Terroristattentat i Stockholm

Högt och lågt. Prylar, politik och pendling. Ämnet är fritt.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

aromata

Re: Terroristattentat i Stockholm

Inläggav aromata » 10 april 2017, 19:29

Men de som saknar asylskäl och inte är kriminella ... frågan är om man inte ska visa humanistisk hänsyn i de fallen. Antalet individer kan väl inte vara så stort?

Sen finns det de länder som inte tar emot sina egna medborgare. Var ska de ta vägen?

RMgX

Inläggav RMgX » 10 april 2017, 21:45

aromata skrev:Men de som saknar asylskäl och inte är kriminella ... frågan är om man inte ska visa humanistisk hänsyn i de fallen. Antalet individer kan väl inte vara så stort?

Sen finns det de länder som inte tar emot sina egna medborgare. Var ska de ta vägen?

Jag vet inte om du är ironisk eller inte, jag tror antalet personer som skulle kunna tänka sig att bli försörjda av svenska skattebetalare, ges betalt boende, utbildning m.m. utan några större motkrav (vilket är nackdelen med asyl för värdlandet, speciellt länder med högt skattetryck och stor offentlig sektor) är mycket stort.
Antalet personer i världen med uppenbara asylskäl i något ruckligt flyktingläger uppgår till många miljoner.
Det finns en anledning att nästan alla våra antirasistiska, feministiska regeringar har hållit ned antalet kvotflyktingar (som tas hit under kontrollerade former, utan att splittra familjer, och utan att man behöver befatta sig med gummibåtar på öppet hav). Flyktingmottagande kostar pengar, och egentligen vill man att de tar sig någon annanstans, eller stannar kvar i lägret.

Personer som sökt asyl men saknar asylskäl ska såklart lämna landet, det är i enlighet med vår lagstiftning, och de flesta utvecklade länder har liknande lagar, just eftersom skattebetalarna inte ska tvingas till onödiga utgifter.

Vilka länder tar inte emot sina egna medborgare? I vissa fall kan det kanske ske, men det är inte vårt problem mer än någon annans, jag har svårt att tänka mig något land i vårt närområde som beter sig så.

För de som vill komma hit och arbeta kan man ansöka om arbetsvisum, då behöver man inte asylskäl. Däremot måste man försörja sig själv, betala sin bostad själv, styrka sin identitet, man bör vara ostraffad och liknande. Möjligheten om att ansöka om att komma hit men villkorat att man försörjer sig själv glöms ofta bort av någon anledning.

ignorant

Inläggav ignorant » 11 april 2017, 04:51

För att bli av med de som fått avslag på sina asylansökningar eller vistas illegalt i landet behövs nog lite mer handlingskraft från de ansvarigas sida.
Men det finns en del länder som inte tar emot sina medborgare, t ex om dessa utvisas mot sin vilja eller att saknar acceptabla bevis för att de är medborgare i de länder de påstår sig komma ifrån.
Så det behövs slutas avtal med länderna ifråga och det kommer troligtvis att kosta en del. Vilket ju kan ses som en sorts u-landshjälp.

Ansvaret för vad som hänt och händer ligger tycker jag först och främst på de ansvariga politikernas inkompetens och oförmåga att se konsekvenserna av att spela humanitär stormakt och tillåta invandring av ett stort antal människor i aktiv arbetsför ålder från främmande (starkt inrotade) kulturer och som dessutom ofta saknar lämplig utbildning för den svenska arbetsmarknaden till ett Sverige som redan hade arbetslöshet och bostadsbrist.
Att sedan många av dem som från början drömde om en bättre tillvaro blir frustrerade, radikaliseras och blir fanatiker efter att ha kommit att bo i div ghetton i Sverige är egentligen inte så konstigt.
Att det också bland lokalbefolkningen finns enstaka galningar är ju tämligen självklart och individer typ Breivik, Mangs, m fl agerande kan ju ses som en (förutsägbar) reaktion.

Men, om man nu inte vill tro att makthavarna är så godhjärtade, naiva, kortsynta och/eller dumma så att de inte kunnat förutse problemen, så skulle en alternativ förklaring kunna vara att de i samförstånd med media vill skapa ett sorts rotlöst klassamhälle där i stort sett bara en priviligierad elit och en lättstyrd (till att tro att den lever i den bästa av världar) massa kommer att finnas.
Och att det räknats med en del 'collateral damage' på vägen dit.
Kritiska röster (utom ett fåtal som behövs för att temporärt kunna uppehålla skenet av yttrandefrihet) tystas ner eller denigreras m h av epitet såsom 'hat', 'rasism', 'nazism' 'intolerans', etc.
Ett samhälle av typen 'Du Sköna Nya Värld' med ett sanningsministerium växer fram.
http://theantimedia.org/google-news-fact-checking/

Egentligen är det väl inget fel med resultatet, jag menar det man inte känner till, minns eller har referenser till oroas man ju inte av och därmed tror man att man lever i den bästa av världar. :-).
Senast redigerad av 2 ignorant, redigerad totalt 11 gång.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 11 april 2017, 07:46

aromata skrev:Men de som saknar asylskäl och inte är kriminella ... frågan är om man inte ska visa humanistisk hänsyn i de fallen. Antalet individer kan väl inte vara så stort?

