Trumpers tal

Högt och lågt. Prylar, politik och pendling. Ämnet är fritt.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Aron

Re: Trumpers tal

Inläggav Aron » 2 mars 2017, 20:23

En av dom branscher där arbetsbristen är bland dom största idag är chaufförer i transportbranschen, vilken annan bransch idag ger dig garanterat jobb om du är någorlunda halvbra när du har gått ut Transport gymnasium och är 18 år med ingångslön på 25 tkr ?.

Dessutom får man CE kort gratis vilket kostar en del att ta privat.

(Det har Skåne och DK gemensamt, väldigt mycket åkerier)

Detta var bara ett ex, finns säkert fler.

Vad blev det av Trumpers tal ?, han har ju nyss talat till nationen.

:)

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 2 mars 2017, 21:23

Svetsare, billackerare, VVS-montör (rörmokare)... Det finns en stor firma ganska nystartad precis utanför Tollarp. 40 anställda tror jag idag och vill anställa fler, nästan alla är polacker, kompetensen finns inte längre i Sverige. Dom nyanställer... tar en massa försäkringsjobb o dyl. och blir man riktigt duktig får man lacka Koenigsegg. De bilarna lackas i Sätaröd... :D

Industriprogrammet är nog snart nedlagt i Sverige. Alla skall läsa IT på högskolan, många slutar nog på donken eller som butiksbiträde... hur många webdesigners och data support behövs egentligen. Är det ett bristyrke?

Varför släpar ungdomarna runt på bidragsförsörjning i storstaden egentligen???
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 2 mars 2017, 21:30

Himmelsblå skrev:Svetsare, billackerare, VVS-montör (rörmokare)... Det finns en stor firma ganska nystartad precis utanför Tollarp. 40 anställda tror jag idag och vill anställa fler, nästan alla är polacker, kompetensen finns inte längre i Sverige. Dom nyanställer... tar en massa försäkringsjobb o dyl. och blir man riktigt duktig får man lacka Koenigsegg. De bilarna lackas i Sätaröd... :D

Industriprogrammet är nog snart nedlagt i Sverige. Alla skall läsa IT på högskolan, många slutar nog på donken eller som butiksbiträde... hur många webdesigners och data support behövs egentligen. Är det ett bristyrke?

Mjukvaruutvecklare, testare, projektledare inom IT - ja det är en enorm brist på oss (vilket gör att gamla stötar som jag kan hänga med ett tag till trots att min fina data utbildning bestod i Fortran, mini-datorer och liknande död materia).
Bristen är ju helt naturlig och självklar eftersom digitalisering inom myndigheter och företag accelererar.
"you gotta do what you gotta do"

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 2 mars 2017, 21:40

jeppe skrev:
Himmelsblå skrev:Svetsare, billackerare, VVS-montör (rörmokare)... Det finns en stor firma ganska nystartad precis utanför Tollarp. 40 anställda tror jag idag och vill anställa fler, nästan alla är polacker, kompetensen finns inte längre i Sverige. Dom nyanställer... tar en massa försäkringsjobb o dyl. och blir man riktigt duktig får man lacka Koenigsegg. De bilarna lackas i Sätaröd... :D

Mjukvaruutvecklare, testare, projektledare inom IT - ja det är en enorm brist på oss (vilket gör att gamla stötar som jag kan hänga med ett tag till trots att min fina data utbildning bestod i Fortran, mini-datorer och liknande död materia).
Bristen är ju helt naturlig och självklar eftersom digitalisering inom myndigheter och företag accelererar.

