Bilköpstråd - dags för ny

Högt och lågt. Prylar, politik och pendling. Ämnet är fritt.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Användarvisningsbild
Grok

Re: Bilköpstråd - dags för ny

Inläggav Grok » 13 januari 2017, 20:02

En Duett... hum. Vad menar du med "kul"?

Eller planerar du att använda den för att köra ved...?

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 13 januari 2017, 20:06

Grok skrev:En Duett... hum. Vad menar du med "kul"?

Eller planerar du att använda den för att köra ved...?

Ja typ...

Kul = ny upplevelse ... brukar vara kul tycker jag.

Men jag har faktiskt kört en del Duett, far håller på med veteraner.

Duetten påminner om de tidiga Ford Mustang så när som på att motorn är svagare... som ren körupplevelse.
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 13 januari 2017, 20:50

Det klart du ska ha en Volvo TP21. En 3,7 liters sidventilare som presterar hela 90 hk. Helt osynkad låda. Spartansk inredning. En kul sugga helt enkelt.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 13 januari 2017, 21:14

Grok skrev:Det klart du ska ha en Volvo TP21. En 3,7 liters sidventilare som presterar hela 90 hk. Helt osynkad låda. Spartansk inredning. En kul sugga helt enkelt.

Finns ingen chans att den har 90 hk... :lol:

Treväxlad låda om jag minns rätt.... ?? Det var 25 år sedan...

Men ram-monterad kaross om jag minns rätt... så man kan lasta mycket ved!!! :lol:
Senast redigerad av 1 Himmelsblå, redigerad totalt 13 gånger.
- ordspråk från England

morfarGinkgo

Inläggav morfarGinkgo » 13 januari 2017, 21:15

Himmelsblå...
Snacka med bror din... han kan nog reda ut det...

Hm..skall egentligen inte lägga mig i men enligt min uppfattning slår du huvudet på spiken.
Personligen tror jag Solna brås på sin far vad gäller "explosiva" vätskor. Kanske lite drastisk jämförelse med drivmedel men far hans kunde få det mesta att explodera i sin ungdom. Han sprängde farmor eller mormors kök i luften med sina experiment. Så minns jag det.

Vi får nog ta Solnas teorier om drivmedelsåtgång med en nypa salt. 8)
Förmodligen är det full spruta när han är ute och kör å då hjälper det inte vilken väg han färdas på, så hans jämförelse angående förbrukningen är nog en höftning.
Det är min teori...flåt Solna!! :)
---

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 13 januari 2017, 21:16

morfarGinkgo skrev:Himmelsblå...
Snacka med bror din... han kan nog reda ut det...

Hm..skall egentligen inte lägga mig i men enligt min uppfattning slår du huvudet på spiken.
Personligen tror jag Solna brås på sin far vad gäller "explosiva" vätskor. Kanske lite drastisk jämförelse med drivmedel men far hans kunde få det mesta att explodera i sin ungdom. Han sprängde farmor eller mormors kök i luften med sina experiment. Så minns jag det.

Vi får nog ta Solnas teorier om drivmedelsåtgång med en nypa salt. 8)
Förmodligen är det full spruta när han är ute och kör å då hjälper det inte vilken väg han färdas på, så hans jämförelse angående förbrukningen är nog en höftning.
Det är min teori...flåt Solna!! :)
---

Känner du Solnas familj irl?
- ordspråk från England

morfarGinkgo

Inläggav morfarGinkgo » 13 januari 2017, 21:25

Det känns så 8) Solnamannen har i ett svagt ögonblick anförtrott mig för länge sedan.
Sådana upplevelser skall man inte hålla inne med och vad jag kan se är han på god väg att balansera upp sitt liv.
Småbolagsportföljen är ju ett kvitto på det..förutom då att spel å dobbel är inblandat.
---

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 13 januari 2017, 21:29

morfarGinkgo skrev:Det känns så 8) Solnamannen har i ett svagt ögonblick anförtrott mig för länge sedan.
Sådana upplevelser skall man inte hålla inne med och vad jag kan se är han på god väg att balansera upp sitt liv.
Småbolagsportföljen är ju ett kvitto på det..förutom då att spel å dobbel är inblandat.
---

:cheers:
- ordspråk från England

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 13 januari 2017, 22:31

Himmelsblå skrev:
Grok skrev:Det klart du ska ha en Volvo TP21. En 3,7 liters sidventilare som presterar hela 90 hk. Helt osynkad låda. Spartansk inredning. En kul sugga helt enkelt.

Men ram-monterad kaross om jag minns rätt... så man kan lasta mycket ved!!! :lol:

Alla fordon på den tiden hade väl ram och kaross? Självbärande kom väl först på 70-talet?
Jojomänse, den verkar vara spec:ad till 90 hk vid 3600 rpm. Sex cylindrar ju!
25 år??? Den byggdes ju mellan 1953 och 1958. TP21 som var den militära varianten (terräng-suggan) hade väl hög/låg-växel? Sen fanns ju den civila varianten, suggan, PV800. Terräng-suggan användes ända in på 80-talet för att utbilda Centurion-förare att köra osynkat.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 13 januari 2017, 23:43

Jag har försökt att lämna det gamla rostandes och hostandes samt min sista Opel blev ju till ett åtalsförsök men alla kom att snyfta och jag blev frikänd.

