Drinkar, recept och tillverkning

Högt och lågt. Prylar, politik och pendling. Ämnet är fritt.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Trendsökaren

Drinkar, recept och tillverkning

Inläggav Trendsökaren » 30 januari 2016, 18:31

Jag gör en del drinkar. Oftast klassiskt typer.

Nu handlar det om en basic Champagne Coktail som jag gör den. Gjorde den till fredagsmyset. Jag använder följande ingredienser.

En sockerbit jag använder alltid brunt socker
4 skvättar Angostura bitter
Cocnac 1-1,5 cl
Fyll upp med något bubbel

Jag muddlar alltid sockerbiten med Angosturan. Lite hårt att muddla med brunt socker. Men det skall ligga kristaller i botten.

Filmen nedan visar hur man gör den typ av Champagne Coktail som jag gör. Men jag rekommenderar att man lutar glaset när man häller upp det mousserande vinet. Som sagt var så använder jag brunt socker. Detta är en mycket gammal drink.

Trendsökaren

Re: Drinkar, recept och tillverkning

Inläggav Trendsökaren » 30 januari 2016, 18:59

Dubbelpost :oops:
Senast redigerad av 2 Trendsökaren, redigerad totalt 30 gång.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 30 januari 2016, 19:03

Att öppna flaskan med bubbel kräver en viss teknik. Kolsyran frigörs vid kraftiga rörelser m m. Om man öppnar korken för snabbt så kommer kolsyran frigöras av den kraftiga tryckskillnaden. Skruvar man upp korken så kommer det hela bli lugnt och stilla. Och inget av drycken förfars eller sölar ner samt kolsyran finns där den skall finnas.

I kväll blir det en Air Mail som också är en champagnedrink. En drink jag aldrig skakat innan.
2 ounces rum -- golden rum
1/2 ounce lime juice
1 teaspoon honey
5 ounces Brut champagne
1 ounce = 3 cl

Man skakar alla ingredienser utom bubblet med is.
Häll i glasen
Full upp med bubbel.

En drink kan göras mindre. Om man har små fina lite äldre glas kan man följa receptet och det blir lagom för de lite mindre ”old school” glasen om man är två.

Skall göra en Air Mail nu. Hustrun .............
Senast redigerad av 1 Trendsökaren, redigerad totalt 31 gånger.

aromata

Inläggav aromata » 30 januari 2016, 20:14

Hur många hinner du med innan du måste gå och lägga dig? ;-)

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 30 januari 2016, 21:00

Dubbelpost :oops: :oops:
Senast redigerad av 1 Trendsökaren, redigerad totalt 30 gånger.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 30 januari 2016, 21:21

Man får väl vara försiktig så att man inte dricker för mycket. Jag gör bara drinkar på helgen eller när det kommer folk vilket kan hända på vardagar under sommaren.

Aldrig före kl 18.00.

En drink med tilltugg blir en liten förrätt. Igår var det oliver till drinken.

Väldigt ofta kör jag med halvflaskor av vin senare. Kanske något bättre. Jag har förslutare till både vin och bubbel. Så om jag öppnar en flaska bubbel försluter jag den omedelbart och in i kylen igen. Så även med vin. Fast då har jag sådana förslutare med pump som suger ut luften.

Har denna men lite krånglig.

Så man får försöka begränsa. MAn får väl säga att det inte är mängden utan att drinken och vinet skall vara något som i någon form i lagom mängd skall förgylla tillvaron.

Förbannat svårt dock. :D Inte att förgylla tillvaron utan att begränsa.

Man kan dock även göra alkoholfritt också. Det är jag dock inte bra på. Men har gjort en del lemonde typ. Blir ju något helt annat än den läskeblask som säljs som bulk. Precis som när man gör drinkar är det alltid färskpressat man använder.

Man behöver då en Sodastreamer vilket man kan ha nytta av även om man blandar drinkar.

morfarGinkgo

Inläggav morfarGinkgo » 31 januari 2016, 01:03

Trendsökaren bl a...
Så man får försöka begränsa. MAn får väl säga att det inte är mängden utan att drinken och vinet skall vara något som i någon form i lagom mängd skall förgylla tillvaron.
Förbannat svårt dock. Inte att förgylla tillvaron utan att begränsa.

