Drinkar, recept och tillverkning

Högt och lågt. Prylar, politik och pendling. Ämnet är fritt.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Trendsökaren

Re: Drinkar, recept och tillverkning

Inläggav Trendsökaren » 3 december 2016, 20:50

För att kunna göra en Whiskey Sour så skulle jag köpa en Bourbon. Systemet är riktigt usla på amerikansk whiskey. Så det enda jag ville ha var en Marker´s Mark som jag aldrig provat.

Den höga halten (45) alkohol sätter sin karaktär jämfört med en klenare sak. Jag jämför med Jack Daniels no 7. Popsnöret föredrog Marker´s Mark som ger mera kraft i munnen. Jack Daniels blir lite mesig i jämförelse.

Markers Mark är gjord på majs och vete vilket gör att den är lite mindre kryddig jämfört med en rye.
Vi har nog bestämt temat till Nyår som skall utgöra quizen och provning och drinkar. Det blir amerikansk whiskey/Bourbon. Råkar ha några flaskor hemma. Bl a denna som är märkt flaska 257 Batch no 52

Har också en flaska från Blanton Destilling Company med 51,5 % alkoholhalt
Bild
http://www.breakingbourbon.com/blantons ... ition.html

Välkomstdrink får väl vara en Whiskey Sour eller skall man ha en Jack och Cola med popcorn och jordnötter . Men vad kan man ha för amerikansk mat. Hamburgare med jordnötssmör och någon god öl. Flaggor och hela köret. Pannkakor med lönnsirap som efterrätt eller vad?

???

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 3 december 2016, 21:41

I USA försäkrar man tydligen "events" för att säkra sig mot stämningar och sånt.

https://www.theeventhelper.com/party-insurance

Men detta kommer vi inte göra. :D

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 4 december 2016, 09:17

Marker´s Mark

Jag är alls ingen smakmästare men Maker's Mark ligger närmare skotskt i smaken och är som du säger mindre kryddig. Maker's Mark har varit min huswhiskey sedan jag stötte på en amerikan ur the "golden generation" kring millenieskiftet. Maker's var hans favoritwhiskey.

Jaså det är majs och vete??

Jack Daniels smakar parfym, säger man, och det har jag alltid tyckt också. Men jag besökte deras bränneri I Tennessee en gång... :D

Lite märkligt med råg. De odlar ju inte råg och knappast vete historiskt. Det traditionella sydstatsbrödet är på majs. Sydstaterna i den hörnan är en finfin mattradition, men bakverk och bröd är inte deras grej.

Råg är ju en nordlig gröda?

:scratch:

--------------

Nu kom jag att tänka till lite... det är ju i Appalacherna man gör whiskeyn och då är ju klimatet strängare... men ändå... råg i Tennessee.... märkligt. Kentucky ligger ju dessutom ett snäpp norr om Tennessee och destilleriet till Jack Daniels är väl i södra delarna när Georgias del av bergen? Scream like a pig boy.... det är där vi är nu... från den filmen.

----------

Så tänkte jag lite till... har det funnits rågwhisky på Irland eller i Skottland? Det har alltid varit korn, eller vad fasen gör man whisky av? När skottarna och irländarna drog sig undan kronan och upp i bergen i de gamla engelska kronkolonierna så hade man kanske inte korn att odla utan då kanske man odlade råg? Innan man lärde sig odla majs? Majs är ju en nordamerikansk gröda, en sydstatsgröda fast odlad av ursprungsbefolkningen.

Jag får nog fråga Lund... :scratch:
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 4 december 2016, 11:06

Jack Daniels är ju en Tennessee Whisky. De använder ju Lincoln County Process och filtrerar whiskeyn genom träkol innan den hamnar på fat. (förutom Prichard's Tennessee Whiskey är den enda whiskey som får kallas Tennessee Whiskey (enl. Tennessee lag) som inte använder Licoln County Process). Men de olika whiskey-processerna och regionerna är ju inte reglerade på federal nivå i USA. NAFTA och Kanadensisk lag reglerar endast att Tennessee Whiskey ska vara producerad i Tennessee.

