Herrar Fotboll VM 2018 Ryssland

Högt och lågt. Prylar, politik och pendling. Ämnet är fritt.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Himmelsblå

Herrar Fotboll VM 2018 Ryssland

Inläggav Himmelsblå » 8 oktober 2016, 08:35

De svenska fotbollsherrarna skall till VM är det tänkt. Och det utan den Väldige. Igår klarade man 1-0 mot Luxemburg borta... man kan tycka det var segt, dåligt osv men jag gillar ändå att man kan harva till sig 3 poäng. Det är allt som behövs.

Kvalet har ju precis börjat i matchen innan tog Sverige en poäng mot Holland hemma. Holland var överlägset men... en pinne är en pinne.

Läget som följer:

Holland 5-2 4
Frankrike 4-1 4
Sverige 2-1 4
Bulgarien 5-7 3
Vitryssland 1-4 1
Luxemburg 3-5 0

Holland och Sverige tappade sina poäng mot varandra, Frankrike mot Vitryssland. Nu har nog Frankrike råd, de är favoriter i mina ögon.

Holland missade ju förra EM där de blev utslagna av Island i kvalet. Holland är i generationsväxling, de var ju strålande i förra VM i Brasilien om ni minns? Jag vet inte om de är fågel eller fisk, men jädrar vad de tryckte på mot Sverige.

Även Sverige bygger ju nytt lag... men jag gillar att man n u försöker spela som ett lag, med de resurser man har. Man kan komma långt på det, det vet vi alla.

Ettan i gruppen direkt vidare. Tvåorna kvalar om fyra platser.

Det blir knepigt detta.... fasen skall vi bomma tre VM på rad???
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Himmelsblå

Re: Herrar Fotboll VM 2018 Ryssland

Inläggav Himmelsblå » 11 oktober 2016, 05:58

Det gick Sveriges väg igår. Säker 3-0 seger hemma mot Bulgarien OCH U21 till EM efter seger mot Kroatien.

Det skall tydligen vara ett lite mer bolltrillande U21 denna gången, inte så mycket grisfotboll. Det säger mig att de nog inte vinner denna gången... men de kan kanske förlora på ett poetiskt vis?

U21 får en egen tråd när den turneringen drar igång, hoppas den går i SVT så att jag kan se den.

Seniorerna får jag inte se, där går det på Kanal5... Vem fasen har Kanal5? Jag har SVT och de två gratiskanalerna 4 och 6. That's it!
- ordspråk från England

aromata

Inläggav aromata » 11 oktober 2016, 08:43

Jag har Kanal5 men tittar aldrig på den, nästan. Står inte ut med reklamen men egentligen är det ju lika mycket reklam på SVT med alla sina trailers om pågående och kommande programutbud :-(

Hur som helst var det ju ok igår att kunna titta på matchen. Pojkarna sprang flitigt och såg pigga och glada ut mest hela tiden. Det är nog en vinnande strategi!

morfarGinkgo

Inläggav morfarGinkgo » 11 oktober 2016, 16:00

aromata...
Hur som helst var det ju ok igår att kunna titta på matchen. Pojkarna sprang flitigt och såg pigga och glada ut mest hela tiden. Det är nog en vinnande strategi!

Låter som någon form av ADHD-strategi..men det ger vibbar om doping... :|
Går det att injicera ADHD :?

Undrar om Janne Andersson kommit på ett preparat som håller sig under "radarn" 8) detta sagt med tanke på att Lagerbäck är rådgivare. Alla vet ju vad han lyckades åstadkomma med Island. Inte minst på läktaren..groteskt vrålande fans... :roll:
I vart fall var det en vinnande strategi igår..återstår att se vilka biverkningar det ger..om min misstanke stämmer. :eye:
---

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 11 oktober 2016, 17:52

Bulgarien verkar inte vara ett höjdarlag utan verkar ha en usel defensiv..... de har åkt på en massa baklängesmål.

Så jag antar de fick mycket ytor att kuta på... men bra de är löpstarka, i alla fall en grej de är bra på... :)
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 30 juni 2017, 11:51

Sverige har tre knepiga bortamatcher som nycklar för att ta sig till Gårdarike, må vara att detta bördiga Gårdarike kanske även inkluderade Vitryssland och Ukraina.

Holland blir svåra, så detta Bulgarien samt då Vitryssland. Lite lättare men en knepig bortamatch ändå... tre segrar och man är vidare utan snack. Fast... man har väl Luxemburg hemma också... en sådan där knepig måstematch.

Men, men... sista matchen är Holland borta, den kan bli en nagelbitare!!!

Ett tips till SVT... köp in Formel E, hur jävla dyrt kan det vara? Så är man ju lite så där uppfostrande och medborgarförmanande som man brukar tycka om att vara. Så jag får något att titta på menar jag. Förutom den konfederala cupen.
- ordspråk från England

Tri Way

Inläggav Tri Way » 9 juli 2017, 18:03

Himmelsblå skrev:Sverige har tre knepiga bortamatcher som nycklar för att ta sig till Gårdarike, må vara att detta bördiga Gårdarike kanske även inkluderade Vitryssland och Ukraina.

Holland blir svåra, så detta Bulgarien samt då Vitryssland. Lite lättare men en knepig bortamatch ändå... tre segrar och man är vidare utan snack. Fast... man har väl Luxemburg hemma också... en sådan där knepig måste match.

