Drinkar, recept och tillverkning

Högt och lågt. Prylar, politik och pendling. Ämnet är fritt.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Himmelsblå

Re: Drinkar, recept och tillverkning

Inläggav Himmelsblå » 7 december 2016, 06:57

morfarGinkgo skrev:Haha..en hummer som ligger med en rib-eye steak..va blir de??
Köttbulleräka... :? ..sicken quiz
image.jpeg

Många Surf n turf-varianter finns det...
---

Det finns det ju... kött och räka är en vanlig kombo... mosbricka med räksallad är ju en svensk klassiker. Pizza med skinka och räkor...
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 7 december 2016, 09:55

Kalvfile Oscar finns ju med kalv, hummerklo och två sparrisar. Upplägget skulle imitera Oscar den andres monogram.
Bild

Här möjligtvis lite inspirerat av monogrammet. Har prövat någon gång men mekigt och utan att det ändå såg läckert ut som ändå bilden gör.
Bild

....................................................................
Quiz och provning görs så att det finns olika frågor kring temat amerikansk whiskey. Man ger svaret direkt efter varja fråga så att berättelsen sakta växer fram. Så efter frågor om historia och råmaterial så provas vit whiskey (moonshine), Bourbon och Rye. Och så diskuteras det och allmänt prat.

Sedan kommer nästa fas med frågor kring regelsystemet ex alkoholhalter vid tillverkning. M m. Svaren efter varje fråga. Sedan prova olika spädningar för att uppleva vad halten alkohol gör med Bourbon. Så tre Bourbon med 40, 45 och 51 %.
Tilltugg.

Sedan en allmänna frågor där exempelvis man skall para ihop drinkar med recept och eventuellt annat.
Sedan beställa drinkarna.
Det skall vara små mängder alkohol och man kanske får se upp under hela kvällen. Det är ju inte meningen att det skall vara benbrott vid hemgång.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 8 december 2016, 19:51

Rye whiskey rye whiskey
Rye whiskey I cry
If you don't give me rye whiskey

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 9 december 2016, 10:47

Årets tema för 2017 blir ju amerikansk whiskey. Söker nu forma en drink med ”ginger” som välkomstdrink.

Provat med Ginger Ale och 2 cl bourbon. Den behöver lite sockerlag så 1 cl blir lagom för ett champagneglas. Sedan i med lite extra ingefära som kommer att strimlas fint. En lite klyfta lime. Så är det provat. Blir OK. Kommer att prova med en kvist rosmarin.

Kanske provar att göra den på bubbel. Då skipa limen och göra en sockerlag med ingefära. Men en lite kvist rosmarin kanske. Eventuellt lite limeskal?

Men Quizen kommer att innehålla lite klassiska drinkar också som kommer finnas på drinklistan.

En liten påminnelse

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 9 december 2016, 21:43

Testat ikväll fram en välkomstdrink och en drink vid 12-slaget byggt på bubbel och Bourbon.
Samma i grunden
Bubbel
2 cl Borubon

Sedan är kryddningen olika

Välkomstdrink Ginger Champagne
1 cl sockerlag
Ett par strimlor ingefära
En liten klyfta lime
Lite rosmarin

Amerikana Vanilla
12 slaget behöver lite värme järmfört med ett glas bubbel.
Muddla en brun sockerbit med Angostura tillsamman med en bit strimlad vaniljstång
En udd vaniljsocker för att bygga upp sötman och vanljen
Tillsätt Bourbon
En apelsinpeel
Fyll upp med vald bubbel
https://www.diffordsguide.com/cocktails ... /americana

aromata

Inläggav aromata » 9 december 2016, 22:46

Några provdrinkar på förmiddagen och några på kvällen. Det är pensionärslivet ... :D

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 9 december 2016, 23:10

Alltid dedikerad till uppdraget. :D

Denna vecka betalda uppdrag tre dagar. Må det inte hända igen :!:

Nästa uppdrag julafton, sedan nyår.Man måste vara förberedd.

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 10 december 2016, 15:01

En eggnog är ju annars himla trevligt att värma upp till när man kommer in från kylan. :-)

aromata

Inläggav aromata » 10 december 2016, 15:11

Vi gör egen glögg. God och inte så söt som den man köper men ändå lite klistrig. Är glögg en drink?

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 10 december 2016, 17:25

@Trendsökaren
Nästa uppdrag julafton, sedan nyår.Man måste vara förberedd.

Hm...Kämpigt (i verkstan innan jul)...Transportuppdrag julafton. Du är avslöjad Trendsökarn! :santa:

@aromata
Vi gör egen glögg. God och inte så söt som den man köper men ändå lite klistrig. Är glögg en drink?

