Fågelbordstråd

Högt och lågt. Prylar, politik och pendling. Ämnet är fritt.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Himmelsblå

Re: Fågelbordstråd

Inläggav Himmelsblå » 4 april 2017, 18:13

Grok skrev:
Himmelsblå skrev:Nu har jag en fågel vid bordet som bor i trädgården över sommaren. Söker och söker på vad det är, jag tror ju inte den är så värst ovanlig.

Den är spräcklig på kroppen i en vacker rostbrun ton och så är den liksom gråblå på bröst och huvud... den anlände sent i mars...

Irriterande att inte veta vad det är!

Det är inte en anka? 8)

Alltså färgkombinationen är lite åt ankhållet ja... fast bröstet / hättan har mer matta färger än gräsandens lyster. Men kroppen ser ut lite som en gräsandshöna.... spräckligt och höstlövsfärg liksom... eftersom den trivs hos mig kanske den gillar bokskog, där smälter den in! :)
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 4 april 2017, 18:34

Det låter knepigt. Det kan ju vara en fjällripa som navigerat fel ... eller en vilsen sumphöna. Eller så är det ett exemplar av de ytterst sällsynta gråsparv eller pilfink. :lol: :wink: En gråblåbröstad brun-pjodd helt enkelt.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 6 april 2017, 11:50

Grok skrev:Det låter knepigt. Det kan ju vara en fjällripa som navigerat fel ... eller en vilsen sumphöna. Eller så är det ett exemplar av de ytterst sällsynta gråsparv eller pilfink. :lol: :wink: En gråblåbröstad brun-pjodd helt enkelt.

Gråsparvshona??? Jag har inte mycket gråsparv, vare sig hanar eller honor... Jag har fått för mig de mest är stadsbor här nere nuförtiden?

Jag tycker inte det stämmer, men i brist på bättre...

jag har verkligen kikat bland pilfinkarna för att se en grå hätta eller ingen hätta alls... är det gråsparv är det första gången jag ser den. :D

Fem stenknäck har jag sett på samma gång nu!!! Fem!!! Det är många det!!!
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 23 juni 2017, 05:59

Spännande dagar med HM för mig...

Nå!

Jag har ju problem med mullsorkar som bosatt sig under en stensättning framför huset. De gillar att bo så att taket blir stabilt....

Inte bara att stenarna har hamnat i oordning så att det är svårt att gå utan att snava.... de har gnagt rötter som fasen i vinter och dödat fyra-fem plantor... de trevligaste plantorna dessutom!!

Så i sommar skall de vräkas.... stenarna skall bort... sedan skall hela den delen planeras om... ett stort jobb!!!

Det blir inte färdigt i sommar, och kunskaper måste införskaffas. Mullsorkar är knepiga att fånga i fälla, det tror jag, de har enorma gångsystem verkar det som, så hur ve man var de är?

Någon med erfarenhet av hur man gör en stensättning sorkfri? Jag har hört att man måste gräva ganska djupt och fylla med typ lekakulor... där kan sorken inte gräva då, och det blir ju ogräsfritt. Kan man lägga sten, som lagts med sättsand, så att kanterna ligger kloss på varandra? Ni vet som moderna stensättningar?

Men trä kan man ju bygga i. Jag har farstu med tryckt virke som golv. Uteplatsen ligger kloss på där, så det kan man bygga i trä lite mysigt. Därunder kan ju sorken vara om han så vill, något stabilt tak är där inte...

Jag har lite idéer, men om någon har kunskap/erfarenhet om dessa jävla jordråttor (som det heter här nere i alla fall) så bara ös på.

Nu skall jag ut och plocka lite sten som morgonmotion.... :P (satan vad med jobb de små gnagarna har gett mig)

-----

Nej, de stenarna lägger man inte kant i kant. De kan vara lite böjda osv.. något slags tegelliknande bränd lera, tunga som fan... det räcker inte med 20 skottkärror... hoppas inte fler än 40... pust. :pale:
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 23 juni 2017, 07:53

Här är en bild som satte mina tankar i rörelse... uteplatsen finns på kolonierna i Landskrona.

https://www.maklarhuset.se/bostad/sveri ... net#bilder

Det är den där platsbyggda soffgruppen jag tänker på.
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 27 juni 2017, 16:36

Ca 60 kärror kommer det att bli... men nu har jag pumpat luft i däcket tillskottkärran så nu kan jag lasta fler stenar... hm ... :scratch:

Mycket tankar om diet har ni.. men uteplats då? Vad tror ni?

Ingen med trädäck??
- ordspråk från England

aromata

Inläggav aromata » 27 juni 2017, 17:56

Jo, trädäck. Vad vill du veta?

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 27 juni 2017, 18:06

aromata skrev:Jo, trädäck. Vad vill du veta?

Tittar du på bilden så ser man att virket ser ganska naturligt ut... det är ju också ganska grovt.

Kan man få den trevliga looken med tryckt virke. Det är snyggt om det är vitblekt liksom... den där silvriga färgen eller vad man kallar det.

Tryckt virke är inte så snyggt... lutar man det eller hur gör man?

Och tycker du som jag att dansbanestuket med staket är lite mysigt?
- ordspråk från England

aromata

Inläggav aromata » 27 juni 2017, 18:28

Tryckt virke ser fult ut första året. Sen börjar det gråna och bli vackert. Vanligt tryckt trall håller länge. Jag hade 22 mm som var drygt 20 år gammalt innan jag bytte. Det blev för mycket torrsprickor. Jag gjorde inget underhåll alls överhuvudtaget så det är inte dåligt alls.

