Sprechen Sie deutch?

Högt och lågt. Prylar, politik och pendling. Ämnet är fritt.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Himmelsblå

Sprechen Sie deutch?

Inläggav Himmelsblå » 9 juli 2016, 13:18

http://www.di.se/artiklar/2016/7/8/leda ... nen-tyska/

Ja, bundestag.

Tyskan ligger nog och sover för de flesta av oss. För mig är det närmast ett skämtspråk man drar till när man skall vara rolig.

Men jösses vad världen kan förändras den närmsta tiden... skulle UK dra sig undan och USA tappa inflytande så är det ju det mäktiga Tyskland som stiger fram. Och det är inte så konstigt, vi återgår till ett normaltillstånd i Europa med Tyskland som etta för oss i Sverige. Så har det varit sedan Hansans dagar. Eller sedan Heiliges Römisches Reich Deutscher Nation.

I en sådan värld kommer engelskan att minska i betydelse för tyskarna, det tror jag. Franskan kommer att vara minst lika viktigt för dem, plus att det ju är en exporterande nation.

Det har alltid varit så att skall man jobba som säljare eller köpare mot Tyskland så har tyska språket varit viktigt. Många svenska ingenjörer talar flytande tyska av den anledningen. Ja, eller många... men de som talar flytande tyska brukar vara ingenjörer i massa, pappers eller tillverkningsindustrin.

Samtidigt är ju kinesiska, spanska osv även de språk på väg upp på viktighetsskalan. Franskan... jaha, den blir för ett fåtal latinare, vad skall vi med franska till?

Vad tror ni om språkbehovet framöver egentligen? Tiden när ett främmande språk i form av engelska räckte är förbi?
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

morfarGinkgo

Re: Sprechen Sie deutch?

Inläggav morfarGinkgo » 9 juli 2016, 14:00

Jag tror att vi sakta går tillbaka till tungomål..nackdelen är ju att ingen förstår..fördelen..inte ens DJÄVULEN... :mrgreen:
---

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 9 juli 2016, 17:41

morfarGinkgo skrev:Jag tror att vi sakta går tillbaka till tungomål..nackdelen är ju att ingen förstår..fördelen..inte ens DJÄVULEN... :mrgreen:
---

hallattaranh jerusalem! Genezi hallatarhaj!
- ordspråk från England

aromata

Inläggav aromata » 9 juli 2016, 17:41

Ik spreek nederlands. Läste tyska i skolan, jobbade sedan i Holland. Numera blandar jag ihop språken, men det funkar det med.

Jag tror att engelskan kommer att vara viktigast i vår del av världen. Det är så inarbetat. Och spanskan för Latinamerika.

All internationell flygkommunikation världen över går väl på engelska.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 9 juli 2016, 17:44

aromata skrev:Ik spreek nederlands. Läste tyska i skolan, jobbade sedan i Holland. Numera blandar jag ihop språken, men det funkar det med.

Jag tror att engelskan kommer att vara viktigast i vår del av världen. Det är så inarbetat. Och spanskan för Latinamerika.

All internationell flygkommunikation världen över går väl på engelska.

Jo, det är kanske som latinet. Dör inte så snabbt. Men tänk ändå att tyskan var etta i Sverige fram till kriget (skulle jag tro).

Ingenjörer får nog kanske böja tyska verb även framöver, det har ju varit industrispråket liksom...

Men det får väl ge sig... ca 5% av vår BNP är import från Tyskland. Räknade jag ut... Hansan är tillbaka. :wink:
- ordspråk från England

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 11 juli 2016, 00:26

Visst. att kunna tyska om man är i Tyskland av en eller annan anledning, är inte fel. Men det har det aldrig varit. Lika mycket som att det är bra att kunna kinesiska om man är i Kina. Jag har dock svårt att se att engelska skulle tappa mark. Det är de internationella samarbetena alldeles för globala för. Jag klarar inte ens en fika på jobbet utan att prata engelska.

När jag tågluffade ner genom östra europa 1991 så funkade engelska dåligt. Många kunde dock tyska så jag hankade mig fram. Men det är 25 år sedan. Jag gissar att det är annorlunda nu.

Barry

Inläggav Barry » 31 mars 2017, 08:10

Himmelsblå skrev:Vad tror ni om språkbehovet framöver egentligen? Tiden när ett främmande språk i form av engelska räckte är förbi?

Om vi pratar om Sverige så lär det ju bli arabiska som blir det nya språket.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 31 mars 2017, 08:23

Barry skrev:
Himmelsblå skrev:Vad tror ni om språkbehovet framöver egentligen? Tiden när ett främmande språk i form av engelska räckte är förbi?

Om vi pratar om Sverige så lär det ju bli arabiska som blir det nya språket.

Trams. Om inte ens finskan slog igenom under 1000 år....

Om du nu inte ser att arabvärlden övertar Tysklands roll som ledande industrination? Då kanske...

