Sprechen Sie deutch?

Högt och lågt. Prylar, politik och pendling. Ämnet är fritt.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Trendsökaren

Re: Sprechen Sie deutch?

Inläggav Trendsökaren » 31 mars 2017, 11:49

"Internettroll eller nättroll, oftast bara kallade troll, är personer som skriver på internetfora och liknande (ursprungligen på Usenet) i syfte att provocera fram känslomässiga svar, gräl eller utdragna ofruktbara diskussioner som inte leder någon vart. Ordet är internetslang.
Nättroll har ofta likheter (men ska inte sammanblandas) med näthatare och nätmobbare, vars agenda är att förolämpa en person eller grupp snarare än att provocera fram en strid".

.................................

"Ursprungligen användes den engelska termen trolling på Internet för fenomenet att vissa personer skrev avsiktliga så kallade "flamebaits": kontroversiella och skarpa uttalanden som inbjuder till likartade svar. Trolling är engelska för dragrodd, en fisketerm för att långsamt låta agnade krokar släpa efter båten. Personer som "trollade" drog så att säga ett blänkande drag med krokar tvärs igenom en grupp av diskuterande människor, i hopp om att någon skulle nappa".

https://en.wikipedia.org/wiki/Internet_troll

På tyska :D (som jag inte pratar eller läser).
https://de.wikipedia.org/wiki/Troll_(Netzkultur)

aromata

Inläggav aromata » 31 mars 2017, 12:06

Barry skrev:Utveckling behöver inte vara något negativt. Tvärtom. Men jag vill ha en bra utveckling. Inte en dålig utveckling.

Det som du tycker är bra tycker kanske jag är dåligt. Det är det som skapar dynamiken.

Barry

Inläggav Barry » 31 mars 2017, 13:06

aromata skrev:
Barry skrev:Utveckling behöver inte vara något negativt. Tvärtom. Men jag vill ha en bra utveckling. Inte en dålig utveckling.

Det som du tycker är bra tycker kanske jag är dåligt. Det är det som skapar dynamiken.

Om man tycker att mer av arabiska och islam i Sverige, är en bra utveckling, då har man en annan åsikt än min ja.

morfarGinkgo

Inläggav morfarGinkgo » 31 mars 2017, 13:25

Nämnde ni troll?? Troll är lustiga figurer..känner två..mina enda verkliga vänner..OP Anderson och Herr Ågren..dem kan jag lita på..liksom två motpoler med lilla mej i mitten.

Vi diskuterade just språk sist å kom fram till att t ex skåla på tyska å engelska e värdelöst..nä ja tror svenska kommer bli världsledande.

Ta Brittas hål :lol: i Sunnansjö t ex dom kommer inte ju hitta till Brittas hål om vi ändrar..så nån ändring :lol: e inte å tänka på. Vågar inte tänka på följderna :|
Sverige växer ju hela tiden har jag läst...

På tal om troll alltså.. :roll:
---

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 31 mars 2017, 15:46

Barry skrev:
Himmelsblå skrev:Trams. Om inte ens finskan slog igenom under 1000 år....

Den jämförelsen fungerar inte alls. Finskan är ett litet språk och finnarna är färre än svenskarna. Men arabvärlden är stor. Betydligt större än Sverige, och arabiska är det språk som ökar mest i Sverige. Och vad tror du händer när majoriteten här pratar arabiska?

Men du inser hur stor den finländska invandrargruppen varit i Sverige? Och att vi t o m har varit samma land till för 200 år sedan? Fortfarande idag bor det många finländare överallt i Sverige... araberna har långt tills de kommer ikapp Finlands inflytande på Sverige.
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 31 mars 2017, 15:53

På vilket sätt är det arabiska språket ett dåligt språk?

Är det islam du oroar dig för så är turkar, perser, pakistaner, somalier, afganer och andra också muslimer. Islam innefattar många språkgrupper.