Du har en poäng där... :drunken:
Vi var några stycken som hade en "drinkklubb"..inte så märkvärdigt kanske men regeln var att ingredienserna måste inhandlas på en bensinmack.
Det var garanterat inte mängden som gällde kan jag säga men det förgyllde tillvaron..man blev liksom härdad... :eye:
---

ignorant

Inläggav ignorant » 31 januari 2016, 02:11

Bensinmack?
Jo T-röd blir man nog härdad av.
:drunken: :drunken: :drunken:

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 31 januari 2016, 10:21

morfarGinkgo skrev:
Trendsökaren bl a...
Förbannat svårt dock. Inte att förgylla tillvaron utan att begränsa.

Du har en poäng där... :drunken:
Vi var några stycken som hade en "drinkklubb"..inte så märkvärdigt kanske men regeln var att ingredienserna måste inhandlas på en bensinmack.
Det var garanterat inte mängden som gällde kan jag säga men det förgyllde tillvaron..man blev liksom härdad... :eye:
---

Jag försöker avvisa snobbism. Men tema är kul, kan ju handla om varor från bensinmack. Ibland kör jag med drinklistor på familjens olika festligheter. Då kan exempelvis julen vara temat och namnet på drinklistan blev "På kanelen med kanel". Dottern var lite sur för hon tyckte att jag var alkoholromantisk. Men hon gör drinkar hon med. Så hon får blanda hemma för att lära sig. Obs hon är över 30 idag. Ett år när hustruns slkt skall springa Göteborgsvarvet blev det lite fruktiga drinkar med vitaminer. Drinklistan hette "Varva Ner".

Man skulle kunna ha James Bond som tema.

Jag har i ett annat stängt fora skrivit om drinkar och även gjort lite prövningar. Här ett test som kan förenas med bensinmacken.
Grogg innehåller i princip alltid två ingredienser eventuellt med dekorationer. Här ett prov med Coca-Cola.
Videon med Jim Beam Cola är utbytt.

Nedan tidigare skrivit........................................................................................

Nu lämnar vi teorin och går till den hårda IRL verksamheten som ikväll blir tre små drinkar med Coca Cola.

Cuba Libre - Rom, lime och coke. Med lime kramad och slängd i. Här med mörk rom

Jim Beam Cola (finns att köpa färdig) Men här blandad själv med Jim Beam Borboun & citron

Hennessy Coca Cola (fast blandad med Grönsteds Cognac *** och utan deko)Här en passande låt

Bedömning
Cognac gifter sig fint med coca cola. Cognacen bidrar fint till smaken. Mycket god. Jim Beam Cola är inte dum den heller. Men kan må gott av att lite ökad syra genom att krama i lite citron. Cubra Libre ok. En av världens mest kända drinkar.
Men att blanda med någon whiskey är kanske bättre.

Hennessy Cola är toppen :D :D :D :D :D
Senast redigerad av 1 Trendsökaren, redigerad totalt 31 gånger.

morfarGinkgo

Inläggav morfarGinkgo » 31 januari 2016, 10:35

Ignorant...
Bensinmack?
Jo T-röd blir man nog härdad av.
:drunken: :drunken: :drunken:

Jag förstår att det kan tolkas så :) men jag jämställer naturligtvis macken också med välsorterade "gottaffärer" som fanns förr, med betydligt starkare inläggningar än idag..päron fikon körsbär div starkare spritgodis mot dagens..punschflaskor o dyl cider samt några andra andra drycker osv...
Kan dock inte neka till att det du nämner bl a ingick i experimenten men jag vill påminna mig att nämnda typer av "drycker" var mindre "farliga" då i reningssyfte och lättare att göra drickbara så att säga... :?
Nog har jag tagit viss skada vilket inte minst märks på vad jag "postar" till forumet.

Det var nog vanligare förr att man experimenterade..drar mig till minnes att en väl ansedd skribent här på forumet vars far sprängde sin mammas ev farmors eller mormors kök i bitar men han höll på med betydligt farligare ämnen än vi gjorde. :bom:
Vår klubb..numera nedlagd..befann sig således i gott sällskap. Kan inte neka till att jag blev imponerad av den mannen.
---

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 31 januari 2016, 10:57

Lite tips om utrustningen. Har man ingen shaker så duger en ståltermos alldeles utmärkt.

http://www.vk.se/898020/sju-tips-for-proffsiga-drinkar.

