Trumpers tal

Högt och lågt. Prylar, politik och pendling. Ämnet är fritt.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Himmelsblå

Re: Trumpers tal

Inläggav Himmelsblå » 16 oktober 2017, 11:26

jeppe skrev:En mycket välskriven artikel om hur det är att vara blue collar worker i USA:
https://www.nytimes.com/2017/10/14/us/u ... v=top-news

USA är verkligen tudelat. Kravet på college eller annan eftergymnasial utbildning finns i USA som här. Samtidigt är det svindyrt att ta examen och ännu dyrare att ta "rätt" examen för en lönsam karriär.

Den välståndsresa västvärlden gjorde efter WWII görs i andra länder idag som t ex Kina. Det var ganska lätt att få ett välbetalt jobb utan högre utbildning, så är det ju inte längre. Problematiken finns ju inte bara i USA men deras system av att sociala försäkring som sjukförsäkring med mera är kopplat till anställning gör saker knepigare. Pensionsförsäkringar är ofta kopplat till en anställning och om arbetsgivaren kommer på obestånd är hela eller delar av pensionen i fara.

Vad gäller kroniska sjukdomar som den i artikeln med den unga flickan är skyddet svagt. Får man ett handikappat barn, eller om en förälder drabbas av långvarig sjukdom tidigt på ålderns höst så får den som tjänar pengar i familjen rycka in. Generationsboende blir vanligt, och nödvändigt.

Samtidigt är ju USA så extremt dynamiskt i ekonomin och jag brukar så ofta avundas deras "go". De härskar i IT-sektorn ju, och ett-tu-tre producerar man mer olja och gas än man behöver från skifferberg. Frågan är dock var de enkla jobben skall komma, de som inte bara ger en minilön?

Kvinnan tjänade 25 dollar i timmen... det är en fet lönecheck det. 150 kr/timme är väl drygt 30.000 i månaden?

Frågan är vad USAs väg in i framtiden skall bli? Man har nog nått vägs ände med försämrade levnadsvillkor för arbetarklass och lägre medelklass. Det är ju uppenbart.... om man ser Trump som en proteströst.

Europa sitter väl delvis i samma problematik, med den skillnaden at vi inte har de där stora IT-drakarna. Det kan ju gå ändå kanske... men vi ligger ett steg efter i den strukturomvandling västvärlden är inne i.

Dagens USA brukar så ofta vara Europas framtid.
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 16 oktober 2017, 17:15

Jo jag har i stort sett samma syn.

Det amerikanska systemet verkar på mig mycket mer "digitalt" än det europeiska.
Ok så länge man har ett välavlönat jobb och kan spara till pension och college för barnen.
Men när man drabbas av motgångar som arbetslöshet eller sjukdom då kan det bli väldigt tufft.

Hillary missade nog de här stämmningarna i landet. Trump gjorde inte det. Och så gick det som det gick.
"you gotta do what you gotta do"

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 16 oktober 2017, 17:47

jeppe skrev:Jo jag har i stort sett samma syn.

Det amerikanska systemet verkar på mig mycket mer "digitalt" än det europeiska.
Ok så länge man har ett välavlönat jobb och kan spara till pension och college för barnen.
Men när man drabbas av motgångar som arbetslöshet eller sjukdom då kan det bli väldigt tufft.

Hillary missade nog de här stämmningarna i landet. Trump gjorde inte det. Och så gick det som det gick.

Bernie Sanders låg ju mer rätt å andra sidan?

Det fanns ju två överraskningar i valet. Trump var ju en skräll, men jag var nog lika förvånad att Sanders gick så bra med en ren sosse-politik... eller kanske skandinaviskt social-liberal är en bättre beskrivning? Jag vet inte.
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 18 oktober 2017, 06:19

https://www.expressen.se/nyheter/desert ... om-ett-ar/

Det är enkelt att sanktionera mot NK så länge Kina gör sitt där.

Så NK vill få bättre relationer med USA? Det har skrivits att NK vill förhandla först efter att de är färdiga med sin interkontinentala vätebomb. Så att de har en något så när maktposition att utgå från...

Det bästa vore att regimen faller dock. Att skiten imploderar på sovjetiskt vis. Annars får ju folk leva vidare med den sekteristiska diktaturen som är alltför hårdför.
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 22 oktober 2017, 14:15

Hemligstämplade dokument om mordet på John F. Kennedy kommer att offentliggöras.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2M844/trump-offentliggor-hemliga-dokument-om-mordet-pa-jfk

Det kanske blir intressant!
- ordspråk från England

Återgå till "Fria diskussioner"