Bilköpstråd - dags för ny

Högt och lågt. Prylar, politik och pendling. Ämnet är fritt.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Himmelsblå

Re: Bilköpstråd - dags för ny

Inläggav Himmelsblå » 10 januari 2017, 16:41

Min gamla Opel börjar få så pass mycket på sitt samvete att det är dags att fundera på ny.

Trettondagshelgen hördes ett ljud från höger framhjul... jag körde på landet och undrade vad det var för jävla flisverk som förde ett sådant infernaliskt oväsen... så tystnade ljudet och jag tänkte vad skönt att de stängde av belätet....

Passade på att Stanna på ICA i Höör och när jag körde därifrån startade flisverket igen.... för att sedan tystna efter en stund.

Troligen är det hjullagret som gett sig och det är (hoppas jag) lönt att reparera. Mätaren står på 22 000 mil, inte så mycket att snacka om.

Men det kan kanske vara en drivknut och det vet jag inte vad det kostar... måste ju vara dyrare än ett hjullager? Men ljudet är konstant oavsett om jag bromsar (så det är nog inte bromskolven som hängt sig) eller svänger (så det är nog inte drivknuten) gissar jag? Vet inte så mycket om det däran, jag är bara en enkel maskinkonstruktör. :)

Nåväl, om mekaniker nu på fredag säger att det kostar 7-8.000 att fixa det så erbjuder jag nog densamme att köpa bilen av mig.... 2-3.000 är surt att lägga på en bil som bilsajterna värderar till noll (0) kronor... det är sant! Jag kollade!

Bilen är en perfekt studentbil idag och allting funkar utom AC så några tusingar är den ju värd.

Så just nu hettar det till! :D
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 10 januari 2017, 18:18

Himmelsblå skrev:Men det kan kanske vara en drivknut och det vet jag inte vad det kostar... måste ju vara dyrare än ett hjullager?

Tror inte det. För din bil är väl inte så antik att man byter lager separat utan byter hela navet? Drivknutarna är bara mekanik. Har du inte ABS-sensorn i hjulnavet? Arbetet är likvärdigt.

morfarGinkgo

Inläggav morfarGinkgo » 10 januari 2017, 18:20

Intressant resonemang det där...
FRÅN ett jävla flisverk med defekt hjullager..möjlig kass drivknut..kanske hängd bromskolv..samt att bilsajter värderar bilen 0 kr.
TILL och nu citerar jag.."Bilen är en perfekt studentbil idag och allting funkar utom AC så några tusingar är den ju värd". 8) :lol:

Studentlivet är hårt..svårt med bostad och ständig pengabrist och bilskojande farbröder som försöker slå himmelsblå dunster i ögonen på dem..vart är Sverige påväg??
För helvete medborgare..jag manar till besinning!! :shock:
---
Senast redigerad av 1 morfarGinkgo, redigerad totalt 10 gånger.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 10 januari 2017, 18:32

morfarGinkgo skrev:Intressant resonemang det där...FRÅN ett jävla flisverk med defekt hjullager..möjlig kass drivknut..kanske hängd bromskolv..TILL och nu citerar jag.."Bilen är en perfekt studentbil idag och allting funkar utom AC så några tusingar är den ju värd". 8) :lol:

Studentlivet är hårt..svårt med bostad och ständig pengabrist och bilskojande farbröder som försöker slå himmelsblå dunster i ögonen på dem..vart är Sverige påväg??
För helvete medborgare..jag manar till besinning!! :shock:
---

haha, jag menar ju när den är lagad... bilen är väl underhållen i övrigt... men en granne på Ulrikedal när jag var student hade en gammal Saab 99 Automat med defekt växellåda. Den lät ohyggligt, stank gamla brända bromsband och drog över 2 liter per mil... det var en perfekt studentbil.
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 10 januari 2017, 18:34

Grok skrev:
Himmelsblå skrev:Men det kan kanske vara en drivknut och det vet jag inte vad det kostar... måste ju vara dyrare än ett hjullager?

Tror inte det. För din bil är väl inte så antik att man byter lager separat utan byter hela navet? Drivknutarna är bara mekanik. Har du inte ABS-sensorn i hjulnavet? Arbetet är likvärdigt.

Jag har ingen aning! Men när jag googlar verkar det kosta just 2-3.000 kronor.

det skall bli spännande att köra till Eslöv på fredag... får väl använda öronproppar... de där lurarna aromata köpte kunde komma till användning. hjulet för ett jävla liv bitvis.... och skär det ihopa helt så är väl bilen skrot....

ja, gisses.
- ordspråk från England

morfarGinkgo

Inläggav morfarGinkgo » 10 januari 2017, 18:46

OK..är det på det viset hedrar det dig!!