Jag använder denna typ av citruspress
http://www.johnwall.se/sv/artiklar/citr ... tron-.html

Om man skall göra olika typer av lemonade (lemonade är egentligen namnet om man gör den på citroner) fast med apelsiner, grape mm behöver man också en något större press. Innan man skaffat en sådan så fungerar alla citronpressar. Men .........

Uppgiften i artikeln att de skakar med ståltermos i denna bar verkar felaktig.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 31 januari 2016, 16:50

Men har gjort en del lemonde typ.

Amerikansk lemonad är en höjdare. Pressad citron, lagom med socker, is, vatten och röra om så drycken blir iskall... sedan kan man ju såklart mixtra i andra citrus och juicer men citron räcker kan jag tycka. Och orkar man inte pressa så kan den där plast-citronen ändå duga.

Anpassa socker efter ålder, men man kan få den härligt vuxen i smaken.

Ett stänk rom i är nog inte fel... :wink:
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 31 januari 2016, 17:41

Trendsökaren skrev:Att öppna flaskan med bubbel kräver en viss teknik. Kolsyran frigörs vid kraftiga rörelser m m. Om man öppnar korken för snabbt så kommer kolsyran frigöras av den kraftiga tryckskillnaden. Skruvar man upp korken så kommer det hela bli lugnt och stilla. Och inget av drycken förfars eller sölar ner samt kolsyran finns där den skall finnas.

Ähh. Det låter kronglit. En kniv är allt som behövs. Jag brukar köra med baksidan på brödsågen. :) :drunken:
Jag funderar om jag inte skulle hänga upp en gummimatta på väggen brevid kylen. Det skulle bespara tapeterna en del märken. Om man har tjockt kakel kan man ju sikta på det. Akta bänk-lyset! Eller sikta på kylen! Bucklorna i skåpsdörren är ju nått att prata om...
Champange och Cava funkar galant. Prosecco är det lite lägre tryck i (tank-jäst) så den brukar jag vrida upp.
Senast redigerad av 2 Grok, redigerad totalt 31 gång.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 31 januari 2016, 18:39

Grok skrev:
Trendsökaren skrev:Att öppna flaskan med bubbel kräver en viss teknik. Kolsyran frigörs vid kraftiga rörelser m m. Om man öppnar korken för snabbt så kommer kolsyran frigöras av den kraftiga tryckskillnaden. Skruvar man upp korken så kommer det hela bli lugnt och stilla. Och inget av drycken förfars eller sölar ner samt kolsyran finns där den skall finnas.

Ähh. Det låter kronglit. En kniv är allt som behövs. Jag brukar köra med baksidan på brödsågen. :) :drunken:
Jag funderar om jag inte skulle hänga upp en gummimatta på väggen brevid kylen...

:D
Klart att man kan Sabrera. Men inget jag använder som en del av showen. Hustrun gillar ju inte att jag dräller och sölar :wink:

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 31 januari 2016, 19:44

Himmelsblå skrev:
Men har gjort en del lemonde typ.

Amerikansk lemonad är en höjdare. Pressad citron, lagom med socker, is, vatten och röra om så drycken blir iskall... sedan kan man ju såklart mixtra i andra citrus och juicer men citron räcker kan jag tycka. Och orkar man inte pressa så kan den där plast-citronen ändå duga.

Anpassa socker efter ålder, men man kan få den härligt vuxen i smaken.

Ett stänk rom i är nog inte fel... :wink:

:D

Riktigt lemonade med eller utan sodavatten är en höjdare. Gör det då och då. Oftast inte till mig själv. Är ju diabetiker.

Det finns en del gemensamt med att göra en lemonad och göra en drink. Sockerlag kan ingå i båda. Recepten utgår från simple syrup vilket är lika delar vanligt socker och vatten. Vanligtvis kanske står det i receptet att man skall koka.

Jag gör en variant som är mera skonsam enligt min uppfattning. Fruktsocker är något sötare ön vanligt socker. Men jag blandar alltid 1:1. Fruktsocker har också andra egenskaper vilket gör att jag föredrar detta med den sjukdom som jag har. Andra typer av sötningsmedel är inget för mig i drycker.
Med fruktsocker går det att skaka vatten och sockret i flaskan. Går kanske inte snabbare men upplevs som enklare.

Här en video där man gör rich simpel syrup där man dubblar andelen socker. Förvaras i kylskåpet.

Återgå till "Fria diskussioner"