Herrar Fotboll VM 2018 Ryssland

Högt och lågt. Prylar, politik och pendling. Ämnet är fritt.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Aron

Re: Herrar Fotboll VM 2018 Ryssland

Inläggav Aron » 15 juli 2017, 12:37

Jag hoppas "Peking" har byggt från grunden denna gången vilket verkar vara fallet, jag ser dom gärna i allsvenskan. Det är bra med lite geografisk spridning på lagen och dom gamla klassiska lagen ömmar jag för, att tex Gefle åkte ur allsvenskan gladde mig, vissa lag gillar jag andra inte helt enkelt.

I Uddevalla gick IKO (Oddevold som är det gamla namnet på U-A) upp i Allsvenskan -95 och åkte ur och rasade rätt ned till div 4, idag i div 1.
Man tappade den halvan av laget som hade allsvensk kapacitet som innerbackarna, S.Mogren till Elfsborg och M.Johannesson till ÖIS (numera expert kommentator), S.Wennberg till HBK osv.

Året därpå gick Ljungskile ( Uddevalla Kommun) upp i Allsvenskan nästan rätt från Div 5, med 3 bröder Wåhlemark som var med på resan bla, men det blev också enkel resa men har hållit sig länge i Superettan och gjort en T&R till i allsvenskan, nu i div 1.

Men som skrivits innan Superettan är jättetuff att komma bland dom 2 som får direktplats till allsvenskan. Flytta ned vilket lag som helst från allsvenskan och dom skulle få slita ont för att komma bland dom 2 första.

VM återkommer jag till om vi når dit, men den "nya" förbundskaptenen har hittat många spelare jag inte hade koll på alls i början och gjort ett kanonjobb med killarna.

:)

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 16 juli 2017, 15:53

Tri Way skrev:Fotbollen är väl den enda stora sporten i Helsingborg så de går säkert upp även om det kanske inte går i år.
Men lyckas man inte gå upp inom de närmaste åren kan det bli knepigt. Ekonomin blir snabbt sämre och bra spelare kommer inte längre bara för namnet Helsingborg. Helsingborg har ju en ganska stor publik vilket underlättar en come back. Det är värre för andra gamla allsvenska lag som har svaga publiksiffor typ Trelleborg, Landskrona, Örgryte m fl. Hammarby var i Superettan i många år trots enorma publiksiffor. Superettan är en svårare serie än många tror. I hockeyn har vi t ex AIK, som har harvat utanför SHL i ganska många år. Ekonomin räcker inte till för en riktig satsning och publiken kommer inte.

Malmö hade turen och skickligheten att lyckas i Champions League och alla miljonerna har gjort att de har ett enormt försprång framför övriga svenska lag. Som läget är nu tycker jag att det är ett stort misslyckande varje år Malmö inte vinner Allsvenskan. Om Malmö går dåligt eller säljer spelare till utlandet har de resurser att köpa en etablerad spelare. AIK har varit impotenta framåt hela året. När de ska förstärka så blir det lågbudgetlösningar från balkan eller som nu i sommar från Argentina eller svenska spelare som ingen jäkel förutom de mest insatta har hört talas om. Visst kan det bli bra värvningar men det är sällan dessa lågbudgetspelare går in och dominerar. Så länge Malmö inte får hybris och gör en megasatsning och riskerar ekonomin för att etablera sig bland topplagen i Europa kommer man att dominera Allsvenskan.

Jag tycker att Norrköping är värd all beundran. De har ingen märkvärdig trupp och tappar sina toppspelare stup i kvarten men ändå är man i den absoluta toppen de senaste åren. Men även de var i Superettan i många år så någon lätt resa tillbaka för Helsingborg blir det nog inte.

Om man inte räknar in Rögle till Helsingborg, fast det gör man kanske inte. Ängelholm är ju egen kommun. Folk från H-borg brukar hålla på Rögle i alla fall.

Men, nej, det är ingen handbollsstad, det är fotboll, som du säger.

Men de var ju ur allsvenskan i en herrans massa år innan en stomme från MFF flyttade upp dit och de fick fram en ung Henke som målspottare. Mats Magnusson och Henke blev väl lite av ett radarpar det året??? Men på den tiden försvann ju Helsingborgs talanger till Malmö och Göteborg. Roland Nilsson är väl en annan känd Helsingborgare som väl aldrig spelat i HIF? (Orkar inte kolla)

Lästa ni om Masse förresten?? Hur under isen han var en period, så märkligt livet kan vara....

Pengarna från Europafotboll gör ju att vissa lag kan dominera, men jag undrar om det är möjligt för ett lag i allsvenskan att köpa spelare så att man på allvar kan konkurrera ute i världen? Allsvenskan är inte mycket till fönster för en ung talang. Och flyttar man då inte hellre till grannbyn och spelar för FCK? Vi får väl se, men MFF har ju haft perioder då man dominerat allsvenskan tidigare, minst lika mycket som idag. Jag tror inte det varar för evigt.
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 16 juli 2017, 15:55

Aron skrev:Jag hoppas "Peking" har byggt från grunden denna gången vilket verkar vara fallet, jag ser dom gärna i allsvenskan. Det är bra med lite geografisk spridning på lagen och dom gamla klassiska lagen ömmar jag för, att tex Gefle åkte ur allsvenskan gladde mig, vissa lag gillar jag andra inte helt enkelt.

