Drinkar, recept och tillverkning

Högt och lågt. Prylar, politik och pendling. Ämnet är fritt.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Aron

Re: Drinkar, recept och tillverkning

Inläggav Aron » 11 mars 2017, 21:28

Jag kan inte dricka sånt där inga myspys sedan kanske 20 år tebax då jag fick Akut bukspottkörtelinflammation vid en resa till Odessa, upprepas det så kan det bli kroniskt och då får jag troligen ett kortare liv och får äta morfin varje dag pga smärtor. Upphovet var väl att vodkan i Ukraina var löjligt billigt så det blev sånt till frukost, middag å kvällsmat i några dagar tills det högg till en dag till frukosten, j-ar vad ont det gjorde, och om någon tycker svenska sjukhus är dåliga så har ni inte legat på ett i Ukraina. Eftersom enda smärtlindring är morfin vilket inte ges i Ukraina och botemedlet är max dos med antibiotika slutade det hela med att jag rymde från sjukhuset efter 7 dagar utan att smärtan minskade till flygplatsen i Odessa med mellanlandning i Bukarest å sedan Landvetter å taxi till NÄL i Trollhättan. Detta var dom längsta 12 timmar jag någonsin upplevt, lumpens tremil gör jag hellre 5 dagar i veckan i ett år jämfört med detta.

När man har en kraftig förkylning med feber har man kanske 30-40 i infektionsvärde, jag hade över 500 vid ankomst till NÄL och hamnade i karantän, nog för jag hade haft lite samkväm men det var ändå rena lyxen med eget rum i en månad med toalett å tillhörande toapapper, belysning på rummet och dusch vilket inte fanns nåt av på dårhuset jag rymde ifrån.

https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Bukspottkortelinflammation-akut/

vodka1.jpg
vodka1.jpg (26.18 KiB) Visad 509 gånger

Så drick med måtta, jag hörde att man kan få medicinsk cannabis i Sverige numera, får väl lyssna om jag kan få det utskrivet i stället som lördagsmys :wink:

:)

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 11 mars 2017, 22:32

Satans tuff historia Aron.
Men du verkar ha tagit dig vidare. Grymt!
"you gotta do what you gotta do"

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 12 mars 2017, 09:29

Oj, oj, oj!
Jag har funderat över om jag gör rätt i att skriva mestadels om drinkar på nätet. Finns ju en kraftig baksida på bruket av alkohol. Vad tycker du Aron m fl.

Vi försöker att inte dricka alkohol 3 – 4 dagar i veckan och även i övrigt hålla konsumtionen i schack. Det är lätt att det blir något för mycket. Det är inte av moraliska skäl vi ändå söker begränsa oss utan att man faktiskt mår bättre om man inte dricker dagligen. Så ser det ut för oss.

Det dracks och dricks mycket i forna sovjet vilket påverkar livslängden.
Bild

Här livslängd uppdelat på ryska män respektive kvinnor.
Bild

Aron

Inläggav Aron » 12 mars 2017, 10:53

Trendsökaren skrev: oj, oj!Jag har funderat över om jag gör rätt i att skriva mestadels om drinkar på nätet. Finns ju en kraftig baksida på bruket av alkohol. Vad tycker du Aron m fl.

Klart ni kan skriva om drinkar, när jag umgås med släkten lr vänner så dricks det alltid alkohol men jag har varit utan så länge så jag tänker inte alkohol tex vid helg, men till en början var det svårt att bryta ett mönster med lite avslappnande till helgen. Jag drack en fredag lördag två veckor efter jag kom ut från NÄL och samma sak hände igen, har man väl fått pankreatit en gång kommer det lätt tillbaka, men då pratade läkaren med mig och visade bilder på min bukspottskörtel och en frisk, den tar liksom stryk för varje gång och sa att en gång till och risken är stor att det blir kroniskt, vid detta tillfälle delade jag också rum med en som hade kronisk och han berättade att han var förtidspensionär och gick med smärtor varje dag och fick därför morfin dagligen. Så för mig var valet lätt.

