Bilköpstråd - dags för ny

Högt och lågt. Prylar, politik och pendling. Ämnet är fritt.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Himmelsblå

Bilköpstråd - dags för ny

Inläggav Himmelsblå » 29 februari 2016, 14:39

Min gamla Opel börjar få så pass mycket på sitt samvete att det är dags att fundera på ny.

Opelägare är ju förnuftiga och prestigelösa människor med sinne för humor. Man måste ha humor som opelägare. Just nu är jag dock så jävla trött på oplars egenheter att jag faktiskt funderar på annat märke. Blickarna går mot Kia/Hyundai men jag är egentligen öppen för förslag.

Bilen rullar mycket 80/90 vägar men även en del 110. Väldigt lite stadstrafik nuförtiden, när jag köpte Opeln var det bara stadstrafik och motorväg, jag bodde ju i Malmö då.

En annan viktig faktor är lastförmåga med baksätet fällt. Opeln sväljer lätt 14 bananlådor med ved. Då skog och hus är på olika lokaliteter körs det mycket ved, kanske 200 lådor på ett år...

Det är bra om man kan sitta fem i bilen, men kraven på baksäteskomfort är inte stora. Dels sitter jag ju aldrig där själv... :wink: ...dels är det enstaka, udda turer bara som det behövs lastas in folk.

En trogen laståsna till kombi som är ekonomisk att äga. Jag tål att fönsterhissar går tvärsom, att motorfelslampan lyser utan att det är något fel, knappar som inte funkar o s v... så jag kikar på lågprismärken. Jag är inte intresserad av en massa IT i bilen. Det är en nackdel med en massa knappar!!

Jag vet Solna slår ett slag för beggade Prius, men frågan är vad den lastar med baksätet fällt???

Nå, jag googlar runt lite, men alla idéer mottages med tacksamhet.
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

aromata

Re: Bilköpstråd - dags för ny

Inläggav aromata » 29 februari 2016, 16:56

Skoda Octavia? Eller kanske VW Passat, borde finnas bättre beg tjänstebilar att tillgå.

Säger jag spontant utan någon djupare eftertanke.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 29 februari 2016, 18:21

Skodan har jag grunnat på tidigare, när jag köpte denna Astran jag nu är sur på....

Passaten lite i största laget. Astran är ganska stor i lastutrymmet för att vara golfklassen, Astran är otrolig på att lasta.
- ordspråk från England

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 29 februari 2016, 19:32

Det låter som du ska ha någon kombi i golfklassen, spontant? Priusen har OK lastutrymme, men det är ju tyvärr en halvkombi; låter som du ska ha en herrgårdsvagn.

Kan du inte köpa en bil med dragkrok och ha en kärra att köra ved på?

Fördelen med Kia (ex Ceed SW) är ju att du kan köpa en 4-5 år gammal som ännu har 3-4 års nybilsgaranti kvar. En kompis har en. Känns lite som Toyota gjorde för 6-8 år sedan. Plastiga, men ändå på något sätt välbyggda. Statistik tyder på att de är driftsäkra. Samtidigt som lång garanti är tryggt och trevligt ska man ju vara medveten om att köper man någon av de mest driftsäkra bilarna på marknaden som servats som den ska så brukar det sällan vara några problem med dem de första 10 åren/150 000 km eller så. Därefter får man ta kostnaderna själv, även på Kia.

Toyota Auris finns som kombi sedan några år, verkar gå att få som diesel eller hybrid från ca 150 tkr på Blocket. En sådan diesel med dragkrok vore väl inte så dum. Personligen skulle jag välja hybriden, men utan dragkrok då.

En rymligare variant, som dock verkar ha lite sparsmakad komfort, är väl VW Caddy Life. En slags civliserad version av lilla skåpbilen Caddy, spartansk som du efterfrågar! De största modellerna (finns någon extra lång version) verkar ha REJÄLT med utrymme, och vara mycket flexibla. Finns med VW:s numera omtalade små dieselmotorer :-)

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 29 februari 2016, 19:47

Jo, dragkrok skall det bli. men det funkar bra att packa och köra med jämna mellanrum, jag ser ju till mina föräldrar samtidigt.

Släp finns så dragkrok skall det vara.

Diesel går nog bort ändå... har inte bestämt mig, beror på pris osv. jag har för mig att man skall köra ganska mycket för att få ekonomi i en diesel fortfarande? Eller har det fallit bort. Jag kör ca 1200 mil per år.

150 tkr är mycket om man jämför med t ex en Kia.

Aha... Caddy Life. ingen dum ide, frågan är väl bara exakt hur trångt baksätet är.

Jag var inne på en liten Skoda Pick-up förr i tiden... så coola... :D
- ordspråk från England

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 29 februari 2016, 22:02

VW Touran? Också baserad på golf som de sträckt på i höjd och längd. Nära 2 kubikmeter lastutrymme nedfällt. Jag har en kollega som har en några år gammal gasversion. Attans rymlig. Längd och bredd är klart mindre än Passat men lastar mer. Kan tänka att den inte har den bästa bränsleekonomin på motorväg eftersom den är relativt hög.

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 29 februari 2016, 22:26

VW Touran? Också baserad på golf som de sträckt på i höjd och längd. Nära 2 kubikmeter lastutrymme nedfällt. Jag har en kollega som har en några år gammal gasversion. Attans rymlig. Längd och bredd är klart mindre än Passat men lastar mer. Kan tänka att den inte har den bästa bränsleekonomin på motorväg eftersom den är relativt hög.

