Trumpers tal

Högt och lågt. Prylar, politik och pendling. Ämnet är fritt.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Himmelsblå

Trumpers tal

Inläggav Himmelsblå » 11 januari 2017, 08:13

Trumper håller tal idag, jag gissar efter att Stockholm stängt. Tänkte vi kunde diskutera det... skulle jag inte upp kl 5 imorgon så hade jag nog sett det live... det kanske är så pass sent i natt att det är värt att stiga upp för? Någon som vet klockslaget?

Det mesta går Trumpers väg så här långt. Detta är den andra nyheten på kort tid jag läser om vad gäller US Automotive med samma innehåll... man vågar inte lägga i Mexico nu, kanske man är rädd för handelshinder. Var det Tesla eller GM som fattade samma beslut bara för några dagar sedan?

https://www.avanza.se/placera/redaktion ... l-usa.html

Det innebär att Trump har konkreta exempel att peka på för att visa handlingskraft... jag tror inte han behöver höja handelsmurarna väldigt mycket, bara själva hotet kvarstår.

Handelshindern är negativt för världsekonomin på lång sikt givetvis. på kort sikt är de dock bra för USAs ekonomi, och USAs ekonomi är fortfarande en motor stark nog att dra med sig Europas ekonomi och faktiskt även stora delar av det råvaruexporterande latinamerika. Vi snackar Chile i alla fall...

Trump kommer även att lösa upp de dåliga förbindelserna med Ryssland. Var det slutar låter jag vara osagt, men även det kommer att stimulera ekonomin. Kina kommer han att bråka med, men han är ju dum i huvudet om han sätter handelshinder där! Nafta-avtalet kanske han klyddar med, men handelshinder mot Kina leder ju till att konsumenterna får det dyrare att handla på Wal-mart... jag har svårt att se hur det gagnar vare sig Trump eller USA... Kinas produktion flyttar inte till USA om den flyttar ut. Snarare till Vietnam typ...

Så. Man svänger ofta hit eller dit men jag börjar nog hitta fram till en punkt där jag är bull. Givet att Trump inte hittar på något galet i sitt första riktigt officiella tal.

Är alla här på PoP livrädda, har sålt av, och sprungit ner i källaren med en dunk vatten, ficklampsbatterier och konserver?

Eller fler som börjar bli bull?
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

aromata

Re: Trumpers tal

Inläggav aromata » 11 januari 2017, 11:15

Jag är neutral och fastän jag förespråkar att man ska vara exponerad så mycket som möjligt och förlita sig på sina exitregler, är jag själv inte exponerad till mer än kanske 65-70%.

Att driva ett land som ett företag behöver inte vara fel. Även ett land har en ekonomi som ska gå ihop för att vara stabilt och tryggt. Tror man mer på allt till alla kommer alla att förlora till slut. Exemplen på det är många.

Internationellt kanske Trump fungerar. Han har lite samma läggning som Putin så de finner kanske varandra. Och de två kan då tillsammans glänsa som starka handlingskraftiga män. Risken är väl bara att Putin i ett oväntat ögonblick lurar skjortan av Trump. Värre då med Kina men är man kompis med Putin fungerar det kanske ändå.

Jag förväntar mig att en del blir bra med Trump och annat skit. Frågan är bara vad som blir vad? Jag kan inte annat än förhålla mig neutral och se en dag i taget. Alla förväntar sig vad som helst av Trump och därför tror jag inte att börsen byter riktning helt tvärt. Men jag har haft fel förut. Jag försöker följa de lite längre trenderna i första hand och så får det samlade investerarkollektivet visa vägen. Vad annat kan jag göra?

Livet har lärt mig att ta en dag i sänder och att inget blir som man tror.

Festivus

Inläggav Festivus » 11 januari 2017, 12:02

Himmelsblå skrev: Någon som vet klockslaget?

Eller fler som börjar bli bull?

Jag är BULL! (fast ska väl tillägga att jag fortfarande ligger c.a. 50% likvid så som jag avslutade förra året.)

Läste på ett ställe 17:00 och på ett annat 19:00.

Men nu tyckte jag dom sa på Börslunch att dom var tillbaka 16:55 med gäster och Trump så det lutar väl åt 17 då.
_Festivus_ på twitter.
Flaneur, with focus on probability. (Investerare på heltid. Chalmersstudier i matematik som hobby.)

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 11 januari 2017, 14:03

Kl 17 kan nog stämma... det blir visst presskonferens också och det var kl 17 tror jag... kan ju vara presskonferens kl 17 och tal kl 19...