Denna gången tog jag 28x120 trall för att det inte ska spricka lika lätt. Och så tänker jag såpa det några gånger per säsong. Flytande grönsåpa 50% och resten vatten och låta det torka in. Kanske borde jag polera för att få en fin fuktavvisande yta men det har inte blivit av. Den delen som är såpad har blivit lite ljusare än det andra och ser riktigt nice ut. Hoppas jag klarar sprickorna bättre nu.

Olja ska man inte göra men det vet du antagligen redan. Virket blir svart och i värsta fall klibbigt, oavsett om du använder alkydolja eller linolja.

Nä, dansbanestaket är inte min grej. Dessutom en extra onödig kostnad, pengar som du istället kan lägga på bra fonder.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 27 juni 2017, 18:40

Haha, nej det blir nog staket... det kommer att vetta mot en liten damm och då funkar staketet bra så man inte faller i på fyllan. :wink:

Jag tycker det är snyggt jag.

Såpa är det ju kanske man skall ha... :!:

Grovt virke är lite snyggare också på rätt ställen. Finare virke till staketet... :)

Jaja... på söndag skall ni få se en monsterviktnedgång!!! :P
- ordspråk från England

aromata

Inläggav aromata » 27 juni 2017, 19:57

Skit i staketet och köp en flytväst. Den värmer gott och ger dig ett godsherrelikt uttryck! De grannar som inte vill tappa i rang kommer att följa efter, garanterat. Vi andra kommer att få läsa i Sydsvenskan om den egensinniga inlandsbyn där alla bär oranga flytvästar.

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 27 juni 2017, 20:23

Det klart du bygger trädäcket av sibirisk lärk. Grått och vackert. Behöver ingen behandling. Blir dock lite mer kännbart i plånboken jämfört med tryckt furu. Eller varför inte ett vackert nåtat teakdäck? :D :D

Jag hade dock skippat platsbyggda möbler. Då kan man ena dan använda däcket som dansbana, andra dagen som soldäck och dagen därefter duka långbord.

Jag känner ingen som tyckt att de byggt för stort trädäck. Plats för en redig grill?

Om däcket ligger mot ett hus hade jag planerat för ett eventuellt fortsatt bygge. Tak? Inglasat? Kanske däcket du bygger blir en del av huset en dag?
Det är ju inte så ovanligt att ett trädäck får (ev. partiellt) tak efter några år och sen även glasrutor eller tom vinterisolering? Man måste ju få utlopp för byggnerven men absolut inte allt första året. Men det handlar om att grunda väl så det tål både last och tjäle. Och när det börjar bli inglasat så behövs ju ett trädäck utanför... 8)

Jag har en kompis som bor i ett sommarstugeområde i en förort till Stockholm. Flera har sommarstuga på en betongplatta som är dubbelt så stor som själva stugan. Bygglov begränsar första husbygget, resten är uteplats. Sen glider det iväg. En del har tom. level:at upp och kommit till tvåvåningsstuga. :o Bygglov? knappast... Alla räknar med att detaljplanen förändras.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 27 juni 2017, 20:41

Ja, man kan bära båtsmansväst! Så en livboj... dammen är ändå ett par tre kvadratmeter stor och 30 cm djup, så det vill till! :)

Jo, uterum har jag lite i tankarna men inte där... det ligger an mot huset men mot paradfönstrena á tre stycken. Jag gillar inte när fönster vetter mot ett uterum, i alla fall inte finfönstren.

Platsbyggda möbler var lite kul, men där har nog Groken rätt. Dessutom... jag tror att Landskrona-exemplet är platsbyggda just för ett det är en liten kolonitomt. Där är inte plats med förråd till annat än dynorna kanske?

Man kan kanske ha plastbyggda utemöbler istället för platsbyggda? Fast trä är snyggare... jag gillar sådana där caféstolar i gjutjärn... plastmöbler har sina svagheter.

:D
- ordspråk från England

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 2 juli 2017, 18:11

Trä rekommenderas. Plast är en korttidsinvestering. Nuförtiden är ju fuskrotting enormt populärt med priser därefter. Kanske du kan hitta nåt prisvärt i höst? Jag gillar teak-möbler eller annat "hardwood". Kostar en del men noll underhåll. Vackrare med tiden. Du behöver dock dynor också. Gjutjärnsmöbler? Det tror jag du kommer ångra. Vilka möbler vill du ha så du går ut och äter frukost där varje dag? :)

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 3 juli 2017, 07:24

Jo, de där caféstolarna kräver ju sitt underhåll för att inte lämna rost i kalsongerna... :)

En viktig detalj är ju att man skall kunna stuva undan utemöblerna så jag får väl ta lite mått i vedboden innan inköp. Soffa blir det nog inte... men sex stycken stolar, bra att dricka kaffe i.

Skall man kunna sitta på uteplatsen på morgon krävs bullerplank. Lastbilarna börjar rulla vid 7-snåret och de laddar fullt med turbon i uppförsbacken ibland.

Som det är idag sitter jag aldrig ute. Där har ju tanken på bullerisolerat uterum fötts, men den planen är på framtiden.

Nu när sorkarna redan gjort jobbet i beslutsprocessen med att riva stenläggningen så kan man ju försöka tänka till något som funkar.

Det är således bullerplanket som är det knepiga och viktigaste att få till. Kan man få ner ljudet så det går att samtala även när de bullrigaste fordonen kör förbi så är mycket vunnet.
- ordspråk från England

Återgå till "Fria diskussioner"