Men sedan finns det dom som kan dricka stenhårt hela sitt liv utan att drabbas, som tex alkoholister som kanske dricker varje dag. Det stämmer att Ryssar och fd Sovjetstater där dricker männen väldigt mycket och kvinnorna jobbar hårt, speciellt på landsbygden. Men det finns något som kallas spritbältet lr vodkabältet och det går att dra en linje från gamla öst över Norden/Norra Europa och bort till Nordamerika, dock är Nordamerika ej med på denna bild men dom ingår, i Asien och södra Europa mfl har man andra dryckesvanor lr sätt att "droga" sig på.
VodkaBelt.png
VodkaBelt.png (26.91 KiB) Visad 482 gånger

Men alkohol i rätt mängd och i goda vänners lag tycker jag är ett bra sätt att umgås då man kanske vågar lite mer och anspänningar släpper så fortsätt skrivför jösse namn, jag kan också tycka det är intressant att läsa om era drinkar, var tillsammans med en tjej som var barchef på Uddevallas då största inneställe med tre barer och hon förklarade alltid för mig när det bara var vi och hon blandade drinkar hur hon gjorde och mixen, så lite flashback från den tiden dyker upp i era "recept/förslag" till drinkar.

:)

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 12 mars 2017, 13:12

Oj, oj, oj!
Jag har funderat över om jag gör rätt i att skriva mestadels om drinkar på nätet. Finns ju en kraftig baksida på bruket av alkohol. Vad tycker du Aron m fl.

Tror inte det är groggen till TV som är Rysslands problem.

Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Aron

Inläggav Aron » 12 mars 2017, 16:20

Himmelsblå skrev:
Oj, oj, oj!

Tror inte det är groggen till TV som är Rysslands problem.

Undrar vad det är som är Sveriges problem till att ca 10% av vår befolkning utvecklar alkoholism, alkoholism tar inte hänsyn till fattigdom eller rikedom och gör inte skillnad på status eller kön. Jag kan gå ned på stan vilken dag i veckan som helst och se liknande bilder men det är bara en bråkdel av alkoholisterna man ser där, merparten har jobb, familj och ser på ytan ok ut till en början. Det är bara närmaste kretsen som blir lidande av denna anhörighetssjukdom. Många blir ju nyktra alkoholister i SE då man har vissa skyddsnät men då har det oftast gått så långt att personen redan har förlorat sin familj, hus, pengar och jobb innan personen inser att hen behöver hjälp, så oftast är det faktiskt personen därhemma som började med en grogg i soffan för hen var värd det efter en jobbig vecka på jobbet som är och blir den typiska alkoholisten i Sverige.

Så ca 2-3 personer som ni gick i samma klass med är enligt snittet alkoholister eller nyktra alkoholister.

En av mina bästa barndomskamrater flyttade till Bjärred i en riktig direktörsvilla och hade två syskon, kompisen ville gå i pappans fotspår och ta över hans företag med tiden var tänkt och följde med på resor ut i Europa, men en dag tröttnade han då pappan söp sig under bordet varje kväll på hotellen och tog Mercedesen rakt hem utan pappa från Tyskland och tog totalt avstånd från sin pappa som förlorade sin familj, sin villa i Bjärred och såklart sitt företag, han dog också en för tidig död med skrumplever. Jag har aldrig sett min kamrat så ledsen när pappan gick bort trots all skit han ställt till med.

Men visst så tror jag det är lättare att tex fastna i narkotika om du är uppvuxen i en miljö där dom flesta runt dig kanske håller på med det och det onormala blir med tiden normalt.

http://www.aa.se/vadaralkoholism%3F

De flesta så kallade alkoholister är "socialt förankrade", dvs personen har ett socialt nätverk och arbete
https://sv.wikipedia.org/wiki/Alkoholism

Men visst finns det mkt tragikomiska inslag, jag minns för länge sedan att på efterfesten till en begravning så söp ca 10 ryssar ihjäl sig, hittar dock ingen länk men det var många år sedan jag läste artikeln om det.

Min favvo på den tiden jag gick på krogen var Harvey Wallbanger.
Harvey Wallbanger är en drink bestående av vodka, Galliano och apelsinjuice. Drinken ingår i den internationella bartenderföreningen IBA:s officiella lista över standardiserade drinkar.

Harvey_Wallbanger.jpg
Harvey_Wallbanger.jpg (14.98 KiB) Visad 460 gånger

morfarGinkgo

Inläggav morfarGinkgo » 12 mars 2017, 16:52

Trendsökaren skriver bland annat..
Vi försöker att inte dricka alkohol 3 – 4 dagar i veckan och även i övrigt hålla konsumtionen i schack. Det är lätt att det blir något för mycket. Det är inte av moraliska skäl vi ändå söker begränsa oss utan att man faktiskt mår bättre om man inte dricker dagligen. Så ser det ut för oss.

Det här ju ett sätt att dölja sin konsumtion. Ovanstående lindar in ett alkoholnyttjande i bomull..alltså att inte dricka alkohol 3-4 dgr i veckan bör ju i stället skrivas i klartext..vi dricker alkohol 3-4 dgr i veckan!

