Trumpers tal

Högt och lågt. Prylar, politik och pendling. Ämnet är fritt.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Himmelsblå

Re: Trumpers tal

Inläggav Himmelsblå » 28 februari 2017, 15:28

Jovisst, man får hålla positiva Malmö uppe...

Men jag har aldrig stött på den förminskande och nedvärderande attityden om Göteborg eller Mölndal som gäller för Skåne. Jag tror ju det har gamla anor som går tillbaka till imperialismen och assimileringen av skåningar till Sverige.

Kransekage det är något, men spettkaka är väl närmast ett skämt. Det är ju inte särskilt gott, men likt kranskakan är det ju ett skådebröd, och Köpenhamn var rikare än Skåne, man hade råd med mandel liksom även i skådebrödet.

Folk tror man skall äta spettkaka. :D

Så hur bygga ett varumärke när man möts av hån och förminskning?

Gåsen är en symbol för Skåne och den vita skånska gåsen (precis som andra gäss förr) var ju praktpjäser på 10 - 12 kilo.... men så blir det gåsapågar och förminskning. Titta bara på den stereotypa rasistiska nidbilden av skåningen i reklamen: oh, köbekagor...

Så hur bygga ett varumärke som är vårt eget och inte ert?

Skånefrågan är knepig och bitvis infekterad sedan gammalt.

Jag har gett upp precis som du säger. Till att börja med bör Roskildefreden hedras, och Skåne skall styra av lex Scania. Skånska parlamentet skall återinföras. Vi kan ju börja där, på det pergament svenska kronan skrev under....

Sedan kan vi bygga en bild av Malmö...
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 28 februari 2017, 16:31

Vi här har ju en positiv bild av Skåne inklusive Malmö.

Vi har ett par goda vänner som har ett hotell i denna del av Sverige. De är också gamla och skall sälja nu. Varit uthyrt sista året.

Jag gillar ju mat och dryck vilket ju Skåne har utmärkta grejer av. Vackert är det ju också. Trevliga och kloka människor verkar det ju vara i dessa delar av Sverige.

I någon mån kanske jag bör hålla med dig om uppifrån och ner. Det är en haltande modell. Jag har varit inne i Turning Torso och även gått runt i det området mot vattnet. Så häftigt är det inte i Mölndal även om vi bygger höga hus. I Göteborg pratar de skrapor också.

Förbannad på ledningen i Göteborg kan man ju också vara. Vi har nog varit det. Läser gärna om de ständigt pågående skandalerna. Fast ibland blåser GP upp saker och ting oproportionerligt.

Här får ilskan symboliseras av Gun Holmertz i den katolska hjälporganisationen Caritas som skäller på näringslivsutvecklingen i form av kameler i Nordöstra Göteborg.
http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/ ... -1.4148588

När jag tittar på arbetslösheten i Mölndal är den totalt på 3,5 % idag. Men för unga utlandsfödda är den ca 14,9 %. Det har gått framåt. Men först får infödda arbete sedan utlandsfödda.

http://molndalsposten.se/nyheter/fler-u ... -far-jobb/

Sedan skall man inte förväxla Stockholm med övriga Sverige minus Skåne. Det skälls nog på Stockholm här också. Vår förr-förre allpamp konungen av Göteborg och den delvisa lydstaden Mölndal vägrade väl att tillslut åka åt detta håll. Alltså mot ost.

https://www.svd.se/goran-johansson-trott-pa-s-ledningen

Men jag är ändå en stolt medborgare i västra Sverige.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 28 februari 2017, 18:17

Trendsökaren skrev:Vi här har ju en positiv bild av Skåne inklusive Malmö.

Vi har ett par goda vänner som har ett hotell i denna del av Sverige. De är också gamla och skall sälja nu. Varit uthyrt sista året.

Jag gillar ju mat och dryck vilket ju Skåne har utmärkta grejer av. Vackert är det ju också. Trevliga och kloka människor verkar det ju vara i dessa delar av Sverige.

I någon mån kanske jag bör hålla med dig om uppifrån och ner. Det är en haltande modell. Jag har varit inne i Turning Torso och även gått runt i det området mot vattnet. Så häftigt är det inte i Mölndal även om vi bygger höga hus. I Göteborg pratar de skrapor också.