Okej, men varför är arbetslösheten så hög bland unga, det finns ju en massa välbetalda jobb som inte kräver världens bästa läshuvud?

jag trodde alla var digitaliserade vid detta laget... :D
- ordspråk från England

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 2 mars 2017, 23:21

Himmelsblå skrev:
jeppe skrev:

Okej, men varför är arbetslösheten så hög bland unga, det finns ju en massa välbetalda jobb som inte kräver världens bästa läshuvud?

jag trodde alla var digitaliserade vid detta laget... :D

Det finns fortfarande en hel del stordatorer inom bank och försäkring! Cobol-programmerare är en brist där.
De byts ju ut sucsesivt mot moderna system, men än är inte allt bytt.
Rationalisering driver det hela: Ett exempel: Två bilar krockar, två försäkringsbolag blir inblandade. Uppgifter behöver bytas dem emellan. Telefonsamtal. Uppgörelse - som budas. Det var det gamla sättet. Det nya är att datasystemen i försäkringsbolagen hanterar det. Inga telefonsamtal, inga budbilar.
App utveckling är hett! Alla företag måste ha en app som stöder verksamheten. Och eftersom Apple och Android är olika världar behövs det oftast två.
Spelbranchen: Dataspel omsätter mer är film och musik. Vi har många såna bolag i Sverige.
Industrin: Oerhört mycket datakraft i en modern lastbil. Håller koll på det mesta och hjälper t.ex till att minimera bränsleåtgången via optimering av hastighet etc.
Så är man ung och vill få jobb är högskola en bra utbildning. Exakt vilken linje man väljer är av mindre betydelse. Innehåller den några kurser programmering/data/IT så är man högvilt för rekryterare hos IT konsult företag!
"you gotta do what you gotta do"

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 2 mars 2017, 23:43

Konjunkturinstitutet har nyligen släppt en rapport där de konstaterar att
- de okvalificerade arbetena är få
- för del flesta fungerar arbetsmarknaden väl
- unga arbetslösa med låg utbildning är en riskgrupp för arbetslöshet
- även äldre arbetskraft som blir arbetslösa
- personer som är utrikes födda speciellt om man är lågutbildad är en riskgrupp
- svaga resultat i grundskolan tenderar att leda till avbruten gymnasieutbildning
- incitamenten att arbeta är högre än tidigare

http://www.sns.se/wp-content/uploads/20 ... apport.pdf

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 3 mars 2017, 00:34

jeppe skrev:Mjukvaruutvecklare, testare, projektledare inom IT - ja det är en enorm brist på oss (vilket gör att gamla stötar som jag kan hänga med ett tag till trots att min fina data utbildning bestod i Fortran, mini-datorer och liknande död materia).

Fortran? Död materia? Mnjäää. Håller inte med. Fortran är fortfarande ett av de mest använda språken för riktiga programmerare. Du bygger inga flygplan utan kod skriven i Fortran, Några väderprognoser lär du heller inte få se utan Fortran-kod. Och det lär inte finnas så många som hittar olja utan kod skriven i Fortran. Sen använder du sjutton inte Fortran för att implementera drivrutiner för ett nytt filsystem eller peta ihop lite bättre firmware till din nyinköpta wifi-router. Men sånt kan ju nån script kiddie istället peta ihop på en kvart om du bara hänger ut routern på nätet utan lösenord.

Det finns 10 typer av mjukvaruutvecklare, de som kan binärkod och de som inte kan.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 3 mars 2017, 09:35

Jeppe,

Jo, det behövs kanske en massa web-designers. :)

Trendsökaren,

De jobb jag nämner kräver ju kvalifikationer men vi saknar utbildningsresurser idag för att utbilda tillräckligt. Det är dock inga teoretiska utbildningar.

Bilmekaniker är ett annat jobb man hade reportage om för inte så länge sedan.

Infödda ungdomar söker inte till de utbildningar som finns så de läggs ned.

Arbetskraften kommer istället från utlandet, och det är ju bra, annars hade det gått åt pipan. Jag är liksom inte emot att polackerna kommer till Sätaröd och jobbar.

Men när nu ungdomsarbetslösheten är så hög (ca 18%) så borde de som inte har kapaciteten till teoretiska studier kunna slussas till dessa yrken på ett lite mer effektivt sätt än idag? Jag undrar varför de inte verkar vilja, utan hellre är lodisar i storstaden...
- ordspråk från England

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 3 mars 2017, 10:01

Hej!

