Trumpers tal

Högt och lågt. Prylar, politik och pendling. Ämnet är fritt.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Himmelsblå

Re: Trumpers tal

Inläggav Himmelsblå » 25 september 2017, 10:59

JAPAN
TIDEN INNE KONFRONTERA UTMANING ÅLDRAD BEFOLKNING - ABE (Direkt)
2017-09-25 11:20
STOCKHOLM (Direkt) Tiden är inne att konfrontera den största utmaningen - det åldrande samhället.
Det sade Japans premiärminister Shinzo Abe vid en pressträff på måndagen, enligt Bloomberg News.
Han sade att han kommer att göra utbildningen gratis för 3-5-åringar till räkenskapsåret 2020 och att intäkterna från höjd moms kommer att användas till barnomsorg och äldrevård.
Shinzo Abe sade vidare att det kommer att bli svårt att nå regeringens mål för den primära balansen, men att målet ska vara kar.
Premiärministern sade också att han ska upplösa parlamentet den 28 september och att han inte kan låta situationen med Nordkorea påverka hållningen för valet. Det finns inget alternativ till att med olika medel öka trycket på Nordkorea.

Japan vill köra nu...
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 25 september 2017, 17:34

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Jjk ... forklaring

Lycka till... med vad?

Det är väl samma eller sämre som Saddam hade.

Jag tror verkligen inte man har vare sig jaktflyg eller luftvärn att göra jobbet... om de inte smygköpt något modernare av ryssar eller kineser som vi inte vet om...

Skit i det....

Han hotar med att amerikanska bombplan kan komma att skjutas ner.
– Sedan USA förklarat krig mot vårt land har vi all rätt att vidta motåtgärder, säger utrikesministern på en pressträff i New York.

Problemet är väl mer USAs reaktion om de försöker...
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 26 september 2017, 08:54

Kina: Ett krig har inga vinnare
Kl. 09:49, 26 sep 2017 0
Politik Ett krig på den koreanska halvön kommer inte att ha några vinnare. Det sade Lu Kang, talesperson för Kinas utrikesdepartement, på tisdagen enligt Reuters.
På måndagen anklagade Nordkoreas utrikesminister USA för att ha förklarat krig mot landet, vilket USA bestämt avvisade.
Lu Kang sade att Kina tar avstånd från eskaleringen av ordkriget mellan länderna och framhåller att hängivenheten till tvärsäkra uttalanden bara kommer att öka riskerna för en konflikt, och att de hoppas att såväl Nordkoreas som USA:s politiker kan inse att militära åtgärder aldrig kan vara lösningen.
De uppgav också att Kina på ett strikt sätt håller på att implementera FN-sanktionerna mot Nordkorea.

De sätter sig ju inte på tvären och gör nog lite vad de kan göra.

Så ökas Kinas softpower och Trump bränner av ännu mer av det sparkapital USA har kvar på det området... suck.
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 27 september 2017, 12:13

:D

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BoJ ... blikanerna

Bara läs detta... kommer ni ihåg Vietnam och Crazy-Nixon... Nixon var kanske inte helt övertygande i den karaktärsrollen... men Trump behöver ju faktiskt bara vara sig själv. Detta är ju för fasen history in the making på riktigt!

Ser fram mot de dokumentärer som skall göras när det skall skrivas nutidshistoria om detta...

Jamen, det är ju helt suveränt ju!!! :D :D

----

http://www.aftonbladet.se/nyheter/samha ... de-sverige

Vi vill hjälpa till med kontakter och diplomati minsann!!!

Ja för tusan. Men USA brukar använda Schweiz där av vad jag minns och fått för mig. Men vi byggde ju deras Parlament och Skanska kanske har kvar ljuskopior om inte originalen handritade på plastfilm. Lite smartbombing kan vi kanske hjälpa till med också om det blir på det viset... :idea:

Sverige ... suck ... var vi verkligen tvungna att förse Stasi med Volvobilar... bläää ... hur många stackars tortyroffer har inte plockats upp i 244:or i Nordkorea och DDR... tvi ....
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 30 september 2017, 11:05

På tal om McCain så lider han nu av närmast obotlig hjärncancer. För den sakens skull viker han inte från sin kära kongress.

http://www.di.se/ledare/arvid-ahlund-en ... tre-rykte/

Tilläggas där att han alltid kämpat mot värdekonservativa pro-Life så gott han kunnat. Vek ner sig när han tog in Sarah Pahlin... han ville väl så gärna bli president antar jag.

Han var även en av få som tog kampanjpengar från kärnkraften och inte oljan. Han ville ställa om USAs oljeberoende, bland annat av klimatskäl redan innan Al Gore kom i ropet.

Jag är övertygad att han hade slagit Al Gore med klarare siffror än Bush. I primärvalet stöp han bland annat på ett rykte att ett färgat adopterat barn var ett "oäkta" barn som kommit till av McCains otrohet. Riktigt otrevligt gjort av Bush-kampanjen.

Ingen är dock felfri.
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 30 september 2017, 17:37

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bRJ ... -nordkorea

Jag lägger vad jag hittar i AB om detta. Ni har kanske köbe-media?? Jag får väl skaffa det jag med... mest bara Expressen, AB och SVT nuförtiden för mig...

Vi får väl se vad som sker, men jag hoppas man är kristallklara från USA: ny regim eller avveckla kärnvapnen. Inte en blinkning!!!

Bra att Sverige vill hjälpa till... :wink:
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 1 oktober 2017, 09:00

Aftonbladet skriver mer om Trump än om Zlatan nuförtiden.