Förbannad på ledningen i Göteborg kan man ju också vara. Vi har nog varit det. Läser gärna om de ständigt pågående skandalerna. Fast ibland blåser GP upp saker och ting oproportionerligt.

Här får ilskan symboliseras av Gun Holmertz i den katolska hjälporganisationen Caritas som skäller på näringslivsutvecklingen i form av kameler i Nordöstra Göteborg.
http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/ ... -1.4148588

När jag tittar på arbetslösheten i Mölndal är den totalt på 3,5 % idag. Men för unga utlandsfödda är den ca 14,9 %. Det har gått framåt. Men först får infödda arbete sedan utlandsfödda.

http://molndalsposten.se/nyheter/fler-u ... -far-jobb/

Sedan skall man inte förväxla Stockholm med övriga Sverige minus Skåne. Det skälls nog på Stockholm här också. Vår förr-förre allpamp konungen av Göteborg och den delvisa lydstaden Mölndal vägrade väl att tillslut åka åt detta håll. Alltså mot ost.

https://www.svd.se/goran-johansson-trott-pa-s-ledningen

Men jag är ändå en stolt medborgare i västra Sverige.

Jag beskyller inte dig för att vara anti-skåning.

Det är ju ledningen i Stockholm som är grejen. Jordbrukspolitik, migrationspolitik... plus det faktum att centrum alltid suger åt sig resurser från omgivningar. Jag har varit separatist mer eller mindre sedan jag var liten och hörde Kal P dal första gången. Bar ett klistermärke "Befria Skåne" på min Puma skolväska. Det var då Carl P Herzlow bjöd på snaps utanför systembolaget, innan man gick på islamofobin, där man häckar idag. Men jag uppskattar det arbete som Skånska Republikaner lägger ner.

Egentligen vill jag ha en skånsk delstat i ett federalt Europa, men man kan inte få allt.

Men det är så lustigt... man stöttar så snabbt Irland mot England, någon sympati får nordirländska royalister står inte att finna. Man har förståelse för skottar, katalaner eller vilken underkuvad landsända som helst. Fy vad de har blivit förtryckta, erövrade och kuvade.

Men vad gäller Skåne är man blinda. Nej då, ni har alltid blivit juste behandlade, det är väl inget....

Skåningen av idag är som en afrikan som bleker sitt skinn för att bli mer vit. Jimmie snackar något slags lundensiska, Björn Söder är väl malmöit (?). De är Sverige demokrater och kämpar för att göra Skåne så svenskt som möjligt... hur jävla absurt är inte det?

Skåne är slut. Tyvärr.

- ordspråk från England

Aron

Inläggav Aron » 28 februari 2017, 20:27

Malmö måste väl ligga och vara en del av tillväxtregionen Skåne?, Lund är väl typ 15-20 min bilresa, havet, närheten till Köpenhamn mm gör att jag inte förknippar Malmö med något negativt, Zlatan måste vara en av Sveriges kändaste personer som väl växte upp i Rosengård?.

Den enda skånska ort jag känner lite vemod för är Landskrona, jag vet inte varför men jag måste sett och hört negativt om staden genom åren.

När jag under några år var Trafikledare för en större speditör hade jag ansvaret för södra Sverige, Halland, Skåne, Blekinge å Småland och utav allt gods jag hade var nog 80% till Skåne och obalansen var stor, mer gods från Skåne än till Skåne vilket är signifikativt för tillverkning och import som gjorde att priserna till Skåne var katastrofalt dåliga då lassen söderifrån täckte kanske 70% av rundturen.

Likadant fast tvärtom till Stockholm där produktionen verkar vara att skita, äta dricka och tjänstemannastad i förhållande till invånare, Carlsberg (fd Pripps) visste vad dom gjorde när dom byggde en fabrik i Stockholm (lassen täcker väl precis dieselkostnaderna hem vart du än skall) lade ned i Göteborg och lät fabriken i Falkenberg ligga kvar, alltså om det går 100 lastbilar in i Stockholm med lass skulle jag tro att ca 5 av dom får lasset tillbaka i Sthlm resten för söka sig nedåt Östergötland, Södermanland osv.

