Bilköpstråd - dags för ny

Högt och lågt. Prylar, politik och pendling. Ämnet är fritt.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Användarvisningsbild
Grok

Re: Bilköpstråd - dags för ny

Inläggav Grok » 26 april 2016, 12:35

aromata skrev:Min Peugeot 207 mäter nivån i tråget ... förmodar jag. Den gör alltid en check precis efter start och nästan alltid indikerar den "oil ok". Jag har separat mätare för oljetrycket.

Ehum, mätaren är inte för oljetemperatur? Lampan brukar vara kopplad till en oljetrycksgivare. Mätare för oljetryck tror jag bara har sett i lastbilar, arbetsredskap, traktorer och en och annan mer extrem bil. Dvs. de som har motorer som uttnyttjas extremt eller tungt under långa tider.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 26 april 2016, 13:21

Rickard skrev:
jeppe skrev:Rimligen finns det en reserv olja kvar när lampan börjar lysa?

Oljelampan tänder sig inte för att nivån är låg utan för att trycket är lågt. Man har alltså så lite olja att pumpen inte klarar att förse alla motorns komponenter med olja på ett korrekt sätt (alls). Eller än värre. Det är något fel på pumpen eller något annat så att oljan inte cirkulerar i systemet.

Så har det varit på dom bilar jag varit i kontakt med ivartfall. Kan såklart finnas andra modeller där oljelampan verkligen mäter oljenivån i tråget.

Så är det ju förstås! Och det är trycket som är det viktiga. Nivån mäter man med oljesticka på kall motor som stått ett tag. Många mäter på varm motor som precis varit igång, då är det mycket olja uppe i motorn som inte runnit ner... jaha, så tycker man det fattas olja och fyller på en halvliter... så tjänar macken lite kosing, för det är ju där folk står och drar i oljestickan. :) Det kan noteras att det även kan vara skadligt för motorn med för mycket olja i sig.

Alltid kall motor i vila!! Kom ihåg det. vänner. Så sparar ni en slant. :)

Oftast fattas det olja när oljetryckslampan lyser, men det kan ju såklart vara ett mekaniskt fel! Detta kontrolleras enkelt med oljestickan!! (Det kan ju finnas bilar med nivåmätare i tråget.)

Bra påpekande... hursomhelst skall man inte köra med tänd lampa oavsett...
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

aromata

Inläggav aromata » 26 april 2016, 13:49

Grok skrev:Ehum, mätaren är inte för oljetemperatur? Lampan brukar vara kopplad till en oljetrycksgivare.

Hmm ... du har nog rätt. Ju mer jag tänker på det desto mer tror jag att du har rätt.

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 27 april 2016, 01:06

Himmelsblå skrev:
jeppe skrev:Jag köper oxå oljan från Biltema (Det var nog efter tips här på POP)

Har själv råkat ut för att oljelampan lyste upp!
Blev rätt så skraj faktiskt!
Körde max 2 mil (var på motorvägen så det tog en stund komma av)
innan jag kunde fylla på på en mack.
Skodan verkar har klarat det hela. Rimligen finns det en reserv olja kvar när lampan börjar lysa?

Jo, där är en liten skvätt kvar men du kan skjuta hela motorn när du gör så..... :!:

Det finns ingen "reservolja" eftersom lampan är ingen nivåvarnare. När lampan tänds är trycket för lågt. Det finns ingen möjlighet för dig att se om trycket är bara lite grann för lågt eller det försvann helt. Släpp gasen omedelbums. Stanna vid vägkanten. Stäng av motorn. Kolla oljenivå, Fyll på eller ring bärgare. Finns inga andra vettiga alternativ. Du förkortar livslängden på motorn med flera tusen mil varje sekund den går med för lågt oljetryck. Har du tur drabbar det nåt som är billigare att byta än att byta hela motorn men tyvärr är det ju så att det är de mest centrala delarna; kolvar, ramlager och vevlager som både behöver oljan mest och är dyrast att byta. Sen kan det vara ett sensorfel hos tryckgivaren Men risken att anta det är på tok för hög.

Oljetryckslampan tändes en gång när jag körde i 90 i en bil som jag hade tidigare. Jag hann inte få stopp på bilen innan ett ramlager skar. Det var bara att byta hela motorn.

Användarvisningsbild
Roliga_Janne

Inläggav Roliga_Janne » 28 april 2016, 14:31

Ja, jag sa ju att jag inte är så haj på bilar...Läste era kommentarer, och tog kontakt med en god vän som råkar vara gammal bilmekaniker. Han kollade över vad som kunde vara fel, men kunde inte lokalisera något fel alls. Oljenivån var dessutom fine. Bilen går inte konstigt. Så fuck it.

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 28 april 2016, 14:44

En liter olja i trunken (lämpligen i en behållare av ngt slag varför inte plast) är ju en billig "försäkring" (men det kanske har nämnts redan?)
"you gotta do what you gotta do"

Användarvisningsbild
Roliga_Janne

Inläggav Roliga_Janne » 28 april 2016, 14:46

Ja, jag får väl passa på att tänka på sådana här saker nu.

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 28 april 2016, 15:44

Roliga_Janne skrev:Ja, jag sa ju att jag inte är så haj på bilar...Läste era kommentarer, och tog kontakt med en god vän som råkar vara gammal bilmekaniker. Han kollade över vad som kunde vara fel, men kunde inte lokalisera något fel alls. Oljenivån var dessutom fine. Bilen går inte konstigt. Så fuck it.

