Trumpers tal

Högt och lågt. Prylar, politik och pendling. Ämnet är fritt.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Himmelsblå

Re: Trumpers tal

Inläggav Himmelsblå » 3 mars 2017, 15:42

Jo, och Scania har "alltid" drivit gymnasium.

Ansvaret vilar på verkstads- och byggindustrin o dyl. Framförallt de lite mindre företagen.... They should be alarmed....

Politikerna vet nog inte vad de sysslar med... vet vare sig vad de själva eller vad industrin sysslar.

Det är länge sedan nu... men Paggan stod och höll en svetsmask med auto avbländning i TV när de skulle satsa på svensk design... det var ett exempel på utmärkt design. Den såg ut som alla andra traditionella svetsmasker med dämpning i leden... ni vet de där man knyckte med nacken när man fällde ned masken.

Auto avbländning var ju en uppfinning från Chalmers (tror jag väl), en fysikprofessor där som i alla fall inte sysslade med design.

Paggan var industriminister... man kan tycka han borde förstå ordet design... om det var det han ville promota....

Nej herregud vad många nötter vi väljer in i riksdagen. En del är väl välutbildade och smarta, men politik verkar gå ut på att ha åsikter om sådant man inte begriper?

Jag tror en skillnad mellan oss i åsikter är om vi tror på att politiken kommer att lösa integrationen eller inte. Jag tror de är chanslösa, även om det i den bästa av världar skulle gå att fixa. De reder inte ut det.... de har haft 20 - 30 år men det står och stampar.

Är det inte komiskt att V/mp/Fi är så starka i Malmö... tre partier minst sagt positiva till invandring och med ett politiskt budskap där de tar för självklart att integrationen löser sig, bara vi andra slutar upp att vara rasister.

Alla tre partierna (Fi fanns iofs inte då) var bromotståndare.... var fasen hade Malmö varit idag utan bron? :lol:
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 4 mars 2017, 17:13

Men se här:

http://www.di.se/nyheter/skane-ratar-st ... en-om-ema/

Friska takter.... några som börjat fatta i alla fall... :cheers:
- ordspråk från England

Aron

Inläggav Aron » 25 mars 2017, 12:19

En liten undran, läkemedelsfonder startade ju bra i år ända tills dessa företag skulle beskattas hårdare i den nya reformen som jag klistrar in nedan som var ett av Trumpers vallöften. Vad jag förstår kastade han in handduken i frågan sent igår pga för lågt stöd. Innebär detta att läkemedelsindustrin i USA kan hålla kvar samma prisnivåer??, för isf lägger jag nog in en liten slant i en läkemedelsfond igen.

Någon som vet ?

:)

Avskaffa Obamacare

Trump har kallat ”Affordable care act”, som i folkmun kallas för Obamacare, för en katastrof. Trump vill istället ersätta systemet med "någonting fantastiskt". Det Trump främst vänder sig mot är kravet på att enskilda måste teckna en vårdförsäkring. I grunden vill Trump istället ha en ökad valfrihet när det kommer till individens vårdval någonting som han menar kommer sänka kostnaderna för USA:s medborgare. Bland annat vill han göra vårdkostnader avdragsgilla och att det ska bli mer konkurrens på marknaden för läkemedel.
Enligt den politiskt obundna tankesmedjan Committee for a responsible federal budget skulle Trumps plan innebära att 21 miljoner personer skulle förlora sin sjukvårdsförsäkring.

DJ Health Care igår efter stängning: 83 bolag upp/31 ned.
https://se.investing.com/indices/dj-health-care-components

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 25 mars 2017, 13:43

Det är lite svårt att veta vad rep vill just nu, det är ju inte säkert att obamacare klarar sig helskinnat.

Trump måste vara en idiot hursomhelst om han tror han kan förhandla fram något nytt på ett par månader när obamacare i grund och botten har ältats sedan 90-talet.
- ordspråk från England

Aron

Inläggav Aron » 25 mars 2017, 14:06

Himmelsblå skrev:Det är lite svårt att veta vad rep vill just nu, det är ju inte säkert att obamacare klarar sig helskinnat.