Om man tittar i Konjunkturinstitutets utvärdering av rådande arbetsmarknadssituationen finner man att sakernas tillstånd bl beror på en gymnasiereform som gjordes 2011.

Då minskar intaget till de yrkesförberedande utbildningarna. Då ökar intaget till de högskoleförberedande programmen. Samtidigt ökar nu det individuella programmen och studieavbrotten. De elever som haft svaga resultat i grundskolan drabbas mest.

Graferna är inte inklistringsbara.
Senast redigerad av 2 Trendsökaren, redigerad totalt 3 gång.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 3 mars 2017, 10:28

Trendsökaren skrev:Hej!

Om man tittar i Konjunkturinstitutets utvärdering av rådande arbetsmarknadssituationen finner man att sakernas tillstånd bl beror på en gymnasiereform som gjordes 2011.

Då minskar intaget till de yrkesförberedande utbildningarna. Då ökar intaget till de högskoleförberedande programmen. Samtidigt ökar nu det individuella programmen och studieavbrotten. De elever som haft svaga resultat i grundskolan drabbas mest.

Graferna är inte inklistringsbara.

Jo, yrkesprogrammen var väl högskoleförberedande innan 2011?

Se där folkpartiet.
- ordspråk från England

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 3 mars 2017, 10:32

Jag bara läser graferna som vanligt!

Man skriver också:

Lite arbetsmarknadskontakter i utbildningen
 Svensk skola tillhandahåller lite kontakter med arbetsgivare
relativt andra (nordiska) länder
 Ofta bristfälligt organiserat
 Forskning pekar på att kontakter är mycket viktiga för
ungdomars arbetsmarknadsinträde
 Troligtvis särskilt viktiga för elever som inte fullföljer gymnasiet

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 3 mars 2017, 11:34

Trendsökaren,

ja, bristen på kvalificerat yrkesfolk är ju äldre än 2011. Gymnasiereformen 2011 försökte ju förbättra situationen med lärlingar med mera och som jag minns det så tolkade fp det låga intresset för yrkesprogrammen precis tvärtom, att det berodde på skoltrötthet att det inte funkade. Så de gjordes inte obligatoriskt högskoleförberedande.

Min egen gissning till dagens situation är att folk inte riktigt vet hur det går till i den moderna produktionsapparaten... de tror allt är svettigt och skitigt. Enformigt och understimulerande. Man har bilden av Charlie Chaplin i kugghjulen på näthinnan och Hanna från Arlöv ringande i öronen.

Men okej, kontorsjobben är mindre svettiga och oftast mer omväxlande...

Men säg så här... man går inte in i väggen, man slipper ta med jobb-problemen hem, chefen messar en inte när man är ledig... på det har man en lön som en lärare ungefär. Med en rik fritid där man blir stimulerad så kan man bygga ett riktigt bra liv som kvalificerad yrkesarbetare.

Jag tror tillverkningsindustrins olika grenar behöver visa upp sig mer. Det skulle vara intressant att göra en enkät om människors världsbild. Svenskarna tror vi lever på att exportera IT, musik och mode... till det skog. Men verkstadsindustrin är ju vår främsta exportindustri... vet folk det, att det är maskinindustrin som sätter maten på bordet?

http://www.scb.se/hitta-statistik/stati ... ligt-sitc/

Och hur mycket vet man om hur kvalificerade yrken funkar? Bilmekaniker är ju hyffsat komplicerat, moderna bilar och lastbilar är ju avancerade menar jag. VVS-montör i passivhus är ju mer än att bocka rör och rota i avloppssystem.

Och även om montörsjobben påminner om förr så ser ju bandet annorlunda ut organiosatoriskt. Taylorism och top-down är ersatt med lean och Toyota-thinking. Makten över det egna arbetet är litet bättre och enformigheten litet mindre menar jag.

Jag fattar inte, varför väljs det bort...
- ordspråk från England

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 3 mars 2017, 12:14

Jag tror att det är många saker. Bl a för mycket tjafs för att väcka uppmärksamhet bl a hos politiker.