9000 säger de om antalet papperslösa som gått under jorden efter att ha nekats uppehållstillstånd. Så kan vi kanske lägga till några tusen som bara tagit sig in i Sverige utan att söka asyl?

Nej, det är inte särskilt många, men rättssäkerheten kräver (tycker jag) att vi bestämmer oss för vilka vi skall prioritera att hjälpa och ge skydd. Annars kan vi ju skita i utredningarna, alla får komma så länge de har rent mjöl i påsen. Den som skriker högst får hjälp, den som lider i tysthet blir nekad.

Det skulle leda till ett enormt söktryck på Sverige.
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Festivus

Inläggav Festivus » 14 april 2017, 07:47

Säpo avrådde Migrationsverket att ge uppehållstillstånd, pga säkerhetsskäl, till 100 personer de senaste åren. Ingen vet var de är idag.
Enligt en artikel i SvD.

Då kan vi nog slå fast att det inte bara handlar om resurser utan även om obegriplig inkompetens
och ett system som har totalhavererat.
_Festivus_ på twitter.
Flaneur, with focus on probability. (Investerare på heltid. Chalmersstudier i matematik som hobby.)

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 15 april 2017, 15:33

Fotboja var väl ett bra förslag på den sortens asylsökande.

Trist bara att det behövde komma till en sådan här handling för att det skulle bli politiskt möjligt.
- ordspråk från England

aromata

Inläggav aromata » 15 april 2017, 16:39

Himmelsblå skrev:Fotboja var väl ett bra förslag på den sortens asylsökande.

Trist bara att det behövde komma till en sådan här handling för att det skulle bli politiskt möjligt.

KD var först på den bollen. MP senfärdiga och får det att låta som att det var deras förslag.

Jag tror att det är verkningslöst. Har du för avsikt att lyda och lämna landet behöver du ingen boja. Har du för avsikt att inte lämna landet har du inget annat val än att hålla dig undan och verka som papperslös. Då har du inget att förlora på att plocka av bojan.

Hur man ska göra vet jag inte. Alla 12.500 kan ju inte sättas i förvar. Bunta ihop och skicka tillbaka dem oavsett kan man kanske göra om man inte tar humanistiska hänsyn. Jag vill ta sådana hänsyn men har ingen bra lösning. Men jag är heller ingen politiker.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 16 april 2017, 13:59

aromata skrev:
Himmelsblå skrev:Fotboja var väl ett bra förslag på den sortens asylsökande.

KD var först på den bollen. MP senfärdiga och får det att låta som att det var deras förslag.

Jag tror att det är verkningslöst. Har du för avsikt att lyda och lämna landet behöver du ingen boja. Har du för avsikt att inte lämna landet har du inget annat val än att hålla dig undan och verka som papperslös. Då har du inget att förlora på att plocka av bojan.

Hur man ska göra vet jag inte. Alla 12.500 kan ju inte sättas i förvar. Bunta ihop och skicka tillbaka dem oavsett kan man kanske göra om man inte tar humanistiska hänsyn. Jag vill ta sådana hänsyn men har ingen bra lösning. Men jag är heller ingen politiker.

Att det har blivit 12.500 och några hundra som är rena jihadister beror ju på gamla synder. Att lösa allt på några månader tror jag inte går. vare sig praktiskt eller humant.

Vi får börja där vi är och konstatera som det är.

Den här uzbeken hade ju utvisats från Turkiet till Sverige efter att ha försökt korsa gränsen till Syrien. I det läget bör han väl ha utvisats? Eller snackar inte svenska gränspolisen med den turkiska? Det där är en detalj jag inte fått grepp om än.

Sedan vet jag inte hur lätta bojorna är att plocka av. I det läget bör de ge larm direkt och om det då tar 15-20 minuter att få bort dem hinner kanske polisen fram?

Det är bättre än inget, kanske inte vattentätt, men i alla fall något.
- ordspråk från England

Aron

Inläggav Aron » 16 april 2017, 14:32

Så här gör man i Australien.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1650&artikel=6438656

Men kanske slutar så här.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6619289

Så en specialtillverkad fotboja som skall vara nästan omöjlig att ta av kanske inte är så omänskligt ändå, skall vi ha råd med mer poliser, mer händer i sjukvården och mer lärare i skola mm, så kanske man måste spara in lite på flyktingmottagandet.

:|

Återgå till "Fria diskussioner"