Men nu kom jag bort från bourbon. Enligt federal lag (för konsumtion i USA) ska bourbon vara gjord på minst 51% majs. Ha över 125 proof i fat och över 80 proof i flaska. Faten ska vara gjorta av ny ek. Den har inget ålderskrav alls. Det går att köpa "färsk" bourbon! Frågan är om man vill dricka den. Straigth Bourbon måste dock vara lagrad två år och all bourbon som inte är lagrad fyra år måste ha ålder utsatt på flaskan. Bourbon kan tillverkas varsomhelst i USA men vanligast är väl Kentucky och gärna i närheten av Bourbon County. Och krasst kan man kalla de flesta Tennessee Whiskey för bourbon men inte tvärtom. Men i Tennessee är det säkert straffbart. ;)

Jag har aldrig riktigt blivit så förtjust i amerikansk whiskey. Krav på filtrering, nya ekfat, majs, etc. VIsst, för drinkblandningar där fler smaker läggs till så förstår jag. Men för att dricka rent så vill mina smaklökar stanna i Skottland, gärna på Hebriderna, med nån utflykt emellanåt till Japan.

Sláinte

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 4 december 2016, 11:43

Hej! Trevliga kommentarer!

Jag är ingen expert eller har mera utvecklade sinnen än andra. Men något kul kan man ju syssla med. Det hela startade med att vår ambition var att det skulle vara naturligt hos våra vänner att fira nyår hos oss.

Det kom att utvecklas ett tematänk. Vår tradition är att då och då ha ett tema som sträcker sig lite längre. Så nyårstemat kan följas upp exempelvis i rena släktträffar m m. Exempelvis drinkar, ryssland, franskrike o s v. Nu har ett amerikanskt tema mejslats fram. Även julen kan få en släng av temat.

Det är i början lite svårt att mejsla ut ett tema som skall vara intressant och genomförbart. Temat innehåller också lite musik, skivomslag, dekorationer, mat, dryck, tilltugg, giveawaypåsar, quiz, priser m m.
Skivomslag och musik denna gång blir enkelt. Elvis och Johnny Cash finns i hygglig mängd.

Jag gillar också skotsk whisky. Under året har vi haft lite träffar med whisky som tema - bland annat med grannar. Men man blandar inte drinkar på sådant. Då gäller Bourbon eller Rye eller annan sprit men inte skotsk whisky. Dricker sällan ren Bourbon det blir kanske hellre en skvätt rom.

………………………………………………………………….
Himmelsblå!

Jag vet inte var rågen kom ifrån. Men det finns väl i Kanadensisk whisky. Så i norra nordamerika?

Amerikansk whiskey kan delas in i Bourbon (mest majs) och Rye (mest råg). Den vanligaste i svenska systembolag är Bourbon. Det man ser mest av som ryewhiskey är Bulleit 95 Rye. Så får skaffa en sådan flaska till quizen/provningen. .

Här lite fördjupning kring rye:

En flaska Moonshine får väl skaffas in. Vilket jag aldrig provat.

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 4 december 2016, 12:02

Ole Smoky finns ju på bolaget. Har druckit. Jag tycker ju dock fortfarande det smakar rävgift...
Naturigtvis så serverar du all whiskey (eller varför inte alla drycker) i konserveringsburkar med skruvlock.

https://www.systembolaget.se/dryck/spri ... moky-45802

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 4 december 2016, 12:05

Grok skrev:Jag har aldrig riktigt blivit så förtjust i amerikansk whiskey. Krav på filtrering, nya ekfat, majs, etc. VIsst, för drinkblandningar där fler smaker läggs till så förstår jag. Men för att dricka rent så vill mina smaklökar stanna i Skottland, gärna på Hebriderna, med nån utflykt emellanåt till Japan.

Trendsökaren skrev:Jag vet inte var rågen kom ifrån. Men det finns väl i Kanadensisk whisky. Så i norra nordamerika?