I Uddevalla gick IKO (Oddevold som är det gamla namnet på U-A) upp i Allsvenskan -95 och åkte ur och rasade rätt ned till div 4, idag i div 1.
Man tappade den halvan av laget som hade allsvensk kapacitet som innerbackarna, S.Mogren till Elfsborg och M.Johannesson till ÖIS (numera expert kommentator), S.Wennberg till HBK osv.

Året därpå gick Ljungskile ( Uddevalla Kommun) upp i Allsvenskan nästan rätt från Div 5, med 3 bröder Wåhlemark som var med på resan bla, men det blev också enkel resa men har hållit sig länge i Superettan och gjort en T&R till i allsvenskan, nu i div 1.

Men som skrivits innan Superettan är jättetuff att komma bland dom 2 som får direktplats till allsvenskan. Flytta ned vilket lag som helst från allsvenskan och dom skulle få slita ont för att komma bland dom 2 första.

VM återkommer jag till om vi når dit, men den "nya" förbundskaptenen har hittat många spelare jag inte hade koll på alls i början och gjort ett kanonjobb med killarna.

Norrköping gör det ju förbaskat bra. De har parkerat i toppen nu ju, med ganska knapra resurser ändå.

Ju superettan är tuff i toppen, men den är inte särskilt jämn. Kanske allsvenskan tål ett par lag till???
- ordspråk från England

Tri Way

Inläggav Tri Way » 16 juli 2017, 16:50

Himmelsblå skrev:
Om man inte räknar in Rögle till Helsingborg, fast det gör man kanske inte. Ängelholm är ju egen kommun. Folk från H-borg brukar hålla på Rögle i alla fall.

Men de var ju ur allsvenskan i en herrans massa år innan en stomme från MFF flyttade upp dit och de fick fram en ung Henke som målspottare. Mats Magnusson och Henke blev väl lite av ett radarpar det året??? Men på den tiden försvann ju Helsingborgs talanger till Malmö och Göteborg. Roland Nilsson är väl en annan känd Helsingborgare som väl aldrig spelat i HIF? (Orkar inte kolla)

Lästa ni om Masse förresten?? Hur under isen han var en period, så märkligt livet kan vara....

Pengarna från Europafotboll gör ju att vissa lag kan dominera, men jag undrar om det är möjligt för ett lag i allsvenskan att köpa spelare så att man på allvar kan konkurrera ute i världen? Allsvenskan är inte mycket till fönster för en ung talang. Och flyttar man då inte hellre till grannbyn och spelar för FCK? Vi får väl se, men MFF har ju haft perioder då man dominerat allsvenskan tidigare, minst lika mycket som idag. Jag tror inte det varar för evigt.

Man kan säkert räkna dit Rögle. Men merparten av sponsorpengarna i regionen bör väl hamna i HIF.

Roland Nilsson har spelat i HIF i tre perioder 81-81, 94-97 och 99-01.

Masse är tyvärr inte den enda stjärnan som har gått ned sig efter karriären. Starkt av honom att kravla sig upp från skiten igen.

Den enormt stora skillnaden i kapital gör att jag tror att Malmös storhetsperiod varar mycket längre den här gången.
Om 51%-regeln skulle försvinna så att företag och privatpersoner kan äga klubbar skulle nog förändra läget dramatiskt.
Familjen Persson som äger HM är alla Djurgårdare och skulle de få för sig att köpa DIF skulle de kunna bli en storklubb. Det vore ju felräkningspengar för dem. Men frågan är om de vågar risken för bojkott är uppenbar. Jag handlar förvisso aldrig på HM men som AIK:are skulle jag garanterat välja en annan affär. Det krävs nog att 51%-regeln försvinner för att ett allsvensk lag ska etablera sig som topp 10 i Europa.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 16 juli 2017, 18:51

Tri Way skrev:
Himmelsblå skrev:

Man kan säkert räkna dit Rögle. Men merparten av sponsorpengarna i regionen bör väl hamna i HIF.

Roland Nilsson har spelat i HIF i tre perioder 81-81, 94-97 och 99-01.

Masse är tyvärr inte den enda stjärnan som har gått ned sig efter karriären. Starkt av honom att kravla sig upp från skiten igen.

Den enormt stora skillnaden i kapital gör att jag tror att Malmös storhetsperiod varar mycket längre den här gången.
Om 51%-regeln skulle försvinna så att företag och privatpersoner kan äga klubbar skulle nog förändra läget dramatiskt.
Familjen Persson som äger HM är alla Djurgårdare och skulle de få för sig att köpa DIF skulle de kunna bli en storklubb. Det vore ju felräkningspengar för dem. Men frågan är om de vågar risken för bojkott är uppenbar. Jag handlar förvisso aldrig på HM men som AIK:are skulle jag garanterat välja en annan affär. Det krävs nog att 51%-regeln försvinner för att ett allsvensk lag ska etablera sig som topp 10 i Europa.

