Fågelbordstråd

Högt och lågt. Prylar, politik och pendling. Ämnet är fritt.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

aromata

Re: Fågelbordstråd

Inläggav aromata » 3 juli 2017, 08:12

Du har stor tomt, som jag fattat det. Varför ha en uteplats där du blir störd av trafiken? För att den alltid har legat där? Kan du inte hitta ett annat ställe för den, även om du måhända måste gå några steg extra? Den måste ju inte hänga ihop med huset.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 3 juli 2017, 09:21

aromata skrev:Du har stor tomt, som jag fattat det. Varför ha en uteplats där du blir störd av trafiken? För att den alltid har legat där? Kan du inte hitta ett annat ställe för den, även om du måhända måste gå några steg extra? Den måste ju inte hänga ihop med huset.

Nej, det går inte att hitta ett annat ställe. Huset står i hörnan i skogsbrynet.

Där jag tänkt ett uterum har man skydd av huset, men det är norrläge och alltid skugga under en magnifik gammal bok. Typ metern i diameter om det räcker... Inga fönster på huset, inget gräs växer. Mest boklöv där, och just nu även kompost och rishög. Jag pallar även upp stenen där nu... bakgård.

Men utsikten är vacker, och jag hade tänkt göra det användbart även på vintern, kanske svag golvvärme på. Ha 10 grader i det... så tar man på sig fleecetröjan och tar en kopp kaffe samtidigt som man tittar ut över snötäckt skog... det blir fint som fasen.

Men hela den planerade delen av tomten, ej skog, den är bullrig. Det ligger en bullervall längs med vägen, men så är där ett gatt mot en uppförsbacke som ger ett jävla ljud. Där behövs något.

Så är det.
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 3 juli 2017, 18:12

Kan du få bidrag för att bygga ett bullerplank?

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 4 juli 2017, 11:00

Grok skrev:Kan du få bidrag för att bygga ett bullerplank?

Nej, det tror jag inte. Men förre ägaren grävde son sagt en bullervall med en häckplanta ovanpå.

Jag hade mest tänkt mig ett kortare plank med isolering i. Kanske 4 meter eller så, det behöver inte bli så dyrt.
- ordspråk från England

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 4 juli 2017, 20:24

Fyra meter? Det var ett sabla tjockt plank. Det går åt en del isolering!

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 6 juli 2017, 11:44

Grok skrev:Fyra meter? Det var ett sabla tjockt plank. Det går åt en del isolering!

Jo, men å andra sidan behöver det inte bli så långt om man bara bygger tillräckligt brett. Byggern jag fyra meter brett räcker det med ett par decimeter på längden!

:idea:
- ordspråk från England

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 6 juli 2017, 17:06

Himmelsblå skrev:
Grok skrev:Fyra meter? Det var ett sabla tjockt plank. Det går åt en del isolering!

Jo, men å andra sidan behöver det inte bli så långt om man bara bygger tillräckligt brett. Byggern jag fyra meter brett räcker det med ett par decimeter på längden!

Hum. Gäller det även om du bygger tillräckligt högt?

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 6 juli 2017, 21:00

Grok skrev:
Himmelsblå skrev:

Hum. Gäller det även om du bygger tillräckligt högt?

Höjden beror kanske på hur djupt man börjar? Kluriga frågor det där. :scratch:
- ordspråk från England

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 6 juli 2017, 21:49

Himmelsblå skrev:Höjden beror kanske på hur djupt man börjar?

Ja, det har du så klart rätt i. Tänkte inte på det.

Vore det inte lättare att sätta upp en skylt: "Kör Tyst! (för helvete)" eller en förbudsskylt mot fossilbränsle?

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 7 juli 2017, 04:47

Grok skrev:

Vore det inte lättare att sätta upp en skylt: "Kör Tyst! (för helvete)" eller en förbudsskylt mot fossilbränsle?

Det är mycket däcken som väsnas också. Men en skylt med "trafik undanbedes" hade nog mötts med munterhet och förvirring.

Det finns en grusväg man kunde använda för "umleitung" men frågan är om det är tillåtet...
- ordspråk från England

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 7 juli 2017, 07:31

Himmelsblå skrev:
Grok skrev:

Det är mycket däcken som väsnas också. Men en skylt med "trafik undanbedes" hade nog mötts med munterhet och förvirring.

Det finns en grusväg man kunde använda för "umleitung" men frågan är om det är tillåtet...