Trump måste vara en idiot hursomhelst om han tror han kan förhandla fram något nytt på ett par månader när obamacare i grund och botten har ältats sedan 90-talet.

Ja precis, och sedan är det skillnad på att ändra om ett helt system/reform mot att kanske pressa ned läkemedelspriserna från tillverkare till konsument, det är ju enklare att skatta allt till rätta så som S fick vika sig för MP i högre fordonsskatter igen. Förra året gick min från 2800 kr i skatt till 3600 kr och höjer dom lika mycket igen får en la överväga moped eller nåt istället. Men med läkemedel vet jag inte riktigt hur det skall gå till, i Sverige har vi ju högkostnadsskydd och därefter är det väl staten som tar kostnaden, inte f-n skulle Löfven få ex AstraZeneca å Pfizer att stå den kostnaden.

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 25 mars 2017, 14:48

Himmelsblå skrev:Det är lite svårt att veta vad rep vill just nu, det är ju inte säkert att obamacare klarar sig helskinnat.

Trumpgänget drog tillbaka lagförslaget då man inte hade möjlighet att vinna omröstningen eftersom en hård kärna republikaner ansåg förslaget inte gick långt nog. Trump säger själv att nu är det Obamacare som gäller.
Den store förhandlaren Trump har fått en dålig start minst sagt.
Nästa löften är skattesänkningar och infrastrukturutbyggnad.
Gissningsvis får han en tuff fight även där i kongressen.
Det blir intressant att se USA börsens reaktion på måndag.
Det lär ju bli neråt. Men hur mycket?
"you gotta do what you gotta do"

Festivus

Inläggav Festivus » 25 mars 2017, 14:59

jeppe skrev:

Trumpgänget drog tillbaka lagförslaget då man inte hade möjlighet att vinna omröstningen eftersom en hård kärna republikaner ansåg förslaget inte gick långt nog. Trump säger själv att nu är det Obamacare som gäller.

Var det inte klart redan innan stängning igår eller har jag missuppfattat det?
_Festivus_ på twitter.
Flaneur, with focus on probability. (Investerare på heltid. Chalmersstudier i matematik som hobby.)

Aron

Inläggav Aron » 25 mars 2017, 15:23

Festivus skrev:
jeppe skrev:

Var det inte klart redan innan stängning igår eller har jag missuppfattat det?

Jo enligt media stod det klart vid 20-20:30 svensk tid att Trump inte skulle driva frågan vidare och USA Börserna reagerade inte negativt på det i sluthandeln.

Festivus

Inläggav Festivus » 25 mars 2017, 18:38

Aron skrev:Jo enligt media stod det klart vid 20-20:30 svensk tid att Trump inte skulle driva frågan vidare och USA Börserna reagerade inte negativt på det i sluthandeln.

BREAKING: Stocks sharply rebound after news that House pulled GOP health plan

http://www.cnbc.com/2017/03/24/us-markets.html
_Festivus_ på twitter.
Flaneur, with focus on probability. (Investerare på heltid. Chalmersstudier i matematik som hobby.)

Aron

Inläggav Aron » 25 mars 2017, 21:31

Festivus skrev:
Aron skrev:Jo enligt media stod det klart vid 20-20:30 svensk tid att Trump inte skulle driva frågan vidare och USA Börserna reagerade inte negativt på det i sluthandeln.

BREAKING: Stocks sharply rebound after news that House pulled GOP health plan

http://www.cnbc.com/2017/03/24/us-markets.html

:D :D

Himmelsblå

Re: Trumpers tal - Är rapporteringen av Trump alltför ensidigt negativ?

Inläggav Himmelsblå » 8 september 2017, 12:17

Tar vid på denna tråden...

