Drinkar, recept och tillverkning

Högt och lågt. Prylar, politik och pendling. Ämnet är fritt.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Användarvisningsbild
Grok

Re: Drinkar, recept och tillverkning

Inläggav Grok » 17 april 2016, 19:33

Jag har inte problem med nåt sockerberoende. Jag har problem med den söta smaken som så många verkar vilja ha. Det är den söta smaken av Schweppes Tonic Water som är problemet och att då ersätta med sötningsmedel som i Zero förändrar ju inget, tvärtom. Det smakar bara än mer knepigt. Söta drycker är inte gott helt enkelt. Tycker jag. Ska man balansera den sötman får man klämma flera stycken limekyftor i GT:n. Val av GIn kan göra sitt till det. Jag tycker tex. Bombay är lite mjäkig med alla sina örter. Ta nån gin som framhäver enbärs-smaken mer som tex. standardmässiga Gordons eller Beefeater. Det sätter en lite tydligare enbärs-prägel på GT:n. Aromata: häll i mer sprit! Då blir det mindre söt Tonic som får plats. :lol: Drinkar ska vara alkoholstarka, när man späder ut dem blir det bara problem med smakbalansen.

Jag sörjer tillsammans med Aromata att de italienska vinerna har gått in i socker-träsket. Tack gode gud för att Systembolaget har satt ut sockerhalten på hylletiketten. Allt över tre gram går bort för min del för smakens skull. Det blir inte mycket kvar från italien tyvärr. Men sen hör man de förfrågningar som ställs till personalen när man är inne på bolaget och "vinet får gärna var lite sötare" osv. Herregud, tänker jag. Jag har god lust att gå fram till dem och slå till dem i huvudet med nåt hårt. Det smakar ju för sjutton hallonsaft och inte vin! Hallonsaft var gott när jag var 10 år.

aromata

Inläggav aromata » 17 april 2016, 21:16

Jag har provat med mer gin, upp till 50%, och det hjälper. Men min kropp reagerar med yrsel och sluddrigt tal så jag måste vara försiktig där.

Sen går det ju att kyla mer, ett klassiskt sätt att plocka bort smaker på, men det är lite som att lura sig själv och minskar inte heller sockerhalten.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 17 april 2016, 22:30

Vad gör man? Ett förslag är att testa med att tillföra lite Clubsoda som får ersätta en del av Tonicen. Då minskar man sötman men lite av bitterheten försvinner.
Ett par stänk av Angostura bitter kan man alltid göra. Speciellt i denna situation.

En klyfta med lime eller citron muddlas med ginen. Muddla frigör nog lite av det bittra som sitter i skalet och i det vita i citrusfrukten.

Söt och syra balanseras. Men bitterhet kan vara en ytterst väsentligt smak i en drink. Bitterhet kan ökas med bitters samt med skal av citrusfrukter. Är det för bittert tillsätter man en aningen salt.

Här frigör man bitterheten helt. Så här kan man också göra god grapefruktsoda.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 22 april 2016, 20:01

Plantation XO 20th Anniversary Barbados Rum
Tar en sipp och jämför mot Angostura 1919. Angosturan är lite peppriga i avslutet och torrare i munnen jämfört med Plantation. Skall det här bli favvon
+ Hustrun sippar gärna på Don Papa med det är ju nästan som att äta en kola. Vilket fungerar också

https://therumhowlerblog.com/rum-review ... bados-rum/

I recensionen föreslår följande dring
The El Padrino (Görs väl egentligen på whisky?)
Men gör den på en billigare rom.

2 oz Plantation XO 20th Anniversary Barbados Rum
1 oz Amaretto
1/8 oz Fresh Lemon Juice

Den gör inte ont i magen. Inte alls. :D

Bild

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 27 april 2016, 09:40

Genomfört hemmets första men inte sista Whisky-provning med 11 närvarande. Inte stadens yngsta del av befolkningen. Temat var och är att utveckla kompetensen "mot bättre vetande".
Några som inte gillade rökighet fastnade för Glenfiddich - Singel Malt.

Snittet hamnde nog på Lagavulin 16 som inte visade sig så dum. Helt OK.
Min bordsgranne en kvinna - sällskapets äldsta (ca 80) och piggaste skall idag gå och köpa en Cragganmore 12.

Sedan blev det lite drinkar också. Lite lättsamma saker måste ju till också.

Men denna var nog populärast i genomsnitt:
Bild

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 9 maj 2016, 18:12

Jag är förvånad, nästan uppbragd, att "snittet" hamnade på Lagavulin 16y. En del blir lite imponerande över 16 som är en relativt hög ålder men backar i sitt tyckande när de provsmakar. Jag brukar säga att det tar 3-4 flaskor innan man lär sig uppskatta Lagavulin. Den är rökig. Den smakar läder. Den är nästan lite oljig. ...Men den håller i längden. Aldrig att jag står utan Lagavulin här hemma nuförtiden.

Ardbeg är ett annat kreatur. Deras whisky har oftast en distinkt smak av jod. Lite smak klinisk gummislang liksom. Michelin-smak ;) Själv är jag inte övermaga förtjust i den smaken men den har sin tjusning.

