Drinkar, recept och tillverkning

Högt och lågt. Prylar, politik och pendling. Ämnet är fritt.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Trendsökaren

Re: Drinkar, recept och tillverkning

Inläggav Trendsökaren » 13 mars 2017, 09:56

Om man skall minska sitt (risk)bruk av alkohol eller sluta röka är det en effektivare väg att arbeta med det subjektiva både på kort och lång sikt. Alltså motivationsarbetet bör ju bl a utgå från de vinster som jag kan få kortsiktigt såväl som långsiktigt.

Är du uppe i riskbruk så bör man kunna känna detta och subjektivt som att livet är inte bättre i alla avseenden. Man kan söka hitta sådant. Det kan handla om trötthet, slöhet, brist på glädje eller annat. Säkert lite personligt hur man upplever ett riskbruk eller missbruk. Om det är ett missbruk torde fördelarna med en nykter livsstil vara uppenbara även kortsiktigt. Men genom att det är ett missbruk kan det vara förödande svårt att bryta detta. Det är ett beroende som ju aldrig är rationellt.

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 14 mars 2017, 11:38

Aldrig mer, nä aldrig mer ska jag dricka punch blandat med blåbärssaft. Det var dryg tjugo år sen. Vi hade inget annat. Klockan var fem på morgonen. Carlshamn blandat med Brunneby. Fy sjutton vad det smakade illa. Det var sannerligen ett tillfälle då jag lovade mig själv att minska mitt intag av blåbärssaft. Ett tydligt riskbruk. Tack gode gud att vi inte utvecklade det till ett beroende av Brunneby. Än idag tycker jag inte om blåbärssaft.

Kan intag av svamp klassas som "riskbruk"? :roll:

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 14 mars 2017, 15:10

Grok skrev:Aldrig mer, nä aldrig mer ska jag dricka punch blandat med blåbärssaft. Det var dryg tjugo år sen. Vi hade inget annat. Klockan var fem på morgonen. Carlshamn blandat med Brunneby. Fy sjutton vad det smakade illa. Det var sannerligen ett tillfälle då jag lovade mig själv att minska mitt intag av blåbärssaft. Ett tydligt riskbruk. Tack gode gud att vi inte utvecklade det till ett beroende av Brunneby. Än idag tycker jag inte om blåbärssaft.

Kan intag av svamp klassas som "riskbruk"? :roll:

Här kommer ju frågan varför ni blandade grogg på punsch?

(stavas med "s"... punch är väl en saftliknande styggelse i USA eller väl egentligen bål. Även smäll... en massa saker är det... en docka som alltid bråkade med dockan Judy... Inte för att jag vill vara petig... :D jo, det ville jag... )
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 14 mars 2017, 17:26

Fråga på du. ...Jag vet inte. Punsch var vad vi hittade, och blåbärssaft. Tankeförmågan var inte på topp omss. Ölen och whiskyn hade tagit slut. Så vi satt där, på balkongen, en kall försommarmorgon, och drack blåbärssaft med punsch och lyssnade på Harvest Moon av Neil Young och kände oss allmänt dekadenta medan dagen grydde.

Ack ja, vad får man inte stå ut med som doktorand.

Varför har inte bolaget nattöppet?
Senast redigerad av 3 Grok, redigerad totalt 14 gång.

morfarGinkgo

Inläggav morfarGinkgo » 14 mars 2017, 17:36

Ett inhopp!
Grok skrev bl a..
Kan intag av svamp klassas som "riskbruk"?

Ja..äter man Taggsvamp är det Blodrisk!

Himmelsblå skrev..
Här kommer ju frågan varför ni blandade grogg på punsch?

(stavas med "s"... punch är väl en saftliknande styggelse i USA eller väl egentligen bål. Även smäll... en massa saker är det... en docka som alltid bråkade med dockan Judy... Inte för att jag vill vara petig... jo, det ville jag... )

Förmodligen är Grok "Punch drunk".. :eye:
"Blåbärstiran" verkar dock vara ett minne blott..ett ruskigt sådant...
---

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 7 april 2017, 11:37

Får besök i helgen av två gamla bekanta. Då skall vi prova 3 tequila en silver, en reposado samt en anejo. Plus lite drinkar under kvällen.

Det blir El Diablo, en Frozen Margarita plus något till kanske.

Systemets urval är något begränsat i butik. Tyvärr.

Den Reposado vi kommer att prova är denna:

Bild

nibepum
Kontakt:

Inläggav nibepum » 13 juli 2017, 07:59

Trendsökaren skrev:Får besök i helgen av två gamla bekanta. Då skall vi prova 3 tequila en silver, en reposado samt en anejo. Plus lite drinkar under kvällen.

Det blir El Diablo, en Frozen Margarita plus något till kanske.

Systemets urval är något begränsat i butik. Tyvärr.

Den Reposado vi kommer att prova är denna:

Bild

Hur var den?

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 2 november 2017, 22:32

Av alla medel som inte hjälper mot förkylning tycker jag whisky är godast. :drunken:

Jag känner att min hals börjar tjockna till och det kittlar lite i näsan. Tidigare så tog jag de tecknen som en välkommen anledning för att smaka på ett välavvägt mått av en god whisky. Men jag har upptäckt att det finns bättre huskurer! Jag rekommenderar en varm toddy!