Jag litar ju inte helt på rapporteringen i AB. De vill ju bara ha klickningar.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wwp ... uerto-Rico

Men detta kan ju vara sant. Peurto Rico röstar inte i presidentvalet nämligen...

Annars fortsätter ju Trump med att skaffa sig alltfler fiender till nästa val. Hur han skall kunna vinna ter sig alltmer obegripligt, men han ger sig ju på de väljargrupper som inte röstar på honom ändå. Djupt obehaglig man.

Nu får han reta lille Kim igen, det är roligare.
- ordspråk från England

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 1 oktober 2017, 13:04

Jag har av någon orsak tydligen fått CNN i vårt kanalutbud. Tycker att de har en bra ton även i debatter som står över hur det är i svensk tv. Här betonas konflikter så långt som överhuvudtaget möjligt. Nu har jag ju inte tittat på CNN så länge men där betonas att det finns olika perspektiv som man låter tala. Mera samtal och lite lugnare.

Men här är en intervju med en ledande politisk ledare i Puerto Rico
http://edition.cnn.com/2017/09/30/polit ... index.html

Så i detta fall är det nog inte bara klick utan något som verkligen händer.

Det är riktigt, riktigt sorgligt att en så halvstörd person kan få en så stor makt. Och då menar jag inte hon i reportaget.

http://www.independent.co.uk/voices/don ... 74586.html
Om man gör några Googlesökningar på Trump och olika psykiska och problematiska tillstånd så ger

Narcissism
Ungefär 14 800 000 resultat (0,67 sekunder)

Borderline
Ungefär 564 000 resultat (0,35 sekunder)

Dementia
Ungefär 15 200 000 resultat (0,60 sekunder)

Mental health
Ungefär 27 100 000 resultat (0,52 sekunder)

Några har funderat och skrivit om saken :shock:

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 1 oktober 2017, 18:02

He is a Bully!!

Jag tror inte det är en mentalsjukdom i grunden... men jag kan riktigt höra Dr Phil... You're a bully!! När familjen Trump är på besök...

Det är min diagnos... :alien:

Idag tycker han utrikesministern slösar sin tid när han försöker öppna en dialog.

Pressar hela tiden... han vet ju hur man psykar folk...
- ordspråk från England

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 1 oktober 2017, 22:29

Nä, psykisk sjuk är han inte men en personlighet som inte är helt mainstream.

Men man behöver inte hålla med mig. :(

:wink:

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 2 oktober 2017, 10:04

Att vara en bully, översittare och mobbare är illa nog. Är man då född rik och haft ja-sägare runt sig hela livet.... en bortskämd bully är ju rena katastrofen. Tyvärr då helt normalt. Men dessa människor skall inte vara i ledande befattning, de skadar inte bara människor utan hela organisationen. Trump sabbar enormt mycket för USA, soft-Power är viktigt.

Peurto Rico då.... katastrofhanteringen är delstatlig som jag minns det men presidenten kan gå in med federal hjälp vilket i princip har blivit standard om denne vill bli omvald.

Jag bodde i NC när en orkan träffade kusten där vid wetlands (köttätande växter), Kitty Hawk (First in Flight) och Virginia Beach, Virginia. Det var då granndelstaterna som hjälpte till med brandkårer, poliser etc etc. I North Carolina kom stöd från South Carolina och Georgia... när New Orleans och mer drabbades ställde ju State of Texas upp... Lone Star...

Det är liksom från grannarna fotfolket kallas in från och där härbärgen öppnas.

Skulle Sverige drabbas är det ju inte Bryssel som hjälper oss utan våra kära nordiska grannar. Kanske det mäktiga Tyskland.

Puerto Rico har inga delstater som grannar. Tror det är där problemet ligger... de är ju ingen delstat utan mer ett protektorat. Men stödet för att det skall vara så verkar ju vara stort, det är inget kolonialt förtryck.

så det finns nog att fundera på... men att klampa på som Trump gör i detta läget är vidrigt... vid tsunamin senast hjälpte ju ett hangarfartyg till med en massa bra saker vid Indonesien eller var det var.

Mr President, send them a carrier. Send USS Ronald Reagan, if she still holds water after the battle with HMS Gotland...
- ordspråk från England

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 2 oktober 2017, 10:19

Jag har ingen annan åsikt än den du har.

Värt att notera är väl att de inte har rösträtt i presidentvalet genom att de har en egen lagstiftande församling. Så tror jag det är. Men de är amerikanska medborgare.

Ett lands uppgift är väl att skydda sina medborgare.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 2 oktober 2017, 10:38

Trendsökaren skrev:Ett lands uppgift är väl att skydda sina medborgare.

First and foremost. This happens on Trump's watch.

Är man republican är det en verkligt självklar åsikt. En verklig hörnsten i deras ideologi liksom
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 2 oktober 2017, 10:59

Senaste om Zlatan... förlåt Trump

Carl Bildt

@carlbildt
President Trump spectacularly shot down SecState Tillerson after important Beijing talks. How long can this last?
17:57 - 1 okt. 2017 · Solna, Sverige
47
47 svar
277
277 retweets
648
648 gillamarkeringar

Carl Bildt

@carlbildt
Looks as if adult supervision in the White House has failed again. The object is on a golf club. Free to fire...
https://www.
washingtonpost.com/news/post-poli
tics/wp/2017/10/01/trump-says-tillerson-is-wasting-his-time-trying-to-pursue-negotiations-with-north-korea/ 

18:50 - 1 okt. 2017
- ordspråk från England

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 16 oktober 2017, 08:41

En mycket välskriven artikel om hur det är att vara blue collar worker i USA:
https://www.nytimes.com/2017/10/14/us/u ... v=top-news
"you gotta do what you gotta do"

Återgå till "Fria diskussioner"