Terroristattentat i Stockholm

Högt och lågt. Prylar, politik och pendling. Ämnet är fritt.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Barry

Terroristattentat i Stockholm

Inläggav Barry » 8 april 2017, 17:22

Förjävligt är bara förnamnet! Däremot är jag inte det minsta förvånad över att det händer här i Sverige, och vi hade tur att det inte blev värre (både förra gången (2010) och nu så hade vi tur med att endast gärningsmannen drabbades av sprängladdningen). Så här går det när man har massinvandring av muslimer. Nu menar jag inte att alla muslimer gör såna här saker, men bevisligen är det en del av dom som gör sånt.

Himmelsblå

Re: Terroristattentat i Stockholm

Inläggav Himmelsblå » 8 april 2017, 17:36

Snyggt jobbat. :oops:

Hur går det med börsen?

Hört talas om Breivik. Jag säger inte att alla norrmän är terrorister och kallblodiga mördare (Brevik ger mig rysningar vad han gjorde) men bevisligen finns det norrmän som är det.

Stäng gränsen från Norge!!! Det finns många norrmän in Sverige! Stoppa den norska massinvandringen!

idiot...
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Aron

Inläggav Aron » 8 april 2017, 17:49

Barry skrev:Förjävligt är bara förnamnet! vi hade tur att det inte blev värre (både förra gången (2010) och nu så hade vi tur med att endast gärningsmannen drabbades av sprängladdningen). Så här går det när man har massinvandring av muslimer.

Hur menar du nu? att bara gärningsmannen blev drabbad?. Så var det ju inte igår tyvärr.

Vi får nog avvakta med att döma innan ens domen fallit gällande nationalitet, motiv mm.

aromata

Inläggav aromata » 8 april 2017, 20:03

Peter Mangs. Bevisligen gör icke muslimska svenska medborgare också "sånt" , tar livet av andra människor. För många svenskar i landet?

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 8 april 2017, 23:28

Aromata, Aron och Himmelsblå!

:D

Hälsa & Välgång

Barry

Inläggav Barry » 9 april 2017, 17:07

Himmelsblå skrev:Snyggt jobbat. :oops:

Hur går det med börsen?

Hört talas om Breivik. Jag säger inte att alla norrmän är terrorister och kallblodiga mördare (Brevik ger mig rysningar vad han gjorde) men bevisligen finns det norrmän som är det.

Stäng gränsen från Norge!!! Det finns många norrmän in Sverige! Stoppa den norska massinvandringen!

idiot...

Jasså, du kallar mig idiot. Det är såna som du som möjliggör såna här muslimska terrorattacker! Det borde du tänka på!

aromata

Inläggav aromata » 9 april 2017, 18:41

Bombfynd i Oslo. En 17-åring gripen.

I nästan alla fall är personerna kända av säkerhetspolisen sedan tidigare. Det är den informationen som kablas ut i alla fall. Frågan är om uppföljningen av dessa personer inte skulle kunna bli bättre? Resursbrist? Detta är inte mitt område men det känns som att värdefull information "slösas" bort.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 9 april 2017, 21:24

Barry skrev:
Himmelsblå skrev:Snyggt jobbat. :oops:

Hur går det med börsen?

idiot...

Jasså, du kallar mig idiot. Det är såna som du som möjliggör såna här muslimska terrorattacker! Det borde du tänka på!

Fantastiskt.
- ordspråk från England

Festivus

Inläggav Festivus » 10 april 2017, 03:44

aromata skrev:Bombfynd i Oslo. En 17-åring gripen.

I nästan alla fall är personerna kända av säkerhetspolisen sedan tidigare. Det är den informationen som kablas ut i alla fall. Frågan är om uppföljningen av dessa personer inte skulle kunna bli bättre? Resursbrist? Detta är inte mitt område men det känns som att värdefull information "slösas" bort.

Ja, vår terrorist förekom ju med namn i en SÄPO-utredning flera månader _efter_ att beslut hade kommit om att han skulle utvisas.
Här måste ju klockorna ringa även om det är i periferin av utredningen han befinner sig.
Hade jag varit SÄPO-chef hade jag lagt rejält med resurser för att hitta denna man.

Antingen obegriplig inkompetens eller att det finns så många liknande fall att dom inte hinner med.

Sen har ju vår terrorlagstiftning och vårt daltande med IS-sympatisörer gjort att vi har
en högre andel potentiella terrorister här än vad dom har i i typ alla andra västländer.
Dock självklart en otroligt låg andel av alla som har kommit hit.
_Festivus_ på twitter.
Flaneur, with focus on probability. (Investerare på heltid. Chalmersstudier i matematik som hobby.)