Man tager vad man haver... så har jag fattat utvecklingen av mat och dryck. Jag vet inte när vi började odla vete häruppe? Har man alltid kunnat det?

Jag vet ju att svenska veteodlare ibland efter en dålig sommar inte kan erbjuda vettigt vete till fint bröd och bakverk, då importerar vi från Tyskland. Proteinhalten blir för låg en kall, regnig och solfattig sommar. Skåne-möllan tvingades importera vete någon sommar, annars gör de ju en poäng av "närproducerat på slätten runt Tågarp".

Durumvete kan vi ju inte odla alls (förutom på Hvens södra sluttningar :) ). Tänk på det när ni tjatat närproducerad mat, det är Kungsörnen som gäller! :)

Råg är ju vårt traditionella sädesslag så det är säkert samma i Kanada - de gör då såklart Rye Whisky.

Tjalle Tvärvig, som bor granne med Jack Daniels... både gamle Jack och Tjalle använde såklart majs i sin moonshine... gissar jag.

Systemet säljer ett moonshine (hembränt) på traditionell glasburk. Men jag har inte vågat prova den.
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 4 december 2016, 12:09

Grok skrev:Ole Smoky finns ju på bolaget. Har druckit. Jag tycker ju dock fortfarande det smakar rävgift...
Naturigtvis så serverar du all whiskey (eller varför inte alla drycker) i konserveringsburkar med skruvlock.

https://www.systembolaget.se/dryck/spri ... moky-45802

Du hann före där... men traditionen och historien bakom bourbon är ju intressant. Ekfat använde man till exporten... när whiskyn skulle på export till andra delstater. Det var bara en transportförpackning... alltså finns bourbon street i New Orleans... jag kan tänka att där låg en del gamla lagerlokaler? Annars är ju "hootch" en klar sprit.

Jag trodde du var en hoochie coochie man? :wink:
- ordspråk från England

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 4 december 2016, 15:34

Det mest självklara USA-temat för nyår är väl "Surf 'n' Turf". För en portion: Ta en stor biffstek, ett halvkilo ribeye e.dyl. och stek eller grilla den "well-done". Däruppå lägger du sen en hel hummer. Serveras tillsammans med kniv och gaffel. Klart, färdigt! Är man inte så hungrig så kan man få en mindre köttbit. Till efterrätt: twinkies. Jag skämtar inte. Jag har ätit (eller snarare försökt äta det) på en "up-scale" restaurang i USA. Jag tror det var i Orlando. Eftersom jag var bjuden så gällde det ju lite att bita ihop och gilla läget. Det var dock drygt 10 år sen.

Tråkigare mat än "amerikansk" är ju nästan svårt att hitta. En brittisk "kidney pie" är ju en kulinarisk höjdpunkt i jämförelse. Antingen så är det välstekt och torrt eller så är det mycket socker och flottigt och genomgående så är det mycket majs i allt från bröd till tillbehör. Det finns regional mat såsom gumbo nere i Lousianna, clam chowder i New England, TexMex från staterna i sydväst, eller seafood i kuststäderna. Men det är svårt att komma undan biffstek, majs och hamburgare om man hamnar lite mer mitt i, om du inte tittar till utländska influenser. Och generellt är det väldigt rakt på utan finess. En biff är en biff. Vådå french fries? Vadå sås? Aha, du vill ha mer på tallriken, varför beställde du inte det då? Combos är inte amerikanskt.

Varje gång jag kommer hem från USA så är det så härligt att sätta tänderna i en helt vanlig osötad råglimpa. Snacka om "cravings". Starbucks har ju gjort att de nuförtiden har vettigt kaffe iaf. Vad gäller öl får man fortfarande vara lite försiktig. Passar man sig inte så kan man råka ut för en Bud Light. Men det finns många mikrobryggerier nuförtiden med betydligt bättre sortiment.

Senast jag var i USA (November) så bodde jag på ett hotell som hade "Egg Benedictine" på frukostmenyn. Hollandaisesås på pocherade ägg på english muffin (vetebröd men inte så söt som american muffin) med Canadian bacon. Till frukost! Syndigt gott. Traditionellt amerikanskt. Men man blir helt pocherad för resten av dagen...