Helt rätt. Men du ska veta att du gått genom dödskuggans dal och kom helt ok ut på andra sidan... :cheers:

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 25 maj 2016, 09:42

OK, beställde ny bil i veckan. Anledningen är möjlighet till tjänstebil på nytt jobb (annars hade jag kört vidare med min gamla Prius). Kunde inte välja vilket märke som helst (sneglade lite på nya Prius men det var inte möjligt). Det blev en Volvo V60 momentum diesel automat med läderklädsel, dragkrok, Intellisafe pro, klimatpaket Volvo on call och lite annat smått och gott.

Jag gillar tanken på tillkommande bekvämlighet/säkerhet som aktiv farthållare med köfunktion (kör själv i krypande kö), aktivt (bixenon) helljus, regnsensor, automatiskt avbländbar backspegel, skyltidentifiering, blåtandshandsfree mm.

Sedan det här med Volvo on call, där har Volvo en väldigt stor konkurrensfördel? Enormt häftig och användbar funktion!

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 25 maj 2016, 10:38

Solnamannen skrev:OK, beställde ny bil i veckan. Anledningen är möjlighet till tjänstebil på nytt jobb (annars hade jag kört vidare med min gamla Prius). Kunde inte välja vilket märke som helst (sneglade lite på nya Prius men det var inte möjligt). Det blev en Volvo V60 momentum diesel automat med läderklädsel, dragkrok, Intellisafe pro, klimatpaket Volvo on call och lite annat smått och gott.

Jag gillar tanken på tillkommande bekvämlighet/säkerhet som aktiv farthållare med köfunktion (kör själv i krypande kö), aktivt (bixenon) helljus, regnsensor, automatiskt avbländbar backspegel, skyltidentifiering, blåtandshandsfree mm.

Sedan det här med Volvo on call, där har Volvo en väldigt stor konkurrensfördel? Enormt häftig och användbar funktion!

De där små bekvämligheterna med regnsensor och att telefonen kopplar till bilens högtalare och rattfunktion gillar jag skarpt. Så verkar ju vara en användbar bil för er som kan ha en tjänstebil.

Men att köra på en hög andel inblandad HVO ger en diesel som har höga miljöprestanda. Så man kan påverka bilens miljöprestande Utsläpp av Co2, Nox och partiklar minskar. Det är ju ingen bil du skall ha länge men partikelfiltret kommer att klara sig längre. Den HVO som säljs i Sverige är tillverkad av mestadels återvunnit material från exempelvis pappersindustri, köttindustrin och restauranger.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 25 maj 2016, 12:07

Solnamannen skrev:OK, beställde ny bil i veckan. Anledningen är möjlighet till tjänstebil på nytt jobb (annars hade jag kört vidare med min gamla Prius). Kunde inte välja vilket märke som helst (sneglade lite på nya Prius men det var inte möjligt). Det blev en Volvo V60 momentum diesel automat med läderklädsel, dragkrok, Intellisafe pro, klimatpaket Volvo on call och lite annat smått och gott.

Jag köper den när den är beggad! Bra bil att köra ved med! :alien:

Enjoy!
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 25 maj 2016, 19:56

Jag tror jag får ett bränslekort från Volvo finans att tanka med, kan man tanka var som helst med sådana? Jag tankar nog när lampan lyser, på den mack som jag då råkar passera...

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 25 maj 2016, 21:22

Solnamannen skrev:Jag tror jag får ett bränslekort från Volvo finans att tanka med, kan man tanka var som helst med sådana? Jag tankar nog när lampan lyser, på den mack som jag då råkar passera...

Verkar som du skall tanka på Volvos egna stationer Tanka eller på OKQ8. OKQ8 har idag max 30 % HVO/syntetisk diesel. Tanka säger inget alls.

https://www.okq8.se/pa-stationen/drivmedel/diesel/

Det var OKQ8 som för några år sedan hamnade i hetluften på grund av sin diesel. Det var lite högre halter RME som är en biodiesel men som inte är syntetisk. Det verkade som på gamla bilar avlagringar löstes upp effektivt och bränslefiltret riskerade att sättas igen. Lär väl också berott på konstruktionen. Men idag är andelen RME 5 % i all diesel. Ungefär som att all bensin innehåller 5 % etanol.

HVO tillsätts som ersättning för det fossila bränslet. Den HVO som används i Sverige tillverkas i Göteborg eller i Finland. Åtminstone till största delen.

Volvo Truck om HVO

Användarvisningsbild
AnnaDi

Inläggav AnnaDi » 25 maj 2016, 22:16

Solna, var det självklart att välja tjänstebil framför egen (äldre) bil?
Är det så förmånligt med tjänstebil egentligen?
Eller krävde arbetsgivaren det (uttalat eller outtalat) för att du ska ge ett bättre intryck?

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 26 maj 2016, 07:24

AnnaDi skrev:Solna, var det självklart att välja tjänstebil framför egen (äldre) bil? Är det så förmånligt med tjänstebil egentligen?

Det var en förhandlingsfråga - och det är väldigt attraktivt. Jag gillar generellt att köpa mig bekvämligheter och slippa äga/ta ansvar om jag kan slippa. Helt enkelt för att jag vill ägna min tid och energi åt annat. Hyr bostad, har städerska, skulle aldrig köpa skidutrustning (hyr), har serviceavtal på bilen idag med däckförvaring, lånebil mm etc. En tjänstebil passar bra in i mönstret.

AnnaDi skrev:Eller krävde arbetsgivaren det (uttalat eller outtalat) för att du ska ge ett bättre intryck?

Vad skulle ge ett bättre intryck än en Toyota Prius?!?! :wink: Min arbetsgivare verkar dock inte ha nått full insikt i denna fråga, utan jag fick välja på tre tyskar och en svensk.

Återgå till "Fria diskussioner"