Eller du tror iranier eller afghaner är araber kanske?
- ordspråk från England

aromata

Inläggav aromata » 31 mars 2017, 16:07

När jag gick i skolan var tyska det stora andra utländska språket. Senare skulle alla läsa spanska. Nu, om jag fattat rätt, är vi tillbaka till tyskan. Intressant. Tyskan är och kommer fortsättningsvis att vara ett viktigt språk att kunna för oss svenskar men engelskan kommer att dominera. Även efter Brexit.

Skulle jag idag välja mellan tyska och spanska hade det blivit spanska. Det är spännande med språk och hur de hänger ihop. Att spanskan och engelskan har så många gemensamma ord kunde jag inte tro förrän jag studerade lite närmare. Men hur ser den kopplingen ut egentligen?

I norra Portugal talar man inte tyska. Inte heller gärna engelska men väl franska. Hur ser kopplingen ut där? Vilken historialektion sov jag på?

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 31 mars 2017, 16:11

aromata skrev:När jag gick i skolan var tyska det stora andra utländska språket. Senare skulle alla läsa spanska. Nu, om jag fattat rätt, är vi tillbaka till tyskan. Intressant. Tyskan är och kommer fortsättningsvis att vara ett viktigt språk att kunna för oss svenskar men engelskan kommer att dominera. Även efter Brexit.

Skulle jag idag välja mellan tyska och spanska hade det blivit spanska. Det är spännande med språk och hur de hänger ihop. Att spanskan och engelskan har så många gemensamma ord kunde jag inte tro förrän jag studerade lite närmare. Men hur ser den kopplingen ut egentligen?

I norra Portugal talar man inte tyska. Inte heller gärna engelska men väl franska. Hur ser kopplingen ut där? Vilken historialektion sov jag på?

I Europa läser man ofta grannspråken... kanske därför franskan. Tyska ungar vid franska gränsen har obligatorisk franska... kan tänka mig man har lite polska i nordöstra delarna.

Ungefär som vi läste nordiska språk i småskolan kanske???
- ordspråk från England

aromata

Inläggav aromata » 31 mars 2017, 17:02

Ja men äldre människor runt 70+ kunde franska. Engelska gick inte alls. Portugal gränsar inte till Frankrike och det är ganska långt dit. Och bergig terräng.

Det måste finnas någon förklaring. Skolan, hm jag vet inte, kan det vara så, på den tiden? Eller flydde man hårdför militärdiktatur?

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 31 mars 2017, 17:37

aromata skrev:Ja men äldre människor runt 70+ kunde franska. Engelska gick inte alls. Portugal gränsar inte till Frankrike och det är ganska långt dit. Och bergig terräng.

Det måste finnas någon förklaring. Skolan, hm jag vet inte, kan det vara så, på den tiden? Eller flydde man hårdför militärdiktatur?

En arbetskamrat jag hade var skotte och han kunde lite "norse" och tyckte det var kul att leta svenska ord (vi var i USA). Han berättade om hans farmors fiskeby i norraste delarna av Skottland. Här var gaeliska förstaspråk, norska andraspråk, engelskan var tredjespråk och liksom främmande språk.

Handelsvägar kan vara viktiga, kanske stor arbetskraftsutvandring till Frankrike från fattiga norra delar???? Nej, jag vet inte... gissar bara.

Det är kanske i norra delarna av Portugal som Portugallien ligger? De kanske talar franska, kan du din Lagerlöf?

Som tidningen haver sagt.
Österrike, Portugal,
Metz, Japan, som det var.
Bom, bom, bom, å rulla
bom, bom.

Gullkronan blir han mössa,
gullsabeln blir hans bössa.
Österrike, Portugal,
Bom, bom, bom, å rulla
bom, bom.

Gulläpplena de flyta
som rovor i hans gryta.
Österrike, Portugal,
Bom, bom, bom, å rulla
bom, bom.