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 10 april 2017, 10:07

Antingen obegriplig inkompetens eller att det finns så många liknande fall att dom inte hinner med.

Det verkar finnas ca 9000 papperslösa i Sverige som är efterlysta. Polisen får inte gå på utseende för att begära leg, det ansågs diskriminerande.

Jag tror polisen saknar medel att leta efter de här människorna.

Löven beskriver situationen som frustrerande... om han är frustrerad, han har ju trots allt makt.... vad skall då vi andra känna?

Jag tror inte papperslösa är mer terrorbenägna än andra, de flesta jihadisterna har väl växt upp i Sverige och gått i svensk skola. Men det visar ju hur lätt det är att vistas utan visum eller PUT i Sverige.

Tyvärr har vi även människor i Sverige som pekar ut en hel religion och hela folkgrupper. Det gör det svårare att jobba med problemet. Men det är fel att blanda in polisarbete i det där. Polisen har väl alltid gått på utseende, klädsel med mera och låtit sig ledas av magkänsla när de kollar upp folk? Är det fel?
- ordspråk från England

RMgX

Inläggav RMgX » 10 april 2017, 17:14

Himmelsblå skrev:

Jag tror inte papperslösa är mer terrorbenägna än andra, de flesta jihadisterna har väl växt upp i Sverige och gått i svensk skola. Men det visar ju hur lätt det är att vistas utan visum eller PUT i Sverige.
?

Då gruppen papperslösa (eller folk som ljuger om sin identitet och ges felaktig papper) är mycket liten i förhållande till resten av befolkningen så är de rimligen kraftigt överrepresenterade om man kan räkna upp ett flertal terrorbrott/mord (exempelvis Massmordet på Drottninggatan dubbelmordet på IKEA som i.o.f.s tycks varit baserat mer på att offren hade en för gärningsmannen icke tilltalande etnicitet) där de varit inblandade.
Antalet brott begågna av icke papperslösa måste vara mycket högre för att din teori ska stämma eftersom populationen icke papperslösa är mycket större.

Ser du internationellt kan du ju konstatera att de flesta tillresta "jihadister" även kända som nöjes-mördare/våldtäktsmän/kidnappare/slavhandlare troligen inte befinner sig i landet (exempelvis Irak eller Syrien) där de begår sina illdåd med landets goda minne.

För övrigt tror jag den dag då Assads styrkor tar över Raqqa och dömer alla ditresta terrorister till döden kommer vara en bra dag för Europas säkerhet.

Festivus

Inläggav Festivus » 10 april 2017, 17:30

Bild
_Festivus_ på twitter.
Flaneur, with focus on probability. (Investerare på heltid. Chalmersstudier i matematik som hobby.)

RMgX

Inläggav RMgX » 10 april 2017, 18:06

Man har helt enkelt sålt ut Sveriges säkerhet, de som fattade beslutet har ju en helt annan nivå av skydd än befolkningen i övrigt.
Intressant dock att man gör en så annorlunda bedömning när det gälller Telias affärer o dyl med dessa länder.

aromata

Inläggav aromata » 10 april 2017, 18:22

De som utgör ett säkerhetshot men som inte gör något åtalbart måste få stanna. Uppenbarligen har lagstiftningen inte hängt med i den snabba utvecklingen (annat är inte att vänta). Det verkar nu finnas en politisk ambition att kriminalisera en del av det som ingår i begreppet säkerhetshot. Även om medlemskap i en obskyr organisation inte är åtalbart kan handlingar inom en sådan organisation vara det.

Jag tycker att detta är en utmärkt ingång. Ygeman verkar duglig och har förmåga att tänka i flera steg. Dessutom uttalar han sig aldrig klumpigt och provocerande. Nu återstår att se om det blir verklighet och om det kan gå snabbt. Ärendet brådskar!

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 10 april 2017, 19:01

aromata skrev:De som utgör ett säkerhetshot men som inte gör något åtalbart måste få stanna.

Egentligen inte om de saknar uppehållstillstånd.

Idag är det åtalbart skattemässigt att anställa en papperslös, som ju saknar arbetstillstånd. Det räknas inte allvarligare än ett vanligt svartarbete.

Vissa av dessa verksamheter som anställer papperslösa bedrivs i närmast slaveri.

Det borde gå att kriminalisera sweat shops, de värsta avarterna här. Jag ser det inte som humanitärt att se mellan fingrarna och låta papperslösa stanna.

Det är naivt att kämpa för det.
- ordspråk från England

Återgå till "Fria diskussioner"