Du får väl dressera dina jordråttor till att underminera vägen och göra spontana fartgupp och slukhål på vägen istället för i trädgården. Sen kan du väsnas så mycket du vill på ditt eget däck.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 26 juli 2017, 13:04

Det skall bli intressant att se var jordråttorna tar vägen nu när stenarna nästan är borta. Jag har inte sett nya högar som tecken på att de grävt ur ett nytt bo. Jag hoppas ju de flyttar sig så att plantorna kan återhämta sig.

Det prydnadsträd de åt upp rötterna på har satt vattskott från stammen nedtill så jag har sågat ned det så det i princip bara är en rak stam. Och stockrosen jag trodde var död satte så småningom (runt midsommar) blad och nu är där t o m en blomma på den.

Men en vinter till med huliganerna i underjorden och det är slut. Jag tror ju inte de överlever det.

Jag hade en tråd om snustillverkning... var den blev av. Efter en paus har jag snart gjort 5 kg snus i sommar... och jag har lärt mig mer om processen.

Först bakar man ju tobaken med saltat vatten, varefter man häller i sodan för att ytterligare baka snuset. jag har nu lärt mig hur viktigt det är att bearbeta snuset efter att sodan hällts i. Bearbetningen avgör hur vattnet binds av tobaken och ett snus som inte bearbetats tillräckligt får en lite blöt karaktär. Det har jag försökt lösa genom att ha mindre vätska en receptet.

Numera vispar jag runt med elvispen i 20 min och detta snuset blev nästan lite torrt. Så nu skall jag tillsätta vätska enligt receptet i fortsättningen.

Snuset blir inte riktigt bra utan bearbetningen, och nu är snuset dessutom kramigare. Egentligen behövs inte gummi arabicum längre, det är inte mycket jag tar i efteråt

Smaken påverkas inte så mycket, det är en fråga om konsistens. Nog så viktigt.

Att baka sitt eget snus är som att göra sina egna köttbullar. Man får det precis som man vill och kan leka med att försöka göra perfekta köttbullar. Även det ganska kul, fast det var länge sedan nu.
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 3 september 2017, 17:50

Mullsorkarna fortsätter sin förödelse, nu ett plommonträd där halva trädet tappat löven...

Det bästa sitt-trädet för fåglarna när de käkar vid fågelbordet åkte ju dit i vintras. Det var elakt mot fåglarna och speciellt min entita. Den satt på samma ställe i det trädet när den kvittrade på mig. Var skall den nu sitta denna vintern??? Va??? De där mullsorkarna tänker inte på andra, bara på sig själva.

Det börjar bli lite kallare på nätterna och jag satte faktiskt brasa i förrgår. Säsongen tar sin början. I år har jag laddat med skalkabränne av bok.

Det påstås att det sågverket gör ämnena till sherry-korkar. Ni vet den där varianten av trä? Typ Chivas Regal har väl liknande, kanske fler whiskeysorter.

Det är enorma mängder ämnen till dessa korkar som produceras, en rejäl del av europamarknaden.

Det är i Skättiljunga det sågverket ligger. Här produceras även plasten till simlinor, ni vet de där färgglada skålarna som skall dämpa skvalpet. Vidare så lackas Königsegg här.

Det är nog ingen tillfällighet att så många framgångsrika entreprenörer huserar i samma lilla by?? Ja, alla bor ju inte där, mken man har sin tillverkning där.

Visst är det lite skoj?
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 4 oktober 2017, 14:39

Nöffe är här ofta och smaskar i sig ekollon. Det är ett fantastiskt år för ekollon, marken är nästan täckt under eken närmast huset. Och där kommer lilla grisen om natten.. grisatassarna ger avtryck i leran så jag ser när den varit där. En ensam gris gör ingen skada direkt???

Hoppas bara den inte kallar hit hela gänget... jösses vad med ekollon där är i år.
- ordspråk från England

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 4 oktober 2017, 15:27

Nöffe och gänget kommer fixa mullvadarna och resten av höstens skötsel i trädgården Det blir bra näringstillskott också :mrgreen:

Har ju också lite problem med buller från en väg vid torpet. Kommer att bygga ett plank vid vår lilla vedbod. De skall tillsammans försöka hindra ljudet där vägen är närasamt i övrigt lite oskyddat. Kommer att bygga med samma brädor som den lilla vedboden är byggd med. Vid planket blir det en plats för att såga och klyva veden. Saknar fortfarande en vedkubb :(

Noblessen i Skåne har väl sådan i ek.

Återgå till "Fria diskussioner"