Drygt 20 000 körda med en bil är ju lite av ett vägskäl men utan svåra rostangrepp och väl underhållen är det nog värt att laga.
Om några år har förmodligen Elbilarna närmat sig dagens bilar i inköp vilket kan motivera en reparation till rimligt pris.
Om nu en Elbil är intressant för dig.
Ha d gott!
---

morfarGinkgo

Inläggav morfarGinkgo » 10 januari 2017, 19:13

Jag har ingen aning! Men när jag googlar verkar det kosta just 2-3.000 kronor.

det skall bli spännande att köra till Eslöv på fredag... får väl använda öronproppar... de där lurarna aromata köpte kunde komma till användning. hjulet för ett jävla liv bitvis.... och skär det ihopa helt så är väl bilen skrot....

ja, gisses.

aromata lånar aldrig ut sina lurar..är dessvärre inte kontaktbar och befinner sig i sin sfär.
Kanske möjligen till en PoP-diggare men mycket tveksamt.
Enligt ett ännu ej bekräftat rykte...det sista aromata Tell us var att umgänget bestod av jordnötter och vattenbufflar...utomjordingar och landkrabbor göre sig ej besvär.
Ha d gott!
---

aromata

Inläggav aromata » 10 januari 2017, 20:33

Va ...? Hörde jag mitt namn svagt svagt? Är batterierna på upphällning?

Jo, klart att jag lånar ut till PoP-are. Ring tre gånger på klockan så vet jag att det är du.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 13 januari 2017, 12:10

Pust... det var inget dyrt... det var den där täckplåten som brukar sitta på skivan som hasade emot. Helt plötsligt fick den för sig det två ggr under en halv minut... men den var tyst i morse när jag körde till eslöv... jädrar vad meckarna fick hålla på i sin felsökning... :D

Å andra sidan påminde mecken mig om att bromsarna var slut, att bränslefiltret läckte plus en del annat som var slitet.

Som jag räknar på det så har skivorna inte rullat 10.000 mil men att beläggen är papperstunna kan jag nog tro... skall berätta för näste köpare att skivorna är på upphällningen och att bromsrören borde ses över... och oftast byter man ju både belägg och skivor när man byter skivor... men nya belägg skall den få... och nytt bränslefilter. Ja, det har luktat lite bensin i garaget ibland.

Så det blir en liten slant ändå... skall kolla vad skivorna kostar på Meca... kanske jag kan kosta på den nya skivor också... men då kan man ju köra den tills motorn pajar om man bara fixar lite med bromsrören...

Med tur kan den vara i 10.000 mil till! Men det får den inte göra!! Jag vill ha ny bil!!! :D
- ordspråk från England

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 13 januari 2017, 16:48

20 000 mil är ingen ålder på en häst.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 13 januari 2017, 16:58

Grok skrev:20 000 mil är ingen ålder på en häst.

Saabar är en slitstarkare ras än Oplar... tror egentligen att en liten Opelsnurra tar slut vid 25.000... både Volvo och Saabar är nog lättare att hålla igång till 30 och däröver. Jag menar basmotorerna utan alltför högt effektuttag.

Nej, men jag vill verkligen ha en ny begagnad bil. Jag har kört Opel Astror nu sedan ... ptja ... 2001 någonting... 15 år med Opel Astra. 8)
- ordspråk från England

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 13 januari 2017, 17:59

Jag kan för övrigt meddela att den snålaste diesel som går att få till en 2017 års Volvo V60 i praktiken drar 13-14 % mer diesel per 100 km än vad en Prius från 2008 drar bensin..!

Kör jag annorlunda med Volvon? Ja. Pendling skola/jobb blir varannan vecka lite längre nu än tidigare, motorn hinner alltså bli varmare = borde dra mindre per 100 km.

Jag kör procentuellt sett mer "långkörning" med Volvon, i tjänsten. Motorväg, 120-130 km/h.

Jag kan inte komma till annan slutsats än att en modern 1,6 liters snåldiesel drar mer än en Toyota hybrid som är 8-9 år gammal.

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 13 januari 2017, 18:10

Den dag du tänker "hum, om jag skulle byta kolvringar tro..." så tror jag man kommer i nästa "andning" och då kan man börja fundera på smidda kolvar, vevlager, ramlager och att hona cylindrarna. Har inte karossen rostat upp vid det laget (eller visar på stora tendenser däråt) så har du antingen en ganska märklig bil eller lite förhöjt motorintresse. Det finns ju hur många Saab-entusiaster som helst som skruvat på sina motorer. Smidda högkompressionskolvar, Högre komp. Waste-gate. Osv. Det är ju bra block i grunden. Men karossen är ju inte den vackraste.

