag provade en gång att köra espressomalda bönor (finmalt) och full fart på spisen, allt för att närma mig den äkta espresson, men det kunde ha slutat med en katastrof för trycket blev alldeles för högt. Ånga läckte ut överallt och säkerhetsventilen sjöng för full hals. Kamiran är byggd i kraftig rostfri plåt så den klarade sig - jag och köket också! Nä, numera håller jag mig till reglerna och kör mokkamalda bönor och måttlig värme. Och kaffet blir alldeles alldeles underbart.

aromata

Inläggav aromata » 6 juni 2017, 09:20

Jag kör med färdigmalda bönor. Mest av praktiska skäl. I Sverige säljs i princip enbart arabicabönor, som anses lite bättre. Men italienarna kör med en mix av arabica och robusta för att få lite kärvare smak och bättre crema. Det vill jag prova men har problem med att hitta en sådan mix färdigmalda bönor. Kanske kan jag gå till specialbutikerna och få vad jag vill men det blir väl svindyrt att basera sitt kaffedrickande på dessa.

Min fråga är: var (i den vanliga dagligvaruhandeln) kan jag hitta färdigmalda bönor med inslag av robusta?

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 6 juni 2017, 19:33

Lavazza röd burk (Qualita Rossa) brukar väl finnas? Hur mycket robusta det är står ju tyvärr inte.

aromata

Inläggav aromata » 6 juni 2017, 20:18

Grok skrev:Lavazza röd burk (Qualita Rossa) brukar väl finnas? Hur mycket robusta det är står ju tyvärr inte.

60% arabica och 40% robusta, tydligen. Bra där!

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 7 juni 2017, 00:58

Ehum, Jag har sett andra ställen där det står 60% robusta och 40% arabica. Dvs att relationen är omvänd.

Jag kan tycka att redan 40% robusta är väl mycket... Det blir lite bildäck av'et. Men pröva för sjutton! Deras "Crema e Gusto" lär gå upp til 70% robusta. Hua. Men Lavazza har en "Super Crema" med 20% robusta men den blandningen finns nog inte förmalet. Jag siktar gärna på runt 20% robusta.

Läser man inlägg av de som gör exklusiva espressoblandningar så verkar de sikta mot 10-15% robusta bönor med hög kvalitet. Inte de som hamnar i snabbkaffet. Det är säkert trixigare att blanda än att blanda whisky. Nördar man in ordentligt ska man väl dricka vintage kaffe gjorda på bönor från en specifik kaffeplantage, plockade ett visst år... Jag har dock aldrig hört talas om "single plant coffee". ...än.

aromata

Inläggav aromata » 7 juni 2017, 07:32

Grok skrev:Ehum, Jag har sett andra ställen där det står 60% robusta och 40% arabica. Dvs att relationen är omvänd.

Jag kan tycka att redan 40% robusta är väl mycket... Det blir lite bildäck av'et. Men pröva för sjutton! Deras "Crema e Gusto" lär gå upp til 70% robusta. Hua. Men Lavazza har en "Super Crema" med 20% robusta men den blandningen finns nog inte förmalet. Jag siktar gärna på runt 20% robusta.

Läser man inlägg av de som gör exklusiva espressoblandningar så verkar de sikta mot 10-15% robusta bönor med hög kvalitet. Inte de som hamnar i snabbkaffet. Det är säkert trixigare att blanda än att blanda whisky. Nördar man in ordentligt ska man väl dricka vintage kaffe gjorda på bönor från en specifik kaffeplantage, plockade ett visst år... Jag har dock aldrig hört talas om "single plant coffee". ...än.

70% arabica och 30% robusta är ett annat bud som jag sett. Uppgifterna är väl som Italien i övrigt anarkistiska och kaosartade men när man väl vant sig fungerar det utmärkt.

För att nörda till det ytterligare kan man rosta sitt kaffe själv. Men det blir för nördigt, jag nöjer mig med att kaffet är gott.

RMgX

Inläggav RMgX » 8 juni 2017, 10:43

För så gott kaffe som möjligt tycker jag kaffet ska vara nymalt och gärna relativt nyrostat.
En del gamla handkvarnar kan fås relativt billigt och tar inte stor plats, vissa m odeller maler bra för esspresso, andra för kok och presskaffe.
Kardemummakaffe är annars en riktig höjdare som jag brukar tycka blir bäst som presskaffe. Det är bättre att ha lite för svag kardemummasmak än för stark.

aromata

Inläggav aromata » 8 juni 2017, 11:09

Skulle kanske kolla på handkvarnar. Jag vill ju skala ner och gillar uttrycket "less is more" (gäller dock inte mitt fondkonto :wink: ). Trodde inte att de kunde mala så fint som till espresso.

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 8 juni 2017, 19:18

En starkt förkortad version:

För att få min morgondos av adenosinreceptorantagonister så börjar jag naturligtvis dagen med att plocka några bönor av mina träd Coffea arabica och Coffea canephora (aka Coffea robusta)... ... ... ...medan de torkade bönorna rostar så går jag ut för att mjölka kossan. Nu blir det lite lurigt. Som alla vet har en ko fyra spenar på sitt juver, men ur vilken kommer kaffegrädden? Här gäller det att veta om det är en ko av typ SLB eller SRB. För en SLB så är kaffegrädden i bakre spenen för höger hand om du sitter på vänster sida på kossan. För en SRB är det tvärtom fast spegelvänt. För vem vill ha lättmjölk i kaffet? ... ... Från kafferosten kommer en härlig doft av furfurylmekaptan... ... för att mala kaffet använder jag naturligtvis en handkvarn med keramiskt malbett. Jag mal låååångsamt för att inte hetta upp bönorna mer än nödvändigt. ... ... efter att åtnjutit min kopp kaffe är det dags att gå att lägga sig. Godnatt. 8)

Ni vet väl att det är viktigt att inta en kaffegök lite nu och då på vårkanten för att hålla magen i trim? Resten av året duger kaffekask. :drunken:

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 8 juni 2017, 19:40

Blanda kaffe med sprit går ju att göra. Om man mal bönorna själv för att göra kaffelikör så gör det grovt. Lättare att filtrera då.

https://m.youtube.com/watch?v=Q84OPboco8o

Återgå till "Fria diskussioner"