Jag snackade lite med en yngling som läste teknik på gymnasiet. Han läste spanska, de flesta i hans klass läste inte andraspråk överhuvudtaget. Bara engelska.

Där undrar man lite, nu var detta på landsorten på riktigt i Osby. Engelska kommer att räcke länge för husbehov, men jobbar man yrkesmässigt med annat land är min erfarenhet att det smörjer rejält att behärska detta lands språk.

Men spanskan fixar kanske portugisiska och Brasilien är ju en industripartner som bara kommer att växa i betydelse. Undrar hur många på SAAB som nu läser språk?? Är det vanligt man kan portugisiska om man jobbar på säg Volvo LV eller Scania??
- ordspråk från England

Barry

Inläggav Barry » 31 mars 2017, 08:48

Himmelsblå skrev:Trams. Om inte ens finskan slog igenom under 1000 år....

Den jämförelsen fungerar inte alls. Finskan är ett litet språk och finnarna är färre än svenskarna. Men arabvärlden är stor. Betydligt större än Sverige, och arabiska är det språk som ökar mest i Sverige. Och vad tror du händer när majoriteten här pratar arabiska?

aromata

Inläggav aromata » 31 mars 2017, 09:05

Tyskarna har varit urusla på engelska men jag tycker att det är en förändring på gång. Många tyska ungdomar pratar bra engelska, i alla fall de som jag träffat på utomlands. Vi reser mer och är alltmer globala och det påverkar. Jag tror inte att engelskan kommer att minska i Europa.

Det är väl inte uteslutet att arabiskan kommer att breda ut sig i Sverige men om det sker kommer det att ske succesivt och under så lång tid att vi knappast märker det. Och då får man nog ändå anse att det bara är en utveckling av språket som alltid har skett. Måhända att det går lite fortare nu i vår globaliserade tid. Men vi varken kan eller bör stoppa utvecklingens dynamik.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 31 mars 2017, 09:30

Vi har fått in troll i PoP. Så verkar det vara!

Gällande världsspråk så tror jag fortfarande på engelskan. Exempel: min dotter har varit inskriven på ett tekniskt universitet i Kina. Hon gjorde någon modell för jordbävningar och vallar/murar för vatten. De pratade engelska under den kurs hon deltog i.

Själv så läser jag återkommande forskning och metodutveckling på engelska. Vi har ju USA som forskar mycket. Gamla imperiet skall ju inte heller glömmas. Läser alltså sådant som är skrivit i Australien.

Men självklart blir delar av världen i skugga.

Fast när det gäller affärer och arbeta inom en koncern kan det ju fungera annorlunda så att man får använda andra språk.

Barry

Inläggav Barry » 31 mars 2017, 10:13

aromata skrev:Det är väl inte uteslutet att arabiskan kommer att breda ut sig i Sverige men om det sker kommer det att ske succesivt och under så lång tid att vi knappast märker det. Och då får man nog ändå anse att det bara är en utveckling av språket som alltid har skett. Måhända att det går lite fortare nu i vår globaliserade tid. Men vi varken kan eller bör stoppa utvecklingens dynamik.

Varför inte? Det går absolut att göra. Bara man inser det och åtgärdar det i tid.

Trendsökaren skrev:Vi har fått in troll i PoP. Så verkar det vara!

Vilka är det som är troll? De som inte tycker som du?

Aron

Inläggav Aron » 31 mars 2017, 10:56

Barry skrev:
aromata skrev:Det är väl inte uteslutet att arabiskan kommer att breda ut sig i Sverige men om det sker kommer det att ske succesivt och under så lång tid att vi knappast märker det. Och då får man nog ändå anse att det bara är en utveckling av språket som alltid har skett. Måhända att det går lite fortare nu i vår globaliserade tid. Men vi varken kan eller bör stoppa utvecklingens dynamik.

Varför inte? Det går absolut att göra. Bara man inser det och åtgärdar det i tid.

Trendsökaren skrev:Vi har fått in troll i PoP. Så verkar det vara!

Vilka är det som är troll? De som inte tycker som du?

OK, icke trollet, om alla svenskar lär sig arabiska breddar vi vårt språk till slut och kommer att lättare kunna söka nya andra jobb inom petrokemin och liknande i dom oljerika länderna som ex Saudi, Kuwait eller som tjänsteman i Dubai mm. Ungefär som Indierna har oerhörd nytta av sina Engelska sedan kolonitiden. Utan den hade dom stått sig slätt i konkurrensen idag.

:)

aromata

Inläggav aromata » 31 mars 2017, 11:33

Barry skrev:

Vad är problemet med att ett språk utvecklas? När är tidpunkten då vi ska sätta ner foten och säga att nu är språket färdigutvecklat?

Det största hotet mot ett framgångsrikt samhälle är att det slutar utvecklas och blir statiskt.

Barry

Inläggav Barry » 31 mars 2017, 11:46

Utveckling behöver inte vara något negativt. Tvärtom. Men jag vill ha en bra utveckling. Inte en dålig utveckling.

Återgå till "Fria diskussioner"