Jag förknippar också orter mycket med idrott och Malmös stolthet MFF som väl har levererat ut mest och bäst fotbollsspelare i världen, medan Lunds stolthet Lugi där min systerson spelade två semifinalomgångar 2 år i rad och dom lyckades f-n inte fylla arenan en enda gång, mycket pga massa studenter med rötter på annan ort och favoritlag på sin hemort, så för å nackdelar med över 40.000 studenter i en stad med ca 90.000 invånare, fasen hälften är ju nästan utbölingar och världsmästare i att tro sig veta allt å bäst . Medan Malmö FF leder Maratontabellen 1925-2015 med sina 3324 poäng på 80 säsonger i högsta ligan, 1919 matcher, varav vinst i 945, oavgjort i 489 och förlust i 485..RESPEKT !!.

Jag har 50% Brantevik å 50% Hedekas i blodet Skåne/Bohuslän, en villa på ca 130 kvm i Hedekas får man för ca 500.000 tkr och i Brantevik får man nog lägga på en nolla. Bohuslän har tillhört Norge och Skåne Danmark så jag är lite som alla Amerikanare (bortsett indianerna) i grund och botten en invandrare och kunde lika gärna blivit Skåning som Bohuslänning.

Nu har jag skrivit så mkt att jag inte vet vad jag vill ha sagt eller menade så jag avslutar med: HEJA MALMÖ

:wink: :D :wink:

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 1 mars 2017, 09:01

Jag har tittat lite FA på Hässleholm versus Mölndal. Anledningen är det politiska omdaningen som nu sker i Hässleholm.

Det verkar vara så att det gamla är lösningen för en del. Men inte för mig. Men hör nu på radio att Malmö startar forskning i om hur man skall lyckas bredda basen för de som läser på högskolan. Bra!

Men Hässleholm tillhör bottenskrapet vad gäller hur man arbetar med näringslivsfrågor. Genom utjämningssystemet så kompenseras mer än väl Hässleholm gentemot näringslivskommunen Mölndal. Så kommunalekonomiskt spelar det ju ingen roll hur man sköter saker och ting!

(Oavsett partifärg så borde nog alla svenska kommunalpolitiker besöka Höganäs som får toppoäng i företagsklimat tack vare god kontakt företag och politiken. Deras vision är varken främlingsfientlig eller ovänlig mot miljön. Känns väldigt modernt).

De utlandsfödda är i genomsnitt mera högutbildade än den inhemska befolkningen! Detta såväl i Mölndal och Hässleholm.
Hässleholm är ett nav för technomusik. Så moderniteten finns. Men ungdomarna åker bort med tåget till Stockholm. De har en befolkningspyramid som man kan betrakta en stund.

Skåne och dess kommuner är den största mottagaren av kommunala utjämningsbidrag. Sedan kommer Västra Götaland. Har ett eget litet exempel. Fick mina vänner en skylt som visade var hotellet låg. Aldrig!! I Mölndal är alla besöksmål noggrant skyltade ner till fotbollsplaner. Men jag förväntas betala mina skattekronor till sådana kommuner. Man måste väl ändå åtminstone försöka trots lite tuffa förutsättningar.

Hässleholm 51 667 invånare
Skattesats 31,65
Befolkningsökning 1,8 %
Medianinkomst 232 855 kr
Andel högskoleutbildade 18,4 %
Andel utlandsfödda 14 %
Förvärvsfrekvens 76,6
Öppen arbetslöshet 9,8 %
Företagsklimat ranking 219 :shock: :shock:
Utjämning/statliga bidrag per invånare 13 590 kr :!:
Skatteintäkter per invånare 36 807 kr
Kommunens utgifter per invånare 51 238 kr

Bild
Förvärvsfrekvensen hos olika grupper
Bild
Utbildningsnivån hos utrikes födda
Bild

Mölndal 65 465 invånare
Skattesats 31,74
Befolkningsökning 2,7 %
Andel högskoleutbildade 34,7%
Förvärvsfrekvens 83,5
Andelen utrikes födda 15 %
Företagsklimat ranking 41
Utjämning/statliga bidrag per invånare 3951 kr
Skatteintäkter per invånare 45 307 kr
Kommunens utgifter per invånare 45 426 kr

Utbildningsnivå hos utrikes födda
Bild

Andelen förvärvsarbetande hos olika grupper
Bild

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 1 mars 2017, 11:17

Andelen pensionärer i Hässlehåla är verkligen intressant. Effekterna av urbaniseringen där vissa delar frodas på bekostnad av andra.