Tack gode gud för Julia Child som introducerade det franska köket i USA på 60-talet. Nuförtiden finns det de som tom. äter grönsaker till sin biff. :shock:

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 4 december 2016, 16:46

Absolut en idé. Men man skall ju både vara kock och värd för 10- 12 personer. Därför går den typ av kött bort. Allt måste i princip vara klart när folk kommer och skall kramas och få en välkomstdrink. Funderar nu på kalkon. Som man sveper in något eller som är nästan klart. Sköter sig mera själv. Eller hamburgare kan fortfarande vara ett alternativ. Högrevspuckarna hålls varma i ungen. Någon sås med bourbon.
...........................................
Intressant, intressant allt!!
Det skall vara en quiz samt provning. När vi hade drinktema så handlade frågorna om metod m m. Sedan visades svaret och man provade drinkarna. Fråga typ om innehållet i en Whiskey Sour med tre olika alternativ. Sedan visa hur man gör en sådan med äggvita och skaka och servera.

Så här kan man knyta en provning av Bourbon med olika alkoholstyrka till olika frågor. Lite svårt.
Sedan kan man göra en jämförande provning av Moonshine, Rye samt Bourbon till historia, råvaror m m.
Man kan ha frågor kopplade till film och musik. E t c.
Om man gör en quiz med människor man känner på nyårsafton efter lite mat och dryck har man en en ytterst svårstyrd sak. Blir nog som på Tour.

Bild

morfarGinkgo

Inläggav morfarGinkgo » 4 december 2016, 16:59

Haha..en hummer som ligger med en rib-eye steak..va blir de??
Köttbulleräka... :? ..sicken quiz
image.jpeg
image.jpeg (249.83 KiB) Visad 811 gånger

Många Surf n turf-varianter finns det...
---

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 4 december 2016, 18:24

Grok skrev:
Tråkigare mat än "amerikansk" är ju nästan svårt att hitta.

Gillar du inte grillat?

jag kan uppskatta en god Jambalaya eller välgrillade kamben. De godaste kambenen jag hittat var i Memphis, de var sanslöst goda, men du hittar soul-food lite överallt nuförtiden.

Den där europeiska elitismen om amerikansk, whisky, öl och mat är inte min grej. Amerikansk öl är en fantastisk törssläckare, gjord för att halsa kall ur flaska en varm sydstatskväll... eller tror du tyskarna glömde hur man bryggde öl på vägen över Atlanten.... mutter, mutter... euro-snobs...

Det finns en massa fantastisk mat i USA, de måste bara återupptäcka den själva. Och den yngre generationen gör det! Men folk födda 1940 - 1960 är nog förlorade.
- ordspråk från England

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 5 december 2016, 21:45

Förberedelserna för temat fortsättet. Köpte en burk Moonshine och en Southern Comfort men systemet jag besökte hade inte en Rye.

Igår hittade hustrun en damachan :shock: i vårt hem. Men det är ju för att göra vin, öl och calvados i. Absolut inget annat.

morfarGinkgo

Inläggav morfarGinkgo » 5 december 2016, 21:59

Igår hittade hustrun en damachan :shock: i vårt hem. Men det är ju för att göra vin, öl och calvados i. Absolut inget annat.

Haha..hittade en 8) den va bra!! :lol: ..ha d gott... :)
---

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 6 december 2016, 21:02

Hittade en flaska Bulleit Rye så nu kan en provning med Moonshine, Bourbon samt en Rye genomföras på Nyår.

Bulleit Rye är den enda Rye jag drukit. Jag blandar gärna med den. Lite svår att få tag på eftersom få butiker tar in den i sortimentet.

Behöver nu köpa en liten flaska JAck Daniels för har för lite i flaskan. Den är ju på 40 % och skall vara med i den provning där vi provar Bourbon med 40, 45 och 51 %.

Köpte även en Bulleit Bourbon. Sjyst flaska och bra att blanda med.

Återgå till "Fria diskussioner"