Grunda med en skvätt whisky eller rom i en stor mugg. Ta en redig tesked honung som ju alla vet är bra mot förkylning. Lite c-vitaminer från saften av en kvarts citron. Lägg i några skivor färsk ingefära, några torkade nejlikor, en kanelstång och allt annat du anser är bra mot förkylning. En del slänger tom. i ett par vicks blå. Toppa upp med hett vatten (eller te) och rör om.

Det är lent i halsen, löser upp segt slem och verkar både avsvällande och hostdämpande. :D

Dricker du mer än en toddy är du berättigad att dricka mellanbindare. Men var försiktig så det inte urartar i rummel!

Till det så äter du ett par råa vitlökar. Det är ett utomordentligt bra medel som minskar närkontakten med andra människor och sålunda också smittorisk. :|

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 4 november 2017, 18:56

Om man dricker Champagnedrinkar behöver man ingen mellanbindare. Man bara gör en till :D .
Hälsoeffekten är väl studerad. Det handlar inte om systemlindrande tekniker utan rent förebyggande.

Den ultimata champagnecoktailaen är denna. Fast jag måste erkänna att pensionärens trista budgetkör :oops: drabbat så jag använder en Brandy.

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 6 november 2017, 23:49

Trendsökaren skrev:Fast jag måste erkänna att pensionärens trista budgetkör :oops: drabbat så jag använder en Brandy.

Avviker du från Cognac så kan du ju lika gärna också avvika från Champagne och använda en Cremant eller nåt annat, billigare bubbel och göra mousserande drinkar istället för Champagne-drinkar. Du kommer ha svårt att känna nån skillnad.

Såväl Champagne och Cognac är regioner med krit-rika jordar som ger dryckerna sin speciella mineralkaraktär. Frågan är hur länge de kan bibehålla sin status. Det allt varmare klimatet har gjort att Storbritannien har seglat upp som ett vinproducerande land av kvalitet. Och med deras kalkrika jordar så har de goda förutsättningar att inom ett decennium konkurrera med antika franska appellationer. Klimatförändringar kommer se till att de bästa vinerna görs i andra regioner.

Vinexporten från Storbritannien är väldigt liten fortfarande. Den inhemska marknaden suger upp allt som produceras. Men pröva gärna ett lokalt vin om du gör en resa till de brittiska öarna nuförtiden! Vem vet, England kanske snart blir ostronlandet no 1 av samma anledning.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 7 november 2017, 08:45

För väl erkänna vidare synder :oops: med att konsumtionen av Cremant och Cava är högre än Champagne. Skall man blanda med bubblet är det mycket bra att använda någon förslutare till flaskan. Den bör klara att förvaras liggande i kylskåpet utan att läcka. Dessa har jag på Torpet och tycker att de klarar jobbet bra.

Bild

Ostron äter vi inte. Har sådana i Stigfjorden av den invanderande sorten. De växer ihop till stora klumpar så de kan vara svåra att ta förutom att det nog inte är fritt fiske av dessa. Förmår mig inte dock inte att äta sådant. Annars är jag väl inte kräsen men ostron och pölsa ätes icke. Skall prova att grilla några. Annars är ju skaldjur en bra sak och med någon Cremant så är ju livet helt OK.

I år var det dåligt med paddlingen i denna fjord.

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 10 november 2017, 18:45

Ostron som är så gott till Champagne! Efter ett sådant här fat till förrätt, vem orkar tänka på huvudrätten?

oysters_paris1.jpg
oysters_paris1.jpg (72.25 KiB) Visad 83 gånger

(fatet var dock för två personer)

Det var på en restaurang i Paris som jag inte kommer ihåg vad den hette. Men med tanke på att de pratar genom näsan och stavar som krattor så kunde den hetat såhär. (Det var dock inte den restaurangen.).
blabla.jpg
blabla.jpg (104.74 KiB) Visad 83 gånger

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 12 november 2017, 01:04

På Irland njuter man sina ostron till tabasco-sås och Guinness.

Förvånansvärt lyckad kombination.
- ordspråk från England

aromata

Inläggav aromata » 12 november 2017, 08:38

Himmelsblå skrev:På Irland njuter man sina ostron till tabasco-sås och Guinness.

Det där låter inte gott alls men Irland är väl heller inte känt för sin gastronomi precis. Å andra sidan kan jag ha fel eftersom jag aldrig provat.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 12 november 2017, 11:09

aromata skrev:
Himmelsblå skrev:På Irland njuter man sina ostron till tabasco-sås och Guinness.

Det där låter inte gott alls men Irland är väl heller inte känt för sin gastronomi precis. Å andra sidan kan jag ha fel eftersom jag aldrig provat.

Det kan bero på mängden Guinness.

Jag åkte taxi en gång i Dublin. Han skulle ha en liten paus med en pint, sa att han inte var människa om han inte fick fyra om dagen. Extra roligt blev det när han tog fram en karta och bad mig leta upp adressen. Han såg så dåligt sa han.

Humor eller verklighet? Jag vågar inte gissa.
- ordspråk från England

Återgå till "Fria diskussioner"