Förmodligen är det många som trillar dit på ett sådant beteende..därmed inte sagt att Trendsökaren kommer göra det men han ligger i farozonen.

Tacka vet jag ett immigt glas kallt vatten en solig sommardag..kan d bli bättre.
---

aromata

Inläggav aromata » 12 mars 2017, 16:52

Att 10% av befolkningen skulle utveckla alkoholism låter väldigt högt. Kan det verkligen stämma?

Personligen gillar jag inte stark sprit, förutom bäsk. Jag gillar inte heller att bli berusad men lite lullig går an. Annorlunda var det som omogen tonåring. Den tiden är inget jag vill återvända till.

Festivus

Inläggav Festivus » 12 mars 2017, 18:06

Aron skrev:Jag kan inte dricka sånt där inga myspys sedan kanske 20 år tebax då jag fick Akut bukspottkörtelinflammation vid en resa till Odessa, upprepas det så kan det bli kroniskt och då får jag troligen ett kortare liv och får äta morfin varje dag pga smärtor. Upphovet var väl att vodkan i Ukraina var löjligt billigt så det blev sånt till frukost, middag å kvällsmat i några dagar tills det högg till en dag till frukosten, j-ar vad ont det gjorde, och om någon tycker svenska sjukhus är dåliga så har ni inte legat på ett i Ukraina. Eftersom enda smärtlindring är morfin vilket inte ges i Ukraina och botemedlet är max dos med antibiotika slutade det hela med att jag rymde från sjukhuset efter 7 dagar utan att smärtan minskade till flygplatsen i Odessa med mellanlandning i Bukarest å sedan Landvetter å taxi till NÄL i Trollhättan. Detta var dom längsta 12 timmar jag någonsin upplevt, lumpens tremil gör jag hellre 5 dagar i veckan i ett år jämfört med detta.

När man har en kraftig förkylning med feber har man kanske 30-40 i infektionsvärde, jag hade över 500 vid ankomst till NÄL och hamnade i karantän, nog för jag hade haft lite samkväm men det var ändå rena lyxen med eget rum i en månad med toalett å tillhörande toapapper, belysning på rummet och dusch vilket inte fanns nåt av på dårhuset jag rymde ifrån.

Det är inte bara så att det kan bli kroniskt. Man kan dö ganska omgående av pankreatit.
Min farsa gjorde det. 42 år gammal. Han hann inte få någon diagnos. Var inte ens hos nån läkare.
Han var typ på peaken av sin karriär i arbetslivet. Jag såg honom aldrig full.
Först senare när jag växt upp som morsan berättade.

Bra att du lagt ner med alkholen helt! Då torde du var ute ur riskzonen.

PS: Gillar tråden. Dricker man med måtta är ju alkohol en av livets ljuspunkter :drunken:
_Festivus_ på twitter.
Flaneur, with focus on probability. (Investerare på heltid. Chalmersstudier i matematik som hobby.)

Aron

Inläggav Aron » 12 mars 2017, 19:00

Festivus skrev:
Aron skrev:Jag kan inte dricka sånt där inga myspys sedan kanske 20 år tebax då jag fick Akut bukspottkörtelinflammation vid en resa till Odessa, upprepas det så kan det bli kroniskt och då får jag troligen ett kortare liv och får äta morfin varje dag pga smärtor. Upphovet var väl att vodkan i Ukraina var löjligt billigt så det blev sånt till frukost, middag å kvällsmat i några dagar tills det högg till en dag till frukosten, j-ar vad ont det gjorde, och om någon tycker svenska sjukhus är dåliga så har ni inte legat på ett i Ukraina. Eftersom enda smärtlindring är morfin vilket inte ges i Ukraina och botemedlet är max dos med antibiotika slutade det hela med att jag rymde från sjukhuset efter 7 dagar utan att smärtan minskade till flygplatsen i Odessa med mellanlandning i Bukarest å sedan Landvetter å taxi till NÄL i Trollhättan. Detta var dom längsta 12 timmar jag någonsin upplevt, lumpens tremil gör jag hellre 5 dagar i veckan i ett år jämfört med detta.

Det är inte bara så att det kan bli kroniskt. Man kan dö ganska omgående av pankreatit.
Min farsa gjorde det. 42 år gammal. Han hann inte få någon diagnos. Var inte ens hos nån läkare.

PS: Gillar tråden. Dricker man med måtta är ju alkohol en av livets ljuspunkter :drunken:

Det var ledsamt att höra Festivus.