Stått överallt med bilar som inte fungerat som tänkt. Sista Opeln jag ägda var nog två krockade saker som skickligt svetsats ihop. Avslutats av försäkringsbolaget men fångats upp av någon mekaniker på dekis i marginalzonen. Lackats och sålt för rimlig summa till en intet ont anades familjefader som arbetade på vårdhögskola. Bilen hade man fått igenom besiktningen men den fanns inte tills två polisbilar jagade upp bilen på skolans entré.

Ett antal poliser trängde upp mig i baksättet på en polisbil och bad mig erkänna. Vad visste jag ju inte för vad. Men Opeln fanns inte. Blev ju tillfälligt frisläppt inför studenter och kollegor. Inför skranket förklarade jag en faders situation. Till jobbet, hämta barn, betala alla inkommande räkningar, laga mat och tanka bilen. Rätta skrivningar och klippa gräsmattan. Men aldrig betalt en räkning som inte kom. Så åtalet lades ner.

Nästa Opel brann upp under besiktningen. Riktigt roligt rent administrativt. Sådant hade ju aldrig hänt. Tog försäkringspengarna och slutade röka och köpte en BMW 518. En säkert bil för barnen och jag tackar Opel för att jag slutade röka.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 14 januari 2017, 00:20

Grok skrev:
Himmelsblå skrev:

Alla fordon på den tiden hade väl ram och kaross? Självbärande kom väl först på 70-talet?
Jojomänse, den verkar vara spec:ad till 90 hk vid 3600 rpm. Sex cylindrar ju!
25 år??? Den byggdes ju mellan 1953 och 1958. TP21 som var den militära varianten (terräng-suggan) hade väl hög/låg-växel? Sen fanns ju den civila varianten, suggan, PV800. Terräng-suggan användes ända in på 80-talet för att utbilda Centurion-förare att köra osynkat.

Nej, nej... självbärande kom på 30-talet. dr Porsches folkabagge var faktiskt bara tvåa... men det var den som satte standarden. man bygger stark så länge man bygger lådor med lock. Delta box ramen, alltså en slags analog ram på MC kom dock först sent 80-tal. Innan den var de vridstyvaste MC-ramarna fackverk. Bimota... mina tonårsdrömmars hoj.

Idag har tunga jänke-pick-up och de mest hiskeliga SUV ram, annars har hållfasthetslärans visdom t o m nått USA.
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 14 januari 2017, 00:26

Trendsökaren skrev:Jag har försökt att lämna det gamla rostandes och hostandes samt min sista Opel blev ju till ett åtalsförsök men alla kom att snyfta och jag blev frikänd.

Stått överallt med bilar som inte fungerat som tänkt. Sista Opeln jag ägda var nog två krockade saker som skickligt svetsats ihop. Avslutats av försäkringsbolaget men fångats upp av någon mekaniker på dekis i marginalzonen. Lackats och sålt för rimlig summa till en intet ont anades familjefader som arbetade på vårdhögskola. Bilen hade man fått igenom besiktningen men den fanns inte tills två polisbilar jagade upp bilen på skolans entré.

Ett antal poliser trängde upp mig i baksättet på en polisbil och bad mig erkänna. Vad visste jag ju inte för vad. Men Opeln fanns inte. Blev ju tillfälligt frisläppt inför studenter och kollegor. Inför skranket förklarade jag en faders situation. Till jobbet, hämta barn, betala alla inkommande räkningar, laga mat och tanka bilen. Rätta skrivningar och klippa gräsmattan. Men aldrig betalt en räkning som inte kom. Så åtalet lades ner.

Nästa Opel brann upp under besiktningen. Riktigt roligt rent administrativt. Sådant hade ju aldrig hänt. Tog försäkringspengarna och slutade röka och köpte en BMW 518. En säkert bil för barnen och jag tackar Opel för att jag slutade röka.

Aaah... älska din Opel.

Det krävs humor, men det går.

:D
- ordspråk från England

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 14 januari 2017, 08:45

:D

Jag har nog aldrig varit en exemplarisk bilägare. Men jag har nästan bara haft tyska bilar. Tre har faktiskt varit Opel. Två BMW, en bubbla och nu Audi. Citran var bästa milslukaren men blev trött på all fin hydraulik. BMW. Är en hemskt trevlig bil men något dyr. men känner folk som även här fått problem och tröttnat.

Men kör du några mil till. Det är ju billigt. Isolera vinden bättre m m istället. Få ner förbrukningen av ved och el. Skaffa sedan bil med dragkrok.

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 14 januari 2017, 09:14

Bror ingenjör. Han har ett italienskt jänkarjärn. Stoooor bensinmotor. Vad sa du himmelsblå, effektivitet?

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 14 januari 2017, 14:44

Solnamannen skrev:Bror ingenjör. Han har ett italienskt jänkarjärn. Stoooor bensinmotor. Vad sa du himmelsblå, effektivitet?

Jo, jag sa att det är lättare rent praktiskt att få bra effektivitet vid en isobar expansion för dieseln än vid en isokor förbränning för otto. :D
- ordspråk från England

Återgå till "Fria diskussioner"