Då han går ur sin stuga,
hovfröknar stå och buga.
Österrike, Portugal,
Bom, bom, bom, å rulla
bom, bom.

Då han i skogen träder,
vart litet blad sig gläder.
Österrike, Portugal,
Bom, bom, bom, å rulla
bom, bom.

Om Portugal:

Portugals nuvarande gränser har varit i stort sett stabila sedan mitten av 1200-talet, men landet har sedan dess ingått i union med Spanien (1580—1640) och även varit invaderat av Napoleon Bonapartes trupper i början av 1800-talet, vilket ledde till att det portugisiska imperiets huvudstad fick flyttas till Brasilien under 1808—1821. Portugal deltog i första världskriget på de allierades sida[3], men förhöll sig neutralt under andra världskriget. Landet blev efter en militärkupp 1926 en auktoritär militärdiktatur fram till 1974, då en oblodig revolution ledde fram till den nuvarande demokratiska styrelseformen.

Bom, bom, bom å rulla bom, bom.
- ordspråk från England

Aron

Inläggav Aron » 31 mars 2017, 17:40

aromata skrev:När jag gick i skolan var tyska det stora andra utländska språket. Senare skulle alla läsa spanska. Nu, om jag fattat rätt, är vi tillbaka till tyskan. Intressant. Tyskan är och kommer fortsättningsvis att vara ett viktigt språk att kunna för oss svenskar men engelskan kommer att dominera. Även efter Brexit.

Mina 2 minderåriga har valt Spanska då det verkar vara mest inne i vart fall i denna lilla stad, oavsett så är ju nästan alla svenska företag globala på ena eller andra viset och språk är en viktig nyckel för en jobbsökande idag, mycket mer än för bara 20 år sedan.

Men bor man nära en gräns så har man väl lättare att förstå varandra?, tex har jag inga problem med att förstå Norskan medan jag har stora problem att förstå Danskan vilket kanske en skåning inte har?.

:)

aromata

Inläggav aromata » 31 mars 2017, 18:14

H-blå, du är så lärd. Jag fattar inget. Lagerlöf vem? Jag har dock varit på Mårbacka i min ungdom.

Aron, jag bor i Malmö men har också svårt för danskan. De har så dåligt uttal, tycker jag. Men engelska fungerar där i nödfall. Lättare med norskan.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 31 mars 2017, 18:22

Aron skrev:

Mina 2 minderåriga har valt Spanska då det verkar vara mest inne i vart fall i denna lilla stad, oavsett så är ju nästan alla svenska företag globala på ena eller andra viset och språk är en viktig nyckel för en jobbsökande idag, mycket mer än för bara 20 år sedan.

Men bor man nära en gräns så har man väl lättare att förstå varandra?, tex har jag inga problem med att förstå Norskan medan jag har stora problem att förstå Danskan vilket kanske en skåning inte har?.

:)

Faktum är att själlänningarna har svårt med östskånskan och jag har det inte så lätt med danskan. Men på Bornholm tänker jag knappt på att jag är utomlands. Märkligt nog ligger malmöitiskan och Ystads- / Kristianstadsdialekterna så långt ifrån varandra att det spelar skillnad. :)

Norska låter som svenska ungefär i mina öron. Har aldrig fattat varför det är ett eget språk.
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 31 mars 2017, 18:33

aromata skrev:H-blå, du är så lärd. Jag fattar inget. Lagerlöf vem? Jag har dock varit på Mårbacka i min ungdom.

Aron, jag bor i Malmö men har också svårt för danskan. De har så dåligt uttal, tycker jag. Men engelska fungerar där i nödfall. Lättare med norskan.

Tittar mycket på TV. Kejsaren av Portugallien är bland det bästa SVT gjort...

Kejsarvisan börjar ca 3.10. En klassiker.
- ordspråk från England

Återgå till "Fria diskussioner"