Kaffe

Högt och lågt. Prylar, politik och pendling. Ämnet är fritt.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Trendsökaren

Re: Kaffe

Inläggav Trendsökaren » 10 juni 2017, 22:05

Har inte slips om inte nödvändigt på jobb. Skjorta och kavaj på uppdrag idag.

Strykfria skjortor gärna med lite kraftigare knapp. Men inte klädd business. Sonen är det.

aromata

Inläggav aromata » 14 juni 2017, 19:16

Kvarnen har anlänt och jag har vevat. Malverket (keramiskt) gör ett mycket bra jobb, maler jämnt och tillräckligt fint. Malningen går ganska långsamt men jag gör bara två enkla "espresso" åt gången så det funkar bra. Jag trodde att jag skulle bli trött i "vevarmen" men där går det lätt. Lite värre med andra handen som ska hålla burken still men det är inte ett av de större problemen i livet precis.

Jag köpte Lavazza Qualita Rossa bönor (tack för tipset). De är inte så dyra, några tior mer per kg än vanligt bryggkaffe, och smakar helt ok. Jag är inte beredd att betala 400 kr/kg för finkaffe men det vore ju kul att prova en mindre mängd någon gång förstås.

Min kaffe setup är rätt trevlig nu. Enkel, inte så dyr och meditativ. Det är rätt nice att inte alltid gå för det mest effektiva :wink: .

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 15 juni 2017, 09:27

aromata skrev:Kvarnen har anlänt och jag har vevat. Malverket (keramiskt) gör ett mycket bra jobb, maler jämnt och tillräckligt fint. Malningen går ganska långsamt men jag gör bara två enkla "espresso" åt gången så det funkar bra. Jag trodde att jag skulle bli trött i "vevarmen" men där går det lätt. Lite värre med andra handen som ska hålla burken still men det är inte ett av de större problemen i livet precis.

Jag köpte Lavazza Qualita Rossa bönor (tack för tipset). De är inte så dyra, några tior mer per kg än vanligt bryggkaffe, och smakar helt ok. Jag är inte beredd att betala 400 kr/kg för finkaffe men det vore ju kul att prova en mindre mängd någon gång förstås.

Min kaffe setup är rätt trevlig nu. Enkel, inte så dyr och meditativ. Det är rätt nice att inte alltid gå för det mest effektiva :wink: .

Sätt dig på en stol och hjälp till att klämma med benen??? :alien:
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

aromata

Inläggav aromata » 15 juni 2017, 13:49

Himmelsblå skrev:Sätt dig på en stol och hjälp till att klämma med benen??? :alien:

Ja, det är ju ett sätt. Ett annat, som funkar rätt bra, är att trycka burken mot kroppen. Då kan jag gå omkring i huset och fundera på annat medan jag vevar.

Jag har sett klipp på de som ersätter veven med en batteridriven borrmaskin. Så kan man ju också göra men då försvinner ju lite av det enkla och hantverksmässiga.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 15 juni 2017, 14:42

aromata skrev:
Himmelsblå skrev:
Jag har sett klipp på de som ersätter veven med en batteridriven borrmaskin. Så kan man ju också göra men då försvinner ju lite av det enkla och hantverksmässiga.

Haha, snacka om att tänka fel. :lol:

Min eldrivna kaffekvarn har liksom en inbyggd borrmaskin. Det tycker jag verkar smartare... :D
- ordspråk från England

aromata

Inläggav aromata » 15 juni 2017, 16:17

Förr handlade livet om att luffa sig runt jordklotet. Nu är det (nästan) lika roligt att nörda ner sig i en kaffekvarn. Perspektivet ändrar sig när man blir äldre, eller?

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 15 juni 2017, 16:48

aromata skrev:Förr handlade livet om att luffa sig runt jordklotet. Nu är det (nästan) lika roligt att nörda ner sig i en kaffekvarn. Perspektivet ändrar sig när man blir äldre, eller?

Jo.

På den borrmaskinen kan man ju även sätta en varvräknare och räkna ut hur många varv man skall veva per mått. På så sätt maler man inte mer kaffe än man behöver, som sedan ligger och torkar en heldag och tappar all arom.

Man kan även koppla varvräknaren via en krets/relä eller varför inte en rejäl PLC-dator som bryter strömmen till borrmaskinen för ett visst antal mått kaffe.

Det är ju hur kul som helst.

Jag är väl trist som går ner till SIBA och köper en elektrisk kvarn för 199 spänn. :wink:
- ordspråk från England

Återgå till "Fria diskussioner"