Jag slutade helt 1996 och har även opererat bort gallan då det hänger ihop på något vis och efter det har det aldrig återkommit, Pankreatit kan du nästan bara få av alkohol och jag var normalt ingen storkonsument men på semestrarna vid den tiden kunde det gå i ett i kanske två veckor och så var det ju i Odessa, också ett j-a ställe att få det på och jag hade ingen aning om den sjukdomen då, det var först när jag via telefon med SOS i Köpenhamn kom i kontakt med deras ansvariga läkare på det området och som befann sig i Moskva jag fick beskedet vad det var, jag frågade honom varför den extremt svåra smärtan inte släppte fast dom gav mig smärtlindring och det var då han sa att han försökte få sjukhuset att ge morfin som är det enda som biter på just denna smärta men policyn i Ukraina var att morfin ger man bara till dom i livets slutskede, det berodde inte på kostnader för det var i princip gratis sa han. Han höll på att anordna en transport av mig till Lettland där dom gav morfin, jag sa att jag inte stod ut längre då ingen pratade ett ord engelska på sjukhuset och smärtan var så hög att jag måste hem, han sa då att om jag flyger kommer trycket att öka på hög höjd och smärtan också och dom kan bli tvungna att nödlanda med mig och då skulle inte SOS stå kostnaden, men jag chansade, grinade hela flygresan och var nära att svimma, fattar inte att jag kom mig hem.

När jag tycker synd om mig själv någon gång så brukar jag plocka fram den här händelsen i huvudet och då inser jag att det är nog inte så illa ändå.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 12 mars 2017, 19:08

morfarGinkgo skrev:Trendsökaren skriver bland annat..

Det här ju ett sätt att dölja sin konsumtion. Ovanstående lindar in ett alkoholnyttjande i bomull..alltså att inte dricka alkohol 3-4 dgr i veckan bör ju i stället skrivas i klartext..vi dricker alkohol 3-4 dgr i veckan!

Förmodligen är det många som trillar dit på ett sådant beteende..därmed inte sagt att Trendsökaren kommer göra det men han ligger i farozonen.

Tacka vet jag ett immigt glas kallt vatten en solig sommardag..kan d bli bättre.
---

Bruk – riskbruk – missbruk
Här en länk till en sida om när man börjar ha ett riskbruk
http://www.vgregion.se/sv/Ovriga-sidor/ ... -riskbruk/

Gränsen för riskbruk är mängden alkohol för en man är motsvarande 14 glas (15 cl) rödvin.
Det är nog en mängd jag sällan når per vecka. Vi använder förslutare. Man behöver så att säga inte dricka ur flaskan. Köper ofta också en halvflaska rött. Ibland även bubbel. Men bubbel försluter vi ofta. Vi äter en del fisk också så det kan bli bubbel eller ett glas vit.

Jag betonar på helgen förloppet. En drink med lite ost, oliver eller annat till eller en förrätt oftast med bubbel. Sedan ett vin som förhoppningsvis passar till maten. Någon lite rom eller annat till eftertugget.
Så jag avvisar glaset vin till matlagningen.
I princip den enda ölen som vi dricker är numera alkoholfri. Ibland kan det dock bli annat såsom kring jul eller när man vill ha något mera trevligt oftast då en lokal brygd sak.

Motivet att ta det lugnt är inte risken för rent missbruk utan hälsan speciellt den subjektiva. För mycket alkohol kommer nog att drabba hälsan både objektivt och subjektivt.

Alltså min strategi är att söka begränsa mängden när vi dricker samt ha vita perioder varje vecka.

Festivus

Inläggav Festivus » 12 mars 2017, 19:26

Aron skrev:När jag tycker synd om mig själv någon gång så brukar jag plocka fram den här händelsen i huvudet och då inser jag att det är nog inte så illa ändå.

Helt galen historia. Förstår att det måste ha varit något i hästväg att ta sig igenom.
Men du verkar ha kommit igenom det som en starkare människa.
Det är ju så många, undertecknad inkluderad, som har en tendens att tycka synd om sig själv för minsta lilla.
_Festivus_ på twitter.
Flaneur, with focus on probability. (Investerare på heltid. Chalmersstudier i matematik som hobby.)