Vi får se.
- ordspråk från England

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 11 januari 2017, 14:18

Jag är lite bull men kan tycka att det finns anledning att tro att det kan bli lite svängigt både i USA och Europa m m.
Klart att jag följer Trumps tal och presskonferens samt titta på hur kurserna påverkas.

aromata

Inläggav aromata » 11 januari 2017, 14:50

Många upplever talet som avgörande för börsen framöver men jag tror nog att osäkerheten inför talet är värst. Efter talet, oavsett vad som sägs, kommer börserna att tugga på som tidigare, dvs lite svagt uppåt. Kanske är jag lite mer bull nu än för tre timmar sedan :) .

morfarGinkgo

Inläggav morfarGinkgo » 11 januari 2017, 16:03

OK..det är ju prat om pengar och börsflocken i allmänhet tänker Trump/pengar..vad händer??
Kanske det finns något utanför den ekonomiska biten som borde Oroa när d gäller D T.

..noterar för övrigt att numera daytradern aromata är mer bull än för tre timmar sedan..undrar vad gavet ligger på :? :)
Ha d gott!
---

Festivus

Inläggav Festivus » 11 januari 2017, 16:18

Idag är börsen när den är som bäst.

Och det får vi iaf ge Trump lite credit för :D
_Festivus_ på twitter.
Flaneur, with focus on probability. (Investerare på heltid. Chalmersstudier i matematik som hobby.)

Moffar

Inläggav Moffar » 11 januari 2017, 16:23

https://www.youtube.com/watch?v=fAkumy7_Pbc

Nu är sändningen igång! 16.28

-Kom igen nu Skanska!!! :drunken:

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 11 januari 2017, 16:37

Jag sitter och kikar.... undras om det då blir ett tal kl 19???

:cyclops:

Jävligt störig musik!!! dags att skaffa lurar kanske som filtrerar bort just störig musik??? :)
Senast redigerad av 1 Himmelsblå, redigerad totalt 11 gånger.
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 11 januari 2017, 16:38

morfarGinkgo skrev:OK..det är ju prat om pengar och börsflocken i allmänhet tänker Trump/pengar..vad händer??
Kanske det finns något utanför den ekonomiska biten som borde Oroa när d gäller D T.

..noterar för övrigt att numera daytradern aromata är mer bull än för tre timmar sedan..undrar vad gavet ligger på :? :)
Ha d gott!
---

Äsch, släpp det för några timmar bara... bara börs som gäller just nu är ju inte samma sak som att det bara är börs man tänker på 24/7... :D
- ordspråk från England

morfarGinkgo

Inläggav morfarGinkgo » 11 januari 2017, 17:35

H...

Jävligt störig musik!!! dags att skaffa lurar kanske som filtrerar bort just störig musik??? :)

Talet pågår sen en tid för fullt med bra ljud... :)
SP5 pendlar lite upp o ned i direktsändning.
---

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 11 januari 2017, 17:51

morfarGinkgo skrev:H...

Talet pågår sen en tid för fullt med bra ljud... :)
SP5 pendlar lite upp o ned i direktsändning.
---

Jo, inget direkt kontroversiellt... han parerade rysslandsfrågorna riktigt bra... (inte fasen vet Ryssland något om honom som inte USAs journalistkår eller Clintons kampanjstab också vet...) ... lite småtråkigt.

Jag tror alltså inte att börsen kommer att rusa idag. Jag vill bara se att han kan bruka allvar och inte sabbar den uppgång jag tror kommer i vilket fall som helst.

Ökar jag stegvis ett tag framåt så kanske jag skaffar kraschputtar på index som en liten hedge... en "OMG-Trump-got-elected-hedge"... 8)
- ordspråk från England

morfarGinkgo

Inläggav morfarGinkgo » 11 januari 2017, 18:05

Nyckeln i USA ligger förmodligen i om DowJ passerar drömgränsen 20000.
Förmodligen ger ett sådant scenario positiv påverkan på svensk börs.
Tekniska bilden sedan första hälft dec-2015 är..Ormet kruper!
Så ser j d..
---

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 11 januari 2017, 18:14

morfarGinkgo skrev:Nyckeln i USA ligger förmodligen i om DowJ passerar drömgränsen 20000.
Förmodligen ger ett sådant scenario positiv påverkan på svensk börs.
Tekniska bilden sedan första hälft dec-2015 är..Ormet kruper!
Så ser j d..
---

Jo..... fast hur ser det ut om man silar bort de där trumpdrivna aktierna ur index? Visst ligger börsen högt, vi är nära ATH...

-----

Nu bråkar Trump mest med journalister... ... tillbaka till Ryssland....
- ordspråk från England

Återgå till "Fria diskussioner"