För mer lite rökfria whisky skulle jag vilja rekommendera att prova Dalwhinnie 15y. En vällagrad whisky med inte alls lika mycket rök.
För den som vill gå all-in på sherry fat: Aberlour A'bunadh. Mognat i Oloroso-fat och har redigt med vanlij-ton. Buteljerad i cask-strenght så späd ordentligt innan ni dricker! Annars tycker jag Talisker 10y från Isle of Skye är en väl prisvärd medel-rökig whisky. Den är bara 10 år men smaken är väl avrundad. Inte alls som en torvig Laphroaigh 10y.

Och för guds skull undvik "special editions" av alla de slag om ni redan är väl förtrogna med motsvarande "normal edition". De är sällan bättre än main stream.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 9 maj 2016, 18:40

Grok skrev:Ardbeg är ett annat kreatur. Deras whisky har oftast en distinkt smak av jod. Lite smak klinisk gummislang liksom. Michelin-smak ;) Själv är jag inte övermaga förtjust i den smaken men den har sin tjusning.

Dioxin kanske?

Ett bränneri eldade med torv från en våtmark med bräckt vatten. Salt + organiskt material + låg temp (mycket rök?) = dioxiner.

Man hittade höga halter dioxin ner i 1700-talets jordlager i trakten... det vore väl en whiskey värd att prova? :wink:

Saltglaserade krus är en annan höjdare på historiska utsläpp. :)
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 9 maj 2016, 20:06

Himmelsblå skrev:
Grok skrev:Ardbeg är ett annat kreatur. Deras whisky har oftast en distinkt smak av jod. Lite smak klinisk gummislang liksom. Michelin-smak ;) Själv är jag inte övermaga förtjust i den smaken men den har sin tjusning.

Dioxin kanske?

Ett bränneri eldade med torv från en våtmark med bräckt vatten. Salt + organiskt material + låg temp (mycket rök?) = dioxiner.

Man hittade höga halter dioxin ner i 1700-talets jordlager i trakten... det vore väl en whiskey värd att prova? :wink:

Saltglaserade krus är en annan höjdare på historiska utsläpp. :)

Dioxiner? Det är väl bara förnamnet?
Hela Islay är väl lite havbräckt.
Skål för böfvelen!

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 9 maj 2016, 21:55

Attan, attan och jag som köpt en Caol Ila 12. Laphroaigh 10 är ju inte fel, lite favvo. Men ingen hemma just nu.

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 9 maj 2016, 22:39

Caol Ila 12y är inte alls dum den heller. Destilleriet ligger ju uppe vid Port Askaig på östkusten av Islay.

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 3 december 2016, 15:03

Jag tänkte mig en liten julig drink efter promenaden. Jag hittade "Brandy Alexander":
4 cl konjak
3 cl crème de cacao
1,5 cl mandelmjölk
1,5 cl vispgrädde
garnera med en ruta mörk choklad

Hum. Det lät ju lite gott. Få se nu. Konjak? Det finns ju ingen konjak hemma. Äsch. Det får bli Tequila istället. En lagrad variant. Crème de cacao? Chokladlikör? Det tror jag att jag aldrig har inhandlat. Någonsin. Hum hum. Vad ska vi ta istället? Hum hum. Fernet Branca! Det är gott. Mandelmjölk??? Det där låter ju änna ekivokt. Man-del-mjölk. Man tager vad man haver. Det får bli en skvätt Gammeldansk istället. Åsså en skvätt punch istället för vispgrädde. Jag garnerar med en oliv eftersom jag åt upp all choklad medan jag gjorde drinken.

Hur smakar det här då? Åt helvete dåligt. Jag ryser bara jag tänker på det. Aldrig i mitt liv jag tänker blanda en "Brandy Alexander" igen. Recepttillverkaren borde avlivas. Det här med drinkar är överskattat...

aromata

Inläggav aromata » 3 december 2016, 15:17

:D ! Vid några tillfällen om året tar jag också en drink. Den kallas besk och kommer färdigblandad i flaskan. Jag tror att jag tar den av medicinska skäl.

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 3 december 2016, 17:02

Du tror? Besk är ju gott ju. Bäska droppar. Gammeldansk, Kanalgräfvarsup (Går att köpa på bolaget i Motala och Linköping. Tillverkas av Men of Spirit AB i Borensberg. Rekommenderas!), Fernet, osv. Gammeldansk associerar jag till jul. Ingefära-smak. Det är ju lite som att dricka pepparkakor. Den främjar aptitet, stärker själen, gör gott såväl på morgonen som efter arbetsdagen eller på jaktpasset och fisketuren. ;)

morfarGinkgo

Inläggav morfarGinkgo » 3 december 2016, 17:08

Konstaterar att det är skottpengar på Brandy Alexander.

Till jul kommer OP Andersons dotter hem till mig som en "julig drink"..kanske lite till åren men va faen de e ju jul..henne tar jag med glädje.. flera gånger...
---

aromata

Inläggav aromata » 3 december 2016, 17:50

Tyskar som är intresserade av alternativ "behandling" av magåkommor förespråkar malörtste. Min kropp tolererar inte te så jag får hålla till godo med bäsk, och jag älskar det! Det är nog den enda sprit som jag verkligen tycker smakar gott outspätt. Har jag ingen magåkomma dricker jag gärna ändå. Man vet ju aldrig vad som kan hända. Men bara till jul, påsk och midsommar.

Återgå till "Fria diskussioner"