Tyvärr måste man vinna samtliga 4 kvarvarande matcher om man ska vara säkra på att gå vidare av egen kraft. De nio gruppsegrarna går till VM. De åtta bästa grupptvåorna paras ihop till play off om ytterligare fyra platser.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 10 juli 2017, 10:26

Sista matchen är Holland borta. Det kan bli en nagelbitare... det skal mycket till, men Island gjorde ju just det, om jag minns rätt. man slog ut Holland ur kvalet på bortaplan.

Holland har varit inne i ett generationsskifte, hoppas det varar över hösten också.
- ordspråk från England

Tri Way

Inläggav Tri Way » 10 juli 2017, 19:47

Vinner man mot Vitryssland och Bulgarien bör man nästan ha andraplatsen klar. Jag utgår från att man slår Luxemburg hemma. Holland har Frankrike borta i nästa match och jag har svårt att se att Holland vinner. Om ovanstående scenario slår in är man minst 4 poäng före Holland inför sista matchen.
Om man ska vinna gruppen måste man nog vinna mot Holland, men det tror jag inte att man klarar även om Holland inte skulle ha något att spela för.

Jag var på senaste matchen mot Frankrike. Upplösningen var en höjdare som jag sent ska glömma. Jag kommer även gå på sista hemmamatchen mot Luxemburg.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 11 juli 2017, 09:16

Åkte du hela vägen till Stockholm för att se den matchen??!!! :shock:

Här är ju mest Göteborgare och Skåningar menar jag... :D
- ordspråk från England

Tri Way

Inläggav Tri Way » 11 juli 2017, 19:32

Jag bor i Stockholmsområdet. Jag brukar gå på Sveriges hemmamatcher.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 11 juli 2017, 19:47

Tri Way skrev:Jag bor i Stockholmsområdet. Jag brukar gå på Sveriges hemmamatcher.

Ja det är väl Stockholmarnas chans att få se internationell fotboll... (fniss) :wink:
- ordspråk från England

Tri Way

Inläggav Tri Way » 11 juli 2017, 20:10

Vårt kära AIK får ju spela europamatcher mot storheter från Färöarna!
Skämt o sido så är det mest en social grej. Jag brukar oftast bjuda min syrras man och två grabbar. Det är nästan det enda tillfället som jag träffar dem.
Mot Vitryssland bjöd jag 14 arbetskamrater för jag skulle byta arbetsplats. Det var så pass uppskattat att jag bjuder 9 st till matchen mot Luxemburg. Ett par stycken misskötte sig på olika sätt så de blir inte bjudna. Vitryssland och Luxemburg är inga höjdarlag. Men matcherna börjar lördag kl 18 så de är perfekta för att gå ut efteråt. Matcherna brukar ju annars oftast börja 20.45 en vardag så det blir för sent när folk ska upp tidigt dagen efter.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 13 juli 2017, 14:36

Man kanske inte skall snacka så mycket... MFF gjorde ju ingen succé igår direkt. :wink:

Gå på match är en social grej för mig med och jag hänger mest på min bror / brorson till Olympia... så håller min far på Mjällby och det går ännu sämre för dem... nu är det ju superettan på nybyggda och fina Olympia men ett besök i sommar blir det nog.

Bara MFF i allsvenskan här nere, men som dominanter då. Påminner om 70- och 80-tal med engelska tränare. Vi får väl se om HIF orkar sig upp igen. Jag såg faktiskt matchen mot Celtic där när HIF försökte kvala till Champions. Alla-älskar-Henke-matchen... ganska trevligt var det nere på staden med de skotska fansen faktiskt.

Med trevligt väder är fotboll mysigt att gå på. Men jag är ju inget ultra-fan som hänger på i oväder och motgång...
- ordspråk från England

Tri Way

Inläggav Tri Way » 15 juli 2017, 07:59

Fotbollen är väl den enda stora sporten i Helsingborg så de går säkert upp även om det kanske inte går i år.
Men lyckas man inte gå upp inom de närmaste åren kan det bli knepigt. Ekonomin blir snabbt sämre och bra spelare kommer inte längre bara för namnet Helsingborg. Helsingborg har ju en ganska stor publik vilket underlättar en come back. Det är värre för andra gamla allsvenska lag som har svaga publiksiffor typ Trelleborg, Landskrona, Örgryte m fl. Hammarby var i Superettan i många år trots enorma publiksiffor. Superettan är en svårare serie än många tror. I hockeyn har vi t ex AIK, som har harvat utanför SHL i ganska många år. Ekonomin räcker inte till för en riktig satsning och publiken kommer inte.

Malmö hade turen och skickligheten att lyckas i Champions League och alla miljonerna har gjort att de har ett enormt försprång framför övriga svenska lag. Som läget är nu tycker jag att det är ett stort misslyckande varje år Malmö inte vinner Allsvenskan. Om Malmö går dåligt eller säljer spelare till utlandet har de resurser att köpa en etablerad spelare. AIK har varit impotenta framåt hela året. När de ska förstärka så blir det lågbudgetlösningar från balkan eller som nu i sommar från Argentina eller svenska spelare som ingen jäkel förutom de mest insatta har hört talas om. Visst kan det bli bra värvningar men det är sällan dessa lågbudgetspelare går in och dominerar. Så länge Malmö inte får hybris och gör en megasatsning och riskerar ekonomin för att etablera sig bland topplagen i Europa kommer man att dominera Allsvenskan.

Jag tycker att Norrköping är värd all beundran. De har ingen märkvärdig trupp och tappar sina toppspelare stup i kvarten men ändå är man i den absoluta toppen de senaste åren. Men även de var i Superettan i många år så någon lätt resa tillbaka för Helsingborg blir det nog inte.

Återgå till "Fria diskussioner"