morfarGinkgo

Inläggav morfarGinkgo » 12 mars 2017, 20:57

Aron skrev:
Jag kan inte dricka sånt där inga myspys sedan kanske 20 år tebax då jag fick Akut bukspottkörtelinflammation vid en resa till Odessa, upprepas det så kan det bli kroniskt och då får jag troligen ett kortare liv och får äta morfin varje dag pga smärtor. Upphovet var väl att vodkan i Ukraina var löjligt billigt så det blev sånt till frukost, middag å kvällsmat i några dagar tills det högg till en dag till frukosten, j-ar vad ont det gjorde, och om någon tycker svenska sjukhus är dåliga så har ni inte legat på ett i Ukraina. Eftersom enda smärtlindring är morfin vilket inte ges i Ukraina och botemedlet är max dos med antibiotika slutade det hela med att jag rymde från sjukhuset efter 7 dagar utan att smärtan minskade till flygplatsen i Odessa med mellanlandning i Bukarest å sedan Landvetter å taxi till NÄL i Trollhättan. Detta var dom längsta 12 timmar jag någonsin upplevt, lumpens tremil gör jag hellre 5 dagar i veckan i ett år jämfört med detta.

Aron..Respekt..ha d gott!!

Festivus skrev..

PS: Gillar tråden. Dricker man med måtta är ju alkohol en av livets ljuspunkter

Trist och tråkigt höra din historia Festivus..bara att beklaga...

Ditt PS haltar lite i trovärdighet..med tanke på din signatur... 8) ha d gott!! :D

Trendsökaren skrev..
Bruk – riskbruk – missbruk
Här en länk till en sida om när man börjar ha ett riskbruk
‪http://www.vgregion.se/sv/Ovriga-sidor/ ... -riskbruk/‬

Gränsen för riskbruk är mängden alkohol för en man är motsvarande 14 glas (15 cl) rödvin.
Det är nog en mängd jag sällan når per vecka. Vi använder förslutare. Man behöver så att säga inte dricka ur flaskan. Köper ofta också en halvflaska rött. Ibland även bubbel. Men bubbel försluter vi ofta. Vi äter en del fisk också så det kan bli bubbel eller ett glas vit.

Jag betonar på helgen förloppet. En drink med lite ost, oliver eller annat till eller en förrätt oftast med bubbel. Sedan ett vin som förhoppningsvis passar till maten. Någon lite rom eller annat till eftertugget.
Så jag avvisar glaset vin till matlagningen.
I princip den enda ölen som vi dricker är numera alkoholfri. Ibland kan det dock bli annat såsom kring jul eller när man vill ha något mera trevligt oftast då en lokal brygd sak.

Motivet att ta det lugnt är inte risken för rent missbruk utan hälsan speciellt den subjektiva. För mycket alkohol kommer nog att drabba hälsan både objektivt och subjektivt.

Alltså min strategi är att söka begränsa mängden när vi dricker samt ha vita perioder varje vecka.

Okey..då måste jag dig lite cred..för att blanda och dricka dessa drinkar du publicerar utan att tillhöra A-laget är för mig en gåta...ha d gott!!
---

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 12 mars 2017, 23:39

Trendsökaren skrev:Gränsen för riskbruk är mängden alkohol för en man är motsvarande 14 glas (15 cl) rödvin.

Fel. Det finns ingen objektiv gräns för riskbruk. Det är inte en medicinsk term. Det är en livsstilsfaktor och är så mycket beroende av hälsa, ålder och många andra faktorer. Riskbedömningen görs lättare subjektivt. Svarar du ja på nån av följande frågor (speciellt nr 4) så har du ett riskbruk som borde följas upp oavsett hur mycket du dricker:

1. Har du nånsin känt att du borde minska din alkoholkonsumtion?
  2. Har någon irriterat dig genom att kritisera ditt alkoholbruk?
  3. Har du nånsin haft skuldkänslor för ditt alkoholbruk?
  4. Har du nånsin druckit alkohol det första du har gjort för att komma över en baksmälla?
Jag själv är nog i riskbruk. Men det är många saker jag borde och som jag inte känner nån skuld för. Jag säger: "Live and let live"!
Dör jag i skrumplever har jag i alla fall inte försummat tillfället att dricka gott vin. :) Carpe diem för sjutton!
Grok

aromata

Inläggav aromata » 13 mars 2017, 06:41

Grok skrev:Jag själv är nog i riskbruk. Men det är många saker jag borde och som jag inte känner nån skuld för. Jag säger: "Live and let live"!
Dör jag i skrumplever har jag i alla fall inte försummat tillfället att dricka gott vin. :) Carpe diem för sjutton!
Grok

Problemet är inte att man ev dör i förtid utan att man riskerar att få ett sämre liv innan dess.

En rökare är kanske villig att förkorta sitt liv med fem år mot att få avnjuta tobak men att leva med KOL de sista tio åren vill ingen.

Återgå till "Fria diskussioner"