Alla skriker väl nu "NEJ! Han är faktiskt helt kass!"

http://www.di.se/opinion/frida-wallnor- ... pperslosa/

Men läs ledaren i DI. Det var nyheter för mig, så har inte detta beslut rapporterats tidigare.

Det gör mig misstänksam. Ofta upplever jag amerikansk politik när den diskuteras av intellektuella och i t ex NY Times som mer problematiserande än vad som framgår i Sverige. T ex att Condelezza Rice blev republikan och förespråkare för att folk faktiskt skall få ha vapen. Hon är ju färgad verkar den svenska bilden vara, så hon bör ju vara demokrat. Vad gör hon i Grand Old Party?

Historien är ju att hon växte upp i sydstaterna när färgade var lovligt byte. Inte sällan var sheriffen kopplad till klanen. Staten i sydstaterna var rasistisk och korrumperad, den skyddade inte färgade medborgare. Så man beväpnade sig. Pantrarna rena militarister, men andra mer som självförsvar... en shot gun kan skrämma iväg klanen när de eldar kors på gräsmattan typ....

Att hon sedan blev republikan och inte demokrat hänger samman med demokraternas mörka rasistiska historia i sydstaterna. Hon gick med i Lincolns parti och dessa rasistiska sheriffer som ju var politiskt valda var då demokrater på den tiden.

Är det så vansinnigt då att tänka att en beväpnad befolkning kan utgöra en milis som motvärn mot en korrumperad och illasinnad stat??? Är det inte tvärtom logiskt?

Vad mer rapporterar svensk media där man bara slentrianmässigt klankar på Trump som "helt jävka korkad, alltså"???

__-----

PS

Hade USAs sydstater haft förträffliga svenska vapenlagar hade de färgade först fått gå till polisen för att få vapenlicens innan de kunde skaffa vapen. Men om då polisen är sheriff.......
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 22 september 2017, 12:01

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/klk ... aldrig-for

Det hettar ju till!

Bara lite snabbt om debatten om debatten, metadebatt kallas väl det?

Jag uppfattar ju inte det som om Kim den tredje snackar med omvärlden. Han snackar internt i NK och det är ett sätt att mobilisera på. Läskigt!

Vem snackar Trump med?... ja det är väl Kim den tredje kanske, men jag tror nog kanske att Kim III som bott i Schweiz behärkar ett annat språkbruk också... men vad vet jag??

Sedan kanske Trump tror att nordkorea kan höra honom, men jag vet inte jag. CIA vet nog hur det förhåller sig tänker jag.

Fattar Aftonbladet vad som händer? Det är väl min stora fråga då... men jag får väl vara lite ödmjuk själv...'

Förstår jag vad som händer? Förstår jag ens mig själv? :alien:

---

http://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrike ... spartandhp

mentalt störda och senila amerikanen

Den passningen är nog till oss. Kim den tredje vet ju att vi hör och han vill ju såklart demobilisera väst.

Men det6 har ju öppnats en liten kanal för kommunikation. Det tror jag iofs att både Trump och USA skiter i men....
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 23 september 2017, 17:07

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/klk ... slag--igen

Tänk om McCain vunnit primärvalet mot GWB... han hade besegrat Gore medkanske klarare siffror.

Ganska säker på att vi hade levt i en bättre värld idag, och att USA hade haft kvar sin moral high-ground som man alltför enkelt beslutar sig för att offra.

GoGoGo Senator McCain!!!
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 24 september 2017, 08:55

Trump:

Vi kan inte ha galningar där ute som skjuter missiler till höger och vänster. Nu pratar han om att detonera ett massivt vapen över havet, som skulle orsaka enorma skador. Rocket man skulle ha hanterats för länge sedan, men jag ska ta hand om honom för vi måste göra det, sade Trump som kritiserade Barack Obama och Hillary Clinton för att inte ha gjort mer åt Nordkorea-problemet under sin tid vid makten.

Jag håller ju i princip med och utan att vara säker, med det lilla jag vet om säkerhetspolitik och vapen, timingen är nog rätt.