Om HM köper DIF så blir det kanske som med Red Bull i Österrike?

Chansen finns väl att ett lag till lyckas i Europa??? MFF spelade ju ihop pengarna, IFK Göteborg vann UEFA två ggr... det är inte omöjligt att fler lag i allsvenskan får stark ekonomi.

Top 10... du menar top 100, där är vi nog inte nej.

Allsvenskan är lågt rankad väl?
- ordspråk från England

Tri Way

Inläggav Tri Way » 17 juli 2017, 03:35

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 8 oktober 2017, 12:00

8-0

Tyvärr vann Frankrike nere i Bulgarien så det börjar lukta kval...

Då kan vi få Italien, Portugal och andra riktigt svåra motståndare.... svårt, det behövs lite flyt nu...

Men 8-0!! Nu gör man mål! :D
- ordspråk från England

Aron

Inläggav Aron » 8 oktober 2017, 19:21

Ibland kan en div 3 tränare och krasslig ekonomi och bråk i styrelse inte ens ställa till det, ibland får lilla Svedala till det när plötsligt alla pusselbitar faller på plats vilket Malmö och IFK GBG bevisat. ( men det var då, innan miljonregnet utomlands )
Svenska mästarna 1982:
Thomas Wernerson, Tord Holmgren, Jerry Carlsson, Glenn Schiller, Håkan Sandberg, Stig Fredriksson, Glenn Strömberg, Ruben Svensson, Dan Corneliusson, Conny Karlsson, Glenn Holm, Glenn Hysén, Tommy Holmgren och Torbjörn Nilsson.
UEFA-cupmästarna 1982:
Thomas Wernerson, Conny Karlsson, Glenn Hysén, Jerry Carlsson, Glenn Strömberg, Ruben Svensson, Tord Holmgren, Tommy Holmgren, Håkan Sandberg, Glenn Schiller, Torbjörn Nilsson, Stig Fredriksson, Dan Corneliusson, Glenn Holm och Martin Holmberg.

http://www.ifkgoteborg.se/Om-IFK-Goteborg/Presentation/Historik/1990-95/

Senast redigerad av 2 Aron, redigerad totalt 8 gång.

Aron

Inläggav Aron » 8 oktober 2017, 19:30

Himmelsblå skrev:8-0

Tyvärr vann Frankrike nere i Bulgarien så det börjar lukta kval...

Då kan vi få Italien, Portugal och andra riktigt svåra motståndare.... svårt, det behövs lite flyt nu...

Men 8-0!! Nu gör man mål! :D

Ja sist kval mot Portugal gick åt h-e trots Zlatans 2 mål som gjorde att SE fick ledningen med 2-1, sedan presenterade sig mister Ego och världens bäste spelare, Sverige lät han komma rättvänd med boll i fart och då räckte inte ens med tre virrhönor i försvaret x 2 lr 3.

Men det "nya laget" tycker jag närmar sig -94 års upplaga då vi tog brons i USA, dock är man inte där än, men lyfter dom sig ett snäpp till är det inte så långt borta.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 9 oktober 2017, 13:50

Men Danmark slog vi... jag hoppas på vinst mot Holland. Jag tror inte på vinst mot Holland, men jag hoppas.

I övrigt kan man bara konstatera att fotbollsspelare av rejält virke inte längre produceras. Det var bättre förr, både i MFF, IFK och landslaget.

https://www.expressen.se/sport/fotboll/ ... ationerna/

:alien:
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 13 oktober 2017, 15:05

Jättegnagare fångad i centrala Göteborg

Rubrik i Aftonbladet. Är det match mellan änglar och gnagare eller vad är det??? :shock:
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 12 november 2017, 12:16

1-0

Jag vill inte använda större typsnitt. Det finns ett litet hopp... vilken grej i så fall... landslaget är på väg att bli något igen.... borta är stjärnorna och det internationella anseendet. Ingen har respekt för oss och vi spelar tråkig kämpafotboll igen.

Det kan bli ett älskat landslag således... :D

Hoppas, hoppas, hoppas.
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 13 november 2017, 17:32

Gör Sverige ett mål tror jag vi är vidare... det räcker med ett.... då måste Italien göra tre...

Så skriver jag inte mer än så.
- ordspråk från England

aromata

Inläggav aromata » 13 november 2017, 17:48

Himmelsblå skrev:Gör Sverige ett mål tror jag vi är vidare... det räcker med ett.... då måste Italien göra tre...

Så skriver jag inte mer än så.

Oddsen på Svenska Spel tror på italiensk vinst. Brukar det stämma?

Jag tror också på italiensk vinst. Att vi vann hemma var nog pga ett turligt mål. Men jag såg inte matchen så resultatet speglade kanske matchbilden.

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 13 november 2017, 18:16

Varför spelar man matchen så sent?
Avspark är 20:45.
Tufft att vara kvällstrött fotbollsspelare då!

Matchen visas på femman. Uppsnacket började kl 16.
Liiite tidigt kan man tycka. Eller?
"you gotta do what you gotta do"

Återgå till "Fria diskussioner"