Det finns många småstäder som Hässleholm gissar jag.

Höganäs tillhör ju ett litet nav i nordvästra Skåne med Ängelholm och Båstad. Framgångsrika kommuner i mina ögon... Höganäs (företaget), Lindab, Peab... Både Lindab och PEAB startades ju från ödmjuka förhållanden på 60/70-talet. Höganäs la väl om sin produktion till järnpulver i den vevan? Höganäskrus och eldfast tegel gör man ju inte längre.

Framgång verkar föda framgång, de delar som inte kan konkurrera om jobb och vackra miljöer ligger pyrt till.

Visst, man kan tycka Hässleholm skall tävla... fast när de gör något riktigt bra, som Joddla med Siv, då är de rasister... det där dög inte i den urbana akademiska medelklassens ögon.

Jag har dragit slutsatsen att Joddla med Siv tvärtom är ett etiskt väldigt fint band, som alls icke skriver rasistiska texter. De vill motverka svineriet. Även då när det råkar komma från talibaner och utlänningar. Det är det manliga griseriet de tar strid mot.

Joddla med Siv är ett feministiskt band (!), men de har ett ordval, attityd och språk som den urbana akademiska medelklassen inte fattar... så finns ju fördomarna om bönner som Joddla med Siv som talar dialekt och sjunger om talibaner. jaha, de måste ju vara rasister.

Läs låttexterna med ett öppet sinne... Joddla med Siv är Hässleholms stolthet.

Jag kunde inte fatta att brorsan skulle bli transvestit.
Kirurgernas sylvassa knivar gick skytteltrafik.
Där huden innan bukta ut, där buktar den numera in.
Stora stygga doktorn, har flyttat på brorsans skinn.

Kaj, Kaj, Kaj känner du Kaj, Kaj, Kaj.
Kaj som ä gaj, gaj, gaj känner du Kaj, Kaj, Kaj.

Brorsans å min relation blev katastrofal.
Han bytte sin rakade kvinna mot hårig anal.
På kuppen så blev han jävligt känd.
Kom med i Stockholms innebastugäng.

Fick gratis champagne å krubb, på Levengood klubb.

Ja såg på ett tv-program, för en dryg vecka sen.
Det handla om en kär liten påg som hette Sven.
Han prata om hur jävligt det va, att inte vara som man ska.
Med färgad ögonfrans, å parfym på sin lans.

Sluta å såra varandra, sluta å klandra.
För två av samma kön kan älska varandra.
Det ä kanske inte så konstigt, cha, cha, cha.
Som man kanske tror.
För Sven ifrån tv-programmet blev sambo med min bror.

- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 1 mars 2017, 12:09

Kanske det är viktigare att lägga resurser på eftergymnasial utbildning och satsa mer på Hässleholms Tekniska Skola än i Malmö. (HTS utbildar gymnasieingenjörer främst väl?). En klassisk skola med en hel del kompetens.

Kanske det är bönnerna på vischan ( nåja, Hässleholm har inget lantbruk, det är inte så litet heller) vi skall satsa på och inte invandrarna?

Och kanske den urbana akademiska medelklassen skall ta ur den pinne de har uppkörd i röven och inte vara så högfärdiga?

------
PS.

Egentligen skulle man samlat på alla de grodor, lögner och medvetna vilseförningar som den svenska urbana akademiska medelklassen har framfört genom åren i sann Trumpsk anda. Men samlat länkar har jag inte gjort, så jag får fabulera fritt ur minnet utan källor och fakta. Som vanligt då... :wink:

- Den där om danskarna och Malmö var fin, som om just Malmö utmärker sig att ha fler nordiska invånare än andra större städer. Men Malmö hade som mest ungefär lika många danskar som irakier. Så är det inte längre, men danskarna var ca 3% av befolkningen... det var där dom blev tungan på vågen. Men så jävla dumt.... la man ihop alla varianter på jugoslaver (förde detta, bosnien, kosovo, serbien osv) så var dom fler än dubbelt så många. Juggarna är nog snart största befolkningsgrupp? Idag bor där fler romer än danskar i Malmö, de är i alla fall ungefär lika många.