Bromsrör? Äsch, det är väl bara att måla över och sen montera en starkare tuta för säkerhets skull. ;-) På besiktningen: Tar bromsarna jämnt? Nä, men ibland!

Jag har lyckats slita mig från Saab. Jag fick nästan lite Ove-känsla där även om jag bara ägt en. Eländet gick till skroten. Nu har jag kört BMW 320d från 2014 i snart två år. Nästan tom lite rolig att köra. ;)

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 13 januari 2017, 18:22

Solnamannen skrev:Jag kan för övrigt meddela att den snålaste diesel som går att få till en 2017 års Volvo V60 i praktiken drar 13-14 % mer diesel per 100 km än vad en Prius från 2008 drar bensin..!

Kör jag annorlunda med Volvon? Ja. Pendling skola/jobb blir varannan vecka lite längre nu än tidigare, motorn hinner alltså bli varmare = borde dra mindre per 100 km.

Jag kör procentuellt sett mer "långkörning" med Volvon, i tjänsten. Motorväg, 120-130 km/h.

Jag kan inte komma till annan slutsats än att en modern 1,6 liters snåldiesel drar mer än en Toyota hybrid som är 8-9 år gammal.

Motorväg drar ganska mycket soppa... motståndet ökar med kvadraten på hastigheten... idealet är väl långkörning på riksväg på 70-80 och kanske 90 väg.

Allt är heller inte motor. Priusen ser ut som en sirapslimpa, lång och smal för att få ned motståndet.

Volvo har kanske breda sulor, lågprofil... jaha se där... det är kanske 2 cl skillnad milen.

Du drar för fel växlar... diesel ÄR energieffektivare än Atkinsons laddningsväxel på en ottomotor.

Sedan har dieseln för otrevliga utsläpp i storstadsregionerna där den orsakar lokala miljöproblem... men perfekt för Norrland då den har mindre globala miljöproblem.

Snacka med bror din... han kan nog reda ut det... :wink:
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 13 januari 2017, 18:29

Grok skrev:Den dag du tänker "hum, om jag skulle byta kolvringar tro..." så tror jag man kommer i nästa "andning" och då kan man börja fundera på smidda kolvar, vevlager, ramlager och att hona cylindrarna. Har inte karossen rostat upp vid det laget (eller visar på stora tendenser däråt) så har du antingen en ganska märklig bil eller lite förhöjt motorintresse. Det finns ju hur många Saab-entusiaster som helst som skruvat på sina motorer. Smidda högkompressionskolvar, Högre komp. Waste-gate. Osv. Det är ju bra block i grunden. Men karossen är ju inte den vackraste.

Bromsrör? Äsch, det är väl bara att måla över och sen montera en starkare tuta för säkerhets skull. ;-) På besiktningen: Tar bromsarna jämnt? Nä, men ibland!

Jag har lyckats slita mig från Saab. Jag fick nästan lite Ove-känsla där även om jag bara ägt en. Eländet gick till skroten. Nu har jag kört BMW 320d från 2014 i snart två år. Nästan tom lite rolig att köra. ;)

Ingen rost!!! Den förra generationen astror, de från 90-talet rostade kopiöst mycket. De hade bara pre-galv på ena sidan plåten, den som var omålad.

Denna är galvad på båda sidor... bilen är nästan rostfri. Nej, det är motorn som knäcker denna bilen till slut. Förra astran gick kamremmen när jag varvade upp för E22 mellan Lund och Malmö. Denna motorn har kamrem men en helt ny konstruktion. Tyvärr enligt min hus mekaniker har den dock svaga kamaxlar som har gått av i för stort antal.

Jag kör lugnt, denne astran varvar jag aldrig ur. Den för finaste oljan från Biltema... man vet aldrig... kanske den hedrar min snällhet genom att hålla. :D

Bromsrören är för övrigt övermålade med underredsmasseliknande rostkydd ur min fars förråd.

Lyktorna är polerade (de är ju plast, så modernt). Men den UV-skyddande lacken skall inte hålla så länge som fabrikslackat... sägs det... men då kan man ju polera igen.

Jag tycker nog jag börjar närma mig andra andningen... men jag vill ha en annan bil. Jag hade ju BMW 3-serie med rak 2-lites sexa... jag har ju haft Mustang med V8-jänkejärn... innan jag blir för gammal för att njuta av det vill jag ha en kul bil till. En Duett kanske... :D
- ordspråk från England

Återgå till "Fria diskussioner"