Det påminner ju väldigt mycket om Reagan-tiden och Sovjet. Reagan tryckte ju hårt då, och jag minns att det var obehagligt. Reagan hade rätt, röda armén och Sovjet var verkligen i mycket uslare skick än vad vi i Sverige förstod. Slutet gott så långt... sedan skulle ju USA satt in lite mer resurser för att vinna freden efteråt. Där misslyckades man grovt.

Men det kan ju sluta sämre också... även om man får en annan regim istället för kejsardömet under Kim III så vet man ju inte riktigt var det tar vägen.

Kina har ju inte den kontrollen över sin vasallstat som jag hoppades på, det är ju uppenbart. Kina kunde styrt det mot en underordnad vasall man hade koll på under en tid i alla fall.... och Nordkoreas väg ut or kommunistiskt förtryck, fattigdom och misär kunde ju mycket väl vara en kinesisk variant.

Sydkorea tror jag inte vill ha dom, USA vill inte ha dom... vill ens Kina ta i den kostnaden freden innebär?

Vad gäller timingen då... att nu är det kanske dags:

Terrorbalans har där ju varit med NKs artilleri insprängt i berget strax norr om superstaden Seoul. En massa eldröd, högvis med granater.

Idag har USA sin MOAB (Mother of alla bombs) som är ett taktiskt vapen utan kärnladdning. Den spränger bra i bergen och cementen. Man kan även idag snabbt räkna ut var pjäsen står och sätta in moteld så fort man bara har en granat i luften. Radar och dator och sedan back-castar man projektilbanan. USA kan hålla bombare i luften 24/7 och skydda dessa mot de gamla MiG (vad har NK?) som kommer... så fort NK brassar en granat för de en kraftfull smartbomb i skallen.

Artilleriets tyngd i terrorbalansen har sakta avtagit, kärnvapnen är inte ännu ett fullt hot. Det finns ett fönster som skonar Sydkorea och Japan någorlunda mot kriget.

Sedan är det ju vilken hänsyn man visar NKs civilbefolkning osv ... vad kommer efter... många frågetecken och obehagligt som fasen... men nu sätter de ju press verkligen.

Det var F-22 i luften som eskort till vad jag tror var B-1.. som jag tror tar kärnvapen. Kanske t o m strategiska och inte bara taktiska då. Man ser den sällan i alla fall.

De visar ju bland annat att de inte behöver skicka hangarfartyget... och att de inte alltid måste börja med att först ta Air Superiority.... de kan bara slå till direkt med en jävla kraft också... det där var på riktigt faktiskt.
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 24 september 2017, 14:14

Det hela är ju intressant... lite som Solnas tråd om kraschen. Men läskigare såklart.

Äntligen har vi kanske fått lite nytta av Trump... det är ju psyk-krig det handlar om ännu så länge. Trump är bra på det, han är ju en bully och expert på psykningar och härskartekniker. Det är ju det han verkligen kan menar jag, övriga talanger tycks helt lysa med sin frånvaro.

Rocket Man.. fasen... han kommer ju under skinnet på hela gänget direkt.

Man kan bara hoppas det finns en plan och att inte CIA och Pentagon tvingas improvisera fram grejer pga av Trumps nyckfullhet.

Men det finns ju även resurser för social profiling och Pentagons psykologer har nog inte bara råkoll på vilka knappar man skall trycka på hos Kim III utan förmodligen även på generalerna. Men lite hopp kan man kanske till och med hoppas att de 4redan har klart för sig vilken general de vill skall ta över skiten och hur de skall stärka honom.

Men jag är rädd att detta geni i arbete (missförstå mig rätt) mest bara improviserar som soloartist och att bandet hänger på så gott de kan...

---

psycological profiling såklart. Det var så uppenbart när de var i FN... de är inte vana vid att deras vanliga trixande inte funkar.
- ordspråk från England

Återgå till "Fria diskussioner"