- Att Joddla med Siv är ett rasistiskt band är nog ett av de grövsta klavertrampen med tanke på att det är välutbildade och kulturella människor som spridit den nyheten. Det är verkligen alternativ fakta. Joddla med Siv får kanske skylla sig själva då de under sin karriär ju alltid vägrat Stockholm och riksmedia... ja, media överhuvudtaget. Men ändå....

- Det finns ingen radikalisering av islam i Malmös källarmoskéer. Här är vi inne på Bagdad Bob eller Trump. För ca 7-8 år sedan kom en rapport från Lunds Universitet om radikalisering i källarmoskéerna. Men det var inte innegänget som skrev, och bara månader efteråt kom en tjock rapport från sociologen om att det inte alls förekom någon som helst radikalisering. Det var skitsnack, fördomar och illasinnat tal. Hur det gick sedan vet vi, och behöver inte skriva om... Men här satte man forskarstämpel på alternativ fakta. Jag gissar de jobbar kvar och att deras karriärer blomstrar... tvi fan. :evil:

Jag kommer på fler grejer efterhand.... att anti-semitismen i Malmö skulle komma högerifrån är väl en annan grej, men här gjorde Norra Skåne riktigt bra reportage där de ifrågasatte den bilden som Reepalu och andra i Trump-vänstern hävdade.
Senast redigerad av 1 Himmelsblå, redigerad totalt 1 gånger.
- ordspråk från England

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 1 mars 2017, 12:28

Jag skall också försvara Hässleholm. Här är väl en broschyr som tjänstemännen gjort. Försöker framhålla på gott sätt både modernitet och näringslivet på orten. Men ortens gamla kanske röstar ”skånskt”.

https://www.hassleholm.se/download/18.6 ... sk_low.pdf

Detta är också skånskt fast electronica också. Var inne på ett loppis åt det hållet en gång. Mängder av electronica i skivbackarna.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 1 mars 2017, 12:42

Du hann in där... nej, ortens gamla röstar inte skånskt. De röstar svenskt.

Dessutom är SD stora bland unga också vad jag förstår. De som inte kommer in på högskolan alltså, de som blir kvar... och som Joddla med Siv nådde ut till mer än något annat band.

Men jag tror kanske också att vi är för fixerade vid akademisk bildning. Det borde gå att få till en dynamisk ekonomi och kultur även utan det.

-----

Hässleholm som helhet ger SD 23,45%.

Ute i skogsbygden norr om Hässleholm ligger de bitvis på över 30%. Hästveda Östra toppar på 32,88%. Där är SD största parti.

Men jag kan Hässleholm får dåligt.... det finns en marknad i Hästveda tror jag. :)

Läreda... som delvis är industriområde har 13% SD och 59% S.

I miljonprogrammet Ljungdala ligger SD på 15% och S på 36%.
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 2 mars 2017, 05:15

http://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrike ... spartandhp

Detta är väl iofs en nyttig nyhet eller upplysning.

Men det kan vara värt att notera att judarna var tyskar bosatta i området sedan generationer och inte invandrare.

Skall men peta på andra för okunskap och slirande med fakta så får man kanske göra sig egen hemläxa först?
- ordspråk från England

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 2 mars 2017, 09:57

Utbildning och utveckling samt snabba resmöjligheter behövs mer än någonsin.

På Hässleholms hemsida så står det om ett samarbetsprojekt mellan grannkommunerna. Man skall satsa mera på vårdutbildning och kvalitet inom vård och omsorg. Absolut helt rätt. Som utbildare (numera) så skulle jag definitivt ha en roll där. Men det blir som bild av den kommunala verksamheten att den är introvert.
Stärker utbildning den ekonomiska utvecklingen? I denna studie från 2005 kommer man fram till att individen blir effektivare och får högre lön. Därmed kommer också ekonomin utvecklas.
http://www.regeringen.se/contentassets/ ... ssambanden

Här en annan mindre uppsats som skriver så här:

”Påverkan var högre för
åldersgruppen 15-39 år med tertiär utbildning vilket indikerar att högre utbildning genererar högre
produktivitet och därigenom högre ekonomisk tillväxt”.
https://www.diva-portal.org/smash/get/d ... TEXT01.pdf

Såg på TV att ett Malmöföretag fått ett uppdrag att tillverka ett dataspel som beräknades ge 100 jobb lokalt. Klart att ganska mycket idag är produktion som i grunden är högteknologisk. Göteborg har sitt Volvo och Mölndal har sitt Astra Zeneca som stora exempel. Men sedan finns det ju 1000-tals andra exempel på små och medelstora företag.
Tror nog att det stor-Skånska kan vara ett hinder i en värld som i grund enär internationell. Detta innebär inte att man skall slänga bort den lokala traditionen. Denna bör väl snarare värnas och samsas med moderniteten.
Jag själv är mycket noga med att huvudintrycket av mitt bohuslänska torp skall vara just ett bohuslänskt torp. Men detta utan att det skall vara ett museum. Man kan (och skall) också försöka få fram lokal produktion av exempelvis mat och energi. Inget fel i detta!!

Jag anser dock inte att alla skall ha en högskoleutbildning. Men om man tittar på framgångsrika kommuner så har dessa en hög andel av högutbildade.

Genom skatteutjämningssystemet så skickar de sina skattepengar delvis till områden med lägre utbildningsnivå. Så är det ju.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 2 mars 2017, 10:39

Trendsökaren skrev:Utbildning och utveckling samt snabba resmöjligheter behövs mer än någonsin.

På Hässleholms hemsida så står det om ett samarbetsprojekt mellan grannkommunerna. Man skall satsa mera på vårdutbildning och kvalitet inom vård och omsorg. Absolut helt rätt. Som utbildare (numera) så skulle jag definitivt ha en roll där. Men det blir som bild av den kommunala verksamheten att den är introvert.
Stärker utbildning den ekonomiska utvecklingen? I denna studie från 2005 kommer man fram till att individen blir effektivare och får högre lön. Därmed kommer också ekonomin utvecklas.
http://www.regeringen.se/contentassets/ ... ssambanden

Här en annan senare och mindre uppsats som skriver så här:

”Påverkan var högre för
åldersgruppen 15-39 år med tertiär utbildning vilket indikerar att högre utbildning genererar högre
produktivitet och därigenom högre ekonomisk tillväxt”.
https://www.diva-portal.org/smash/get/d ... TEXT01.pdf

Såg på TV att ett Malmöföretag fått ett uppdrag att tillverka ett dataspel som beräknades ge 100 jobb lokalt. Klart att ganska mycket idag är produktion som i grunden är högteknologisk. Göteborg har sitt Volvo och Mölndal har sitt Astra Zeneca som stora exempel. Men sedan finns det ju 1000-tals andra exempel på små och medelstora företag.
Tror nog att det stor-Skånska kan vara ett hinder i en värld som i grund enär internationell. Detta innebär inte att man skall slänga bort den lokala traditionen. Denna bör väl snarare värnas och samsas med moderniteten.
Jag själv är mycket noga med att huvudintrycket av mitt bohuslänska torp skall vara just ett bohuslänskt torp. Men detta utan att det skall vara ett museum. Man kan (och skall) också försöka få fram lokal produktion av exempelvis mat och energi. Inget fel i detta!!

Jag anser dock inte att alla skall ha en högskoleutbildning. Men om man tittar på framgångsrika kommuner så har dessa en hög andel av högutbildade.

Genom skatteutjämningssystemet så skickar de sina skattepengar delvis till områden med lägre utbildningsnivå. Så är det ju.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 2 mars 2017, 10:56

Jo, jag tror väl också att utbildning generellt stärker ekonomin. Men alla har inte kapacitet eller lust till högskoleutbildning, och då kan man ju såklart leta efter sätt att öka produktivitet och dynamik hos småföretag med mera.

Urbaniseringen är en väldig kraft som är svår att motstå, och den har förmodligen inbyggt i sig att det leder till tillväxt i ekonomin.