Du behöver en sån här:
Bild
Notera däcksidorna som matchar den ljusare färgen i karossen samt det strömlinjeformade takräcket delvis i naturmaterial. En bil med större armbågsutrymme i baksätet än i framsätet. Snäppet mindre totalmått än VW Touran.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 1 mars 2016, 06:45

Volvo Duett!! Min far har haft en sådan... bland alla andra veteranbilar han haft... kanske den var treväxlad? Hängde man bensinslangen på sedvanligt sätt blev tanken bara halvfull när pumpen stoppade. Man fick dutta i på känsla. Acceleration förekom inte på den bilen, den var inte påkommen på Volvo.

Volvo Duett var omodern från början liksom...

Vita däcksidor är snyggt och var gammeldags redan på den tiden. Tanken bakom tror jag var amerikansk och att däcken inte skulle ta upp så mycket solvärme. Från början var många däck helvita, naturgummi är väl vitt innan man blandar i kimröken???

Allt detta gissar jag.

Kul med idéer kring minibussar! Touran är nog en sjujävla vedbil!!! :)
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 1 mars 2016, 07:54

En Dutte!!! :)

Jag funderar lite kring Dacia.... vågar man köpa rumänskbyggd Renualt??? Det känns tryggt?
- ordspråk från England

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 1 mars 2016, 10:24

Himmelsblå skrev:Vita däcksidor är snyggt och var gammeldags redan på den tiden. Tanken bakom tror jag var amerikansk och att däcken inte skulle ta upp så mycket solvärme. Från början var många däck helvita, naturgummi är väl vitt innan man blandar i kimröken???

Mnja. Naturgummi är mer off-white från start. För att tåla last och värme (däck blir ju ganska varma vid färd) bättre så blandas det i zinkoxid i vulkaniseringsprocessen. Det gör att gummit också står emot UV bättre. Då blev däcken lysande vita. Sen kom nån på att 50% inblandning av kimrök kan förlänga livsländen avsevärt och även värmeledningsförmågan. Binney&Smith började sälja kimrök till Goodrich. (Binney&Smith blev senare Crayola) Men det kostade ju, så de började med slitbanan. Helsvarta däck kom först på de lyxigare bilarna eftersom de var dyrare att tillverka. I början var det bara ett tunt svart skikt på däcksidorna och det lyste vitt om man råkade skrapa emot trottoarkanten.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 1 mars 2016, 17:51

Grok skrev:
Himmelsblå skrev:Vita däcksidor är snyggt och var gammeldags redan på den tiden. Tanken bakom tror jag var amerikansk och att däcken inte skulle ta upp så mycket solvärme. Från början var många däck helvita, naturgummi är väl vitt innan man blandar i kimröken???

Mnja. Naturgummi är mer off-white från start. För att tåla last och värme (däck blir ju ganska varma vid färd) bättre så blandas det i zinkoxid i vulkaniseringsprocessen. Det gör att gummit också står emot UV bättre. Då blev däcken lysande vita. Sen kom nån på att 50% inblandning av kimrök kan förlänga livsländen avsevärt och även värmeledningsförmågan. Binney&Smith började sälja kimrök till Goodrich. (Binney&Smith blev senare Crayola) Men det kostade ju, så de började med slitbanan. Helsvarta däck kom först på de lyxigare bilarna eftersom de var dyrare att tillverka. I början var det bara ett tunt svart skikt på däcksidorna och det lyste vitt om man råkade skrapa emot trottoarkanten.

jag gissade fel... :wink:

Men varför är allt annat gummi svart??? Listor etc etc... är det för att gummi skall vara svart eller? :)

och vad tror du om Dacia?
- ordspråk från England

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 1 mars 2016, 23:20

Himmelsblå skrev:Men varför är allt annat gummi svart??? Listor etc etc... är det för att gummi skall vara svart eller? :)

Att märken och skit inte syns alls lika mycket har nog en större betydelse på lister mm. Men jag kan tänka mig att tåligheten betyder en del även där.

Jag såg förresten att Scandinavian Enviro System hade nån ny metod för att utvinna kimrök ur gamla bildäck.

Himmelsblå skrev:och vad tror du om Dacia?

Dacia har inga roliga Euro NCAP resultat. Det är inget du vill sitta och fundera över ens i 50 km/h.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 3 mars 2016, 11:46

Jag hade ju inte tänkt krocka! :shock:

http://www.vibilagare.se/autoindex/auto ... makar-bast

2014 var Opels ägare mer nöjda än Kia. Min bror på Bosch i Tyskland menar att Opel har repat sig kvalitetsmässigt. Och min mors Astra av modellen mellan min och den nya har varit den problemfri hittills. Om det är en 2010:a...

Någon gång i historien kommer ju Opel att repa sig, då får man en billig och bra bil, för ryktet släpar alltid efter...

Jag tror jag skall kika lite på den nya Astran i alla fall... :)
- ordspråk från England

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 3 mars 2016, 17:14

H-blå: Opel Astra blev årets bil 2016!
"you gotta do what you gotta do"

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 3 mars 2016, 18:18

jeppe skrev:H-blå: Opel Astra blev årets bil 2016!

Bara en sådan sak!!! Nu blev väl även Renualt 5 årets bil på sin tid, det där säger inget om kvalitet. :D

Är det en ny generation som släpps nu? Alltså en femte?

Då blir ju fjärde generationen billigare... :D

Var är Horizon??? Han är väl opelkännare??
- ordspråk från England

Återgå till "Fria diskussioner"