Polis och skola m m är ju professionella organisationer. Uppdraget och målen skall vara tydliga men man skall inte styra på detaljer o s v.

Exempelvis grundskolan skall enbart ha ett enda mål enligt min uppfattning och erfarenhet. Så många som möjligt överhuvudtaget skall klara grundskolan med godkända betyg. Detta bör vara lokalt förankrat som det enda målet. Sedan om man vill ha en musikklass så är det ju inget hinder för att nå det övergripande målet.

Det finns så mycket tjafs. Be bara de professionella organisationerna att vara professionella och evidensbaserade. Men var tydlig med målet som skall vara på mycket hög nivå. Nu får man höra politiker tjafsa om polisens beväpning o s v.

Det verkar som man i Asien inte har samma bias som vi har i Sverige. I dessa länder tenderar eleverna klara sig lika bra i skolan oavsett vilka föräldrarna är. Jag har bara läst att det är så. Varför det är så vet jag inte. I Sverige är det inte riktigt så. (Min egen dotter är lite utbildad i Kina - men det var ju på universtitetsnivå).

Mölndal var ett tag bra på detta dock. Kanske inte bäst. Titta efter de som är bäst. Vad gör de. Men tjafsa inte. Sök reflektionerna i evidensen. Erfarenheter och vetenskap både hos de professionella och hos eleverna (i detta fall).

Säger nu evidensen att skolan och eleverna har för lite kontakt med olika arbetsplatser så får man väl lyssna på detta. Men inte tjafsa så mycket som man nu gör inom politiken.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 3 mars 2017, 12:49

Jo, det verkar vara drygt 10% som floppar i grundsskolan. Några kommer kanske igen, och får gymnasieexamen.

Men andra enklare gymnasieprogram lockar ju folk... Hotell, turism, restaurang, osv... yrken där man kanske inte svettas lika mycket.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=4415783

Men industrijobben har märkligt låg status.... ungefär som att stå i hotellets reception är ett bättre jobb än svetsare? Eller finns det andra skäl.

Nog fasen blir man skitig och får jobba i ett kök?
- ordspråk från England

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 3 mars 2017, 14:10

Kan Volvogymnasiet vara någon förebild? Verkar fylla sina utbildningar. Även med tjejer. Inget renodlat industriprogram utan en blandning med teknik, industri och natur.

http://volvogymnasiet.se/utbildningen/vilka-elever/

Här verkar det vara ett industriprogram som överlevt. Kastat ut de egna maskinerna och är mera på företagen. Billigare och bättre antagligen.

http://www.allehanda.se/angermanland/kr ... r-far-jobb

Faktum är att jag stått och lärt mig vid en svarv. Så är det. För just mig till föga nytta. Jag har dock ett "akademiskt" minne. En dag när vi stod vid svarvarna med något metalstycke så skrek läraren till. Sa att nu har det blivit en högskolereform. Nu skulle olika yrken få en mera kvalificerad utbildning - "En yrkesarbetande skulle kunna doktorera i framtiden". Där stod han i sina stålgråa kläder. Så satte jag på svarven igen och avslutade övningen. Lustigt nog kom jag senare att arbeta inom vårdhögskolan bl a med att undervisa i vetenskaplig metodik. Livet har sina turer.

Ett annat lite lustigt minne är att jag arbetade på Papyrus när fabriken anställde en teknologie doktor. Kommentaren var att "han vet inget om fiberriktningen". Det visste jag heller inget om eftersom jag såg till att försörja fabriken med barkat, sågat och rensat timmer. Detta användes till mellanlägget i kartongen. Den stund som sista pappersmaskinen stängdes satte jag på hans kontor. Då var han fabrikschef. Jag var framsänd för att tigga pengar för att kunna dokumentera vissa saker såsom deras bildarkiv m m. Fick en slant och arkivet. Sedan en djup tystnad när maskin stannade.
Det här verkar vara en bild som föreställer en förpackning gjord av Mölndalskartong. Digitaliserat och sorterat av mestadels gamla gubbar.
Bild

Återgå till "Fria diskussioner"