Men då blir det ju intressant hur man utvecklar t ex Hässleholm eller alla de samhällen som inte har Universitet. Småland har en väldig dynamik i sitt företagande utan att ha haft ett enda universitet av rang från början. Idag såklart Växjö, Kalmar, Jönköping... men när Gnosjö växte fram så var det ju inte runt ett akademiskt center. Det var runt IKEA och annan småindustri.

Det handlar inte så mycket om det stor-skånska... jag tror på dynamik i kultur och utveckling. Jag bara konstaterar att Skåne har mer gemensamt med sin gamla kulturella hemvist som är Danmark, Schleswig-Holstein, Holland... Hamburg och Lubeck kanske...

Vad är det som gör att gamla nationalstatsgränser är värda att bevara?

Idag börjar järnridån som Karl X slog ner i Öresund så sakta lösas upp. Tack vare EU!

Som jag ser det har skogsindustrin gräddfil vad gäller satsningar på miljö, energi och industri genom åren. Vi hade inte haft kärnkraft utan pappersindustrin... Skogen är viktig för Sverige, men knappast för Skåne. Stål- och verkstad viktigt för Sverige, men inte fullt lika viktigt för Skåne... vi har en struktur som mer påminner om Danmark... Men så blev Draco uppköpt av Astra... AstraZeneca... numera nedlagt.

Livsmedelsindustrin är viktig för Skåne, men svenskarna skäms över sin mattradition... svårt att bygga sitt varumärke då, eller hur? Och vi hade kunnat vara stora på läkemedel och medicinsk teknik... Bennet lägger ner Arjo i Eslöv. Wallenbergs säljer Gambro till Baxter. Volvo köper upp och lägger ner Åkermans... koloniala strukturer, makten finns någon annanstans.

"Nationalisten" är ju du... som vill bevara nationalstaten intakt. :wink:

-----

Jo, förresten... angående utbildning. Kunskapskanalen hade en dokumentär om en ny underklass med exempel från Kina och USA. Folk med högskoleutbildning som inte får jobb. Ibland pga rena skitutbildningar, ibland pga hård konkurrens.

Vi måste ju matcha utbildning med arbetsmarknad och då har vi t ex brist på många kvalificerade yrkesarbetare... men förmodligen överskott på andra med mer teoretiska utbildningar.
Senast redigerad av 1 Himmelsblå, redigerad totalt 2 gånger.
- ordspråk från England

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 2 mars 2017, 11:58

Himmelsblå!

Alla varken skall, vill eller kan skaffa sig en högre utbildning. Men idag är det svårare att få jobb utan en gymnasieutbildning. Så är det ju.
Men jag uppfattar ju att du är något negativ till utbildning.

Här en rapport om livsmedelsindustrin i Skåne.
http://www.livsmedelsakademin.se/wordpr ... region.pdf

Göteborg har ju spottat upp sig rent kulinariskt med många lokala kända matprofiler. Malmö fick nog sina första stjärnor 2015. Nu även en tvåstjärnig krog vilket inte Göteborg har. :D . Malmå börjar sätta sigpå kartan. Och inte bara att genom att man ha mängder av SD-röster.
http://www.sydsvenskan.se/2017-02-22/ma ... elinguiden

Nej jag är knappast nationalist. Tror på att varje enskild människa har ett ansvar för sitt liv. Vi andra kan ju hjälpa till och stödja. Varje region och kommun/stad har också ett ansvar för hur man utvecklas. Det duger därför inte att som Hässleholm ligga på plats 202 i rankingen över hur företagen ser på kommunen. Göteborg och Malmö ligger också risigt till. Men man riktar sig mest till de större företagen. Men även Göteborg borde tänka till. Mölndal gjorde det. Jag hade några mindre uppdrag i samband med detta för en del år sedan. Då låg Mölndal som bäst på 9:e plats i rankingen. Mycket kontakt med de mindre företagen då. Även psykologi och uppmärksamhet och tro på och dialog ger växtkraft.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 2 mars 2017, 12:04

Malmö hade ca 13% SD i förra valet. Kanske inte så konstigt att siffran är låg....

Skånepartiet fick 11 röster... Fi 5,58%... Malmö är ganska alternativt vänster... Fi + mp + V = 21,75% av rösterna.

http://www.val.se/val/val2014/slutresul ... index.html
- ordspråk från England

Återgå till "Fria diskussioner"