Är inte glögg mer släkt med vin?
Ja jag klarar inte glögg längre, för sött och kryddigt.
För något år sedan prövade jag och frugan Glüwein under en helg i Berlin.
Det var inte dumt! Och lättillgängligt. Såldes lite överallt.
"you gotta do what you gotta do"

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 10 december 2016, 23:11

:D

Jag begränsar inte baren till ens alkohol. Man kan göra en utmärkt lemonad. Tycker också att man skulle kunna göra en egen glögg. Man kan också använda glögg som en ingrediens. Har man sprit i glöggen är det definitivt en drink.

Jag har nog i tråden redan skrivit att den gång jag hade drinkar som tema för året så hade jag en drinklista för julafton. Rubriken var ”På kanelen med kanelen” Ett recept var en Jul Manhattan. Där jag byt ut vermouthen mot glögg. Här är en vanlig Manhattan:

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 30 januari 2017, 20:35

Jag håller på att utveckla en förkylning. Halsen kittlade i fredags och i lördags gjorde kroppstemperaturen en temporär utflykt. Höll den i schack med några paracetamol. Idag, på eftermiddagen så började en seriös snorproduktion i frontaloben. Det vet ju vilken doktor som helst att en sådan kombination av symptomer kureras bäst med en varm toddy. En skvätt whisky, hett vatten, en generös tesked honung och juice från en citronklyfta. Måtta efter behov. Om du känner dig så krasslig att det inte fick plats nåt hett vatten i glaset rekomenderar jag dock att du kontaktar legitimerad läkare. Krydda toddyn för att öka de meduclnala effekterna med några hela kryddnejlikor, en kanelstång och några skivor färsk ingefära.

Inte för att jag tror det botar, men nog har den en lindrade effekt och det blir plötligt lite roligare att vara förkyld. Sen missunnar jag inte de små jädra bassiluskerna. Nån gång ska väl de har roligt de ock.

Slaintë

morfarGinkgo

Inläggav morfarGinkgo » 30 januari 2017, 20:48

Grok...
Jag håller på att utveckla en förkylning. Halsen kittlade i fredags och i lördags gjorde kroppstemperaturen en temporär utflykt. Höll den i schack med några paracetamol. Idag, på eftermiddagen så började en seriös snorproduktion i frontaloben. Det vet ju vilken doktor som helst att en sådan kombination av symptomer kureras bäst med en varm toddy. En skvätt whisky, hett vatten, en generös tesked honung och juice från en citronklyfta. Måtta efter behov. Om du känner dig så krasslig att det inte fick plats nåt hett vatten i glaset rekomenderar jag dock att du kontaktar legitimerad läkare. Krydda toddyn för att öka de meduclnala effekterna med några hela kryddnejlikor, en kanelstång och några skivor färsk ingefära.

Inte för att jag tror det botar, men nog har den en lindrade effekt och det blir plötligt lite roligare att vara förkyld. Sen missunnar jag inte de små jädra bassiluskerna. Nån gång ska väl de har roligt de ock.

Slaintë

jisses..va ja längtar efter att bli förkyld..
Jag kan ju inte säga att du e bra Grok när du är dålig :|
Hoppas du kan försöka dra ut på sjukdomsförloppet...
Krya inte på dig! :drunken:
---

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 31 januari 2017, 14:51

Det går alldeles utmärkt att dricka toddy även när man är helt frisk. Gör gott när man kommer in från kylan; efter arbetsdagen; efter ett uppfriskade vinterbad. Dock: dricker man mer än en på raken så rekommenderas mellanbindare mellan två efterföljande toddar, en klar, annars kan den heta toddyn kännas lite kvalmig. Men förkyld som jag är så tror jag att jag limiterar min order till en måttlig frampå kvällskanten. Den lenar halsen, löser upp slem och man somnar så gott.

Det vet väl alla att toddy skapades av en skotsk läkare och de meducinala effekterna av toddy är helt fantastiska. 8) Det där med läkaren är sant men huvudanledning var för att helt enkelt dölja smaken på destillatet. För på 1800-talet smakade rå whisky helt enkelt för djävligt. Men jag följer nogsamt läkekonstens gamla ordstäv: ont ska med ont fördrivas. :wink:

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 11 mars 2017, 19:33

Hustrun kräver en mello-drink. Vet inte vad detta skulle vara. Men gör en
El Diablo
3-4 cl Tequila i mitt fall en Resposado som är lite lagrad på ekfat.
1 halv lime och man kramar ur den och skär en bit och slänger ner i glaset
Fyll upp med Ginger Ale eller Ginger Beer. I mitt fall Ginger Joe från Hemköp
Skvätt på 1 cl Cream de Cassis
Glass fyllt med is.

Återgå till "Fria diskussioner"